DROPS Baby / 25 / 21

Heartthrob by DROPS Design

Virkad kofta med runt ok och fickkanter till baby i DROPS Alpaca. Stl 0-4 år.

DROPS Design: Modell nr z-091-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
100-150-150 (200-200) g nr 8105, isblå
50 g i alla stl, nr 100, natur

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller det nålnr du måste använda för att få 24 m på bredden och 16 v MÖNSTER (se förkl nedan) på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP MED HÅL NR 521: 5-5-6 (6-6) st.
----------------------------------------------------------

Stickor och virknålar Beställ 
Garnet till detta mönstret kostar 110.85kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKTIPS:
Alla v med fm börjar med 1 lm, alla v med st börjar med 3 lm, dessa ersätter INTE första fm/st på v.

MÖNSTER:
VARV 1 (= avigsidan): Virka 1 st i varje fm
VARV 2 (= rätsidan): Virka 1 fm i varje st.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 fm /st genom att virka 2 m tills.
Virka 2 fm tills så här: Stick ner nålen i första m, hämta tråden, stick ner nålen i nästa m, hämta tråden, gör 1 omslag och drag tråden genom alla 3 öglorna på nålen.
Virka 2 st tills så här: Virka 1 st i första m, men vänta med sista genomdragingen, virka 1 st i nästa m, men vid sista genomdragingen dras tråden genom alla 3 öglorna på nålen.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb virkas fram och tillbaka från mitt fram.
Virka 140-153-162 (171-185) lm med nål 3 med isblå. LÄS VIRKTIPS! Virka tillbaka så här (= rätsidan): 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan 1 fm i var och en av de 3-7-7 (7-3) nästa lm, * hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de 8 nästa lm *, upprepa *-* v ut = 124-136-144 (152-164) fm. Fortsätt med MÖNSTER – se förkl ovan! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
När arb mäter 17-18-20 (22-25) cm, läggs arb åt sidan – avsluta efter 1 v med st (= avigsidan). Fortsätt med ärmarna.
ÄRM:
Arb virkas fram och tillbaka och sys ihop mitt under efteråt. Virka 42-42-44 (46-49) lm med nål 3 med isblå.
Virka tillbaka så här (= rätsidan): 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan 1 fm i var och en av de 5-5-7 (9-5) nästa lm, * hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de 6 nästa lm *, upprepa *-* v ut = 36-36-38 (40-42) fm. Fortsätt med MÖNSTER – se förkl ovan! SAMTIDIGT när arb mäter 4 cm, ökas det 1 m i varje sida genom att virka 2 m i näst yttersta m. Upprepa ökningen på vart 2:a-2:a-2:a (2:a-3:e) v 5-7-8 (9-10) ggr till (= totalt 6-8-9 (10-11) ökningar) = 48-52-56 (60-64) m. När arb mäter 13-15-17 (21-25) cm, läggs det åt sidan – avsluta efter 1 varv med st (= avigsidan). Virka en ärm till.

OK:
Första v virkas så här från rätsidan: 1 fm i var och en av de första 26-29-31 (33-36) m på höger framst, hoppa över de första 5 m på den ena ärmen sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 38-42-46 (50-54) m på ärmen, hoppa över 10 m på fram- och bakst, virka 1 fm i var och en av de nästa 52-58-62 (66-72) m, hoppa över de första 5 m på nästa ärm, virka 1 fm i var och en av de nästa 38-42-46 (50-54) m på ärmen, hoppa över 10 m på fram- och bakst och virka 1 fm i var och en av de sista 26-29-31 (33-36) m = totalt 180-200-216 (232-252) m. Nu sätts 12-13-14 (14-14) markörer i arb så här: Första efter 13-10-11 (12-9) m, sedan ska det vara 14-15-15 (16-18) m mellan markörerna, efter sista markören är det 13-10-10 (12-9) m. Fortsätt med MÖNSTER som förut – SAMTIDIGT på nästa v (= st) minskas det 1 m FÖRE alla markörerna genom att virka 2 st tills – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn på vart 4:e v 1-1-2 (2-2) ggr till (= totalt 2-2-3 (3-3) minskn) - men nästa gång, minskas det EFTER alla markörerna, sedan minskas det före och efter varannan gång uppöver. Sedan minskas det på vartannat v 5-5-4 (4-5) ggr och till slut på varje v 2-3-3 (4-4) ggr. När alla minskn är färdiga är det 72-70-76 (78-84) m kvar. Virka 1 v till SAMTIDIGT som det minskas 16-11-14 (13-16) m jämnt fördelat = 56-59-62 (65-68) m, klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Virka 6 v fm med natur längst ner runt varje ärm – börja från avigsidan. Sy sedan ärmsömmarna kant i kant så att det inte blir en tjock söm.

