DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Heklet sirkeljakke i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Sky med hullmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr me-080
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
700-850-950 g f.nr 23, gråblå

Eller bruk:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
400-500-550 g f.nr 12, jeansblå

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få 14 st på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 350kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm på starten av omg, lm erstatter ikke første st.
Hver rad med st starter med 3 lm.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle de neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.10. Diag A.8 viser hvordan omg starter og avslutter. NB: I diag A.2-A.4, A.6 og A.10 er første omg i diag siste omg på forrige diag, den hekles ikke, men viser hvordan det hekles videre.
----------------------------------------------------------

SIRKEL:
Hekle 5 lm på nål 5 med Merino Extra Fine eller Sky og sett de til 1 ring med 1 kjm i første lm. Deretter hekles A.1 slik:

1.OMG: Hekle 3 lm – LES HEKLEINFO, 12 st om ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm.
2.OMG: Hekle 2 st i bakre ledd av hver st = 24 st.
3.OMG: Hekle * 2 st i bakre ledd av første/neste st, 1 st i bakre ledd av neste st *, gjenta fra *-* ut omg = 36 st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Deretter hekles A.2 totalt 6 ganger rundt. NB: A.8 i samme diag viser hvordan hver omg starter og avslutter. Vær obs på om st hekles i bakre ledd, i eller om m (gjelder alle diag). Når A.2 er heklet 1 gang i høyden er det 96 st og 24 lm på omg (= totalt 120 m). Arb måler ca 28 cm i diameter. Deretter hekles A.3 totalt 12 ganger rundt. Når det er heklet 2-3-4 omg av A.3 (sirkelen måler ca 36-38-40 cm i diameter) er det 156-168-192 m på omg (= 156-168-96 st og 0-0-96 lm). Nå hekles det ermhull i de ulike str:

STR S/M:
Omg avviker nå fra diag pga ermhull. Hekle slik:
Hekle 3.omg i A.3 slik (alle st på denne omg hekles i bakre ledd av st): Hekle 3 lm, * 2 st i første st, 1 st i hver av de neste 8 st *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 26 lm, hopp over 26 st (= ermhull), gjenta fra *-* totalt 6 ganger, 1 st i hver av de 5 neste st SAMTIDIG som det økes 1 st, 26 lm, hopp over 26 st (= ermhull), avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 116 st og 26 lm til hvert av ermene (= totalt 168 m).
Hekle 4.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 3 lm, ** 1 st i første/neste st/lm, 1 lm, * 1 st i neste st/lm, 1 lm, hopp over 1 st/lm *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 1 st i neste st/lm, 1 lm, 1 st i neste st/lm, 1 lm, hopp over 1 st/lm **, gjenta fra **-** 11 ganger til, det hekles slik over lm-buene (= ermene) også, avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 96 st og 96 lm (= totalt 192 m). Deretter hekles A.3 videre som før. Når A.3 er heklet 1 gang i høyden er det 192 st på omg. Deretter hekles A.4 totalt 24 ganger rundt.

STR L/XL:
Omg avviker nå fra diag pga ermhull. Hekle slik:
Hekle 4.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 3 lm, ** 1 st i første/neste st, 1 lm, * 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-* 4 ganger til, 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st **, gjenta fra **-** 2 ganger til, hekle 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, hekle 28 lm, hopp over 28 st (= ermhull), gjenta fra **-** totalt 4 ganger, hekle 1 st i neste st, 1 lm, 1 st i neste st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, * 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 1 gang til, hekle 28 lm, hopp over 28 st (= ermhull), avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 65 st og 119 lm (= 28 lm til hvert erme, totalt 184 m).
Hekle 5.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 1 st i hver st og 1 st om hver lm. Over lm-buen til hvert erme hekles slik: Hekle * 1 st i hver av de første 6 lm, 2 st i neste lm *, gjenta fra *-* 3 ganger til, avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 192 st. Fortsett videre med diagram A.3. Når A.3 er heklet 1 gang i høyden er det 192 st på omg. Deretter hekles A.4 totalt 24 ganger rundt.

STR XXL/XXXL:
Omg avviker nå fra diag pga ermhull. Hekle slik:
Hekle 5.omg i A.3 slik (alle st som hekles i st, hekles på denne omg i bakre ledd): Hekle 3 lm, * 1 st i første/neste st, 1 st om neste lm *, gjenta fra *-* 24 ganger til, 1 st i neste st, 30 lm, hopp over 15 st og 15 lm (= totalt 30 m) til ermhull, * hekle 1 st om neste lm, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* 39 ganger til, 1 st om neste lm, 30 lm, hopp over de siste 15 st og 15 lm (= ermhull), avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 132 st og 30 lm til hvert erme (= totalt 192 m). Deretter hekles A.4 totalt 24 ganger rundt. Første omg hekles slik: Hekle 3 lm, * 3 lm, hopp over 3 st/lm, 1 st i neste st/lm, 3 lm, hopp over 3 st/lm, 1 st i neste st/lm *, gjenta fra *-* 23 ganger til, det hekles slik over lm-buene (= ermene) også, avslutt med 1 kjm i 3.lm på starten av omg = 48 lm-buer.

