DROPS Baby / 25 / 36

Mrs. Bunny by DROPS Design

Strikket harepus med bukser, genser og sløyfe i DROPS BabyMerino

Stikkord: dyr, leker,

DROPS Design: Modell nr bm-065-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Høyde: ca 30 cm (inkl ørene)
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
50 g f.nr 02, natur
50 g f.nr 07, rosa
50 g f.nr 23, lys beige
50 g f.nr 05, lys rosa
Og bruk: en rest sort til øyne, munn og snute

DROPS SETTP NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3 – til blondekant på buksen.
DROPS LYS TREKNAPP, NR 503: 1 stk.
TILBEHØR: Vatt til fyll.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 136kr. Les mer.
MAGISK SIRKEL:
For å unngå hull i midten startes det med denne teknikken:
Hold i garnenden med venstre hånd og lag en løkke rundt venstre pekefinger (fra venstre mot høyre). Hold i løkken med venstre tommel og pekefinger. Stikk pinnen gjennom løkken, hent tråden fra nøstet (dvs legg tråden 1 gang over pinnen fra deg), trekk tråden tilbake gjennom løkken, lag 1 kast om pinnen (tråden legges nå bakfra og mot deg) og trekk kastet gjennom m på pinnen, * stikk pinnen gjennom løkken, lag 1 kast om p (tråden legges bakfra og mot deg), trekk kastet gjennom løkken, lag 1 nytt kast om p (bakfra og mot deg) og trekk kastet gjennom ytterste m på høyre p (dvs den siste m som ble laget) *, gjenta fra *-* til det er 6 m på pinnen. Strikk videre som forkl i oppskriften – SAMTIDIG trekkes det i garnenden slik at løkken snøres sammen og hullet blir borte.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast. På neste omg/p strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinne rett.

STRIPER:
* 4 omg/p lys rosa, 4 omg/p natur *, gjenta fra *-*.
----------------------------------------------------------

HODE:
Arb strikkes rundt på settp fra snuten og bakover.
Lag MAGISK SIRKEL med lys beige – se forkl over = 6 m på p. Fordel m på 3 stk settp 3 (strikk med den fjerde pinnen) og strikk rundt slik:
1.OMG: Strikk rett.
2.OMG: * 1 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 12 m.
3.OMG: Strikk rett (kastene strikkes alltid vridd rett slik at det ikke blir hull).
4.OMG: * 2 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 m.
5.OMG: Strikk rett.
6.OMG: * 3 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 m.
7.OMG: Strikk rett.
8.OMG: * 4 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 m.
9.OMG: Strikk rett.
10.OMG: * 5 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 m.
11.-12.OMG: Strikk rett = 36 m.
Sett 1 merke etter de første 3 m på beg av omg og 1 merke etter ytterligere 6 m. Videre økes det 1 m på innsiden av de 2 merkene – LES ØKETIPS (= 2 m økt). Gjenta økningen på hver 2.omg, 2 ganger til (= totalt 3 økninger i hver side) = 42 m.
18.-19.OMG: Strikk rett = 42 m.
20.OMG: * 5 rett, 2 r sm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 m.
21.OMG: Strikk rett.
22.OMG: * 4 rett, 2 r sm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 m.
23.OMG: Strikk rett.
Fortsett fellingen slik på hver 2.omg (dvs på hver omg med felling strikkes det 1 m mindre før 2 m strikkes sammen = 6 m felt pr omg) til det er 12 m tilbake på p, klipp tråden og trekk den gjennom m på p (uten å snurpe sammen).
Broder øyne, munn og snute med sort, fyll hodet med vatt, snurp sammen m og fest tråden (= midt bak på hodet).

