DROPS Baby / 25 / 17

Playdate by DROPS Design

Stickad overall med rätstickning och huva till baby i 2 trådar DROPS Alpaca. Stl 0 - 4 år.

DROPS Design: Modell nr z-095-by
Garngrupp A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
150-200-200-200-200-250-250 g nr 100, natur
250-250-300-300-350-400 g nr 3112, dovt rosa

DROPS RUNDST (60 CM) NR 5 – eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 34 v rätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (60 CM) NR 4 – till resårer
DROPS PÄRLEMORKNAPP MED HÅL, NR 521: 5-5-6-6 (6-7) st
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 295.6kr. Läs mer.

* 4 cm rätst med 2 trådar natur, 4 cm rätst med 1 tråd natur + 1 tråd dovt rosa, 4 cm rätst med 2 trådar dovt rosa *, upprepa *-* till färdigt mått.
----------------------------------------------------------

BEN:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg LÖST upp 38-42-46-50 (54-58) m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 4 med 2 trådar dovt rosa. Sticka 1 v rätt från avigsidan, fortsätt med resår 2 rm, 2 am med 1 kantm i varje sida. När arb mäter 4 cm stickas det 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det minskas 6-6-6-8 (8-8) m jämnt fördelat = 32-36-40-42 (46-50) m. Byt till rundst 5. Sedan stickas det RÄTST – se förkl ovan, SAMTIDIGT som det stickas RÄNDER – se förkl ovan.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
SAMTIDIGT när arb mäter 6 cm ökas det 1 m i varje sida, upprepa ökningen på vart 3:e-5:e-6:e-6:e (8:e-9:e) v totalt 7-7-7-9 (9-10) ggr = 46-50-54-60 (64-70) m. När arb mäter 15-18-21-24 (29-34) cm maskas det av 3 m i början på de 2 nästa v = 40-44-48-54 (58-64) m. Lägg arb åt sidan och sticka ett ben till på samma sätt. Se till att benen har lika många ränder.

DRESS:
Sätt in båda benen på samma rundst 5 med avm mot varandra = 80-88-96-108 (116-128) m. Sedan stickas det så här fram och tillbaka från mitt fram (1:a v = rätsidan och ränderna fortsätts där de slutade): Sticka 6 v rätst fram och tillbaka. I början på de 2 nästa v maskas det av 3 m = 74-82-90-102 (110-122) m kvar på st. Sätt 1 markör 17-19-21-24 (26-29) m in från varje sida (= 40-44-48-54 (58-64) m mellan markörerna på bakst). Sticka sedan RÄTST och RÄNDER. När arb mäter 35-42-50-57 (67-75) cm delas arb vid de 2 markörerna och fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

BAKST:
= 40-44-48-54 (58-64) m. Fortsätt med rätst och ränder – SAMTIDIGT läggs det upp nya m i slutet på varje v i varje sida till ärmar: 3 m 2-1-2-3 (1-2) ggr, 5 m 1-1-1-1 (2-2) ggr, 7 m 0-1-1-1 (2-2) ggr och sedan 6-7-7-8 (9-12) m 1 gång = 74-88-98-112 (130-148) m på st. När arb mäter 44-52-61-69 (80-89) cm maskas de mittersta 16-16-18-18 (20-20) m av till hals och varje axel/ärm stickas färdig för sig. Sticka 2 v till över de 29-36-40-47 (55-64) m i varje sida – maska av LÖST, arb mäter ca 45-53-62-70 (81-90) cm.

VÄNSTER FRAMST:
= 17-19-21-24 (26-29) m. Fortsätt med rätst och ränder – SAMTIDIGT läggs det upp nya m i slutet på v mot sidan till ärm som på bakst = 34-41-46-53 (62-71) m. När arb mäter 41-49-58-65 (76-85) cm maskas det av till hals i början på varje v från halsen så här: 2 m 2 ggr i alla stl och sedan 1 m totalt 1-1-2-2 (3-3) ggr = 29-36-40-47 (55-64) m kvar på st till axel/ärm. Sticka vidare tills arb mäter 45-53-62-70 (81-90) cm, maska av LÖST.

HÖGER FRAMST:
Sticka som vänster, men motsatt.

MONTERING:
Sy överärmssömmarna med maskstygn från rätsidan.
Sy sömmen under ärmarna kant i kant i de yttersta maskbågarna. Sy ihop benen innanför 1 kantm och sy sedan från öppningen mitt fram upp till sprundet.