ALLE STR:
Når A.4 er heklet 1 gang i høyden er det 240 st på omg. Arb måler ca 54 cm i diameter. Deretter hekles A.5 totalt 24 ganger rundt. Når A.5 er heklet 1 gang i høyden er det 336 st på omg. Arb måler ca 76 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 42 rundt SAMTIDIG på siste omg av A.6 økes det 2 st jevnt fordelt ved å hekle 2 st i samme st. Når A.6 er heklet 1 gang i høyden er det 380 st på omg. Deretter hekles A.5 totalt 38 ganger rundt slik i de ulike str:

STR S/M:
Hekle 5 omg av A.5 = 494 st. Deretter hekles det 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 42 st jevnt fordelt (øk ca 1 st i hver 12.st) = 536 st på omg. Arb måler nå ca 110 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 67 ganger rundt. Klipp og fest tråden når de 2 første omg av A.6 er heklet. Arb måler ca 114 cm i diameter.

STR L/XL:
Hekle A.5. Når A.5 er heklet 1 gang i høyden er det 532 st på omg. Deretter hekles det 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 36 st jevnt fordelt (= øk ca 1 st i hver 15.st) = 568 st. Arb måler ca 118 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 71 ganger rundt. Klipp og fest tråden når de 2 første omg av A.6 er heklet. Arb måler ca 122 cm i diameter.

STR XXL/XXXL:
Hekle A.5. Når A.5 er heklet 1 gang i høyden er det 532 st på omg. Deretter hekles det 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 36 st jevnt fordelt (= øk ca 1 st i hver 15.st) = 568 st. Arb måler ca 118 cm i diameter. Deretter hekles A.6 totalt 71 ganger rundt. Når A.6 er heklet 1 gang i høyden er det 639 st på omg. Arb måler ca 125 cm i diameter. Hekle 1 omg med 1 st i bakre ledd av hver st SAMTIDIG som det økes 9 st jevnt fordelt = 648 st. Hekle A.6 totalt 81 ganger rundt. Klipp og fest tråden når de 2 første omg av A.6 er heklet. Arb måler ca 130 cm i diameter.

ERME:
Erme hekles frem og tilbake, ovenfra og ned. Det hekles først en ermtopp. Hekle A.7 – Husk HEKLEINFO. Når A.7 er heklet 1 gang er det 25 st på omg. Klipp og fest tråden. Hekle 14-16-18 løse lm, deretter hekles det 1 st i hver st fra A.7, avslutt med 17-19-21 lm (inkl 3 lm til og snu med). Sett 1 merke i arb, HERFRA MÅLES ARB FRA VIDERE! Hekle 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver av de neste 13-15-17 lm, 1 st i hver st, 1 st i hver lm = 53-57-61 st. Videre hekles det 1 st i hver st. Når arb måler 4 cm felles det 1 st i hver side av arb ved å hekle de 2 første st sammen og de 2 siste st sammen (= 2 st felt) – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 3.-3.-3½.cm 10-10-9 ganger til = 31-35-41 st. Når arb måler 38-39-40 cm hekles arb videre rundt slik: Hekle A.9 totalt 6-7-8 ganger rundt SAMTIDIG som det på første omg felles 1-0-1 st = 30-35-40 st. På siste omg i A.9 felles det 2-3-4 st jevnt fordelt = 28-32-36 st. Deretter hekles A.10 totalt 7-8-9 ganger rundt. Klipp og fest tråden når A.10 er heklet 1 gang i høyden. Arb måler ca 63-64-65 cm totalt. Hekle 1 erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy ermene fast til sirkelen i ytterste ledd av ytterste m. Sy underermsømmen.

