DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Virkad cirkelkofta i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Sky med hålmönster. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr me-080
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
700-850-950 g nr 23, gråblå

Eller använd:
DROPS SKY från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
400-500-550 g nr 12, jeansblå

DROPS VIRKNÅL NR 5 – eller det nålnr du måste använda för att få 14 st på 10 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (122)

Garnet till detta mönstret kostar 560kr. Läs mer.
VIRKINFO:
Vid virkning runt: Alla v med st börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm i början av v, lm ersätter inte första st.
Vid virkning fram och tillbaka: Alla v med st börjar med 3 lm

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka de nästa 2 st tills så här: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla 3 m på nålen.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.10. Diag A.8 visar hur v börjar och slutar. OBS: I diag A.2-A.4, A.6 och A.10 är första v i diag sista v på föregående diag, det virkas inte, men visar hur det virkas sedan.
----------------------------------------------------------

CIRKEL:
Virka 5 lm med nål 5 med Merino Extra Fine eller Sky och sätt ihop dem till 1 ring med 1 sm i första lm. Sedan virkas A.1 så här:

VARV 1: Virka 3 lm – LÄS VIRKINFO, 12 st om ringen, avsluta med 1 sm i 3:e lm.
VARV 2: Virka 2 st i bakre maskbågen av varje st = 24 st.
VARV 3: Virka * 2 st i bakre maskbågen av första/nästa st, 1 st i bakre maskbågen av nästa st *, upprepa *-* v ut = 36 st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Sedan virkas A.2 totalt 6 ggr runt. OBS: A.8 i samma diag visar hur varje v börjar och slutar. Var uppmärksam på om st virkas i bakre maskbågen, i eller om m (gäller alla diag). När A.2 har virkats 1 gång på höjden är det 96 st och 24 lm på v (= totalt 120 m). Arb mäter ca 28 cm i diameter. Sedan virkas A.3 totalt 12 ggr runt. När det har virkats 2-3-4 v av A.3 (cirkeln mäter ca 36-38-40 cm i diameter) är det 156-168-192 m på v (= 156-168-96 st och 0-0-96 lm). Nu virkas det ärmhål i de olika stl:

STL S/M:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 3 i A.3 så här (alla st på detta v virkas i bakre maskbågen av st): Virka 3 lm, * 2 st i första st, 1 st i var och en av de nästa 8 st *, upprepa *-* 4 ggr till, 26 lm, hoppa över 26 st (= ärmhål), upprepa *-* totalt 6 ggr, 1 st i var och en av de 5 nästa st SAMTIDIGT som det ökas 1 st, 26 lm, hoppa över 26 st (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 116 st och 26 lm till varje ärm (= totalt 168 m).
Virka VARV 4 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, ** 1 st i första/nästa st/lm, 1 lm, * 1 st i nästa st/lm, 1 lm, hoppa över 1 st/lm *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st i nästa st/lm, 1 lm, 1 st i nästa st/lm, 1 lm, hoppa över 1 st/lm **, upprepa från **-** 11 ggr till, det virkas så här över lm-bågarna (= ärmarna) också, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 96 st och 96 lm (= totalt 192 m). Sedan virkas A.3 vidare som förut. När A.3 har virkats 1 gång på höjden är det 192 st på v. Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt.

STL L/XL:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 4 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, ** 1 st i första/nästa st, 1 lm, * 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-* 4 ggr till, 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st **, upprepa från **-** 2 ggr till, virka 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, virka 28 lm, hoppa över 28 st (= ärmhål), upprepa från **-** totalt 4 ggr, virka 1 st i nästa st, 1 lm, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st, * 1 lm, hoppa över 1 st, 1 st i nästa st *, upprepa *-* 1 gång till, virka 28 lm, hoppa över 28 st (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 65 st och 119 lm (= 28 lm till varje ärm, totalt 184 m).
Virka VARV 5 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 1 st i varje st och 1 st om varje lm. Över lm-bågen till varje ärm virkas så här: Virka * 1 st i var och en av de första 6 lm, 2 st i nästa lm *, upprepa *-* 3 ggr till, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 192 st. Fortsätt sedan med diag A.3. När A.3 har virkats 1 gång på höjden är det 192 st på v. Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt.

