DROPS / 164 / 16

Sea Glass by DROPS Design

Hæklet cirkeljakke i DROPS Merino Extra Fine eller DROPS Sky med hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-080
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
700-850-950 g f.nr 23, gråblå

Eller brug:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
400-500-550 g f.nr 12, jeansblå

DROPS HÆKLENÅL nr 5 – eller den nål du skal bruge for at få 14 st på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (134)

Garnet til denne opskrift koster fra 307.3kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Hver omg med st starter med 3 lm og afsluttes med 1 km i 3.lm i starten af omg, lm erstatter ikke første st.
Hver række med st starter med 3 lm.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle de næste 2 st sammen således: Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 3 m på nålen.

MØNSTER:
Se diag A.1-A.10. Diag A.8 viser hvordan omg starter og slutter. OBS: I diag A.2-A.4, A.6 og A.10 er første omg i diag sidste omg på forrige diag, den hækles ikke, men viser hvordan der hækles videre.
----------------------------------------------------------

CIRKEL:
Hækl 5 lm på nål 5 med Merino Extra Fine eller Sky og sæt dem sammen til 1 ring med 1 km i første lm. Derefter hækles A.1 således:

1.OMG: Hækl 3 lm – læs HÆKLEINFO, 12 st om ringen, slut af med 1 km i 3.lm.
2.OMG: Hækl 2 st i bagerste led af hver st = 24 st.
3.OMG: Hækl * 2 st i bagerste led af første/næste st, 1 st i bagerste led af næste st *, gentag fra *-* omg ud = 36 st. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

Derefter hækles A.2 totalt 6 gange rundt. OBS: A.8 i samme diag viser hvordan hver omg starter og slutter. Vær opmærksom på om st hækles i bagerste led, i eller om m (gælder alle diag). Når A.2 er hæklet 1 gang i højden er der 96 st og 24 lm på omg (= totalt 120 m). Arb måler ca 28 cm i diameter. Derefter hækles A.3 totalt 12 gange rundt. Når der er hæklet 2-3-4 omg af A.3 (cirklen måler ca 36-38-40 cm i diameter) er der 156-168-192 m på omg (= 156-168-96 st og 0-0-96 lm). Nu hækles der ærmegab i de forskellige str:

STR S/M:
Omg hækles nu anderledes end diag pga ærmegabet.
Hækl således:
Hækl 3.omg i A.3 således (alle st på denne omg hækles i bagerste led af st): Hækl 3 lm, * 2 st i første st, 1 st i hver af de næste 8 st *, gentag fra *-* 4 gange til, 26 lm, spring over 26 st (= ærmegab), gentag fra *-* totalt 6 gange, 1 st i hver af de 5 næste st Samtidig med at der tages 1 st ud, 26 lm, spring over 26 st (= ærmegab), slut af med 1 km i 3.lm i starten af omg = 116 st og 26 lm til hvert af ærmegabene (= totalt 168 m).
Hækl 4.omg i A.3 således (alle st som hækles i st, hækles på denne omg i bagerste led): Hækl 3 lm, ** 1 st i første/næste st/lm, 1 lm, * 1 st i næste st/lm, 1 lm, spring over 1 st/lm *, gentag fra *-* 4 gange til, 1 st i næste st/lm, 1 lm, 1 st i næste st/lm, 1 lm, spring over 1 st/lm **, gentag fra **-** 11 gange til, der hækles således over lm-buerne (= ærmerne) også, slut af med 1 km i 3.lm i starten af omg = 96 st og 96 lm (= totalt 192 m). Derefter hækles A.3 videre som før. Når A.3 er hæklet 1 gang i højden er der 192 st på omg. Derefter hækles A.4 totalt 24 gange rundt.