= fm i midterste st
= fm om lm-bue
= st i bakre ledd av m
= st om lm-bue/ring
= st i begge ledd
= omg starter med 3 lm og avsluttes med 1 kjm i 3.lm
= omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i første lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samme lm
= 7 st om lm-buen
= 7 st i fm
= hekle 1 dbl-st i bakre ledd av m, men vent med siste gjennomtrenkning (= 2 m på nålen), 1 dbl-st i hver av de 3 neste m på samme måte, dra tråden gjennom alle 5 m på nålen
= 5 st i midterste lm
= hver omg starter med 4 lm og avsluttes med 1 kjm i 4.lm
= 5 lm, 1 kjm i første lm
= 3 lm, 1 kjm i første lm
= hekle 2 st i samme st
= siste omg på forrige diag, denne omg er allerede heklet

Kommentarer / Spørsmål (151)

Donni Alvarenga 31.10.2019 - 02:49:

I am not understanding how the sleeve is done. Once I fasten off A7, I'm not sure where the 18 chain goes? Nor how we get to over 50 double crochet. I am missing something. Do you have an photos of how the sleeves look as you work them?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:57:

Dear Mrs Alvarenga, after you cut the yarn after A.7, start the next row crocheting 18 chains, then work 1 double crochet over the 25 stitches of last row in A.7 and crochet 21 chains, turn, and crochet next row with 1 dc in 4th ch from hook, 1 dc in each of the next 17 chains (= 18 dc before the 25 sts), 1 dc in each of the next 25, 1 dc in each of the 18 ch = 18+25+18= 61 double crochets. Happy crocheting!

Cindy 30.10.2019 - 21:11:

I fell in love with this pattern. However, I don't know how to get from A2 sec 1 of 6 to sec 2 and so on? Thank you fir this beautiful pattern.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:52:

Dear Cindy, this should help you to figure out how to read crochet diagrams. Happy crocheting!

Sandra 05.09.2019 - 23:47:

I read what you said about the sleeve but im still confused. where do you start doing the double stitches for the sleeve, is it on the chain you make , or do i chain from a7, or what ? help pleaseeeeee.

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:24:

Dear Sandra, sleeves are worked separately from body; you first crochet A.7 = 3 chains, 1 sl st in 1st ch then work back and forth following diagram: on 1st row you work 7 dc in the chain-ring, then on 2nd row you work (2 dc in 1st dc, 1 dc in next dc) x 3 and finish with 2 dc in last dc, continue like this working A.7 back and forth. Happy crocheting!

Sandra 01.09.2019 - 21:46:

When do you start working under the sleeve whole section

DROPS Design 02.09.2019 kl. 11:02:

Dear Sandra, I'm afraid I don't get your question here. Sleeves are worked separately from body (circle) back and forth with a seam. For the section after armhole (chains) have been worked, see previous answers. Happy crocheting!

Sandra 31.08.2019 - 21:04:

Does a4 go under arm hole or over?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 10:16:

Dear Sandra, you will work A.4 over the last row in A.3 = in the stitches from A.3 + in the chain-spaces for amrholes (so that there are 2 holes for each sleeve). Happy crocheting!

Sandra 30.08.2019 - 18:00:

Ok I am having issues with the last part of the xxl size chart. It says to work a4 24 times but the arm holes are on that row. So what do I do?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 08:29:

Dear Sandra, you work the 5th row in A.3 shaping the armholes at the same time, then on next round, work A.4, ie repeat diagram a total of 24 times in width in the round , ie in the stitches from 5th row on A.3 as well as over the ch-spaces for the armholes = there are 48 ch-spaces in total at the end of 1st row in A.4. Work A.4 1 time in height. Happy crocheting!

Sandra 30.08.2019 - 16:47:

But there are no spaces in the last row of a3 ?

Sandra 30.08.2019 kl. 17:54:

Never mind i figured out

Sandra 29.08.2019 - 23:56:

I am having trouble understanding the round when you start doing size for arm hole for the xxxl it is confusing. Is there away to understanding it better?

DROPS Design 30.08.2019 kl. 09:39:

Dear Sandra, work the 5th row in A.3 as explained in the written pattern: work from *-* a total of 25 times, then 1 st in next st, chain 30 and skip the next 15 sts+15 chains (= hole for the sleeve), work from *-* a total of 40 times, 1 st in next chain, repeat armhole = 30 ch, skip next 15 sts + 15 chains and finish round wiht 1 sl st in 3rd ch from beg of round. On next round you will repeat A.4 a total of 24 times in width, crocheting in the stitches from A.3 as well as in the chains. Happy crocheting!

Sandra 27.08.2019 - 23:11:

Is there a written version somewhere. I don't understand the diagram pattern.

DROPS Design 28.08.2019 kl. 08:55:

Dear Sandra, there are only diagrams to this pattern, you will find here how to read crochet diagrams. Happy crocheting!

Rina 26.08.2019 - 17:35:

How can I contact a store and show them? I bought my yarn from Lindehobby do I send them pictures of my project and show them?

DROPS Design 27.08.2019 kl. 09:02:

Dear Rina, yes, you can send them pictures per mail this might help them to help you showing your work, it will be easier for them to find a solution seeing your sleeves. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 164-16