DROPS / 177 / 10

A Flair for Spring by DROPS Design

Heklet sirkeljakke med hullmønster i DROPS Paris. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-632
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
800-950-1150 g farge 16, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få 16 staver på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

A.1 viser starten og slutten av hver omgang, A.2 hekles totalt 5 ganger rundt.
A.3 viser starten og slutten av hver omgang, A.4 hekles totalt 12 ganger rundt.
Hekle A.5/A.6/A.7 rundt - A.x viser starten og slutten av hver omgang.

HEKLEINFO:
Første stav på begynnelsen av omgangen erstattes av 3 luftmasker, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

HEKLETIPS (gjelder erme):
Etter den siste fastmasken på omg, hekle 6 luftmasker og fortsett til neste omgang med 1 fastmaske om neste luftmaskebue (= første luftmaskebuen på neste omgang). NB: Marker begynnelsen av omgangen med 1 merketråd mellom siste luftmaske på omgangen og første fastmaske på neste omgangen, la merketråden følge med oppover. NB: VÆR OBS AT MERKETRÅDEN IKKE FORSKYVER SEG!

FELLETIPS:
Hekle 1 fastmaske om neste luftmaskebue, men vent med siste gjennomtrekning, hekle neste fastmaske om neste luftmaskebuen (det hekles ikke 6 luftmasker mellom fastmaskene), på siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen.
----------------------------------------------------------

SIRKELJAKKE:
Hekle 5 luftmasker på nål 4,5 med Paris og sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske.
Deretter hekles det slik: Hekle A.1 (midten av A.1 viser starten og slutten av hver omg, dvs det hekles fra midten av A.1), A.2 totalt 5 ganger, avslutt med den andre halvdelen av A.1. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når A.1/A.2 er ferdig i høyden er det 156-156-156 staver på siste omgang. Arbeidet måler ca 30 cm i diameter.

Deretter hekles det slik: Hekle A.3 (midten av A.3 viser starten og slutten av hver omg, dvs det hekles fra midten av A.3), A.4 totalt 12 ganger, avslutt med den andre delen av A.3 - SAMTIDIG på siste omgang økes det 7 staver jevnt fordelt (øk ved å hekle 2 staver i samme stav) = 202 staver på omgangen. Når A.3/A.4 er ferdig i høyden måler arbeidet ca 40 cm i diameter. Hekle 1 kjedemaske i hver av de første 2 stavene, neste omgang starter herfra (dvs midt bak i nakken). Nå hekles det videre forskjellig i de ulike størrelsene.

STØRRELSE S/M:
1.OMGANG: LES HEKLEINFO! Hekle 1 stav i hver av de første 30 stavene, hekle 32 løse luftmasker til ermhull, hopp over de neste 32 stavene, hekle 1 stav i hver av de neste 78 stavene, hekle 32 løse luftmasker til ermhull, hopp over de neste 32 stavene, hekle 1 stav i hver av de siste 30 stavene = 202 staver.
2.OMGANG: Hekle 1 stav i hver stav og 32 staver om hver luftmaskebue - SAMTIDIG økes det 14 staver jevnt fordelt = 216 staver.
3.OMGANG: Hekle 1 stav i hver stav SAMTIDIG som det økes 12 staver jevnt fordelt = 228 staver.

STØRRELSE L/XL:
1.OMGANG : LES HEKLEINFO! Hekle 1 stav i hver stav SAMTIDIG som det økes 14 staver jevnt fordelt = 216 staver.
2.OMGANG: Hekle 1 stav i hver av de første 32 stavene, hekle 35 løse luftmasker til ermhull, hopp over de neste 35 stavene, hekle 1 stav i hver av de neste 82 stavene, hekle 35 løse luftmasker til ermhull, hopp over de neste 35 stavene, hekle 1 stav i hver av de siste 32 stavene = 216 staver.
3.OMGANG: Hekle 1 stav i hver stav og 35 staver om hver luftmaskebue - SAMTIDIG økes det 12 staver jevnt fordelt = 228 staver.

STØRRELSE XXL/XXXL:
1.OMGANG : LES HEKLEINFO! Hekle 1 stav i hver stav SAMTIDIG som det økes 14 staver jevnt fordelt = 216 staver.
2.OMGANG : Hekle 1 stav i hver stav SAMTIDIG som det økes 24 staver jevnt fordelt = 240 staver.
3.OMGANG: Hekle 1 stav i hver av de første 34 stavene, hekle 38 løse luftmasker til ermhull, hopp over de neste 38 stavene, hekle 1 stav i hver av de neste 96 stavene, hekle 38 løse luftmasker til ermhull, hopp over de neste 38 stavene, hekle 1 stav i hver av de siste 34 stavene = 240 staver.
4.OMGANG: Hekle 1 stav i hver stav og 38 staver om hver luftmaskebue - SAMTIDIG økes det 12 staver jevnt fordelt = 252 staver.
5.OMGANG: Hekle 1.omgang i A.5 = 84 luftmaskebuer.
6.OMGANG: Hekle 2.omgang i A.5 SAMTIDIG økes det 12 staver jevnt fordelt = 264 staver.

