DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Heklet sirkeljakke i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Sky med hullmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr me-080
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
700-850-950 g f.nr 23, gråblå

Eller bruk:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
400-500-550 g f.nr 12, jeansblå

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få 14 st på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 546kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm på starten av omg, lm erstatter ikke første st.
Hver rad med st starter med 3 lm.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle de neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.10. Diag A.8 viser hvordan omg starter og avslutter. NB: I diag A.2-A.4, A.6 og A.10 er første omg i diag siste omg på forrige diag, den hekles ikke, men viser hvordan det hekles videre.
----------------------------------------------------------

SIRKEL:
Hekle 5 lm på nål 5 med Merino Extra Fine eller Sky og sett de til 1 ring med 1 kjm i første lm. Deretter hekles A.1 slik:

1.OMG: Hekle 3 lm – LES HEKLEINFO, 12 st om ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm.
2.OMG: Hekle 2 st i bakre ledd av hver st = 24 st.
3.OMG: Hekle * 2 st i bakre ledd av første/neste st, 1 st i bakre ledd av neste st *, gjenta fra *-* ut omg = 36 st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Deretter hekles A.2 totalt 6 ganger rundt. NB: A.8 i samme diag viser hvordan hver omg starter og avslutter. Vær obs på om st hekles i bakre ledd, i eller om m (gjelder alle diag). Når A.2 er heklet 1 gang i høyden er det 96 st og 24 lm på omg (= totalt 120 m). Arb måler ca 28 cm i diameter. Deretter hekles A.3 totalt 12 ganger rundt. Når det er heklet 2-3-4 omg av A.3 (sirkelen måler ca 36-38-40 cm i diameter) er det 156-168-192 m på omg (= 156-168-96 st og 0-0-96 lm). Nå hekles det ermhull i de ulike str:

STR S/M:
Omg avviker nå fra diag pga ermhull. Hekle slik:
Hekle 3.omg i A.3 slik (alle st på denne omg hekles i bakre ledd av st): Hekle 3 lm, * 2 st i første st, 1 st i hver av de neste 8 st *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 26 lm, hopp over 26 st (= ermhull), gjenta fra *-* totalt 6 ganger, 1 st i hver av de 5 neste st SAMTIDIG som det økes 1 st, 26 lm, hopp over 26 st (= ermhull), avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 116 st og 26 lm til hvert av ermene (= totalt 168 m).
Hekle 4.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 3 lm, ** 1 st i første/neste st/lm, 1 lm, * 1 st i neste st/lm, 1 lm, hopp over 1 st/lm *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 1 st i neste st/lm, 1 lm, 1 st i neste st/lm, 1 lm, hopp over 1 st/lm **, gjenta fra **-** 11 ganger til, det hekles slik over lm-buene (= ermene) også, avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 96 st og 96 lm (= totalt 192 m). Deretter hekles A.3 videre som før. Når A.3 er heklet 1 gang i høyden er det 192 st på omg. Deretter hekles A.4 totalt 24 ganger rundt.

STR L/XL:
Omg avviker nå fra diag pga ermhull. Hekle slik:
Hekle 4.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 3 lm, ** 1 st i første/neste st, 1 lm, * 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st **, gjenta fra **-** 2 ganger til, hekle 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, hekle 28 lm, hopp over 28 st (= ermhull), gjenta fra **-** totalt 4 ganger, hekle 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, * 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til, hekle 28 lm, hopp over 28 st (= ermhull), avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 65 st og 119 lm (= 28 lm til hvert erme, totalt 184 m).
Hekle 5.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 1 st i hver st og 1 st om hver lm. Over lm-buen til hvert erme hekles slik: Hekle * 1 st i hver av de første 6 lm, 2 st i neste lm *, gjenta fra *-* 3 ganger til, avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 192 st. Fortsett videre med diagram A.3. Når A.3 er heklet 1 gang i høyden er det 192 st på omg. Deretter hekles A.4 totalt 24 ganger rundt.

STR XXL/XXXL:
Omg avviker nå fra diag pga ermhull. Hekle slik:
Hekle 5.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 3 lm, * 1 st i første/neste st, 1 st om neste lm *, gjenta fra *-* 24 ganger til, 1 st i neste st, 30 lm, hopp over 15 st og 15 lm (= totalt 30 m) til ermhull, * hekle 1 st om neste lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 39 ganger til, 1 st om neste lm, 30 lm, hopp over de siste 15 st og 15 lm (= ermhull), avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 132 st og 30 lm til hvert erme (= totalt 192 m). Deretter hekles A.4 totalt 24 ganger rundt. Første omg hekles slik: Hekle 3 lm, * 3 lm, hopp over 3 st/lm, 1 st i neste st/lm, 3 lm, hopp over 3 st/lm, 1 st i neste st/lm *, gjenta fra *-* 23 ganger til, det hekles slik over lm-buene (= ermene) også, avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 48 lm-buer.

