DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Virkattu pyöröjakku DROPS Merino Extra Fine- tai DROPS Sky-langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli nro me-080
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
Koko: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE:
700-850-950 g nro 23, harmaansininen

Tai: Garnstudion DROPS SKY (kuuluu Lankaryhmään B):
400-500-550 g nro 12, farkunsininen

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 14 p koukulla nro 5 = 10 cm leveyssuunnassa.

Saat tämän mallin langat alkaen 53.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

VIRKKAUSINFO:
Suljettu virkkaus: Jokaisen p-kerroksen aluksi virkataan 1 p ja kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan (kjs:t eivät korvaa ensimmäistä p:stä).
Tasovirkkaus: Jokaisen p-kerroksen aluksi virkataan 3 kjs.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna 1 p virkkaamalla seuraavat 2 p yhteen näin: Virkkaa 1 p, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa sitten seuraava p ja vedä lanka viimeisellä läpivedolla kaikkien koukulla olevien 3 s:n läpi.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.10. Piirros A.8 näyttää miten krs:t aloitetaan ja lopetetaan. HUOM: Piirrosten A.2-A.4, A.6 ja A.10 ensimmäinen krs on sama kuin edellisen piirroksen viimeinen krs, eli tämä krs jätetään virkkaamatta (krs näyttää miten virkkaamista jatketaan).
----------------------------------------------------------

YMPYRÄ:
Virkkaa 5 kjs koukulla nro 5 ja Merino Extra Fine- tai Sky-langalla ja sulje nämä renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti näin:

1.KRS: Virkkaa 3 kjs (LUE VIRKKAUSINFO), 12 p renkaaseen, virkkaa lopuksi 1 ps 3. kjs:aan.
2.KRS: Virkkaa 2 p jokaisen p:ään takareunaan = 24 p.
3.KRS: Virkkaa *2 p ensimmäisen/seuraavan p:ään takareunaan, 1 p seuraavan p:ään takareunaan*, toista *-* koko krs:n ajan = 36 p. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS!

Toista sitten piirroksen A.2 mallikertaa yht. 6 kertaa krs:lla. HUOM: Saman piirroksen mallikerta A.8 näyttää miten krs:t aloitetaan ja lopetetaan. Tarkista aina virkataanko p:äät takareunaan vai s:n ympäri (koskee kaikkia piirroksia). Kun olet virkannut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 96 p ja 24 kjs (= yht. 120 s). Työn halkaisija on n. 28 cm. Toista sitten piirroksen A.3 mallikertaa yht. 12 kertaa krs:lla. Kun olet virkannut 2-3-4 krs piirroksen A.3 mukaisesti (ympyrän halkaisija on n. 36-38-40 cm), työssä on 156-168-192 s (= 156-168-96 p ja 0-0-96 kjs). Jatka virkkaamista eri koissa seuraavasti:

KOKO S/M:
Kädentien vuoksi krs eroaa hieman piirroksesta. Virkkaa seuraavasti:
Virkkaa piirroksen A.3 3.krs näin (kaikki tämän krs:n p:äät virkataan p:iden takareunaan): Virkkaa 3 kjs, *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p jokaiseen 8 seuraavaan p:seen*, toista *-* vielä 4 kertaa, 26 kjs, jätä 26 p väliin (= kädentie), toista *-* yht. 6 kertaa, virkkaa 1 p jokaiseen 5 seuraavaan p:seen ja lisää SAMALLA 1 p, 26 kjs, jätä 26 p väliin (= kädentie), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 116 p ja 26 kjs kummassakin hihassa (= yht. 168 s).
Virkkaa piirroksen A.3 4.krs näin (kaikki tämän krs:n p:siin virkkattavat p:äät virkataan takareunaan): Virkkaa 3 kjs, **1 p ensimmäiseen/seuraavaan p:seen/kjs:aan, 1 kjs, *1 p seuraavaan p:seen/kjs:aan, 1 kjs, jätä 1 p/kjs väliin*, toista *-* vielä 4 kertaa, 1 p seuraavaan p:seen/kjs:aan, 1 kjs, 1 p seuraavaan p:seen/kjs:aan, 1 kjs, jätä 1 p/kjs väliin**, toista **-** vielä 11 kertaa, virkkaa kjs-kaariin (hihat) samalla tavalla, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 96 p ja 96 kjs (= yht. 192 s). Virkkaa sitten piirroksen A.3 mallivirkkausta kuten aiemmin. Kun olet virkannut piirroksen A.3 loppuun, työssä on 192 p. Toista sitten piirroksen A.4 mallikertaa yht. 24 kertaa krs:lla.