ALLE STØRRELSER:
= 228-228-264 staver.
Nå hekles det rundt etter A.5 (A.x viser hvordan omgangene starter og avslutter), SAMTIDIG som det økes (det økes på omganger med pil) slik:
1.OMGANG (ingen økning): = 76-76-88 luftmaskebuer.
2.OMGANG: Øk 33-33-33 staver jevnt fordelt (NB: øk i fastmaskene, ikke om luftmaskebuene) = 261-261-297 staver.
3.OMGANG: Øk 15-15-15 staver jevnt fordelt = 276-276-312 staver.
4.OMGANG: Øk 18-18-18 staver jevnt fordelt = 294-294-330 staver.
Når A.5 er ferdig i høyden måler sirkelen ca 29-29-33 cm fra midten (= 58-58-66 cm i diameter).

Nå hekles det rundt etter diag A.6 (A.x viser hvordan omgangene starter og avslutter), SAMTIDIG som det økes (det økes på omgang med pil) slik:
1.OMGANG (ingen økning): = 49-49-55 vifter.
2.OMGANG (økning i diagrammet): (24-24-27 rapporter à 13 staver og 1 rapport à 7 staver) = 319-319-358 staver.
3.OMGANG: Øk 23-23-23 staver jevnt fordelt = 342-342-381 staver.
Når A.6 er ferdig i høyden måler sirkelen ca 34-34-38 cm fra midten (= 68-68-76 cm i diameter).

Nå hekles det rundt etter A.7 (A.x viser hvordan omgangene starter og avslutter), SAMTIDIG som det økes (det økes på omganger med pil) slik:
1.OMGANG (ingen økning): = 114-114-127 luftmaskebuer.
2.OMGANG (ingen økning): = 114-114-127 luftmaskebuer.
3.OMGANG: Øk 20-20-20 luftmaskebuer jevnt fordelt (det økes ved å hekle 1 stav, 2 luftmasker, 1 stav og 2 luftmasker om samme luftmaskebue = 1 luftmaskebue økt) = 134-134-147 luftmaskebuer.
4.OMGANG (ingen økning) = 402-402-441 staver.
5.OMGANG: Øk 15-15-15 staver jevnt fordelt = 417-417-456 staver.
Gjenta 1. og 2.omgang i A.7 (uten økninger) = 139-139-152 luftmaskebuer. I størrelse S/M klippes tråden. Hekle videre på størrelse L-XXXL, slik:

STØRRELSE L/XL - XXL/XXXL:
Gjenta 2.omgang i A.7 SAMTIDIG som det økes slik:
6.OMGANG: Øk 6-6 luftmaskebuer jevnt fordelt (det økes ved å hekle 1 fastmaske, 6 luftmasker, 1 fastmaske og 2 luftmasker om samme luftmaskebue = 1 luftmaskebue økt) = 145-158 luftmaskebuer.
7.OMGANG (ingen økning): = 145-158 luftmaskebuer.
8.OMGANG: Øk 5-6 luftmaskebuer jevnt fordelt = 150-164 luftmaskebuer.
9.OMGANG (ingen økning): = 150-164 luftmaskebuer. Klipp tråden.
ALLE STØRRELSER:
= 139-150-164 luftmaskebuer.
Videre hekles det kun over 39-42-45 luftmaskebuer i hver side - dvs at det ikke lenger hekles over 30-33-37 luftmaskebuer øverst i nakken og 31-33-37 luftmaskebuer nederst på ryggen. Fortsett med forklaring under venstre forstykket.

VENSTRE FORSTYKKE:
= 39-42-45 luftmaskebuer. Fortsett frem og tilbake slik:
1.RAD: Hekle kjedemasker til midten av den første luftmaskebuen, 1 fastmaske, * hekle 6 luftmasker, 1 fastmaske om neste luftmaskebue *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 fastmaske om den siste luftmaskebuen = 38-41-44 luftmaskebuer.
Gjenta 1.rad 3-3-7 ganger til. Det er nå 35-38-37 luftmaskebuer tilbake ytterst på forstykket. Klipp tråden.

HØYRE FORSTYKKE:
Hekle på samme måte som venstre forstykke, over 39-42-45 luftmaskebuer i høyre side. Klipp tråden.