ØRE:
Arb strikkes rundt nedenfra og opp.
Legg opp 8 m med lys beige og fordel m på 2 stk settp (strikk med den tredje pinnen).
1.-2.OMG: Strikk rett.
3.OMG: * 1 r, 1 kast, 2 r, 1 kast, 1 r *, gjenta fra *-* 1 gang til = 12 m på p.
4.OMG: Strikk rett (kastene strikkes alltid vridd rett slik at det ikke blir hull).
5.OMG: * 1 r, 1 kast, 4 r, 1 kast, 1 r *, gjenta fra *-* 1 gang til = 16 m på p.
6.OMG: Strikk rett.
7.OMG: * 1 r, 1 kast, 6 r, 1 kast, 1 r *, gjenta fra *-* 1 gang til = 20 m på p.
Videre strikkes det glstrikk rundt til arb måler ca 5½ cm. Deretter felles det slik:
1.OMG: * Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over, 6 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* 1 gang til = 16 m.
2.OMG: Strikk rett.
3.OMG: * Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over, 4 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* 1 gang til = 12 m.
4.OMG: Strikk rett.
Fortsett fellingen slik på hver 2.omg til det er 4 m tilbake på p (dvs på hver omg med felling strikkes det 2 m mindre mellom fellingene i hver side). På neste omg strikkes m r sm 2 og 2. Klipp tråden, trekk den gjennom m, snurp sammen og fest.
Brett hver side nederst på øret inn mot midten slik at det dannes en fold midt på øret. Sy sammen nederst med et par sting og sy øret fast på hodet. Strikk 1 øre til på samme måte og sy fast.

KROPP:
Arb strikkes rundt, ovenfra og ned.
Legg opp 16 m med lys beige og fordel m på 4 stk settp (strikk med den femte p).
1.-2.OMG: Strikk rett.
3.OMG: * 2 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 m.
4.OMG: Strikk rett (kastene strikkes alltid vridd rett slik at det ikke blir hull).
5.OMG: * 2 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 m.
6.OMG: Strikk rett.
7.OMG: * 3 r, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 m.
Videre strikkes det glstrikk rundt til arb måler 5½ cm. Bytt til rosa og strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter strikkes det 8 omg glstrikk.
Videre felles det slik:
1.OMG: * 6 rett, 2 r sm *, gjenta fra *-* omg rundt = 42 m.
2.OMG: Strikk rett.
3.OMG: * 5 rett, 2 r sm *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 m.
4.OMG: Strikk rett.
Fortsett fellingen slik på hver 2.omg (dvs på hver omg med felling strikkes det 1 m mindre før 2 m strikkes sammen = 6 m felt pr omg) til det er 12 m tilbake på p, klipp tråden og trekk den gjennom m på p (uten å snurpe sammen). Fyll kroppen med vatt, snurp sammen m på tråden og fest godt. Sy hodet til kroppen (det rosa skal vende ned (= bukser).

BEN:
Arb strikkes frem og tilbake, nedenfra og opp.
Legg opp 30 m på settp 3 med lys beige. Strikk glstrikk frem og tilbake i 3 cm. Videre strikkes det slik:
1.P (= retten): 1 kant-m i RILLE – se forkl over, 10 r, strikk de 8 neste m r sm 2 og 2, 10 r og 1 kant-m rille = 26 m.
2.P (= vrangen): 1 kant-m rille, 5 vr, fell av de neste 14 m, 5 vr og 1 kant-m rille = 6 m tilbake i hver side.
3.P (= retten): strikk de 6 første m på p og deretter de 6 neste m på p (de 14 felte m danner nå et “hull” midt i arb).
Videre strikkes det glstrikk frem og tilbake over de 12 m med 1 kant-m rille i hver side til benet måler ca 8 cm. Bytt til rosa, strikk 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen. Deretter strikkes det slik:
1.P (= retten): * 1 r, 1 kast, *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 r = 23 m.
2.P (= vrangen): Strikk vrang men kant-m i hver side strikkes rett og kastene strikkes vridd vrang slik at det ikke blir hull.
3.P: * 2 r, 1 kast *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 r = 34 m.
Videre strikkes det glstrikk frem og tilbake med 1 kant-m rille i hver side til benet måler ca 12 cm, fell av.
Sy åpningen midt oppå foten med maskesting. Sy foten sammen midt under og fortsett opp langs midt bak – sy i ytterste ledd av ytterste m. Fyll benet med vatt. Tråkle en tråd opp og ned gjennom avfellingskanten øverst på benet (på det rosa). Snurp sammen slik at det blir litt posete.
Strikk 1 ben til på samme måte og sy begge bena fast til kroppen. Hekle en blondekant på nål 3 med rosa nederst rundt buksen på hvert ben slik (det hekles i vrang-m): 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i 4.lm fra nålen, 1 fm i neste vrang-m på buksen *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg. Klipp og fest tråden.