STL XXL/XXXL:
V skiljer sig nu från diag pga ärmhålen. Virka så här:
Virka VARV 5 i A.3 så här (alla st som virkas i st, virkas på detta v i bakre maskbågen): Virka 3 lm, * 1 st i första/nästa st, 1 st om nästa lm *, upprepa *-* 24 ggr till, 1 st i nästa st, 30 lm, hoppa över 15 st och 15 lm (= totalt 30 m) till ärmhål, * virka 1 st om nästa lm, 1 st i nästa st *, upprepa *-* 39 ggr till, 1 st om nästa lm, 30 lm, hoppa över de sista 15 st och 15 lm (= ärmhål), avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 132 st och 30 lm till varje ärm (= totalt 192 m). Sedan virkas A.4 totalt 24 ggr runt. Första v virkas så här: Virka 3 lm, * 3 lm, hoppa över 3 st/lm, 1 st i nästa st/lm, 3 lm, hoppa över 3 st/lm, 1 st i nästa st/lm *, upprepa *-* 23 ggr till, det virkas så här över lm-bågarna (= ärmarna) också, avsluta med 1 sm i 3:e lm i början av v = 48 lm-bågar.

ALLA STL:
När A.4 har virkats 1 gång på höjden är det 240 st på v. Arb mäter ca 54 cm i diameter. Sedan virkas A.5 totalt 24 ggr runt. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 336 st på v. Arb mäter ca 76 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 42 ggr runt SAMTIDIGT på sista v av A.6 ökas det 2 st jämnt fördelat genom att virka 2 st i samma st. När A.6 har virkats 1 gång på höjden är det 380 st på v. Sedan virkas A.5 totalt 38 ggr runt så här i de olika stl:

STL S/M:
Virka 5 v av A.5 = 494 st. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 42 st jämnt fördelat (öka ca 1 st i var 12:e st) = 536 st på v. Arb mäter nu ca 110 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 67 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 114 cm i diameter.

STL L/XL:
Virka A.5. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 532 st på v. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 36 st jämnt fördelat (= öka ca 1 st i var 15:e st) = 568 st. Arb mäter ca 118 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 71 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 122 cm i diameter.

STL XXL/XXXL:
Virka A.5. När A.5 har virkats 1 gång på höjden är det 532 st på v. Sedan virkas det 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 36 st jämnt fördelat (= öka ca 1 st i var 15:e st) = 568 st. Arb mäter ca 118 cm i diameter. Sedan virkas A.6 totalt 71 ggr runt. När A.6 har virkats 1 gång på höjden är det 639 st på v. Arb mäter ca 125 cm i diameter. Virka 1 v med 1 st i bakre maskbågen av varje st SAMTIDIGT som det ökas 9 st jämnt fördelat = 648 st. Virka A.6 totalt 81 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när de 2 första v av A.6 är virkade. Arb mäter ca 130 cm i diameter.

ÄRM:
Ärmen virkas fram och tillbaka, uppifrån och ned. Det virkas först en ärmkulle. Virka A.7 – Kom ihåg VIRKINFO. När A.7 har virkats 1 gång är det 25 st på v. Klipp av och fäst tråden. Virka 14-16-18 lösa lm, sedan virkas det 1 st i varje st från A.7, avsluta med 17-19-21 lm (inkl 3 lm att vända med). Sätt 1 markör i arb, HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Virka 1 st i 4:e lm från nålen, 1 st i var och en av de nästa 13-15-17 lm, 1 st i varje st, 1 st i varje lm = 53-57-61 st. Sedan virkas det 1 st i varje st. När arb mäter 4 cm minskas det 1 st i varje sida av arb genom att virka de 2 första st tills och de 2 sista st tills (= 2 st minskade) – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 3-3-3½ cm mellanrum 10-10-9 ggr till = 31-35-41 st. När arb mäter 38-39-40 cm virkas arb sedan runt så här: Virka A.9 totalt 6-7-8 ggr runt SAMTIDIGT som det på första v minskas 1-0-1 st = 30-35-40 st. På sista v i A.9 minskas det 2-3-4 st jämnt fördelat = 28-32-36 st. Sedan virkas A.10 totalt 7-8-9 ggr runt. Klipp av och fäst tråden när A.10 har virkats 1 gång på höjden. Arb mäter ca 63-64-65 cm totalt. Virka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy fast ärmarna till cirkeln i de yttersta maskbågarna. Sy underärmsömmen.