AVSLUTTENDE KANT:
Hekle en kant rundt hele sirkelen slik:
Gjenta 3.-5.omgang i A.7 (og A.x), med økninger, slik:
3.OMGANG (ingen økning): Dvs om hver luftmaskebue hekles det 1 stav og 2 luftmasker = 147-158-180 luftmaskebuer.
4.OMGANG: Øk 15-27-18 staver jevnt fordelt = 456-501-558 staver.
5.OMGANG: Øk 12-27-18 staver jevnt fordelt = 468-528-576 staver.
Nå gjentas 1. og 2. omgang i A.6 (og A.x), slik:
1.OMGANG (ingen økning): = 78-88-96 vifter.
2.OMGANG (ingen økning): (39-44-48 rapporter à 13 staver) = 507-572-624 staver. Klipp og fest tråden.
Sirkelen måler ca 51-59-63 cm fra midten midt bak (= 102-118-126 cm i diameter i høyden), og ca 58-66-77 cm fra midten ut til siden (= 116-132-154 cm i diameter i bredde).

ERME:
Arbeidet hekles rundt fra ermhullet og nedover, start midt under ermet (= 64-70-76 staver på ermhullet).
1.OMGANG: LES HEKLETIPS! Hekle * 1 fastmaske i stav, 6 luftmasker hopp over ca 4 staver *, gjenta *-* rundt hele ermhullet, det skal være 15-18-21 luftmaskebuer rundt ermhullet.
Fortsett å hekle 6 luftmasker og 1 fastmaske om hver luftmaskebue. Når arbeidet måler 4 cm felles det 1 luftmaskebue før merketråden - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på vekselvis hver side av merketråden på hver 4.cm 4-5-6 ganger til = 10-12-14 luftmaskebuer.
Når arbeidet måler 38-39-40 cm hekles neste omgang slik:
Hekle 3 luftmasker (= 1 stav), hekle 4 staver om hver luftmaskebue, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen = 40-48-56 staver. Ermet måler ca 39-40-41 cm. Klipp og fest tråden.

Hekle 1 erme til på samme måte.

= fastmaske om luftmaskebue
= fastmaske i maske
= stav om luftmaske/luftmaskebuen
= stav i maske
= halvstav om luftmaske
= om luftmaskebuen hekles 1 halvstav, 1 stav, 1 dobbelstav, 2 luftmasker, 1 dobbelstav, 1 stav og 1 halvstav
= hekle 1 dobbelstav, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 dobbelstav i samme maske og trekk siste kast gjennom alle 3 løkkene på nålen
= omgangen begynner med 3 luftmasker (= 1 stav) og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= omgangen begynner med 2 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 2.luftmaske på starten av omgangen
= omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på starten av omgangen. Deretter hekles det kjedemasker bort til midten av første luftmaskebue
= omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på starten av omgangen
= mellom 2 halvstaver hekles det 1 fastmaske, 3 luftmasker og 1 fastmaske
= økeomgang
= viser siste omgang på forrige diagram, omgangen er allerede heklet! Start på neste omgang!
= omgangen er forklart i oppskriften, omgangen er allerede heklet! Start på neste omgang!
= 5 luftmasker, sett dem til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske - se punkt på sirkel, omgangen starter og slutter her
= erstatt første stav på begynnelsen av omgangen med 3 luftmasker, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= erstatt første fastmaske på begynnelsen av omgangen med 1 luftmaske, avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen

Anja M 22.08.2019 - 13:33:

Fertig! Wieder eine leicht verständliche Anleitung und eine hübsche Jacke, vielen Dank dafür! Leider ist die Jacke sehr schwer und der Kragen bzw. Kapuze im Nacken doch etwas wulstig. Da hätte man weniger Reihen häkeln sollen

Annette Kanizay 07.08.2019 - 08:09:

Your patterns are lovely, but I cannot read patterns with diagrams! a Video tutorial would be great!

DROPS Design 08.08.2019 kl. 10:20:

Dear Mrs Kanizay, you will find how to read crochet diagrams here, this should help you how to read the diagram to crochet the jacket. For any individual assistance, do not hesitate to contact your store. Happy crocheting!

Maggy 02.08.2019 - 23:17:

Die Jacke ist wirklich wunderschön aber ich verstehe nicht wie man nach A1 bzw. A2 auf 156 Maschen und 30 cm kommen soll. Ich bin bei 130 Maschen und gerade mal 22 cm.

DROPS Design 03.08.2019 kl. 09:17:

Liebe Maggy, die letzte Runde von A.1 und A.2 hat jeweils 26 Stäbchen. Sie häkeln A.1 1x und A.2 5x in der Runde, also 26 x 6 = 156 Stäbchen. Haben Sie vielleicht irgendwo eine Runde übersehen, weil auch die Höhe bei Ihnen nicht stimmt? A.1 und A.2 haben (ohne den Luftmaschenring gerechnet) 10 Runden. Messen müssen Sie im Übrigen etwas gedehnt.