VÄNSTER FRAMKANT:
Sticka upp, ca 46-90 m, från rätsidan innanför 1 kantm, längs vänster framst på rundst 4 med 2 trådar dovt rosa. Sticka 1 v avigt från avigsidan SAMTIDIGT som det ökas jämnt fördelat till 64-72-88-96 (108-116) m. Nästa v stickas så här från rätsidan (dvs från halsen och ned) 1 rätst kantm, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 3 m och avsluta med 2 rm och 1 rätst kantm. Fortsätt resåren så i 3½-4 cm (avpassa efter sprundet längst ner) och maska av löst med rm över rm och am över am.

HÖGER FRAMKANT:
Sticka som vänster, men efter 1½ cm maskas det av till 5-5-6-6 (6-7) knapphål jämnt fördelat. 1 knapphål = sticka 2 m tills och gör 1 omslag (det finaste är att sticka 2 am tills i ett avigt parti). Översta knapphålet ska sitta max 1 cm från halskanten och nedersta ca 2-3 cm från sprundet. Sy i knapparna på vänster framkant. Sy fast framkanterna med höger över vänster längst ner i sprundet.

HUVA:
Sticka upp ca 50 till 60 m, runt halsen från rätsidan, på rundst 5 med 2 trådar dovt rosa (det stickas också upp över framkanterna). Sticka sedan rätst - SAMTIDIGT på 2:a v (= från rätsidan) ökas det jämnt fördelat till 72-76-80-84 (88-92) m. (Om man inte vill ha huva maskas det av efter 4 v rätst.) När huvan mäter 19-21-23-25 (27-28) cm maskas det av. Lägg huvan dubbel och sy ihop den upptill med maskstygn.

MANSCHETT:
Sticka upp 32-32-36-36 (40-40) m, från rätsidan på strumpst 4 med 2 trådar dovt rosa längst ner runt den ena ärmen. Sticka resår = 2 rm, 2 am tills manschetten mäter 4 cm, maska av löst med rm över rm och am över am. Sticka på samma sätt längst ner runt den andra ärmen.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 25-17) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (67)

Hana Kubátová 12.05.2020 - 11:23:

Dobrý den - vůbec nejsem moudrá kolik koupit gramů - ten popis materiál na smetanovou vychází 1450 g a na růžovou 1850g celkem Materiál: DROPS ALPACA firmy Garnstudio 150-200-200-200-200-250-250 g, barva č. 100, smetanová 250-250-300-300-350-400 g, barva č. 3112, pudrová růžová můžete mi poradit kolk gramů na 6-9 měsíců = děkujííííííííííííííííííííííí

DROPS Design 14.05.2020 kl. 16:22:

Dobrý den, Hano, celková spotřeba jednotlivých barev příze (v g) je uvedena ve stejném pořadí, v jakém jsou uvedeny jednotlivé velikosti: pro vel. 6-9 měs se tedy budete řídit u množství příze, ale i dále v návodu u počtu ok apod. vždy 3. údajem (číslem) v pořadí. Pokud jde o materiál, potřebujete 200 g smetanové a 300 g pudrové růžové. Hodně zdaru! Hana

Michele 15.12.2019 - 09:26:

Hvordan skal ærmerne strikkes? der står vi tager masker ud til ærmerne ved rygstykke og forstykkerne, men der står ikke hvornår vi "samler" maskerne og hvordan vi derefter strikker ærmerne. Kan jeg evt. få hjælp der? Strikker selv i størrelsen 6/9måneder, og tænker man vel skal tage lidt masker ind undervejs som man strikker ærmerne, men kan ikke se hvordan dette skal gøres. På forhånd tak for hjælpe!!

DROPS Design 17.12.2019 kl. 13:54:

Hej Michele, Når du har delt arbejdet og strikker bagstykket, tager du ud til ærmer i hver side: SAMTIDIG slåes der nye m op i slutningen af hver p i hver side til ærmer: 3 m 2 gange, 5 m 1 gang, 7 m 1 gang og derefter 7 m 1 gang = 98 m på p. Du tager ud på samme måde når du kommer til forstykkerne :)

Gabriele Majonek-Fischer 10.11.2019 - 22:31:

Hallo 👋 Ich möchte den Overall in Größe 80 Stricken . Da er doppelfädig gestrickt wird , brauche ich dann 1000gramm Alpakawolle ? Es verbleibt dankend mit freundlichen Grüssen Gabriele Majonek-Fischer

DROPS Design 11.11.2019 kl. 11:39:

Liebe Frau Majonek-Fischer, in Größe 80/86 cm brauchen Sie 200 g Farbe Nr 100 + 300 g Farbe Nr 3112. Viel Spaß beim stricken!