HÖGER FRAMKANT:
Virka 3 v med fm längs höger framkant med natur – börja från rätsidan. På 2:a v (= avigsidan) virkas det 5-5-6 (6-6) knapphål jämnt fördelat. 1 knapphål = 2 lm, hoppa över 2 fm. Översta knapphålet ska vara efter 1 fm från toppen, sedan ska det vara ca 5-5-5 (6-6) cm mellan varje knapphål. På 3:e v virkas det 2 fm över var och en av de 2 lm till knapphålen. Virka 2 v till med fm, klipp av och fäst tråden.

VÄNSTER FRAMKANT:
Virka 6 v fm med natur som på höger framkant men utan knapphål.

HALSKANT:
Virka 3 v fm med natur – börja från avigsidan!
Sy i knapparna.

FICKKANT:
Virka 13-14-15 (16-17) lösa lm med natur med nål 3.
Vänd och virka 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan 1 fm i varje lm v ut = 12-13-14 (15-16) fm totalt. Sedan virkas det 3-3-3 (4-4) v till med fm, så att det totalt är 4-4-4 (5-5) v, klipp av tråden. Virka 2 likadana fickkanter. Sy 1 fickkant på varje framst – ca 6-7-8 (9-10) cm från nederkanten och ca 4-4-5 (5-6) cm från mitt fram – sy fint längs nederkanten och i varje sida (det ska vara öppning överst).

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 21.12.2017
Ny garnåtgång st 2 år:
DROPS ALPACA 100-150-150 (200-200) g f.nr 8105, isblå
50 g i alla str, f.nr 100, natur

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 25-21) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (31)

Maria 15.11.2020 - 10:57:

Jag förstår inte första raden på oket. Ska ärmarna virkas ihop med stycket på något sätt? Sys fast? De här 29 maskorna som ska virkas på ärmen, virkas de tillsammans ihop med fram och bakstycket?

DROPS Design 24.11.2020 kl. 09:06:

Hei Maria. Ja, ermene hekles sammen med oket på 1. omgang på oket. Str. 6/9 mnd = 136 m på bolen og 52 m på hvert erme. Du starter oket med å hekle 29 masker på høyre forstykket, deretter hekle 1. erme fast til oket. Hopp over de 5 første maskene på ermet og hekle deretter de neste 42 m, hopp over 5 m (du har nå heklet 42 masker på ermet og hoppet over 10 m = 52 m og heklet ermet fast i oket). Nå hekler du bakstykket = 58 m, så skal du hekle 2. erme på samme måte som 1. erme og deretter venstre forstykket. God Fornøyelse!

Sophie 21.08.2020 - 22:46:

Bonjour, j'aime beaucoup ce modèle que je fais en 12-18 mois, mais j'ai un soucis avec les manches. Avec le patron, 1 manche mesure 4cm + 9 rang de points fantaisies avec 1 augmentation 1 rang sur 2, soit au total 5,8 cm environ. Or il est indiqué de mettre en attente à 17 cm de hauteur. Faut continuer en point fantaisie jusqu'à 17cm? Et comment connaître la largeur à obtenir après les augmentations ? Merci beaucoup.

DROPS Design 24.08.2020 kl. 08:05:

Bonjour Sophie, vous augmentez tous les 2 rangs, donc vous avez bien 18 rangs d'augmentations qui doivent vous donner environ 11 cm (cf échantillon: 16 rangs point fantaisie = 10 cm) + 4 cm de bordure de manche = 15 cm- Continuez jusqu'à ce que la manche mesure 17 cm - en arrêtant bien après un rang de brides (en fonction de votre tension, crochetez 1 rang supplémentaire ou en moins si besoin pour que ce rang soit bien un rang de brides). Bon crochet!

Karolína 29.12.2019 - 08:18:

Dobrý den, návod je asi napsaný srozumitelně, budu podle vás hackovat poprvé, tak jsem sama zvědavá, jestli to zvládnu. Každopádně mi není jasný jeden důležitý detail a to, jestli se to hackuje krátkými sloupky nebo dlouhými. V popisu se opakuje KS a třeba u trupu i rukávů je na konci píše, že se má končit DS rubovou stranou. Poradíte mi prosím?

DROPS Design 29.12.2019 kl. 12:15:

Dobrý den, Karolíno, určitě zvládnete :-)! Kabátek je háčkovaný vzorkem, kde se střídají řady krátkých a dlouhých sloupků (viz odstavec VZOR na začátku návodu), proto díly končí řadou DS. Hodně zdaru! Hana

Kristina Åbrodd 09.12.2019 - 19:02:

Avmaskning på oket stämmer inte alls. Avståndet mellan markörerna får man planera själv. Själva beskrivningen av avmaskningen mycket rörig, svårt att förstå vad ni menar med. ” men nästa gång ” Ärmarnas fäste vid koftan nämns inte alls.