Doris Meyer 24.07.2019 - 22:07:

Hallo! Warum gibt es nicht einfach eine Häkelschrift zu dem Teil dann müsste man nicht diese komplizeierte Anleitung lesen und nicht so viel nachfragen.

DROPS Design 26.07.2019 kl. 09:09:

Liebe Frau Meyer, die Häkelschriften zu der Jacke finden Sie ganz unten am Ende der Anleitung. Textlich beschrieben sind hauptsächlich die Zunahmen in den verschiedenen Größen und der Bereich, in dem die Armausschnitte gehäkelt werden. Vielleicht drucken Sie die Anleitung aus und markieren sich die Angaben für Ihre Größe, dann wird es direkt übersichtlicher. Viel Spaß beim Häkeln!

Heidi 22.07.2019 - 00:24:

How do I know how much yarn I need

DROPS Design 22.07.2019 kl. 05:52:

Dear Heidi, please see the header of this pattern with all information you need: Size: S/M - L/XL - XXL/ XXXL Materials: DROPS PARIS from Garnstudio (belongs to yarn group C) 800-950-1150 g colour 16, white For size S/M you need 800 g of yarn, for size L/XL 950 g etc. DROPS Paris is produced in 50g balls, so 800:50 = 16, so for size S/M you need 16 balls of DROPS Paris (etc.). Happy crocheting!

Sandra 13.07.2019 - 16:48:

Bonjour je ne comprend pas la partie devant gauche je repete bien 7 fois 6 ml et 1 mserre il me reste 37 arceaux ms pour le rang suivant jnobtient pas 180 arceaux j en et 164 comme le rang avant comment doit je proceder?

DROPS Design 15.07.2019 kl. 09:35:

Bonjour Sandra, vous avez bien commencé le devant gauche sur 45 arceaux? il faut répéter le rang 1 encore 7 fois, soit 8 fois au total: vous diminuez 1 arceau au début de chaque rang, vous devez avoir ainsi crocheté 4 rangs sur l'endroit et 4 rangs sur l'envers. Bon crochet!

Jean Whiting 08.07.2019 - 21:14:

In the pattern its not telling me how many stitches to work from the ring. Example its not saying 4dc or 5tr to go into the circle. the diagram don't make any sence.. Is there not a written pattern more in depth. Like some of your other patterns I enjoy making them. There all written instruction which I understand better. Been many years since the diagrams. My eyes ain't that good

DROPS Design 09.07.2019 kl. 08:40:

Dear Mrs Whiting, there are no written pattern to this modell, you will find help reading diagram under link in previous answer, for any further individual assistance reading diagram, please contact the store where you bought the yarn, even per mail or telephone. Happy crocheting!

Jean Whiting 08.07.2019 - 16:04:

I really can't understand this pattern. I tried finding tutorial online but not able to find. On other similar designs and patterns to this I can understand. But this is made complicated. A1 and start I can't seem to understand

DROPS Design 08.07.2019 kl. 16:28:

Dear Mrs Whiting, you might find help with crochet diagrams here. In this pattern you start the rounds in the middle of A.1 (last half of diagram), then work towards the left, then repeat A.2 and finish with the first stitches in A.1 (on the right side of diagram). Happy crocheting!

Caroline Kennibol 24.06.2019 - 08:21:

Bonjour Je suis arrive à l'étape pour commencer les manches. Je comprend pas ou les débuter. Pourriez vous m'expliquer? Cordialement

DROPS Design 24.06.2019 kl. 08:32:

Bonjour Mme Kennibol, commencez les manches en bas de l'emmanchure, c'est-à-dire que la manche droite va se crocheter en commençant par les mailles sautées de l'emmanchure en terminant par les mailles en l'air de l'emmanchure, et la manche gauche va se crocheter en commençant par les mailles en l'air de l'emmanchure pour terminer par les mailles sautées pour l'emmanchure. Ajustez le nombre de brides sautées pour avoir le bon nombre d'arceaux autour de l'emmanchure (et la moitié de chaque côté). Bon crochet!

Martina 15.06.2019 - 20:57:

Ich verstehe n8cht wo ich mit A3 anfangen soll?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 07:52:

Liebe Martina, A.3 fängt mit dem 10. Symbol an (= 3 Luftmaschen = 1 Stäbchen), vor der letzten Doppelstäbchen-Gruppe in A.3. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 177-10

A Flair for Spring

Jenny, United States

Blue Flair for Spring

Trik, United States