Amore by DROPS Design

Virkad DROPS halsduk och hatt i ”Karisma”.

DROPS Design: Modell nr u-748
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
HALSDUK:
Mått: ca 36 x 150 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
400 g nr 48, vinröd

HATT:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått ca: 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g nr 48, vinröd

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 eller den nål du måste använda för att få 20 st eller 3 rapporter av A.2/A.5 på bredden på 10 cm x 10 v på höjden på 10 cm.
---------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

100% Ull
från 24.95 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 24.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 249.5kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO 1:
På varje v ersätts 1:a st med 3 lm (vid virkning fram och tillbaka).

VIRKINFO 2:
På varje v ersätts 1:a st med 3 lm. V avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v (vid virkning runt).

MÖNSTER:
Se diag A.1-A.6.

ST-GRUPP:
1 st-grupp = i samma st/om samma lm-båge virkas: 2 st, 2 lm och 2 st. I början på v virkas det 3 lm som ersätter 1:a st i st-gruppen/1:a st.

KRÄFTGÅNG:
Virkas som fm, men baklänges. Dvs det virkas från vänster mot höger.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Arb virkas fram och tillbaka. Virka 66 lm med Karisma och virknål 3,5. Virka 1 st i den 4:e lm från nålen, virka 1 st i var och en av de 4 nästa lm, hoppa över 1 lm. * Virka 1 st i var och en av de 5 nästa st, hoppa över 1 lm *, upprepa *-* tills det återstår 3 lm och virka 1 st i var och en av dessa. LÄS VIRKINFO 1. Vänd arb och virka sedan efter A.Z i diag A.1, A.2 och A.3 så här:
Virka 1 st i första st, 1 lm, hoppa över 3 st, * 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 3 st, i nästa st virka 1 ST-GRUPP - se förkl ovan, hoppa över 3 st *, upprepa *-* tills det återstår 1 st och virka 1 st. Vänd arb. Virka sedan på detta sätt. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arb mäter ca 150 cm virkas det 1 st i varje st, 1 st om varje lm och 1 st i varje st av st-gruppen (ingen st om de 2 lm i st-gruppen), virka så v ut. Klipp av och fäst tråden.

HATT:
Arb virkas runt. Virka 2 lm med Karisma och nål 3,5.
VARV 1: Virka 12 st i 1:a lm som virkades.
VARV 2: Virka 2 st i varje st = 24 st - LÄS VIRKINFO 2.
VARV 3: * 1 st i nästa st, virka 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt (= 12 st ökade) = 36 st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 4: * 1 st i var och en av de nästa 2 st, virka 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 48 st.
VARV 5: * 1 st i var och en av de nästa 3 st, virka 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 60 st.
VARV 6: * 1 st i var och en av de nästa 4 st, virka 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 72 st.
VARV 7: * 1 st i var och en av de nästa 5 st, virka 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 84 st.
VARV 8: * 1 st i var och en av de nästa 6 st, virka 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 96 st.
VARV 9: Virka 1 st i varje st - SAMTIDIGT ökas det jämnt fördelat 2-9 st = 98-105 st.
Sedan virkas det efter A.4-A.6 så här:
VARV 10: Virka 4 lm (räknas som 1:a st och 1 lm), hoppa över nästa 3 st, * 1 ST-GRUPP - läs förkl ovan - i nästa st, 1 lm, hoppa över nästa 2 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 3 st *, upprepa *-* tills det återstår 3 st, 1 st-grupp i nästa st, 1 lm och hoppa över 2 st = 14-15 st-grupper.
VARV 11: Virka 1 st-grupp i 1:a st från föregående v, * 1 lm, 1 st om lm-bågen på nästa st-grupp, 1 lm, 1 st-grupp i nästa st *, upprepa *-* v runt.
VARV 12: Virka sm fram till lm-bågen på 1:a st-gruppen, 4 lm (räknas som 1:a st och 1 lm), * 1 st-grupp i nästa st, 1 lm, 1 st om lm-bågen på nästa st-grupp, 1 lm *, upprepa *-* v runt.
VARV 13: Virkas som v 11.
VARV 14: Virkas som v 12.
VARV 15: Virka 1 lm och virka * 3 fm om nästa lm/lm-båge, 3 fm om nästa lm/lm-båge, 2 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt = 112-120 fm.
VARV 16: * 1 st i var och en av de nästa 13-14 fm, virka 2 st i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 120-128 st.
VARV 17- 18: Virka 1 st i varje st.
VARV 19: * 1 st i var och en av de nästa 29-31 st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 124-132 st.
VARV 20-22: Virka 1 st i varje st.
VARV 23: Virka 1 st i var och en av de nästa 30-32 st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* v runt = 128-136 st.
VARV 24-26: Virka 1 st i varje st.
VARV 27: Virka KRÄFTM - se förkl ovan, 1 kräftm i varje st v runt. Klipp av och fäst tråden.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 15.09.2016
VARV 15: Virka 1 lm och virka * 3 fm om nästa lm/lm-båge, 3 fm om nästa lm/lm-båge, 2 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt = 112-120 fm.
Uppdaterad online: 24.01.2017
Rättelse 3:e symbolen i diagram: 1 lm (inte sm)