Emelie 22.09.2019 - 22:14:

Hej! Jag undrar när jag ska hö 1 maska, så försvinner ju maskorna med alla varv man ska göra fram och tillbaka. Ska man bara "hoppa över" maskan och göra en fm i nästa eller ska man göra en luft maska när man hoppar över? Till FRAM- OCH BAKST

DROPS Design 26.09.2019 kl. 08:51:

Hej Emilie, det er kun på første række du hopper over masker. Efter den fortsætter du med MØNSTER. God fornøjelse!

Ann-Kristin 23.01.2019 - 18:08:

Hei. Stusser litt over hekletips hvor det står at hver omg starter med henholdsvis 1/3 lm, men at disse IKKE skal erstatte første fm/st. Ser flere har kommentert dette og fått til svar at det alltid skal starte slik og at dette erstatter første fm/st. Skal det erstatte eller ikke? Fint om oppskriften korrigeres slik at det fremgår klart.

DROPS Design 25.01.2019 kl. 07:26:

Hei Ann-Kristin. Hekletipset stemmer, på starten av hver omgang hekler du 1 eller 3 luftmasker i tillegg til fastmaskene/stavene på omgangen. Du hekler da ikke en stav/fastmaske i disse luftmaskene på neste omagang - du hekler alltid over de samme 124-136-144 (152-164) maskene frem til arbeidet måler 17-18-20 (22-25) cm. God fornøyelse

Ulrike 12.01.2019 - 14:47:

Vielen Dank für die schöne Anleitung! Sehr verständlich geschrieben. Ich habe nur eine Anmerkung: im Raglanteil ganz am Ende wenn in jeder Reihe Maschen abgenommen werden sollte man das in Häkelrichtung im er vor dem Markierer machen

Sylvia 20.08.2018 - 16:22:

Zu Ihrem Feedback vom 15.07.2014 : " Zunächst arbeiten Sie die Abnahmen in jeder 4. R, danach in jeder 2. R und zuletzt in jeder R. ". Wie oft bzw. bis wann soll man in jeder 4. Reihe abnehmen und wie lange in jeder zweiten und wie lange in jeder Reihe? Es müssen ja noch 98 Maschen abgenommen werden (bei Große 86)

DROPS Design 27.08.2018 kl. 11:13:

Liebe Sylvia, die Abnahmen arbeiten Sie in Gr. 86 in jeder 4. R insgesamt 3 x, (1 Abnahme-R, 3 R ohne Abnahmen, 1 Abnahme-R, 3 R ohne Abnahmen, 1 Abnahme-R), dann in jeder 2. R 4 x, danach in jeder R 3 x. Es werden dabei 14 M pro Abnahme-R abgenommen, also insgesamt werden an den Markierern 140 M abgenommen, vorher hatten Sie 216 M, danach 76 M. Danach nehmen Sie noch 14 M gleichmäßig verteilt ab = 62 M.

Iris 15.07.2018 - 09:48:

Ich weiss nicht wie ich auf die 180 Maschen kommen so, wenn ich nach Angabe stricke bei dem raglan die erste Reihe vor der Markierung.

DROPS Design 16.07.2018 kl. 08:48:

Liebe Iris, Sie haben 124 M für den Rumpfteil und 48 M für jeden Ärmel = 220 M. Dann häkeln Sie: 26 M (re. Vorderteil), *38 M (= Ärmel, dh die 5 ersten und die 5 letzten M sind nicht gehäkelt), die nächste 10 M am Rumpfteil überspringen (diese Maschen werden dann mit den 10 M vom Ärmel später zsgenäht)*, 52 M für den Rückenteil, von *-* noch einmal wiederholen und die letzte 26 M für den li Vorderteil häkeln = 180 M. Viel spaß beim häkeln!

MalinMin 20.04.2018 - 21:28:

Ska virka den minsta storleken. Enligt diagram ska koftan vara 26cm över framstycket (totalt 52cm). Har bytt nål från 3 till 2,5 men koftan blir ändå för stor. 124 maskor är virkade och inga ökningar har gjorts. Så som jag virkat blir koftan stor som till 9/12 månaders baby. Är ngt i mönstret fel eller ska jag byta till en ännu mindre nål för att få rätt storlek? Virkar jag med nr3 blir det den största stl oavstt hur jag gör.

DROPS Design 26.04.2018 kl. 07:47:

Hej Malin, virkar du koftan i DROPS Alpaca? Virka ett litet prov och se till att du har 24 m på 10 cm i bredden innan du fortsätter. När du har det får du måtten du ser i måttskissen. Lycka till :)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-21

Heartthrob

Kaderus, Czech Republic

B25-21 Heartthrob

Kaderus, Czech Republic