DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Virkad cirkelkofta i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Sky med hålmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr me-080
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
700-850-950 g nr 23, gråblå

Eller använd:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
400-500-550 g nr 12, jeansblå

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 14 st på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 40.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 40.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 560kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO:
Vid virkning runt: Alla v med st börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm i början av v, lm ersätter inte första st.
Vid virkning fram och tillbaka: Alla v med st börjar med 3 lm

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka de nästa 2 st tills så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.10. Diag A.8 visar hur v börjar och slutar. OBS: I diag A.2-A.4, A.6 och A.10 är första v i diag sista v på föregående diag, det virkas inte, men visar hur det virkas sedan.
----------------------------------------------------------

CIRKEL:
Virka 5 lm med nål 5 med Merino Extra Fine eller Sky och sätt ihop dem till 1 ring med 1 sm i första lm. Sedan virkas A.1 så här:

VARV 1: Virka 3 lm – LÄS VIRKINFO, 12 st om ringen, avsluta med 1 sm i 3:e lm.
VARV 2: Virka 2 st i bakre maskbågen av varje st = 24 st.
VARV 3: Virka * 2 st i bakre maskbågen av första/nästa st, 1 st i bakre maskbågen av nästa st *, upprepa *-* v ut = 36 st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Sedan virkas A.2 totalt 6 ggr runt. OBS: A.8 i samma diag visar hur varje v börjar och slutar. Var uppmärksam på om st virkas i bakre maskbågen, i eller om m (gäller alla diag). När A.2 har virkats 1 gång på höjden är det 96 st och 24 lm på v (= totalt 120 m). Arb mäter ca 28 cm i diameter. Sedan virkas A.3 totalt 12 ggr runt. När det har virkats 2-3-4 v av A.3 (cirkeln mäter ca 36-38-40 cm i diameter) är det 156-168-192 m på v (= 156-168-96 st och 0-0-96 lm). Nu virkas det ärmhål i de olika stl:

STL S/M:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 3 i A.3 så här (alla st på detta v virkas i bakre maskbågen av st): Virka 3 lm, * 2 st i första st, 1 st i var och en av de nästa 8 st *, upprepa *-* 4 ggr till, 26 lm, hoppa över 26 st (= ärmhål), upprepa *-* totalt 6 ggr, 1 st i var och en av de 5 nästa st SAMTIDIGT som det ökas 1 st, 26 lm, hoppa över 26 st (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 116 st och 26 lm till varje ärm (= totalt 168 m).
Virka VARV 4 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, ** 1 st i första/nästa st/lm, 1 lm, * 1 st i nästa st/lm, 1 lm, hoppa över 1 st/lm *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st i nästa st/lm, 1 lm, 1 st i nästa st/lm, 1 lm, hoppa över 1 st/lm **, upprepa från **-** 11 ggr till, det virkas så här över lm-bågarna (= ärmarna) också, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 96 st och 96 lm (= totalt 192 m). Sedan virkas A.3 vidare som förut. När A.3 har virkats 1 gång på höjden är det 192 st på v. Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt.

STL L/XL:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 4 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, ** 1 st i första/nästa st, 1 lm, * 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st **, upprepa från **-** 2 ggr till, virka 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, virka 28 lm, hoppa över 28 st (= ärmhål), upprepa från **-** totalt 4 ggr, virka 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, * 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st *, upprepa *-* 1 gång till, virka 28 lm, hoppa över 28 st (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 65 st och 119 lm (= 28 lm till varje ärm, totalt 184 m).
Virka VARV 5 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 1 st i varje st och 1 st om varje lm. Över lm-bågen till varje ärm virkas så här: Virka * 1 st i var och en av de första 6 lm, 2 st i nästa lm *, upprepa *-* 3 ggr till, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 192 st. Fortsätt sedan med diag A.3. När A.3 har virkats 1 gång på höjden är det 192 st på v. Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt.