KOKO L/XL:
Kädentien vuoksi krs eroaa hieman piirroksesta. Virkkaa seuraavasti:
Virkkaa piirroksen A.3 4.krs näin (kaikki tämän krs:n p:siin virkattavat p:äät virkataan p:iden takareunaan): Virkkaa 3 kjs, **1 p ensimmäiseen/seuraavaan p:seen, 1 kjs, *1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin*, toista *-* vielä 4 kertaa, 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin**, toista **-** vielä 2 kertaa, virkkaa 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen, virkkaa 28 kjs, jätä 28 p väliin (= kädentie), toista **-** yht. 4 kertaa, virkkaa 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 p seuraavaan p:seen, 1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen, *1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* vielä kerran, virkkaa 28 kjs, jätä 28 p väliin (= kädentie), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 65 p ja 119 kjs (= 28 kjs kummassakin hihassa, yht. 184 s).
Virkkaa piirroksen A.3 5.krs näin (kaikki tämän krs:n p:siin virkattavat p:äät virkataan takareunaan): Virkkaa 1 p jokaiseen p:seen ja 1 p jokaisen kjs:n ympäri, hihojen kjs-kaariin virkataan seuraavasti: Virkkaa *1 p jokaiseen 6 ensimmäiseen kjs:aan, 2 p seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 3 kertaa, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 192 p. Jatka sitten piirroksen A.3 mallivirkkausta kuten aiemmin. Kun olet virkannut piirroksen A.3 loppuun, työssä on 192 p. Toista sitten piirroksen A.4 mallikertaa yht. 24 kertaa krs:lla.

KOKO XXL/XXXL:
Kädentien vuoksi krs eroaa hieman piirroksesta. Virkkaa seuraavasti:
Virkkaa piirroksen A.3 5.krs näin (kaikki tämän krs:n p:äät virkataan p:iden takareunaan):
Virkkaa 3 kjs, *1 p ensimmäiseen/seuraavaan p:seen, 1 p seuraavaan kjs:aan*, toista *-* vielä 24 kertaa, 1 p seuraavaan p:seen, 30 kjs, jätä 15 p ja 15 kjs väliin (= yht. 30 s) = kädentie, *virkkaa 1 p seuraavaan kjs:aan, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* vielä 39 kertaa, 1 p seuraavaan kjs:aan, 30 kjs, jätä viimeiset 15 p ja 15 kjs väliin (= kädentie), virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 132 p ja 30 kjs kummassakin hihassa (= yht. 192 s). Toista sitten piirroksen A.4 mallikertaa yht. 24 kertaa krs:lla. Ensimmäinen krs virkataan seuraavasti: Virkkaa 3 kjs, *3 kjs, jätä 3 p/kjs väliin, 1 p seuraavaan p:seen/kjs:aan, 3 kjs, jätä 3 p/kjs väliin, 1 p seuraavaan p:seen/kjs:aan*, toista *-* vielä 23 kertaa, virkkaa kummankin hihan kjs-kaariin samalla tavalla, virkkaa lopuksi 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 48 kjs-kaarta.

KAIKKI KOOT:
Kun olet virkannut piirroksen A.4 loppuun, työssä on 240 p. Työn halkaisija on n. 54 cm. Toista sitten piirroksen A.5 mallikertaa yht. 24 kertaa krs:lla. Kun olet virkannut piirroksen A.5 loppuun, työssä on 336 p. Työn halkaisija on n. 76 cm. Toista sitten piirroksen A.6 mallikertaa yht. 42 kertaa krs:lla ja lisää SAMALLA piirroksen A.6 viimeisellä krs:lla tasavälein 2 p, virkkaamalla 2 p samaan p:seen. Kun olet virkannut piirroksen A.6 loppuun, työssä on 380 p. Toista sitten piirroksen A.5 mallikertaa yht. 38 kertaa krs:lla eri koissa seuraavasti:

KOKO S/M:
Virkkaa 5 krs piirroksen A.5 mukaisesti = 494 p. Virkkaa sitten 1 p jokaisen p:ään takareunaan ja lisää SAMALLA tasavälein 42 p (lisää 1 p n. joka 12. p:seen) = 536 p työssä. Työn halkaisija on nyt n. 110 cm. Toista sitten piirroksen A.6 mallikertaa yht. 67 kertaa krs:lla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun olet virkannut piirroksen A.6 ensimmäiset 2 krs. Työn halkaisija on n. 114 cm.

