DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Virkad cirkelkofta i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Sky med hålmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr me-080
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
700-850-950 g nr 23, gråblå

Eller använd:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
400-500-550 g nr 12, jeansblå

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 14 st på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (132)

Garnet till detta mönstret kostar 462kr. Läs mer.
VIRKINFO:
Vid virkning runt: Alla v med st börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm i början av v, lm ersätter inte första st.
Vid virkning fram och tillbaka: Alla v med st börjar med 3 lm

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka de nästa 2 st tills så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.10. Diag A.8 visar hur v börjar och slutar. OBS: I diag A.2-A.4, A.6 och A.10 är första v i diag sista v på föregående diag, det virkas inte, men visar hur det virkas sedan.
----------------------------------------------------------

CIRKEL:
Virka 5 lm med nål 5 med Merino Extra Fine eller Sky och sätt ihop dem till 1 ring med 1 sm i första lm. Sedan virkas A.1 så här:

VARV 1: Virka 3 lm – LÄS VIRKINFO, 12 st om ringen, avsluta med 1 sm i 3:e lm.
VARV 2: Virka 2 st i bakre maskbågen av varje st = 24 st.
VARV 3: Virka * 2 st i bakre maskbågen av första/nästa st, 1 st i bakre maskbågen av nästa st *, upprepa *-* v ut = 36 st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Sedan virkas A.2 totalt 6 ggr runt. OBS: A.8 i samma diag visar hur varje v börjar och slutar. Var uppmärksam på om st virkas i bakre maskbågen, i eller om m (gäller alla diag). När A.2 har virkats 1 gång på höjden är det 96 st och 24 lm på v (= totalt 120 m). Arb mäter ca 28 cm i diameter. Sedan virkas A.3 totalt 12 ggr runt. När det har virkats 2-3-4 v av A.3 (cirkeln mäter ca 36-38-40 cm i diameter) är det 156-168-192 m på v (= 156-168-96 st och 0-0-96 lm). Nu virkas det ärmhål i de olika stl:

STL S/M:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 3 i A.3 så här (alla st på detta v virkas i bakre maskbågen av st): Virka 3 lm, * 2 st i första st, 1 st i var och en av de nästa 8 st *, upprepa *-* 4 ggr till, 26 lm, hoppa över 26 st (= ärmhål), upprepa *-* totalt 6 ggr, 1 st i var och en av de 5 nästa st SAMTIDIGT som det ökas 1 st, 26 lm, hoppa över 26 st (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 116 st och 26 lm till varje ärm (= totalt 168 m).
Virka VARV 4 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, ** 1 st i första/nästa st/lm, 1 lm, * 1 st i nästa st/lm, 1 lm, hoppa över 1 st/lm *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st i nästa st/lm, 1 lm, 1 st i nästa st/lm, 1 lm, hoppa över 1 st/lm **, upprepa från **-** 11 ggr till, det virkas så här över lm-bågarna (= ärmarna) också, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 96 st och 96 lm (= totalt 192 m). Sedan virkas A.3 vidare som förut. När A.3 har virkats 1 gång på höjden är det 192 st på v. Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt.

STL L/XL:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 4 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, ** 1 st i första/nästa st, 1 lm, * 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st **, upprepa från **-** 2 ggr till, virka 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, virka 28 lm, hoppa över 28 st (= ärmhål), upprepa från **-** totalt 4 ggr, virka 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, * 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st *, upprepa *-* 1 gång till, virka 28 lm, hoppa över 28 st (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 65 st och 119 lm (= 28 lm till varje ärm, totalt 184 m).
Virka VARV 5 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 1 st i varje st och 1 st om varje lm. Över lm-bågen till varje ärm virkas så här: Virka * 1 st i var och en av de första 6 lm, 2 st i nästa lm *, upprepa *-* 3 ggr till, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 192 st. Fortsätt sedan med diag A.3. När A.3 har virkats 1 gång på höjden är det 192 st på v. Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt.

STL XXL/XXXL:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 5 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, * 1 st i första/nästa st, 1 st om nästa lm *, upprepa *-* 24 ggr till, 1 st i nästa st, 30 lm, hoppa över 15 st och 15 lm (= totalt 30 m) till ärmhål, * virka 1 st om nästa lm, 1 st i nästa st *, upprepa *-* 39 ggr till, 1 st om nästa lm, 30 lm, hoppa över de sista 15 st och 15 lm (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 132 st och 30 lm till varje ärm (= totalt 192 m). Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt. Första v virkas så här: Virka 3 lm, * 3 lm, hoppa över 3 st/lm, 1 st i nästa st/lm, 3 lm, hoppa över 3 st/lm, 1 st i nästa st/lm *, upprepa *-* 23 ggr till, det virkas så här över lm-bågarna (= ärmarna) också, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 48 lm-bågar.

