DROPS Baby / 25 / 36

Mrs. Bunny by DROPS Design

Stickad hare med byxor, tröja och rosett i DROPS BabyMerino

Tags: djur, leksaker,

DROPS Design: Modell nr bm-065-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Höjd: ca 30 cm (inkl öronen)
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
50 g nr 02, natur
50 g nr 07, rosa
50 g nr 23, ljus beige
50 g nr 05, ljus rosa
Och använd: en rest svart till ögon, mun och nos

DROPS STRUMPST NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 3 – till spetskant på byxan.
DROPS LJUS TRÄKNAPP, NR 503: 1 st.
TILLBEHÖR: Vadd till fyllning.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 132kr. Läs mer.

Instruktioner

MAGISK CIRKEL:
För att slippa hål i mitten börjar man med denna teknik:
Håll i garnänden med vänster hand och gör en ögla runt vänster pekfinger (från vänster mot höger). Håll i öglan med vänster tumme och pekfinger. Stick stickan genom öglan, hämta tråden från nystanet (dvs lägg tråden 1 gång över st från dig), drag tråden tillbaka genom öglan, gör 1 omslag om st (tråden läggs nu bakifrån och mot dig) och drag omslaget genom m på st, * stick st genom öglan, gör 1 omslag om st (tråden läggs bakifrån och mot dig), drag omslaget genom öglan, gör 1 nytt omslag om st (bakfrån och mot dig) och drag omslaget genom yttersta m på höger st (dvs den sista m som gjordes) *, upprepa *-* tills det är 6 m på st. Sticka sedan som förkl i beskrivningen – SAMTIDIGT dras det i garnänden så att öglan dras ihop och hålet försvinner.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.

RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på alla varv .

RÄNDER:
* 4 v ljus rosa, 4 v natur *, upprepa *-*.
----------------------------------------------------------

HUVUD:
Arb stickas runt på strumpst från nosen och bak.
Gör en MAGISK CIRKEL med ljus beige – se förkl ovan = 6 m på st. Fördela m på 3 st strumpst 3 (sticka med den fjärde st) och sticka runt så här:
VARV 1: Stickas rätt.
VARV 2: * 1 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 12 m.
VARV 3: Stickas rätt (omslagen stickas alltid vridet räta så att det inte blir hål).
VARV 4: * 2 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 18 m.
VARV 5: Stickas rätt.
VARV 6: * 3 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 24 m.
VARV 7: Stickas rätt.
VARV 8: * 4 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 30 m.
VARV 9: Stickas rätt.
VARV 10: * 5 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 36 m.
VARV 11-12: Stickas räta = 36 m.
Sätt 1 markör efter de första 3 m i början på v och 1 markör efter ytterligare 6 m. Sedan ökas det 1 m på insidan av de 2 markörerna – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 2 m ökade). Upprepa ökningen på vartannat v, 2 ggr till (= totalt 3 ökningar i varje sida) = 42 m.
VARV 18-19: Stickas räta = 42 m.
VARV 20: * 5 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* v runt = 36 m.
VARV 21: Stickas rätt.
VARV 22: * 4 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* v runt = 30 m.
VARV2 3: Stickas rätt.
Fortsätt minskn så på vartannat v (dvs på varje v med minskn stickas det 1 m mindre innan 2 m stickas tills = 6 m minskade per v) tills det är 12 m kvar på st, klipp av tråden och drag den genom m på st (utan att dra ihop).
Brodera ögon, mun och nos med svart, fyll huvudet med vadd, drag åt m och fäst tråden (= mitt bak på huvudet).