ARM:
Arb strikkes frem og tilbake på settp, ovenfra og ned.
Legg opp 10 m med lys beige og strikk glstrikk frem og tilbake med 1 kant-m rille i hver side til armen måler 9 cm. Klipp tråden (klipp den lang nok til å sy sammen armen med), trekk tråden gjennom m på p (= nederst på armen), snurp sammen og sy deretter armen sammen i ytterste ledd av ytterste m. Fyll armen med vatt og sy den fast øverst på kroppen inntil halsen (under hodet). Strikk 1 arm til på samme måte og sy den fast i motsatt side.

GENSER:
Arb strikkes rundt på settp opp til ermhullet, deretter strikkes det frem og tilbake på p.

BOLEN:
Legg opp 60 m med lys rosa. Strikk 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang. Videre strikkes det glstrikk og STRIPER – se forkl over. Når arb måler ca 9 cm – avpass slik at siste omg i en stripe med lys rosa gjenstår, strikkes neste omg slik: fell 6 m av til ermhull, strikk 24 m, fell de neste 6 m av til ermhull og strikk de siste 24 m. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 20 m med lys rosa. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Videre strikkes det glstrikk og STRIPER rundt på p. Når det er strikket 11 omg med striper (dvs siste omg i en stripe med lys rosa gjenstår), strikkes neste omg slik: fell 6 m av til ermhull og strikk de resterende 14 m. Klipp tråden, legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme p som bolen der det er felt m til ermhull (uten å strikke m) = 76 m på p. Start omg fra retten midt bak på bolen og fortsett stripene slik (1.omg = natur):
1.OMG: 1 kant-m rille, 9 r, 2 r sm, 2 vridd r sm, 10 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 20 r (= foran), 2 r sm, 2 vridd r sm, 10 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 9 r og 1 kant-m rille = 68 m.
Videre strikkes arb frem og tilbake fra midt bak.
2.P (= vrangen): strikk vrang, men kant-m strikkes i rille.
3.P (= retten): 1 kant-m rille, 8 r, 2 r sm, 2 vridd r sm, 8 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 18 r (= foran), 2 r sm, 2 vridd r sm, 8 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 8 r og 1 kant-m rille = 60 m.
4.P (= vrangen): strikk vrang, men kant-m strikkes i rille.
5.P (= retten): Bytt til lys rosa og strikk 1 kant-m rille, 7 r, 2 r sm, 2 vridd r sm, 6 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 16 r (= foran), 2 r sm, 2 vridd r sm, 6 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 7 r og 1 kant-m rille = 52 m.
6.P (= vrangen): strikk vrang, men kant-m strikkes i rille.
7.P (= retten): 1 kant-m rille, 6 r, 2 r sm, 2 vridd r sm, 4 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 14 r (= foran), 2 r sm, 2 vridd r sm, 4 r (= erme), 2 r sm, 2 vridd r sm, 6 r og 1 kant-m rille = 44 m.
8.P (= vrangen): strikk vrang, men kant-m strikkes i rille.
Bytt til natur og strikk neste p slik: 1 kant-m rille, * 1 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 1 m og avslutt med 1 kant-m rille = 30 m. Strikk 1 p rett fra vrangen, 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen før det felles av med rett fra retten. Klipp og fest tråden

SLØYFE:
Legg opp 5 m på settp 3 med rosa. Strikk riller frem og tilbake i 8 cm, fell av. Sy kortsidene sammen i ytterste ledd av ytterste m slik at det blir en ring. Klipp og fest tråden. Ta en ny tråd, surr den et par ganger rundt midt på sløyfen og sy sløyfen fast i halsen på genseren.
Kle genseren på harepus og sy fast knappen gjennom begge lag øverst i halsen bak.

Kommentarer (13)

Legg inn en kommentar!

Marion Böhm 07.03.2018 - 13:38:

Stellt der Bereich zwischen den Markierungen am Kopf eine bestimmte Stelle dar?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 15:53:

Liebe Frau Böhm, 2 Markierungen werden eingesetzt, und danach nach 1. und vor 2. Markierung zunehmen. Viel Spaß beim stricken!

Marion Böhm 03.03.2018 - 16:54:

Stellt der Bereich zwischen den Markierungen am Kopf eine bestimmte Stelle dar???