KOKO L/XL:
Virkkaa piirroksen A.5 mallivirkkausta. Kun olet virkannut piirroksen A.5 loppuun, työssä on 532 p. Virkkaa sitten 1 p jokaisen p:ään takareunaan ja lisää SAMALLA tasavälein 36 p (= lisää 1 p n. joka 15. p:seen) = 568 p. Työn halkaisija on n. 118 cm. Toista sitten piirroksen A.6 mallikertaa yht. 71 kertaa krs:lla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun olet virkannut piirroksen A.6 ensimmäiset 2 krs. Työn halkaisija on n. 122 cm.

KOKO XXL/XXXL:
Virkkaa piirroksen A.5 mallivirkkausta. Kun olet virkannut piirroksen A.5 loppuun, työssä on 532 p. Virkkaa sitten 1 p jokaisen p:ään takareunaan ja lisää SAMALLA tasavälein 36 p (= lisää 1 p n. joka 15. p:seen) = 568 p. Työn halkaisija on n. 118 cm. Toista sitten piirroksen A.6 mallikertaa yht. 71 kertaa krs:lla.
Kun olet virkannut piirroksen A.6 loppuun, työssä on 639 p. Työn halkaisija on n. 125 cm. Virkkaa 1 p jokaisen p:ään takareunaan ja lisää SAMALLA tasavälein 9 p = 648 p. Toista sitten piirroksen A.6 mallikertaa yht. 81 kertaa krs:lla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun olet virkannut piirroksen A.6 ensimmäiset 2 krs. Työn halkaisija on n. 130 cm.

HIHA:
Virkataan tasona, ylhäältä alas. Virkkaa aluksi hihanpyöriö. Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.7 mukaisesti (muista VIRKKAUSINFO). Kun olet virkannut piirroksen A.7 loppuun, työssä on 25 p. Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Virkkaa 14-16-18 löyhää kjs, virkkaa sitten 1 p piirroksen A.7 jokaiseen p:seen, virkkaa lopuksi 17-19-21 kjs (sis. 3 kjs kääntymiseen). Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Virkkaa 1 p 4. kjs:aan koukusta laskien, 1 p jokaiseen 13-15-17 seuraavaan kjs:aan, 1 p jokaiseen p:seen, 1 p jokaiseen kjs:aan = 53-57-61 p. Virkkaa jatkossa 1 p jokaiseen p:seen. Kun työn pituus on 4 cm, kavenna kummassakin reunassa 1 p, virkkaamalla krs:n ensimmäiset ja viimeiset 2 p yhteen (työstä kapeni 2 p). LUE KAVENNUSVINKKI. Toista tällaiset kavennukset 3-3-3½ cm välein vielä 10-10-9 kertaa = 31-35-41 p. Kun työn pituus on 38-39-40 cm, jatka virkkaamista suljettuna virkkauksena seuraavasti: Toista piirroksen A.9 mallikertaa yht. 6-7-8 kertaa krs:lla ja kavenna SAMALLA ensimmäisellä krs:lla tasavälein 1-0-1 p = 30-35-40 p. Kavenna piirroksen A.9 viimeisellä krs:lla tasavälein 2-3-4 p = 28-32-36 p. Toista sitten piirroksen A.10 mallikertaa yht. 7-8-9 kertaa krs:lla. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun olet virkannut piirroksen A.10 loppuun. Työn pituus on nyt yht. n. 63-64-65 cm. Virkkaa toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä hihat ympyrään uloimmista silmukanreunoista. Ompele hihojen saumat.

Piirros

= kjs
= ks p:seen
= ks keskimmäiseen p:seen
= ks kjs-kaareen
= p s:n takareunaan
= p kjs-kaareen/renkaaseen
= p s:n kumpaankin silmukkakaareen
= virkkaa krs:n aluksi 3 kjs ja virkkaa lopuksi 1 ps 3. kjs:aan
= virkkaa krs:n aluksi 1 kjs ja virkkaa lopuksi 1 ps 1. kjs:aan
= 1 ks kjs:n ypäri, 3 kjs, 1 ks saman kjs:n ympäri
= 7 p kjs-kaareen
= 7 p ks:aan
= Virkkaa 1 kp s:n takareunaan, mutta jätä viimeinen läpiveto vielä tekemättä (= 2 s koukulla), virkkaa 1 kp jokaiseen 3 seuraavaan s:aan samalla tavalla, vedä lanka kaikkien koukulla olevien 5 s:n läpi
= 5 p keskimmäiseen kjs:aan
= virkkaa krs:n aluksi 4 kjs ja virkkaa lopuksi 1 ps 4. kjs:aan
= 5 kjs, 1 ps ensimmäiseen kjs:aan
= 3 kjs, 1 ps ensimmäiseen kjs:aan
= virkkaa 2 p samaan p:seen
= edellisen piirroksen viimeinen krs, tämä krs on jo virkattu

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 164-16) .