STR L/XL:
Omg hækles nu anderledes end diag pga ærmegabet.
Hækl således:
Hækl 4.omg i A.3 således (alle st som hækles i st, hækles på denne omg i bagerste led): Hækl 3 lm, ** 1 st i første/næste st, 1 lm, * 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st *, gentag fra *-* 4 gange til, 1 st i næste st, 1 lm, 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st **, gentag fra **-** 2 gange til, hækl 1 st i næste st, 1 lm, 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st, 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st, 1 st i næste st, hækl 28 lm, spring over 28 st (= ærmegab), gentag fra **-** totalt 4 gange, hækl 1 st i næste st, 1 lm, 1 st i næste st, 1 lm, spring over 1 st, 1 st i næste st, * 1 lm, spring over 1 st, 1 st i næste st *, gentag fra *-* 1 gang til, hækl 28 lm, spring over 28 st (= ærmegab), slut af med 1 km i 3.lm i starten af omg = 65 st og 119 lm (= 28 lm til hvert ærme, totalt 184 m).
Hækl 5.omg i A.3 således (alle st som hækles i st, hækles på denne omg i bagerste led): Hækl 1 st i hver st og 1 st om hver lm. Over lm-buen til hvert ærme hækles således: Hækl * 1 st i hver af de første 6 lm, 2 st i næste lm *, gentag fra *-* 3 gange til, slut af med 1 km i 3.lm i starten af omg = 192 st. Fortsæt med diag A.3 som før. Når A.3 er hæklet 1 gang i højden er der 192 st på omg. Derefter hækles A.4 totalt 24 gange rundt.

STR XXL/XXXL:
Omg hækles nu anderledes end diag pga ærmegabet.
Hækl således:
Hækl 5.omg i A.3 således (alle st som hækles i st, hækles på denne omg i bagerste led): Hækl 3 lm, * 1 st i første/næste st, 1 st om næste lm *, gentag fra *-* 24 gange til, 1 st i næste st, 30 lm, spring over 15 st og 15 lm (= totalt 30 m) til ærmegab, * hækl 1 st om næste lm, 1 st i næste st *, gentag fra *-* 39 gange til, 1 st om næste lm, 30 lm, spring over de sidste 15 st og 15 lm (= ærmegab), slut af med 1 km i 3.lm i starten af omg = 132 st og 30 lm til hvert ærme (= totalt 192 m). Derefter hækles A.4 totalt 24 gange rundt. Første omg hækles således: Hækl 3 lm, * 3 lm, spring over 3 st/lm, 1 st i næste st/lm, 3 lm, spring over 3 st/lm, 1 st i næste st/lm *, gentag fra *-* 23 gange til, der hækles således over lm-buerne (= ærmerne) også, slut af med 1 km i 3.lm i starten af omg = 48 lm-buer.

ALLE STR:
Når A.4 er hæklet 1 gang i højden er der 240 st på omg. Arb måler ca 54 cm i diameter. Derefter hækles A.5 totalt 24 gange rundt. Når A.5 er hæklet 1 gang i højden er der 336 st på omg. Arb måler ca 76 cm i diameter. Derefter hækles A.6 totalt 42 gange rundt SAMTIDIG på sidste omg af A.6 tages der 2 st ud jævnt fordelt ved at hækle 2 st i samme st. Når A.6 er hæklet 1 gang i højden er der 380 st på omg. Derefter hækles A.5 totalt 38 gange rundt således i de forskellige str:

STR S/M:
Hækl 5 omg af A.5 = 494 st. Derefter hækles der 1 st i bagerste led af hver st Samtidig med at der tages 42 st ud jævnt fordelt (tag ca 1 st ud i hver 12.st) = 536 st på omg. Arb måler nu ca 110 cm i diameter. Derefter hækles A.6 totalt 67 gange rundt. Klip og hæft tråden når de 2 første omg af A.6 er hæklet. Arb måler ca 114 cm i diameter.

STR L/XL:
Hækl A.5. Når A.5 er hæklet 1 gang i højden er der 532 st på omg. Derefter hækles der 1 st i bagerste led af hver st Samtidig med at der tages 36 st ud jævnt fordelt (= tag ca 1 st ud i hver 15.st) = 568 st. Arb måler ca 118 cm i diameter. Derefter hækles A.6 totalt 71 gange rundt. Klip og hæft tråden når de 2 første omg af A.6 er hæklet. Arb måler ca 122 cm i diameter.