STL XXL/XXXL:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 5 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, * 1 st i första/nästa st, 1 st om nästa lm *, upprepa *-* 24 ggr till, 1 st i nästa st, 30 lm, hoppa över 15 st och 15 lm (= totalt 30 m) till ärmhål, * virka 1 st om nästa lm, 1 st i nästa st *, upprepa *-* 39 ggr till, 1 st om nästa lm, 30 lm, hoppa över de sista 15 st och 15 lm (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 132 st och 30 lm till varje ärm (= totalt 192 m). Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt. Första v virkas så här: Virka 3 lm, * 3 lm, hoppa över 3 st/lm, 1 st i nästa st/lm, 3 lm, hoppa över 3 st/lm, 1 st i nästa st/lm *, upprepa *-* 23 ggr till, det virkas så här över lm-bågarna (= ärmarna) också, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 48 lm-bågar.

ALLA STL:
När A.4 har virkats 1 gång på höjden är det 240 st på v. Arb mäter ca 54 cm i diameter. Sedan virkas A.5 totalt 24 ggr runt. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 336 st på v. Arb mäter ca 76 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 42 ggr runt SAMTIDIGT på sista v av A.6 ökas det 2 st jämnt fördelat genom att virka 2 st i samma st. När A.6 har virkats 1 gång på höjden är det 380 st på v. Sedan virkas A.5 totalt 38 ggr runt så här i de olika stl:

STL S/M:
Virka 5 v av A.5 = 494 st. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 42 st jämnt fördelat (öka ca 1 st i var 12:e st) = 536 st på v. Arb mäter nu ca 110 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 67 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 114 cm i diameter.

STL L/XL:
Virka A.5. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 532 st på v. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 36 st jämnt fördelat (= öka ca 1 st i var 15:e st) = 568 st. Arb mäter ca 118 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 71 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 122 cm i diameter.

STL XXL/XXXL:
Virka A.5. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 532 st på v. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 36 st jämnt fördelat (= öka ca 1 st i var 15:e st) = 568 st. Arb mäter ca 118 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 71 ggr runt. När A.6 har virkats 1 gång på höjden är det 639 st på v. Arb mäter ca 125 cm i diameter. Virka 1 v med 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 9 st jämnt fördelat = 648 st. Virka A.6 totalt 81 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 130 cm i diameter.

ÄRM:
Ärmen virkas fram och tillbaka, uppifrån och ned. Det virkas först en ärmkulle. Virka A.7 – Kom ihåg VIRKINFO. När A.7 har virkats 1 gång är det 25 st på v. Klipp av och fäst tråden. Virka 14-16-18 lösa lm, sedan virkas det 1 st i varje st från A.7, avsluta med 17-19-21 lm (inkl 3 lm att vända med). Sätt 1 markör i arb, HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Virka 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st i var och en av de nästa 13-15-17 lm, 1 st i varje st, 1 st i varje lm = 53-57-61 st. Sedan virkas det 1 st i varje st. När arb mäter 4 cm minskas det 1 st i varje sida av arb genom att virka de 2 första st tills och de 2 sista st tills (= 2 st minskade) – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 3-3-3½ cm mellanrum 10-10-9 ggr till = 31-35-41 st. När arb mäter 38-39-40 cm virkas arb sedan runt så här: Virka A.9 totalt 6-7-8 ggr runt SAMTIDIGT som det på första v minskas 1-0-1 st = 30-35-40 st. På sista v i A.9 minskas det 2-3-4 st jämnt fördelat = 28-32-36 st. Sedan virkas A.10 totalt 7-8-9 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när A.10 har virkats 1 gång på höjden. Arb mäter ca 63-64-65 cm totalt. Virka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy fast ärmarna till cirkeln i de yttersta maskbågarna. Sy underärmsömmen.

= fm i mittersta st
= fm om lm-bågen
= st i bakre maskbågen
= st om lm-bågen/ringen
= st i båda maskbågarna
= v börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm
= v börjar med 1 lm och avslutas med 1 sm i 1:a lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samma lm
= 7 st om lm-bågen
= 7 st i fm
= virka 1 dst i bakre maskbågen, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 dst i var och en av de 3 nästa m på samma sätt, dra tråden genom alla 5 m på nålen
= 5 st i mittersta lm
= varje v börjar med 4 lm och avslutas med 1 sm i 4:e lm
= 5 lm, 1 sm i första lm
= 3 lm, 1 sm i första lm
= virka 2 st i samma st
= sista v på föregående diag, detta v är redan virkat

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 164-16) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (151)

Donni Alvarenga 31.10.2019 - 02:49:

I am not understanding how the sleeve is done. Once I fasten off A7, I'm not sure where the 18 chain goes? Nor how we get to over 50 double crochet. I am missing something. Do you have an photos of how the sleeves look as you work them?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:57:

Dear Mrs Alvarenga, after you cut the yarn after A.7, start the next row crocheting 18 chains, then work 1 double crochet over the 25 stitches of last row in A.7 and crochet 21 chains, turn, and crochet next row with 1 dc in 4th ch from hook, 1 dc in each of the next 17 chains (= 18 dc before the 25 sts), 1 dc in each of the next 25, 1 dc in each of the 18 ch = 18+25+18= 61 double crochets. Happy crocheting!