Ronja 26.08.2019 - 21:39:

Miten hihat muodostuvat? Olen tehnyt takakappaleen ohjeiden mukaan ja hihat ovat vain pienet "siivet", pitääkö hiha neuloa erikseen?

DROPS Design 28.08.2019 kl. 18:19:

Oletko tarkistanut, että neuletiheytesi on oikea leveyssuuntaan mitattuna? Hihat neulotaan yhtenä kappaleena etu- ja takakappaleiden kanssa.

Beatrice 21.08.2019 - 06:28:

Can I knit this flat on two needles?

DROPS Design 21.08.2019 kl. 08:27:

Dear Beatrice, this overall is worked flat, back and forth on needle. Happy knitting!

Lisa 14.06.2019 - 16:23:

Continue with rib K 2/P 2 with 1 edge st in each side Does this mean I knit the edge st or slip the edge sts?

DROPS Design 15.06.2019 kl. 23:41:

Dear Lisa, better way is to knit edge sts. Happy knitting!

Mette 07.06.2019 - 18:06:

Jeg har lige samlet begge ben på en rundpind. Strik 6 p retstrik frem og tilbage. I beg af de 2 næste p lukkes der 3 m af... Skal der lukkes af INDEN de 6 p eller skal jeg strikke 6 p før jeg lukker af ? Når jeg strikker 6 p og derefter lukker af blir der jo en slags trappe (zigzag) lukning i bunden hvor der skal strikkes stolpe... Hjælp !! Jeg vil så gerne videre ;)

DROPS Design 10.06.2019 kl. 14:40:

Hej Mette, Du strikker først de 6 pinde retstrik, efter dem lukkes der 3 masker af i hver side. Dur lukker kun de yderste 3 masker af i hver side én gang, det er her forkanten skal strikkes på bagefter. God fornøjelse!

Kasia 27.02.2019 - 23:51:

Dobry wieczór. zatrzymalam sie na tych nogawkach i nie rozumiem wyjasnienia jak przesc do dalszej czesci kombinezonu. prosze o pomoc. z góry dziekuje.

DROPS Design 28.02.2019 kl. 17:47:

Witaj Kasiu, ułóż nogawki poziomo na stole, otwarte oczka są na środku naprzeciwko siebie. Zacznij od nogawki, po twojej lewej ręce i zacznij wsuwać drut z żyłką od dołu do góry, następnie wsuń ten sam drut w oczka drugiej nogawki ale od góry do dołu. Dalej przerabiaj wg opisu. Na końcu robótki będziesz zszywała nogawki, a szwy będą znajdować się po wewnętrznej stronie. Powodzenia!

Sandra 18.11.2018 - 12:30:

Warum mach ich die Marker für die Trennung zu Rücken. und Vorderteil schon so früh und nicht erst beim Teilen? Muss ich, wenn ich die Beine zusammen auf die Rundnadel genommen habe, in Runden sticken oder vor und zurück? Wenn ich den "Overall-Teil" in Runden stricke, kann ich ja später keine Blende mehr aufstricken und benötige keine Knöpfe, oder? Danke...

DROPS Design 19.11.2018 kl. 08:57:

Liebe Sandra, für Overall stricken sie beide Beine HIn- und Zurück (die Reihen beginnen an der vorderen Mitte) - nach 3 Krausrippen werden Sie die 3 ersten Maschen am Anfang der beiden Reihen abketten (= für die Blende) - die Markierungen sind nur für die Teilung, die können Sie bei den gewünschten Höhe einsezten. Viel Spaß beim stricken!

Ulla Ladefoged 26.09.2018 - 21:32:

Jeg forstår ikke, hvad der skal ske med benene, når alle masker fra begge ben er sat på samme rundpind. Strikkes de to ben så sammen - altså der strikkes frem og tilbage over alle 90 m? Indtil arbejdet måler 50 cm? Det giver ikke mening for mig, at der ikke meget tidligere skal deles til ryg og forstykke. Jeg kan evt. sende et foto, måske forklarer jeg det ikke tydligt nok Med venlig hilsen Ulla Ladefoged

DROPS Design 28.09.2018 kl. 14:52:

Hej Ulla, i størrelse 6/9 måneder, skal benene måle 21 cm, der strikkes nu frem og tilbage fra midt foran til arb måler 50 cm, nu er du kommet til under ærmerne og fortsætter ifølge opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-17

Drops Playdate

Sunbluebird, Portugal