DROPS Baby / 25 / 21

Heartthrob by DROPS Design

Heklet jakke med rundfelling og lommekanter til baby i DROPS Alpaca. Str 0 - 4 år

DROPS Design: Modell nr z-091-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
100-150-150 (200-200) g f.nr 8105, isblå
50 g i alle str, f.nr 100, natur

DROPS HEKLENÅL NR 3 – eller den nålen du må bruke for å få 24 m i bredden og 16 rader MØNSTER (se forkl under) i høyden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP M/HULL NR 521: 5-5-6 (6-6) stk.
----------------------------------------------------------

fra 41.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 41.00 kr /50g
Pinner & Heklenåler Bestill
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 123kr. Les mer.

Instruksjoner

HEKLETIPS:
Hver rad med fm starter med 1 lm, hver rad med st starter med 3 lm, disse erstatter IKKE første fm/st på raden.

MØNSTER:
1.RAD (= vrangen): Hekle 1 st i hver fm
2.RAD (= retten): Hekle 1 fm i hver st.

FELLETIPS:
Det felles 1 fm /st ved å hekle 2 m sammen.
Hekle 2 fm sammen slik: Stikk nåla ned i første m, hent tråden, stikk nåla ned i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
Hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i første m, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste m, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb hekles frem og tilbake fra midt foran.
Hekle 140-153-162 (171-185) lm på nål 3 med isblå. LES HEKLETIPS! Hekle tilbake slik (= retten): 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter 1 fm i hver av de 3-7-7 (7-3) neste lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de 8 neste lm *, gjenta fra *-* raden ut = 124-136-144 (152-164) fm. Fortsett med MØNSTER – se forkl over! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når arb måler 17-18-20 (22-25) cm, legges arb tilside – avslutt etter 1 rad med st (= vrangen). Fortsett med ermene.
ERME:
Arb hekles frem og tilbake og sys sammen midt under etterpå. Hekle 42-42-44 (46-49) lm på nål 3 med isblå.
Hekle tilbake slik (= retten): 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter 1 fm i hver av de 5-5-7 (9-5) neste lm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de 6 neste lm *, gjenta fra *-* raden ut = 36-36-38 (40-42) fm. Fortsett med MØNSTER – se forkl over! SAMTIDIG når arb måler 4 cm, økes det 1 m i hver side ved å hekle 2 m i nest ytterste m. Gjenta økningen på hver 2.-2.-2.(2.-3.) rad 5-7-8 (9-10) ganger til (= totalt 6-8-9 (10-11) økninger) = 48-52-56 (60-64) m. Når arb måler 13-15-17 (21-25) cm, legges det tilside – avslutt etter 1 rad med st (= vrangen). Hekle 1 erme til.

BÆRESTK:
Første rad hekles fra retten slik: 1 fm i hver av de første 26-29-31 (33-36) m på høyre forstk, hopp over de første 5 m på det ene erme, deretter hekles det 1 fm i hver av de neste 38-42-46 (50-54) m på erme, hopp over 10 m på bolen, hekle 1 fm i hver av de neste 52-58-62 (66-72) m, hopp over de første 5 m på neste erme, hekle 1 fm i hver av de neste 38-42-46 (50-54) m på erme, hopp over 10 m på bolen og hekle 1 fm i hver av de siste 26-29-31 (33-36) m = totalt 180-200-216 (232-252) m. Nå settes 12-13-14 (14-14) merker i arb slik: Første etter 13-10-11 (12-9) m, deretter skal det være 14-15-15 (16-18) m mellom merkene, etter siste merke er det 13-10-10 (12-9) m. Fortsett med MØNSTER som før – SAMTIDIG på neste rad (= st) felles det 1 m FØR alle merkene ved å hekle 2 st sammen – LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 4.rad 1-1-2 (2-2) ganger til (= totalt 2-2-3 (3-3) fellinger) - men neste gang, felles det ETTER alle merkene, deretter felles det før og etter annenhver gang oppover. Videre felles det på hver 2.rad 5-5-4 (4-5) ganger og tilslutt på hver rad 2-3-3 (4-4) ganger. Når alle fellinger er ferdig er det 72-70-76 (78-84) m tilbake. Hekle 1 rad til SAMTIDIG som det felles 16-11-14 (13-16) m jevnt fordelt = 56-59-62 (65-68) m, klipp og fest tråden.