Marion Böhm 08.02.2018 - 17:38:

Beim Übergang zu rosa am Bein soll man nach der ersten Reihe 23 Maschen auf der Nadel haben. Das geht jedoch nicht auf, da das Bein aus "zwei" Teilen besteht und 23 nicht durch 2 teilbar ist. Zudem stricke ich den Bär in Nadelstärke 4, da die Beine ansonsten viel zu dünn würden und keinesfalls die Stärke des Fotos erreichen würden.

DROPS Design 09.02.2018 kl. 09:17:

Liebe Frau Böhm, bei der 3. Reihe werden Sie (2 re, 1 Umschlag) stricken = 34 M am Ende der 3. Reihe. Viel Spaß beim stricken!

Cindy Marie Vorkinn 12.06.2017 - 15:07:

Glem det spørsmålet, oppdaget feilen selv 😊

Cindy Marie Vorkinn 12.06.2017 - 15:01:

Hei, jeg driver for øyeblikket med benet til kaninen, men skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre med foten? Har felt av de 14 maskene så de danner et hull eller løkke eller hva dere vil kalle det, men står ikke noe mer om hva man gjør med dette hullet? Syr jeg det sammen så blir det jo verdens minste fot? 🙈

DROPS Design 12.06.2017 kl. 16:37:

Hei Cindy Marie, Benet strikkes nedenfra og opp så du burde ha begynt med foten of avslutte på toppen av benet. De 14 felte maskene er hullet i benet hvor du skal fylle benet med vatt. Så da fortsetter du oppover benet og syr sammen hullet etter du har fylt benet. Håper dette hjelper, Med vennlig hilsen, Deirdre

Asiya Khakimova 18.01.2017 - 18:39: http://drops-design. ...

When working a head on 13th round there are 2 markers: 1st after 3 sts and 2nd after 9 sts? Am I right? They are not evenly distributed. And where should be dec sts? after 1st and before 2nd marker?

DROPS Design 19.01.2017 kl. 08:45:

Dear Mrs Khakimova, correct, there should be 6 sts between both markers, you then inc after 1st marker and before 2nd marker (= 2 sts inc) every ther round a total of 3 times. These inc are done to give the correct shape to the head. Happy knitting

Joanne Lurie 19.12.2016 - 13:54:

To give myself some light entertainment as I plug along with the Richard cardi (husband is very tall) I would like to knit a baby garment. The pattern is calling for a two threads used together 10 x 10 cm swatch that gives 23 stitches by 30 rows on 5.0 mm needles. Would Baby Merino or Baby Alpaca silk approximate this swatch if used double?

DROPS Design 19.12.2016 kl. 16:21:

Dear Mrs Lurie, this pattern (bunny with clothes) is worked with 1 strand Baby Merino and needle size 3 mm for a tension of 23 sts x 30 rows = 10 x 10 cm. Baby Alpaca Silk also belongs to yarn group A and has same tension, read more about alternatives here. Happy knitting!

Lisi 22.07.2015 - 18:39:

Kommen die Augen in die beiden kleinen Vertiefungen, die sich beim stricken ergeben haben? Gibt es noch eine andere Ansicht vom Kopf, auf der man erkennkann wo die Ohren hinkommen? Danke

DROPS Design 28.07.2015 kl. 14:08:

Leider haben wir keine weiteren Fotos. Die Ohren können Sie einfach zuerst mit Stecknadeln feststecken und Sie an den Stellen festnähen, die Ihnen am besten gefallen. Für die Augen gilt das Gleiche - nehmen Sie zwei Stecknadeln zum Ausprobieren, welche Augenposition Ihnen am meisten zusagt.

Marina.rau 02.12.2014 - 09:59:

Nochmals meine Frage: Zählt zu den 8 cm Beinlänge bis zum Wechsel zu rosa auch das Fussteil mit, oder wird das Bein ab Fußteil 8 cm gestrickt und dann zu rosa gewechselt ?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 16:32:

Der Fuß zählt auch mit, Sie stricken 8 cm ab Anschlag. Weiterhin gutes Gelingen!

Marina 27.11.2014 - 18:11:

Beinlänge 8cm bis zum Wechsel zu rosa einschließlich Fussteil ?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 16:32:

Antwort siehe oben! :-)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-36