= fm i mittersta st
= fm om lm-bågen
= st i bakre maskbågen
= st om lm-bågen/ringen
= st i båda maskbågarna
= v börjar med 3 lm och avslutas med 1 sm i 3:e lm
= v börjar med 1 lm och avslutas med 1 sm i 1:a lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samma lm
= 7 st om lm-bågen
= 7 st i fm
= virka 1 dst i bakre maskbågen, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), 1 dst i var och en av de 3 nästa m på samma sätt, dra tråden genom alla 5 m på nålen
= 5 st i mittersta lm
= varje v börjar med 4 lm och avslutas med 1 sm i 4:e lm
= 5 lm, 1 sm i första lm
= 3 lm, 1 sm i första lm
= virka 2 st i samma st
= sista v på föregående diag, detta v är redan virkat

Kommentarer (122)

Skriv din kommentar här!

Payal Sharma 02.08.2018 - 17:18:

Sorry 2 bother you again. I have read the other Q&A too to clarify this step but this still not clear. for L armhole *-* is (dc ch skip) and is **-** (dc ch dc ch skip then *-*x4 then dc ch dc ch skip)? if above is clear then i don't have enough loops in my round(96dc and 96 ch from A4) to complete the armhole round. Can you simplify by stating chain 3 then XX no of sts then 28 ch for armhole then XX no of sts then 28 ch 2 b finished at beginning of round? Thanks in advance for clarification

DROPS Design 03.08.2018 kl. 08:47:

Dear Mrs Sharma, from the beg of round you will crochet a total of 28 dc (1 dc + 8 dc x3 + 4 dc), then chain for the armhole, crochet then 37 dc (8 dcx4 + 3dc + 2 dc), then chain for the 2nd armhole = 28 dc before 1st armhole + 37 dc between both armholes = 65 dc. Happy crocheting!

Payal Sharma 02.08.2018 - 13:21:

In A2 round id row 3 has 168 dc and row 4 states one dc and one chain then no of sts don't increase whereas the description says"When 2-3-4 rounds of A.3 have been worked (circle measures approx. 36-38-40 cm / 14 1/4"-15"-15 3/4" in diameter), there are 156-168-192 sts on round (= 156-168-96 dc and 0-0-96 ch)" How do no of stitches increase?

DROPS Design 02.08.2018 kl. 14:24:

Dear Mrs Sharma, round 2 in A.3 is the first round with dc (= 13 dc x 12 repeats = 156 dc. Round 3 in A.3 is the one with increases = 14 dc x 12 = 168 dc . Round 4 in A.3 is the one with dc/chains = 8 dc/8 ch x 12 = 96 dc + 96 chains = 192 sts. Happy crocheting!

Payal Sharma 01.08.2018 - 14:19:

Hello. When you say work A2, 6 time on the round then is A2 to be repeated 6 times? I have been in love with this type of design since past 7 years and have taken up crochet now and this is my second project in crochet and I am still learning to read the patterns by looking at the videos and coming back to pattern to compare and learn. its quite easy to get it thanks for the wonderful Pattern and instructions. hope to hear from you soon as I have already finished A2 once.

DROPS Design 01.08.2018 kl. 14:54:

Dear Mrs Sharma, yes you will repeat A.2 a total of 6 times in width (= just around), but only one time in height. Happy crocheting!