Cindy 30.10.2019 - 21:11:

I fell in love with this pattern. However, I don't know how to get from A2 sec 1 of 6 to sec 2 and so on? Thank you fir this beautiful pattern.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:52:

Dear Cindy, this should help you to figure out how to read crochet diagrams. Happy crocheting!

Sandra 05.09.2019 - 23:47:

I read what you said about the sleeve but im still confused. where do you start doing the double stitches for the sleeve, is it on the chain you make , or do i chain from a7, or what ? help pleaseeeeee.

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:24:

Dear Sandra, sleeves are worked separately from body; you first crochet A.7 = 3 chains, 1 sl st in 1st ch then work back and forth following diagram: on 1st row you work 7 dc in the chain-ring, then on 2nd row you work (2 dc in 1st dc, 1 dc in next dc) x 3 and finish with 2 dc in last dc, continue like this working A.7 back and forth. Happy crocheting!

Sandra 01.09.2019 - 21:46:

When do you start working under the sleeve whole section

DROPS Design 02.09.2019 kl. 11:02:

Dear Sandra, I'm afraid I don't get your question here. Sleeves are worked separately from body (circle) back and forth with a seam. For the section after armhole (chains) have been worked, see previous answers. Happy crocheting!

Sandra 31.08.2019 - 21:04:

Does a4 go under arm hole or over?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 10:16:

Dear Sandra, you will work A.4 over the last row in A.3 = in the stitches from A.3 + in the chain-spaces for amrholes (so that there are 2 holes for each sleeve). Happy crocheting!

Sandra 30.08.2019 - 18:00:

Ok I am having issues with the last part of the xxl size chart. It says to work a4 24 times but the arm holes are on that row. So what do I do?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 08:29:

Dear Sandra, you work the 5th row in A.3 shaping the armholes at the same time, then on next round, work A.4, ie repeat diagram a total of 24 times in width in the round , ie in the stitches from 5th row on A.3 as well as over the ch-spaces for the armholes = there are 48 ch-spaces in total at the end of 1st row in A.4. Work A.4 1 time in height. Happy crocheting!

Sandra 30.08.2019 - 16:47:

But there are no spaces in the last row of a3 ?

Sandra 30.08.2019 kl. 17:54:

Never mind i figured out

Sandra 29.08.2019 - 23:56:

I am having trouble understanding the round when you start doing size for arm hole for the xxxl it is confusing. Is there away to understanding it better?

DROPS Design 30.08.2019 kl. 09:39:

Dear Sandra, work the 5th row in A.3 as explained in the written pattern: work from *-* a total of 25 times, then 1 st in next st, chain 30 and skip the next 15 sts+15 chains (= hole for the sleeve), work from *-* a total of 40 times, 1 st in next chain, repeat armhole = 30 ch, skip next 15 sts + 15 chains and finish round wiht 1 sl st in 3rd ch from beg of round. On next round you will repeat A.4 a total of 24 times in width, crocheting in the stitches from A.3 as well as in the chains. Happy crocheting!

Sandra 27.08.2019 - 23:11:

Is there a written version somewhere. I don't understand the diagram pattern.

DROPS Design 28.08.2019 kl. 08:55:

Dear Sandra, there are only diagrams to this pattern, you will find here how to read crochet diagrams. Happy crocheting!

Rina 26.08.2019 - 17:35:

How can I contact a store and show them? I bought my yarn from Lindehobby do I send them pictures of my project and show them?

DROPS Design 27.08.2019 kl. 09:02:

Dear Rina, yes, you can send them pictures per mail this might help them to help you showing your work, it will be easier for them to find a solution seeing your sleeves. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 164-16