ÖRA:
Arb stickas runt nerifrån och upp.
Lägg upp 8 m med ljus beige och fördela m på 2 st strumpst (sticka med den tredje st).
VARV 1-2: Stickas räta.
VARV 3: * 1 rm, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, 1 rm *, upprepa *-* 1 gång till = 12 m på st.
VARV 4: Stickas rätt (omslagen stickas alltid vridet räta så att det inte blir hål).
VARV 5: * 1 rm, 1 omslag, 4 rm, 1 omslag, 1 rm *, upprepa *-* 1 gång till = 16 m på st.
VARV 6: Stickas rätt.
VARV 7: * 1 rm, 1 omslag, 6 rm, 1 omslag, 1 rm *, upprepa *-* 1 gång till = 20 m på st.
Sedan stickas det slätst runt tills arb mäter ca 5½ cm. Sedan minskas det så här:
VARV 1: * Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 6 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* 1 gång till = 16 m.
VARV 2: Stickas rätt.
VARV 3: * Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 4 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* 1 gång till = 12 m.
VARV 4: Stickas rätt.
Fortsätt minskn så på vartannat v tills det är 4 m kvar på st (dvs på varje v med minskn stickas det 2 m mindre mellan minskn i varje sida). På nästa v stickas m räta tills 2 och 2. Klipp av tråden, drag den genom m, drag åt och fäst.
Vik varje sida nederst på örat in mot mitten så att det bildas ett veck mitt på örat. Sy ihop längst ner med ett par stygn och sy fast örat på huvudet. Sticka 1 öra till på samma sätt och sy fast det.

KROPP:
Arb stickas runt, uppifrån och ned.
Lägg upp 16 m med ljus beige och fördela m på 4 st strumpst (sticka med den femte st).
VARV 1-2: Stickas räta.
VARV 3: * 2 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 24 m.
VARV 4: Stickas rätt (omslagen stickas alltid vridet räta så att det inte blir hål).
VARV 5: * 2 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 36 m.
VARV 6: Stickas rätt.
VARV 7: * 3 rm, 1 omslag *, upprepa *-* v runt = 48 m.
Sedan stickas det slätst runt tills arb mäter 5½ cm. Byt till rosa och sticka 1 v rätt och 1 v avigt. Sedan stickas det 8 v slätst.
Sedan minskas det så här:
VARV 1: * 6 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* v runt = 42 m.
VARV 2: Stickas rätt.
VARV 3 * 5 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* v runt = 36 m.
VARV 4: Stickas rätt.
Fortsätt minskn så på vartannat v (dvs på varje v med minskn stickas det 1 m mindre innan 2 m stickas tills = 6 m minskade per v) tills det är 12 m kvar på st, klipp av tråden och drag den genom m på st (utan att dra ihop). Fyll kroppen med vadd, drag åt m på tråden och fäst ordentligt. Sy fast huvudet mot kroppen (det rosa ska vara nedåt (= byxor).

BEN:
Arb stickas fram och tillbaka, nerifrån och upp.
Lägg upp 30 m på strumpst 3 med ljus beige. Sticka slätst fram och tillbaka i 3 cm. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (= rätsidan): 1 RÄTST kantm – se förkl ovan, 10 rm, sticka de 8 nästa m räta tills 2 och 2, 10 rm och 1 rätst kantm= 26 m.
VARV 2 (= avigsidan): 1 rätst kantm, 5 am, maska av de nästa 14 m, 5 am och 1 rätst kantm = 6 m kvar i varje sida.
VARV 3 (= rätsidan): sticka de 6 första m på st och sedan de 6 nästa m på st (de 14 avm m bildar nu ett “hål” mitt i arb).
Sedan stickas det slätst fram och tillbaka över de 12 m med 1 rätst kantm i varje sida tills benet mäter ca 8 cm. Byt till rosa, sticka 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan. Sedan stickas det så här:
VARV 1 (= rätsidan): * 1 rm, 1 omslag, *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rm = 23 m.
VARV 2 (= avigsidan): Stickas avigt men kantm i varje sida stickas räta och omslagen stickas vridet aviga så att det inte blir hål.
VARV 3: * 2 rm, 1 omslag *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rm = 34 m.
Sedan stickas det slätst fram och tillbaka med 1 rätst kantm i varje sida tills benet mäter ca 12 cm, maska av.
Sy ihop öppningen mitt uppepå foten med maskstygn. Sy ihop foten mitt under och fortsätt upp längs mitt bak – sy i de yttersta maskbågarna. Fyll benet med vadd. Tråckla en tråd upp och ned genom avmaskningskanten överst på benet (på det rosa). Drag åt så att det blir lite pösigt.
Sticka 1 ben till på samma sätt och sy fast båda benen mot kroppen. Virka en spetskant med nål 3 med rosa längst ner runt byxan på varje ben så här (det virkas i am) 1 fm i första m, * 4 lm, 1 st i 4:e lm från nålen, 1 fm i nästa am på byxan *, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i första fm i början på v. Klipp av och fäst tråden.