Kommentit / Kysymykset (154)

Sheila Dempsey 06.02.2020 - 02:44:

So I’m only adding 2 stitches in the entire round? Or 2 in each of the 42 sections so a total of 84 increases?

DROPS Design 06.02.2020 kl. 10:39:

Dear Mrs Dempsey, you increase only 2 stitches in the round, you are repeating 42 times A.6 (= 9 sts on last round) = 378 sts + 2 sts increased = 380 sts. Happy crocheting!

Sheila Dempsey 05.02.2020 - 03:29:

I am about to start A-6. The otter. Says to work A-6 42 times and AT THE SAME TIME of last round increase 2dc evenly by working 2dc in same dc. Does this mean to do a dc in EVERY dc in the round? I don’t understand when to do the inc.

DROPS Design 05.02.2020 kl. 08:29:

Dear Mrs Dempsey, you will find how to increase evenly here - simply crochet 1 more stitch than shown in diagram on 2 different places (there is no double crochet on previous round). Happy crocheting!

Alice 10.12.2019 - 05:08:

I made this sweater a few years ago, and this was my first time wearing it. Also my first time seeing the written pattern. I am trying to make it again, but for my 15 month old granddaughter. I Love this pattern!

Donni Alvarenga 31.10.2019 - 02:49:

I am not understanding how the sleeve is done. Once I fasten off A7, I'm not sure where the 18 chain goes? Nor how we get to over 50 double crochet. I am missing something. Do you have an photos of how the sleeves look as you work them?

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:57:

Dear Mrs Alvarenga, after you cut the yarn after A.7, start the next row crocheting 18 chains, then work 1 double crochet over the 25 stitches of last row in A.7 and crochet 21 chains, turn, and crochet next row with 1 dc in 4th ch from hook, 1 dc in each of the next 17 chains (= 18 dc before the 25 sts), 1 dc in each of the next 25, 1 dc in each of the 18 ch = 18+25+18= 61 double crochets. Happy crocheting!

Cindy 30.10.2019 - 21:11:

I fell in love with this pattern. However, I don't know how to get from A2 sec 1 of 6 to sec 2 and so on? Thank you fir this beautiful pattern.

DROPS Design 04.11.2019 kl. 13:52:

Dear Cindy, this should help you to figure out how to read crochet diagrams. Happy crocheting!

Sandra 05.09.2019 - 23:47:

I read what you said about the sleeve but im still confused. where do you start doing the double stitches for the sleeve, is it on the chain you make , or do i chain from a7, or what ? help pleaseeeeee.

DROPS Design 06.09.2019 kl. 08:24:

Dear Sandra, sleeves are worked separately from body; you first crochet A.7 = 3 chains, 1 sl st in 1st ch then work back and forth following diagram: on 1st row you work 7 dc in the chain-ring, then on 2nd row you work (2 dc in 1st dc, 1 dc in next dc) x 3 and finish with 2 dc in last dc, continue like this working A.7 back and forth. Happy crocheting!

Sandra 01.09.2019 - 21:46:

When do you start working under the sleeve whole section

DROPS Design 02.09.2019 kl. 11:02:

Dear Sandra, I'm afraid I don't get your question here. Sleeves are worked separately from body (circle) back and forth with a seam. For the section after armhole (chains) have been worked, see previous answers. Happy crocheting!

Sandra 31.08.2019 - 21:04:

Does a4 go under arm hole or over?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 10:16:

Dear Sandra, you will work A.4 over the last row in A.3 = in the stitches from A.3 + in the chain-spaces for amrholes (so that there are 2 holes for each sleeve). Happy crocheting!

Sandra 30.08.2019 - 18:00:

Ok I am having issues with the last part of the xxl size chart. It says to work a4 24 times but the arm holes are on that row. So what do I do?

DROPS Design 02.09.2019 kl. 08:29:

Dear Sandra, you work the 5th row in A.3 shaping the armholes at the same time, then on next round, work A.4, ie repeat diagram a total of 24 times in width in the round , ie in the stitches from 5th row on A.3 as well as over the ch-spaces for the armholes = there are 48 ch-spaces in total at the end of 1st row in A.4. Work A.4 1 time in height. Happy crocheting!

Sandra 30.08.2019 - 16:47:

But there are no spaces in the last row of a3 ?

Sandra 30.08.2019 kl. 17:54:

Never mind i figured out

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 164-16