ALLA STL:
När A.4 har virkats 1 gång på höjden är det 240 st på v. Arb mäter ca 54 cm i diameter. Sedan virkas A.5 totalt 24 ggr runt. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 336 st på v. Arb mäter ca 76 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 42 ggr runt SAMTIDIGT på sista v av A.6 ökas det 2 st jämnt fördelat genom att virka 2 st i samma st. När A.6 har virkats 1 gång på höjden är det 380 st på v. Sedan virkas A.5 totalt 38 ggr runt så här i de olika stl:

STL S/M:
Virka 5 v av A.5 = 494 st. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 42 st jämnt fördelat (öka ca 1 st i var 12:e st) = 536 st på v. Arb mäter nu ca 110 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 67 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 114 cm i diameter.

STL L/XL:
Virka A.5. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 532 st på v. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 36 st jämnt fördelat (= öka ca 1 st i var 15:e st) = 568 st. Arb mäter ca 118 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 71 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 122 cm i diameter.

STL XXL/XXXL:
Virka A.5. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 532 st på v. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 36 st jämnt fördelat (= öka ca 1 st i var 15:e st) = 568 st. Arb mäter ca 118 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 71 ggr runt. När A.6 har virkats 1 gång på höjden är det 639 st på v. Arb mäter ca 125 cm i diameter. Virka 1 v med 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 9 st jämnt fördelat = 648 st. Virka A.6 totalt 81 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 130 cm i diameter.

ÄRM:
Ärmen virkas fram och tillbaka, uppifrån och ned. Det virkas först en ärmkulle. Virka A.7 – Kom ihåg VIRKINFO. När A.7 har virkats 1 gång är det 25 st på v. Klipp av och fäst tråden. Virka 14-16-18 lösa lm, sedan virkas det 1 st i varje st från A.7, avsluta med 17-19-21 lm (inkl 3 lm att vända med). Sätt 1 markör i arb, HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Virka 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st i var och en av de nästa 13-15-17 lm, 1 st i varje st, 1 st i varje lm = 53-57-61 st. Sedan virkas det 1 st i varje st. När arb mäter 4 cm minskas det 1 st i varje sida av arb genom att virka de 2 första st tills och de 2 sista st tills (= 2 st minskade) – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 3-3-3½ cm mellanrum 10-10-9 ggr till = 31-35-41 st. När arb mäter 38-39-40 cm virkas arb sedan runt så här: Virka A.9 totalt 6-7-8 ggr runt SAMTIDIGT som det på första v minskas 1-0-1 st = 30-35-40 st. På sista v i A.9 minskas det 2-3-4 st jämnt fördelat = 28-32-36 st. Sedan virkas A.10 totalt 7-8-9 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när A.10 har virkats 1 gång på höjden. Arb mäter ca 63-64-65 cm totalt. Virka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy fast ärmarna till cirkeln i de yttersta maskbågarna. Sy underärmsömmen.

= fm i mittersta st
= fm om lm-bågen
= st i bakre maskbågen
= st om lm-bågen/ringen
= st i båda maskbågarna
= v börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm
= v börjar med 1 lm och avslutas med 1 sm i 1:a lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samma lm
= 7 st om lm-bågen
= 7 st i fm
= virka 1 dst i bakre maskbågen, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 dst i var och en av de 3 nästa m på samma sätt, dra tråden genom alla 5 m på nålen
= 5 st i mittersta lm
= varje v börjar med 4 lm och avslutas med 1 sm i 4:e lm
= 5 lm, 1 sm i första lm
= 3 lm, 1 sm i första lm
= virka 2 st i samma st
= sista v på föregående diag, detta v är redan virkat

Kommentarer (132)

Skriv din kommentar här!

Sue Graygoose 22.01.2019 - 16:11:

If I start each row with 3 chain I’m I correct in that I would end up with a double stitch at the end of the row. Surely this would not give a seamless finish when working in the round. Surely working in the round is to give a seemingly endless run, so visually there is no beginning or end. Pattern me-080 can you confirm that there is a double stitch ie 3ch and a treble sitting next to each other x

DROPS Design 23.01.2019 kl. 08:28:

Dear Mrs Graygoose, I'm sorry I'm not sure what you are calling a double stitch, the first stitch at the beg of rounds is shown in diagram (= 8th symbol and 14th symbol), but feel free to start the round any other way if your rather. Happy crocheting!

Sue Graygoose 22.01.2019 - 15:41:

I am working on me-080 Sea Glass. Do I replace the first treble with a 3 chain? Also on first row of a3 if I start with 4 chain would that be the first dtr of the 4 dtr pattern ? Am confused as how to start row as would leave a single dtr on its own at beginning and end of row x

DROPS Design 22.01.2019 kl. 16:01:

Dear Mrs Graygoose, begin every round with tr with 3 chains and finish with 1 sl st in 3rd ch from beg of round, these 3 chains do not replace the first tr. In A.3, start the row with a black star with 4 chains and finish with 1 sl st in the 4th ch from beg of round. Happy crocheting!