Diagram

symbols = st
symbols = st-grupp (2 st, 2 lm och 2 st)
symbols = 1 lm
symbols = v är förklarat i beskrivningen
diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 158-15) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (19)

country flag Lisa Juditha Ispas wrote:

Der er en fejl i opskriften til tørklædet. HALSTØRKLÆDE: Arb hækles frem og tilbage. Hækl 66 lm med Karisma og hæklenål 3,5. Hækl 1 st i den 4. lm fra nålen, hækl 1 st i hver af de 4 næste lm, spring over 1 lm. * ---> Hækl 1 st i hver af de 5 næste st

31.08.2020 - 16:13

country flag Tanya wrote:

Hello I am starting to make the scarf and i do not read diagrams well so i am very confused how the pattern is suppose to read starting at the point of the diagram is there any way to get the pattern in writtten form rather than using the diagram? Thank you Tanya

08.05.2019 - 03:38

DROPS Design answered:

Hi Tanya! Unfortunately there is not any written version of the pattern but please see How to read crochet diagrams. Happy crocheting!

08.05.2019 kl. 07:39

country flag Márta wrote:

Nagyon jó leírás, köszi! :)

04.05.2018 - 16:59

country flag Veronique Papon wrote:

Bonjour , merci pour tous les conseils qui m'ont été très précieux. je suis bloqué au tour 15 :1 ml *3 ms dans la ml /l'arceau suivant 3 ms dans la ml ........... dans l 'attente véronique

28.12.2017 - 15:48

DROPS Design answered:

Bonjour Véronique, au tour 15, crochetez: 1 ml, puis *3 ms autour de l'arceau suivant, 2 ms autour de l'arceau suivant*, et répétez de *-* tout le tour, vous aurez ainsi alternativement 3 ms et 2 ms autour de chaque maille en l'air du tour précédent. Bon crochet!

02.01.2018 kl. 09:53

country flag Papon Véronique wrote:

Bonjour , de nouveau bloqué dans mon ouvrage , -le bonnet tour 9 :que veux dire 1 bride dans chaque bride et en même temps augmenter 2-9 brides à intervalles réguliers . merci pour vos conseilles véronique

09.12.2017 - 09:42

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Papon, si vous crochetez la 1ère taille, vous augmentez 2 brides à intervalles réguliers au 9ème tour, si vous crochetez la 2ème taille, vous augmentez 9 brides à intervalles réguliers au 9ème tour. Bon crochet!

11.12.2017 kl. 10:51

country flag Veronique Papon wrote:

Bonjour que veux dire crocheter 1 bride dans chacune des 4 mailles en l'air, sauter 1 maille en l'air . merci je n'ais pas eu l'infos du magasin de laines , pas de réponses a à mon mail .

06.12.2017 - 15:14

DROPS Design answered:

Bonjour Madame Papon, vous allez crocheter ici 4 brides à suivre (1 bride dans chacune des 4 mailles en l'air suivantes) = vous avez crocheté 4 brides au-dessus de 5 ml, puis vous sautez la ml suivante et répétez (1 B dans chacune des 5 ml suivantes = 5 brides au total, sautez 1 ml), vous avez ainsi 5 brides au-dessus de 6 ml. Bon crochet!

07.12.2017 kl. 10:15

country flag Veronique Papon wrote:

Bonjour , je ne comprends pas bien les explications ! y a t il une vidéo de ce modèle ?..... merci véronique

05.12.2017 - 23:41

DROPS Design answered:

Bonjour Véronique, nous n'avons pas de vidéo pour ce modèle, vous pouvez volontiers poser votre question ici ou, pour toute assistance personnalisée, vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine. Bon tricot!

06.12.2017 kl. 09:48

country flag Vaillant wrote:

Bonjour Dans le diagramme vous mettez de son mailles coulées entre un groupe de brides et une bride. Ne serait ce pas plutôt une maille en l'air ? Merci pour votre réponse

23.01.2017 - 20:01

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Vaillant, il semble que vous ayez raison, la légende a été corrigée, merci. Bon crochet!

24.01.2017 kl. 09:27

country flag Claire BENEVENT wrote:

Bonjour, dans les explications du bonnet, il y a une ml entre les deux groupes de B alors que dans le diagramme il me semble que c'est une mc. Est-ce que vous pouvez m'éclairer ? bonne journée Claire BENEVENT

29.01.2016 - 14:24

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Benevent, effectivement, au début du 12ème tour du bonnet, on va faire 1 mc jusqu'à l'arceau du 1er groupe de B, puis on continue comme avant (pour que les groupes soient bien situées). Bon crochet!

29.01.2016 kl. 16:39

Maia wrote:

I think there is a mistake in the US pattern, in round 15 - it says "2 ch in next ch-space *" and I think it should be "2 SC in next ch-space *". I am not sure, but I did it with sc and it looks good :) Really nice pattern , thanks!

14.12.2015 - 22:03

Kommentér oppskrift DROPS 158-15