ARM:
Arb stickas fram och tillbaka på strumpst, uppifrån och ned.
Lägg upp 10 m med ljus beige och sticka slätst fram och tillbaka med 1 rätst kantm i varje sida tills armen mäter 9 cm. Klipp av tråden (klipp den tillräckligt lång att sy ihop armen med), drag tråden genom m på st (= längst ner på armen), drag åt och sy sedan ihop armen i de yttersta maskbågarna. Fyll armen med vadd och sy fast den överst på kroppen intill halsen (under huvudet). Sticka 1 arm till på samma sätt och sy fast den i motsatt sida.

TRÖJA:
Arb stickas runt på strumpst upp till ärmhålet, sedan stickas det fram och tillbaka på st.

FRAM- OCH BAKST:
Lägg upp 60 m med ljus rosa. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt. Sedan stickas det slätst och RÄNDER – se förkl ovan. När arb mäter ca 9 cm – avpassa så att sista v i en rand med ljus rosa återstår, stickas nästa v så här: maska av 6 m för ärmhål, sticka 24 m, maska av de nästa 6 m för ärmhål och sticka de sista 24 m. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 20 m med ljus rosa. Sticka 1 v rätt och 1 v avigt. Sedan stickas det slätst och RÄNDER runt på st. När det har stickats 11 v med ränder (dvs sista v i en rand med ljus rosa återstår), stickas nästa v så här: maska av 6 m för ärmhål och sticka de resterande 14 m. Klipp av tråden, lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

OK:
Sätt in ärmarna på samma st som fram- och bakst där det maskades för ärmhål (utan att sticka m) = 76 m på st. Börja v från rätsidan mitt bak på fram- och bakst och fortsätt ränderna så här (1:a v = natur):
VARV 1: 1 rätst kantm, 9 rm, 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 10 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 20 rm (= fram), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 10 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 9 rm och 1 rätst kantm = 68 m.
Sedan stickas arb fram och tillbaka från mitt bak.
VARV 2 (= avigsidan): stickas avigt, men kantm stickas i rätst.
VARV 3 (= rätsidan): 1 rätst kantm, 8 rm, 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 8 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 18 rm (= fram), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 8 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 8 rm och 1 rätst kantm = 60 m.
VARV 4 (= avigsidan): stickas avigt, men kantm stickas i rätst.
VARV 5 (= rätsidan): Byt till ljus rosa och sticka 1 rätst kantm, 7 rm, 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 6 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 16 rm (= fram), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 6 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 7 rm och 1 rätst kantm = 52 m.
VARV 6 (= avigsidan): stickas avigt, men kantm stickas i rätst.
VARV 7 (= rätsidan): 1 rätst kantm, 6 rm, 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 4 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 14 rm (= fram), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 4 rm (= ärm), 2 m räta tills, 2 m vridet räta tills, 6 rm och 1 rätst kantm = 44 m.
VARV 8(= avigsidan): stickas avigt, men kantm stickas i rätst.
Byt till natur och sticka nästa v så här: 1 rätst kantm, * 1 rm, 2 m räta tills *, upprepa *-* tills det återstår 1 m och avsluta med 1 rätst kantm = 30 m. Sticka 1 v rätt från avigsidan, 1 v rätt från rätsidan och 1 v rätt från avigsidan innan det maskas av med rm från rätsidan. Klipp av och fäst tråden

ROSETT:
Lägg upp 5 m på strumpst 3 med rosa. Sticka rätst fram och tillbaka i 8 cm, maska av. Sy ihop kortsidorna i de yttersta maskbågarna så att det blir en ring. Klipp av och fäst tråden. Ta en ny tråd, surra den ett par ggr runt mitten på rosetten och sy fast rosetten i halsen på tröjan.
Ta på tröjan på harungen och sy fast knappen genom båda lagren överst i halsen bak.

Kommentarer (13)

Skriv din kommentar här!

Marion Böhm 07.03.2018 - 13:38:

Stellt der Bereich zwischen den Markierungen am Kopf eine bestimmte Stelle dar?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 15:53:

Liebe Frau Böhm, 2 Markierungen werden eingesetzt, und danach nach 1. und vor 2. Markierung zunehmen. Viel Spaß beim stricken!