Embroidered Patches 20.12.2018 - 16:59:

When І originally commenjted I clicked the "Notify me when new comments are added" ϲеckbox and now eɑch time a commejt is aⅾded I get three e-mails with the same comment. Iѕ there anny way you can remoѵe me from thaat service? Thanks a lot!

Petra 04.12.2018 - 14:07:

Ik begrijp niet hoe ik de toeren moet sluiten bij b.v. A.2 de tweede en de derde toer. Heb het al zo vaak geprobeerd. kom er echt niet uit.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 10:43:

Dag Petra,

Aan het begin van de toer haak je 3 lossen (A.8) of 1 losse (zie symbolen) en aan het eind van de toer haak je 1 halve vaste (in de 3e losse van de 3 lossen of in de 1 losse) om de toer te sluiten.

Kira Smith 21.11.2018 - 13:44:

Thanks you DROPS Design! I was misreading A.2 thinking I had to repeat all the rows six times!

Kira Smith 21.11.2018 - 05:46:

Do you have stitch counts for each row? I am having a problem after the first round of A.2. The stitch count was fine (120 total) after completion of the first A.2. I'm not sure on how to start the second A.2 and how many stitches should be in the first row of the second A.2 or subsequent rows. When I completed the second A.2 the piece was very ruffled, so much so that blocking wouldn't help. A stitch count for each row would be great. Thank you.

DROPS Design 21.11.2018 kl. 08:50:

Dear Mrs Smith, after you have completed A.2 and there are 120 sts in total you have now to work A.3 (12 times in the round = in width) starting on the row with the black star - after row 2 there are 13 sts in each A.3 (13x12 repeats) = 156 sts. On row 3 there are 14 sts x 12 repeats = 168 sts and so on. Happy crocheting!

Amy 25.10.2018 - 12:59:

Good morning. After working A.3 row 2...156 stitches.\\r\\nWhen working row 3 I cannot reach 168 stitches. I get 158 and I am 12 stitches short of completing the row. Any guidance would be appreciated.

DROPS Design 25.10.2018 kl. 14:45:

Dear Amy, when working row 3 in A.3 you increase 1 stitch in the first stitch in each repeat, you'll then have 14 sts in each repeat x 12 repeats in width in the round = 168 sts. Happy crocheting!

Cindy 20.10.2018 - 11:00:

I’m kinda stuck on part A3 and the armholes. Do I need to finish A3, then repeat A3 with armhole instructions or do I have to unwind the last few rounds to add the armholes? Because the description says finish A3 then add the armholes. But on the picture I see only one round of TCtogether.

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:13:

Dear Cindy, armholes are worked differently depending on the size, in the first 2 sizes you will finish A.3 after armholes have been done then work A.4 1 time in height, in the largest size,, you will work the armholes on the last row in A.3 and then work A.4 1 time in height. Happy crocheting!

Tessa 09.09.2018 - 09:32:

Hi, I need help please on A.2. I have had 2 attempts and at the end of A.2 worked 1 time vertically I keep coming up 104dc and 26ch so two extra groups in the pattern. I have 36 dc at the end of A1 so must be going wrong somewhere in A.2 although can't work out where?? Looking at the finished work I can't see anything odd in the pattern either? Thanks for your help!

DROPS Design 11.09.2018 kl. 08:32:

Dear Tessa, you repeat A.2 a total of 6 times in the round, you should have (1 ch, 4 dc) x 4 in each repeaet on last round in A.2. You can add a marker between each repeat of A.2 to check your number of sts in each repeat at the end of each round so that you are sure to get the 96 dc + 4 ch at the end of last round in A.2. Happy crocheting!

Payal Sharma 17.08.2018 - 15:07:

Hi I am working on sleeves for L/XL size with 28 chain and 28 chain+ stitches on the body equals to 56 in all. In the part for instructions for sleeves after doing A7, you have instructed to make a chain of 16. 16 plus 13 from A7 makes a total of 29 stitches to be stitched in the body with 56 stitches. I am definitely getting this wrong. I have also watched the youtube video on this but it didn't clarify the situation much as I don't understand Arabic. :(

DROPS Design 03.09.2018 kl. 14:46:

Dear Mrs Sharma, to create armholes, you will skip 28 sts from circle and replace these 28 sts by 28 chains, then continue in pattern as explained. Sleeves will then been sewn afterwards to the skipped sts (towards back piece) and to the 28 chains (towards front pieces). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 164-16