STR XXL/XXXL:
Hækl A.5. Når A.5 er hæklet 1 gang i højden er der 532 st på omg. Derefter hækles der 1 st i bagerste led af hver st Samtidig med at der tages 36 st ud jævnt fordelt (= tag ca 1 st ud i hver 15.st) = 568 st. Arb måler ca 118 cm i diameter. Derefter hækles A.6 totalt 71 gange rundt. Når A.6 er hæklet 1 gang i højden er der 639 st på omg. Arb måler ca 125 cm i diameter. Hækl 1 omg med 1 st i bagerste led af hver st Samtidig med at der tages 9 st ud jævnt fordelt = 648 st. Hækl A.6 totalt 81 gange rundt. Klip og hæft tråden når de 2 første omg af A.6 er hæklet. Arb måler ca 130 cm i diameter.

ÆRME:
Ærmet hækles frem og tilbage, ovenfra og ned. Der hækles først en ærmekuppel. hækl A.7 – Husk HÆKLEINFO. Når A.7 er hæklet 1 gang er der 25 st på omg. Klip og hæft tråden. Hækl 14-16-18 løse lm, derefter hækles der 1 st i hver st fra A.7, slut af med 17-19-21 lm (inkl 3 lm til at vende med). Sæt 1 mærke i arb, HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 13-15-17 lm, 1 st i hver st, 1 st i hver lm = 53-57-61 st. Videre hækles der 1 st i hver st. Når arb måler 4 cm lukkes der 1 st af i hver side af arb ved at hækle de 2 første st sammen og de 2 sidste st sammen (= 2 st taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS. Gentag indtagningen på hver 3.-3.-3½.cm 10-10-9 gange til = 31-35-41 st. Når arb måler 38-39-40 cm hækles arb videre rundt således: Hækl A.9 totalt 6-7-8 gange rundt Samtidig med at der på første omg tages 1-0-1 st ind = 30-35-40 st. På sidste omg i A.9 tages der 2-3-4 st ind jævnt fordelt = 28-32-36 st. Derefter hækles A.10 totalt 7-8-9 gange rundt. Klip og hæft tråden når A.10 er hæklet 1 gang i højden. Arb måler ca 63-64-65 cm totalt. Hækl 1 ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy ærmerne fast til cirklen i yderste led af yderste m. Sy underærmesømmen.

= fm i midterste st
= fm om lm-bue
= st i bagerste led af m
= st om lm-bue/ring
= st i begge led
= omg starter med 3 lm og afsluttes med 1 km i 3.lm
= omg starter med 1 lm og afsluttes med 1 km i første lm
= 1 fm om lm, 3 lm, 1 fm om samme lm
= 7 st om lm-buen
= 7 st i fm
= hækl 1 dbl-st i bagerste led af m, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), 1 dbl-st i hver af de 3 næste m på samme måde, træk tråden gennem alle 5 m på nålen
= 5 st i midterste lm
= hver omg starter med 4 lm og afsluttes med 1 km i 4.lm
= 5 lm, 1 km i første lm
= 3 lm, 1 km i første lm
= hækl 2 st i samme st
= sidste omg på forrige diag, denne omg er allerede hæklet

Ann Phillips 22.03.2019 - 16:46:

Your pictures are being used on a business page. They're passing them off as their own work.

Sue Graygoose 16.02.2019 - 17:10:

When doing a3. Do I repeat round 4 for the armholes in size L/XL or is round 4 replaced by the deviated for armholes?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:45:

Dear Mrs Graygoose, for the armhole, work round 4 in A.3 as explained in the written pattern, not as shown in the diagram. Then work A.5 also as explained in the written pattern. Now repeat A.3 as shown in diagram. Happy crocheting!

Mildred Top 26.01.2019 - 17:33:

Het cirkelvest haak ik met Sky, met haaknaald 4 krijg ik 14 stokjes,op 10 cm zoals het proeflapje aangaf. Na a2 heb ik echter i.p.v. ongeveer 28 cm, slechts 25:cm doorsnee. Kan ik i.p.v. maat L/XL nu de grootste maat nemen omdat alles kennelijk toch kleiner wordt ? Een grotere haaknaald zou het werk veel te los gaan maken. Dank voor uw advies.