MONTERING:
Hekle 6 rader fm med natur nederst rundt hvert erme – start fra vrangen. Sy deretter ermsømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

HØYRE STOLPE:
Hekle 3 rader med fm langs høyre stolpe med natur – start fra retten. På 2.rad (= vrangen) hekles det 5-5-6 (6-6) knapphull jevnt fordelt. 1 knapphull = 2 lm, hopp over 2 fm. Øverste knapphull skal være etter 1 fm fra toppen, deretter skal det være ca 5-5-5 (6-6) cm mellom hvert knapphull. På 3.rad hekles det 2 fm over hver av de 2 lm til knapphullene. Hekle 2 rader til med fm, klipp og fest tråden.

VENSTRE STOLPE:
Hekle 6 rader fm med natur som på høyre stolpe men uten knapphull.

HALSKANT:
Hekle 3 rader fm med natur – start fra vrangen!
Sy i knappene.

LOMMEKANT:
Hekle 13-14-15 (16-17) løse lm med natur på nål 3.
Snu og hekle 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter 1 fm i hver lm ut raden = 12-13-14 (15-16) fm totalt. Videre hekles det 3-3-3 (4-4) rader til med fm, slik at det totalt er 4-4-4 (5-5) rader, klipp tråden. Hekle 2 like lommekanter. Sy 1 lommekant på hvert forstk – ca 6-7-8 (9-10) cm fra nederkant og ca 4-4-5 (5-6) cm fra midt foran – sy pent langs nederkant og i hver side (det skal være åpning øverst).

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 21.12.2017
Ny garnmengde i str 2 år:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
100-150-150 (200-200) g f.nr 8105, isblå

Kommentarer / Spørsmål (31)

Maria 15.11.2020 - 10:57:

Jag förstår inte första raden på oket. Ska ärmarna virkas ihop med stycket på något sätt? Sys fast? De här 29 maskorna som ska virkas på ärmen, virkas de tillsammans ihop med fram och bakstycket?

DROPS Design 24.11.2020 kl. 09:06:

Hei Maria. Ja, ermene hekles sammen med oket på 1. omgang på oket. Str. 6/9 mnd = 136 m på bolen og 52 m på hvert erme. Du starter oket med å hekle 29 masker på høyre forstykket, deretter hekle 1. erme fast til oket. Hopp over de 5 første maskene på ermet og hekle deretter de neste 42 m, hopp over 5 m (du har nå heklet 42 masker på ermet og hoppet over 10 m = 52 m og heklet ermet fast i oket). Nå hekler du bakstykket = 58 m, så skal du hekle 2. erme på samme måte som 1. erme og deretter venstre forstykket. God Fornøyelse!

Sophie 21.08.2020 - 22:46:

Bonjour, j'aime beaucoup ce modèle que je fais en 12-18 mois, mais j'ai un soucis avec les manches. Avec le patron, 1 manche mesure 4cm + 9 rang de points fantaisies avec 1 augmentation 1 rang sur 2, soit au total 5,8 cm environ. Or il est indiqué de mettre en attente à 17 cm de hauteur. Faut continuer en point fantaisie jusqu'à 17cm? Et comment connaître la largeur à obtenir après les augmentations ? Merci beaucoup.

DROPS Design 24.08.2020 kl. 08:05:

Bonjour Sophie, vous augmentez tous les 2 rangs, donc vous avez bien 18 rangs d'augmentations qui doivent vous donner environ 11 cm (cf échantillon: 16 rangs point fantaisie = 10 cm) + 4 cm de bordure de manche = 15 cm- Continuez jusqu'à ce que la manche mesure 17 cm - en arrêtant bien après un rang de brides (en fonction de votre tension, crochetez 1 rang supplémentaire ou en moins si besoin pour que ce rang soit bien un rang de brides). Bon crochet!

Karolína 29.12.2019 - 08:18:

Dobrý den, návod je asi napsaný srozumitelně, budu podle vás hackovat poprvé, tak jsem sama zvědavá, jestli to zvládnu. Každopádně mi není jasný jeden důležitý detail a to, jestli se to hackuje krátkými sloupky nebo dlouhými. V popisu se opakuje KS a třeba u trupu i rukávů je na konci píše, že se má končit DS rubovou stranou. Poradíte mi prosím?