Marion Böhm 03.03.2018 - 16:54:

Stellt der Bereich zwischen den Markierungen am Kopf eine bestimmte Stelle dar???

Marion Böhm 08.02.2018 - 17:38:

Beim Übergang zu rosa am Bein soll man nach der ersten Reihe 23 Maschen auf der Nadel haben. Das geht jedoch nicht auf, da das Bein aus "zwei" Teilen besteht und 23 nicht durch 2 teilbar ist. Zudem stricke ich den Bär in Nadelstärke 4, da die Beine ansonsten viel zu dünn würden und keinesfalls die Stärke des Fotos erreichen würden.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 09:17:

Liebe Frau Böhm, bei der 3. Reihe werden Sie (2 re, 1 Umschlag) stricken = 34 M am Ende der 3. Reihe. Viel Spaß beim stricken!

Cindy Marie Vorkinn 12.06.2017 - 15:07:

Glem det spørsmålet, oppdaget feilen selv 😊

Cindy Marie Vorkinn 12.06.2017 - 15:01:

Hei, jeg driver for øyeblikket med benet til kaninen, men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre med foten? Har felt av de 14 maskene så de danner et hull eller løkke eller hva dere vil kalle det, men står ikke noe mer om hva man gjør med dette hullet? Syr jeg det sammen så blir det jo verdens minste fot? 🙈

DROPS Design 12.06.2017 kl. 16:37:

Hei Cindy Marie, Benet strikkes nedenfra og opp så du burde ha begynt med foten of avslutte på toppen av benet. De 14 felte maskene er hullet i benet hvor du skal fylle benet med vatt. Så da fortsetter du oppover benet og syr sammen hullet etter du har fylt benet. Håper dette hjelper, Med vennlig hilsen, Deirdre

Asiya Khakimova 18.01.2017 - 18:39:

When working a head on 13th round there are 2 markers: 1st after 3 sts and 2nd after 9 sts? Am I right? They are not evenly distributed. And where should be dec sts? after 1st and before 2nd marker?

DROPS Design 19.01.2017 kl. 08:45:

Dear Mrs Khakimova, correct, there should be 6 sts between both markers, you then inc after 1st marker and before 2nd marker (= 2 sts inc) every ther round a total of 3 times. These inc are done to give the correct shape to the head. Happy knitting

Joanne Lurie 19.12.2016 - 13:54:

To give myself some light entertainment as I plug along with the Richard cardi (husband is very tall) I would like to knit a baby garment. The pattern is calling for a two threads used together 10 x 10 cm swatch that gives 23 stitches by 30 rows on 5.0 mm needles. Would Baby Merino or Baby Alpaca silk approximate this swatch if used double?

DROPS Design 19.12.2016 kl. 16:21:

Dear Mrs Lurie, this pattern (bunny with clothes) is worked with 1 strand Baby Merino and needle size 3 mm for a tension of 23 sts x 30 rows = 10 x 10 cm. Baby Alpaca Silk also belongs to yarn group A and has same tension, read more about alternatives here. Happy knitting!

Lisi 22.07.2015 - 18:39:

Kommen die Augen in die beiden kleinen Vertiefungen, die sich beim stricken ergeben haben? Gibt es noch eine andere Ansicht vom Kopf, auf der man erkennkann wo die Ohren hinkommen? Danke

DROPS Design 28.07.2015 kl. 14:08:

Leider haben wir keine weiteren Fotos. Die Ohren können Sie einfach zuerst mit Stecknadeln feststecken und Sie an den Stellen festnähen, die Ihnen am besten gefallen. Für die Augen gilt das Gleiche - nehmen Sie zwei Stecknadeln zum Ausprobieren, welche Augenposition Ihnen am meisten zusagt.

Marina.rau 02.12.2014 - 09:59:

Nochmals meine Frage: Zählt zu den 8 cm Beinlänge bis zum Wechsel zu rosa auch das Fussteil mit, oder wird das Bein ab Fußteil 8 cm gestrickt und dann zu rosa gewechselt ?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 16:32:

Der Fuß zählt auch mit, Sie stricken 8 cm ab Anschlag. Weiterhin gutes Gelingen!

Marina 27.11.2014 - 18:11:

Beinlänge 8cm bis zum Wechsel zu rosa einschließlich Fussteil ?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 16:32:

Antwort siehe oben! :-)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-36