DROPS Design 27.01.2019 kl. 13:29:

Dag Mildred,

Heb je de stekenverhouding in de hoogte ook gecontroleerd? Omdat je in een cirkel haakt is het belangrijk dat de stekenverhouding zowel in de breedte als in de hoogte klopt. (anders zou de cirkel ook gaan bobbelen of (in jouw geval) juist bol gaan staan); een grotere maat nemen is in dit geval niet de oplossing.

Sue Graygoose 22.01.2019 - 16:11:

If I start each row with 3 chain I’m I correct in that I would end up with a double stitch at the end of the row. Surely this would not give a seamless finish when working in the round. Surely working in the round is to give a seemingly endless run, so visually there is no beginning or end. Pattern me-080 can you confirm that there is a double stitch ie 3ch and a treble sitting next to each other x

DROPS Design 23.01.2019 kl. 08:28:

Dear Mrs Graygoose, I'm sorry I'm not sure what you are calling a double stitch, the first stitch at the beg of rounds is shown in diagram (= 8th symbol and 14th symbol), but feel free to start the round any other way if your rather. Happy crocheting!

Sue Graygoose 22.01.2019 - 15:41:

I am working on me-080 Sea Glass. Do I replace the first treble with a 3 chain? Also on first row of a3 if I start with 4 chain would that be the first dtr of the 4 dtr pattern ? Am confused as how to start row as would leave a single dtr on its own at beginning and end of row x

DROPS Design 22.01.2019 kl. 16:01:

Dear Mrs Graygoose, begin every round with tr with 3 chains and finish with 1 sl st in 3rd ch from beg of round, these 3 chains do not replace the first tr. In A.3, start the row with a black star with 4 chains and finish with 1 sl st in the 4th ch from beg of round. Happy crocheting!

Petra 04.12.2018 - 14:07:

Ik begrijp niet hoe ik de toeren moet sluiten bij b.v. A.2 de tweede en de derde toer. Heb het al zo vaak geprobeerd. kom er echt niet uit.

DROPS Design 06.12.2018 kl. 10:43:

Dag Petra,

Aan het begin van de toer haak je 3 lossen (A.8) of 1 losse (zie symbolen) en aan het eind van de toer haak je 1 halve vaste (in de 3e losse van de 3 lossen of in de 1 losse) om de toer te sluiten.

Kira Smith 21.11.2018 - 13:44:

Thanks you DROPS Design! I was misreading A.2 thinking I had to repeat all the rows six times!

Kira Smith 21.11.2018 - 05:46:

Do you have stitch counts for each row? I am having a problem after the first round of A.2. The stitch count was fine (120 total) after completion of the first A.2. I'm not sure on how to start the second A.2 and how many stitches should be in the first row of the second A.2 or subsequent rows. When I completed the second A.2 the piece was very ruffled, so much so that blocking wouldn't help. A stitch count for each row would be great. Thank you.

DROPS Design 21.11.2018 kl. 08:50:

Dear Mrs Smith, after you have completed A.2 and there are 120 sts in total you have now to work A.3 (12 times in the round = in width) starting on the row with the black star - after row 2 there are 13 sts in each A.3 (13x12 repeats) = 156 sts. On row 3 there are 14 sts x 12 repeats = 168 sts and so on. Happy crocheting!

Amy 25.10.2018 - 12:59:

Good morning. After working A.3 row 2...156 stitches.\\r\\nWhen working row 3 I cannot reach 168 stitches. I get 158 and I am 12 stitches short of completing the row. Any guidance would be appreciated.

DROPS Design 25.10.2018 kl. 14:45:

Dear Amy, when working row 3 in A.3 you increase 1 stitch in the first stitch in each repeat, you'll then have 14 sts in each repeat x 12 repeats in width in the round = 168 sts. Happy crocheting!

Cindy 20.10.2018 - 11:00:

I’m kinda stuck on part A3 and the armholes. Do I need to finish A3, then repeat A3 with armhole instructions or do I have to unwind the last few rounds to add the armholes? Because the description says finish A3 then add the armholes. But on the picture I see only one round of TCtogether.

DROPS Design 22.10.2018 kl. 08:13:

Dear Cindy, armholes are worked differently depending on the size, in the first 2 sizes you will finish A.3 after armholes have been done then work A.4 1 time in height, in the largest size,, you will work the armholes on the last row in A.3 and then work A.4 1 time in height. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 164-16