ALLE STR:
Når A.4 er heklet 1 gang i høyden er det 240 st på omg. Arb måler ca 54 cm i diameter. Deretter hekles A.5 totalt 24 ganger rundt. Når A.5 er heklet 1 gang i høyden er det 336 st på omg. Arb måler ca 76 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 42 rundt SAMTIDIG på siste omg av A.6 økes det 2 st jevnt fordelt ved å hekle 2 st i samme st. Når A.6 er heklet 1 gang i høyden er det 380 st på omg. Deretter hekles A.5 totalt 38 ganger rundt slik i de ulike str:

STR S/M:
Hekle 5 omg av A.5 = 494 st. Deretter hekles det 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 42 st jevnt fordelt (øk ca 1 st i hver 12.st) = 536 st på omg. Arb måler nå ca 110 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 67 ganger rundt. Klipp og fest tråden når de 2 første omg av A.6 er heklet. Arb måler ca 114 cm i diameter.

STR L/XL:
Hekle A.5. Når A.5 er heklet 1 gang i høyden er det 532 st på omg. Deretter hekles det 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 36 st jevnt fordelt (= øk ca 1 st i hver 15.st) = 568 st. Arb måler ca 118 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 71 ganger rundt. Klipp og fest tråden når de 2 første omg av A.6 er heklet. Arb måler ca 122 cm i diameter.

STR XXL/XXXL:
Hekle A.5. Når A.5 er heklet 1 gang i høyden er det 532 st på omg. Deretter hekles det 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 36 st jevnt fordelt (= øk ca 1 st i hver 15.st) = 568 st. Arb måler ca 118 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 71 ganger rundt. Når A.6 er heklet 1 gang i høyden er det 639 st på omg. Arb måler ca 125 cm i diameter. Hekle 1 omg med 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 9 st jevnt fordelt = 648 st. Hekle A.6 totalt 81 ganger rundt. Klipp og fest tråden når de 2 første omg av A.6 er heklet. Arb måler ca 130 cm i diameter.

ERME:
Erme hekles frem og tilbake, ovenfra og ned. Det hekles først en ermtopp. Hekle A.7 – Husk HEKLEINFO. Når A.7 er heklet 1 gang er det 25 st på omg. Klipp og fest tråden. Hekle 14-16-18 løse lm, deretter hekles det 1 st i hver st fra A.7, avslutt med 17-19-21 lm (inkl 3 lm til og snu med). Sett 1 merke i arb, HERFRA MÅLES ARB FRA VIDERE! Hekle 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver av de neste 13-15-17 lm, 1 st i hver st, 1 st i hver lm = 53-57-61 st. Videre hekles det 1 st i hver st. Når arb måler 4 cm felles det 1 st i hver side av arb ved å hekle de 2 første st sammen og de 2 siste st sammen (= 2 st felt) – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 3.-3.-3½.cm 10-10-9 ganger til = 31-35-41 st. Når arb måler 38-39-40 cm hekles arb videre rundt slik: Hekle A.9 totalt 6-7-8 ganger rundt SAMTIDIG som det på første omg felles 1-0-1 st = 30-35-40 st. På siste omg i A.9 felles det 2-3-4 st jevnt fordelt = 28-32-36 st. Deretter hekles A.10 totalt 7-8-9 ganger rundt. Klipp og fest tråden når A.10 er heklet 1 gang i høyden. Arb måler ca 63-64-65 cm totalt. Hekle 1 erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy ermene fast til sirkelen i ytterste ledd av ytterste m. Sy underermsømmen.

= fm i midterste st
= fm om lm-bue
= st i bakre ledd av m
= st om lm-bue/ring
= st i begge ledd
= omg starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i første lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samme lm
= 7 st om lm-buen
= 7 st i fm
= hekle 1 dbl-st i bakre ledd av m, men vent med siste gjennomtrenkning (= 2 m på nålen), 1 dbl-st i hver av de 3 neste m på samme måte, dra tråden gjennom alle 5 m på nålen
= 5 st i midterste lm
= hver omg starter med 4 lm og avsluttes med 1 kjm i 4.lm
= 5 lm, 1 kjm i første lm
= 3 lm, 1 kjm i første lm
= hekle 2 st i samme st
= siste omg på forrige diag, denne omg er allerede heklet

Kommentarer / Spørsmål (165)

Kristin Baker 10.11.2020 - 04:31:

I am working the sleeve. When it States to decrease every 1", is the previous decrease row included in that measurement? Example: Each of my rose measures approximately 1/2 inch. What I crochet 2 rows and then decrease on the 3rd, or would I be decreasing every other row? It seems as though if I do not include it in the measurement, the sleeve would measure approximately 17" when complete but I dont want to decrease early and the sleeve end up too tight.

DROPS Design 10.11.2020 kl. 09:44:

Dear Mrs Baker, you can measure from after the round where you decrease; Happy crocheting!