Payal Sharma 01.08.2018 - 14:15:

Hello. When you say work A2, 6 time on the round then is A2 to be repeated 6 times? I have been in love with this type of design since past 7 years and have taken up crochet now and this is my second project in crochet and I am still learning to read the patterns by looking at the videos and coming back to pattern to compare and learn. its quite easy to get it thanks for the wonderful Pattern and instructions. hope to hear from you soon as I have already finished A2 once.

Leni 14.06.2018 - 09:52:

Hallo, Ik wil dit vest gaan haken, maar ik twijfel over hoeveel wol ik nodig heb. Als ik Merino wil gebruiken heb ik (volgens het patroon) 950 gr. nodig. Maar als ik Sky wil gebruiken staat er dat ik maar 550 gr. nodig heb. Ik vind dit nogal een verschil. Er zit weinig verschil tussen de looplengte van beide soorten. Kunt u mij vertellen welke ik nu moet aanhouden? Bij voorbaat mijn dank.

DROPS Design 15.06.2018 kl. 15:27:

Dag Leny, DROPS Sky heeft toch wel een hogere looplengte, namelijk 190 m en DROPS Merino Extra Fine heeft een looplengte van 105 m. Sky is heel licht garen. Je kunt de aangegeven hoeveelheden die bij het patroon staan aanhouden

Garmia 06.05.2018 - 09:44:

Très beau modèle! Et on ne s'ennuie pas du tout en le crochetant. Du pur plaisir

Garmia 06.05.2018 - 09:42:

Bonjour, Vous nous dites : "Crocheter ensuite 42 fois A.6 au total tout le tour, EN MÊME TEMPS, au dernier tour de A.6, augmenter 2 B à intervalles réguliers en crochetant 2 B dans la même B. Quand A.6 a été crocheté 1 fois en hauteur, on a 380 B du tour." Mais vous ne nous dites pas combien d'augmentations on doit faire en tout sur le dernier rang de A6, du coup on ne peut pas calculer les intervalles entre 2 augmentations. Je suis bloquée à cet endroit. Merci de votre aide.

DROPS Design 07.05.2018 kl. 09:10:

Bonjour Mme Garmia, on augmente 2 brides au dernier tour de A.6 (pour augmenter, crocheter à 2 reprises 2 brides dans la même maille) = vous avez 380 brides. Crochetez maintenant 38 fois A.5 comme indiqué pour votre taille. Bon crochet!

Annelies Van Houtte 19.03.2018 - 14:47:

Hallo, ik heb nu alles gehaakt. Maar hoe maak ik nu die mouwen vast in het patroon. Er staat dat ik deze moet haken in de buitenste lus. Is hier een speciale techniek voor? Bedankt.

DROPS Design 04.04.2018 kl. 18:05:

Hallo Annelies, Je kunt de mouwen in de panden haken met vasten aan de binnenkant en dan door beide lagen heen. Omdat er niet een vast patroon zit in de panden is er niet een speciale techniek voor.

Tamara 06.03.2018 - 17:06:

Bij A7 maak je dan wel gebruik van keerlossen? En tellen die dan als stokje?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 20:12:

Hoi Tamara, Bij A7 wordt het eerste stokje op de toer inderdaad vervangen door 3 lossen.

Sabine Marse 30.12.2017 - 16:52:

Een vraag over A2. Alles gaat goed tot ik aan de 7de regel begin. Ik lees : stokje 3 overslaan, 3 x en dan 4 overslaan, maar bovenin staan wel 4 losse, moet ik er dan wel 5 overslaan en weer een stokje in de "dubbele" en bovenin 4 losse? Of moeten er 5 losse bovenin. Of moet ik er 4 overslaan en een stokje in de enkele? Ik kom er niet helemaal uit.

DROPS Design 07.03.2018 kl. 20:11:

Hoi Sabine, Op de 7e toer in A.2 haak je: 1 stokje *4 lossen, 3 steken overslaan, 1 stokje in de volgende steek*. Herhaal van *-*.

Kommentér oppskrift DROPS 164-16