Sonya Stone 30.10.2020 - 11:10:

Do you have this pattern in written form as I find charts confusing

DROPS Design 30.10.2020 kl. 13:22:

Dear Mrs Stone, we only have diagrams to this pattern but you will find how to read crochet diagrams here. Happy crocheting!

Kristin Baker 14.08.2020 - 23:15:

I am working A.6. It says to fasten off after the first 2 rows. Looking ahead I do not see when/where I add the last 2 rows. Are they just not needed? Im a little confused.

DROPS Design 17.08.2020 kl. 08:05:

Dear Mrs Baker, when sleeves are done and circle is finished, - piece measures approx. 110-118-125 cm in diameter, you then just work the first 2 rows in A.6 as a finishing edge. Happy crocheting!

Arpita Das 30.06.2020 - 17:25:

I have some yarn in my stack which I want to use but yardage of the yarn is 290 mtrs per 100 gms. Can I use it. Thanks 🙏

DROPS Design 30.06.2020 kl. 18:39:

Dear Mrs Das, you should make a swatch (yardage/weight can vary from yarn to yarn so that it's difficult to answer you) - Read more here about tension. Happy crocheting!

Arundhati Nandy 17.06.2020 - 14:01:

Work 3rd round in A.3 as follows (all dc on this round are worked in back loop of dc): Work ch 3, * 2 dc in first dc, 1 dc in each of the next 8 dc *, repeat from *-* 4 more times, 26 ch, skip 26 dc (= armhole), repeat from *-* 6 times in total, 1 dc in each of the next 5 dc AT THE SAME TIME inc 1 dc, 26 ch, skip 26 dc (= armhole), finish with 1 sl st in 3rd ch at beg of round = 116 dc (= 26 ch for each sleeve, 168 sts in total).\r\nCan you give some tutorial video for this section please

Arundhati Nandy 16.06.2020 - 20:40:

Size s/m:....., 1 dc in each of the next 5 dc AT THE SAME TIME inc 1 dc, ....I can't understand this part... please explain

DROPS Design 17.06.2020 kl. 08:06:

Dear Mrs Arundhati, you work 1 dc in each of the next 5 dc but you have to increase 1 stitch over these sts, this means you will for example work: (1 dc in each of the first 2 dc, 2 dc in next dc, 1 dc in each of the next 2 dc) = you have now increased 1 stitch = 6 dc over the 5 dc from previous round. Happy crocheting!

Kandy Hayes 01.06.2020 - 17:16:

I'm not finding the amount of yarn I will need to make the Sea Glass Jacket in a L/XL. I will be using the yarn suggested. Can you please provide me the number of skeins I need to order from you folks so that I can get it ordered right away. Thank you so much.

DROPS Design 02.06.2020 kl. 10:24:

Dear Mrs Hayes, you will find amount of yarn required just below name of yarn: 850 g DROPS Merino Extra Fine / 50 a ball = 17 balls in size L/XL. Happy crocheting!

Lucy 02.05.2020 - 21:34:

Hi, I'm working on A6 and the stitch count doesn't match. There are 84 chain spaces x 4dc + 84dc in the sc from prev round. That equals 336+84=420. How am I supposed to get 380sts? Thanks

DROPS Design 04.05.2020 kl. 12:26:

Dear Lucy, you crochet A.6 a total of 42 times in the round = A.6 = 9 sts on last round x 42= 378 sts and you increase 2 sts evenly on last round = 380 sts. Happy crocheting!

Gayathiri Mani 25.04.2020 - 23:49:

I have a 4 mm needle and corresponding yarn. How can I make adjustments to current design, I am size L/XL. Can I do triple crochet instead of double crochet (where ever mentioned) and follow the pattern as per diagram? Please help

DROPS Design 26.04.2020 kl. 20:42:

Dear Gayathiri Mani, Please understand, that we cannot modify our patterns for each individual request. However, I would not suggest using longer stitches, as the given increases in rows would not be enough and your circle might not lie flat. However, as a genera advice, first of all, please check your crochet tension, you might find that you crochet looser than the average, which would result in a bigger piece. Second, I would try to crochet the largest size, the difference in measurements / gauge might be enough. Happy Crocheting!

Aluvanze Sylvia 01.04.2020 - 00:13:

Hi. I am new and i got directed to this page when i searched on how to make a cardigan, i love this design. I am big bodied and I am trying to make this for myself the XXXXL size. My question is, when the pattern talks about " Then work A.2 6 times in total on round" does this mean that i repeat the pattern of diagram A.2 six times? When do i get to go to diagram A.3? I will appreciate any help I can get.

DROPS Design 01.04.2020 kl. 00:20:

Dear Yes, " A.2 6 times in total on round" means exactly what you think, repeat the pattern six times- including the first repeat. You start pattern A.3, when you finished all the rows / rounds of pattern A.2. Happy Crafting! A.6 and A.10 first round in diagram is last round on previous diagram, it is not worked but shows how to continue

Kommentér oppskrift DROPS 164-16