DROPS Design 29.12.2019 kl. 12:15:

Dobrý den, Karolíno, určitě zvládnete :-)! Kabátek je háčkovaný vzorkem, kde se střídají řady krátkých a dlouhých sloupků (viz odstavec VZOR na začátku návodu), proto díly končí řadou DS. Hodně zdaru! Hana

Kristina Åbrodd 09.12.2019 - 19:02:

Avmaskning på oket stämmer inte alls. Avståndet mellan markörerna får man planera själv. Själva beskrivningen av avmaskningen mycket rörig, svårt att förstå vad ni menar med. ” men nästa gång ” Ärmarnas fäste vid koftan nämns inte alls.

Emelie 22.09.2019 - 22:14:

Hej! Jag undrar när jag ska hö 1 maska, så försvinner ju maskorna med alla varv man ska göra fram och tillbaka. Ska man bara "hoppa över" maskan och göra en fm i nästa eller ska man göra en luft maska när man hoppar över? Till FRAM- OCH BAKST

DROPS Design 26.09.2019 kl. 08:51:

Hej Emilie, det er kun på første række du hopper over masker. Efter den fortsætter du med MØNSTER. God fornøjelse!

Ann-Kristin 23.01.2019 - 18:08:

Hei. Stusser litt over hekletips hvor det står at hver omg starter med henholdsvis 1/3 lm, men at disse IKKE skal erstatte første fm/st. Ser flere har kommentert dette og fått til svar at det alltid skal starte slik og at dette erstatter første fm/st. Skal det erstatte eller ikke? Fint om oppskriften korrigeres slik at det fremgår klart.

DROPS Design 25.01.2019 kl. 07:26:

Hei Ann-Kristin. Hekletipset stemmer, på starten av hver omgang hekler du 1 eller 3 luftmasker i tillegg til fastmaskene/stavene på omgangen. Du hekler da ikke en stav/fastmaske i disse luftmaskene på neste omagang - du hekler alltid over de samme 124-136-144 (152-164) maskene frem til arbeidet måler 17-18-20 (22-25) cm. God fornøyelse

Ulrike 12.01.2019 - 14:47:

Vielen Dank für die schöne Anleitung! Sehr verständlich geschrieben. Ich habe nur eine Anmerkung: im Raglanteil ganz am Ende wenn in jeder Reihe Maschen abgenommen werden sollte man das in Häkelrichtung im er vor dem Markierer machen

Sylvia 20.08.2018 - 16:22:

Zu Ihrem Feedback vom 15.07.2014 : " Zunächst arbeiten Sie die Abnahmen in jeder 4. R, danach in jeder 2. R und zuletzt in jeder R. ". Wie oft bzw. bis wann soll man in jeder 4. Reihe abnehmen und wie lange in jeder zweiten und wie lange in jeder Reihe? Es müssen ja noch 98 Maschen abgenommen werden (bei Große 86)

DROPS Design 27.08.2018 kl. 11:13:

Liebe Sylvia, die Abnahmen arbeiten Sie in Gr. 86 in jeder 4. R insgesamt 3 x, (1 Abnahme-R, 3 R ohne Abnahmen, 1 Abnahme-R, 3 R ohne Abnahmen, 1 Abnahme-R), dann in jeder 2. R 4 x, danach in jeder R 3 x. Es werden dabei 14 M pro Abnahme-R abgenommen, also insgesamt werden an den Markierern 140 M abgenommen, vorher hatten Sie 216 M, danach 76 M. Danach nehmen Sie noch 14 M gleichmäßig verteilt ab = 62 M.

Iris 15.07.2018 - 09:48:

Ich weiss nicht wie ich auf die 180 Maschen kommen so, wenn ich nach Angabe stricke bei dem raglan die erste Reihe vor der Markierung.

DROPS Design 16.07.2018 kl. 08:48:

Liebe Iris, Sie haben 124 M für den Rumpfteil und 48 M für jeden Ärmel = 220 M. Dann häkeln Sie: 26 M (re. Vorderteil), *38 M (= Ärmel, dh die 5 ersten und die 5 letzten M sind nicht gehäkelt), die nächste 10 M am Rumpfteil überspringen (diese Maschen werden dann mit den 10 M vom Ärmel später zsgenäht)*, 52 M für den Rückenteil, von *-* noch einmal wiederholen und die letzte 26 M für den li Vorderteil häkeln = 180 M. Viel spaß beim häkeln!

MalinMin 20.04.2018 - 21:28:

Ska virka den minsta storleken. Enligt diagram ska koftan vara 26cm över framstycket (totalt 52cm). Har bytt nål från 3 till 2,5 men koftan blir ändå för stor. 124 maskor är virkade och inga ökningar har gjorts. Så som jag virkat blir koftan stor som till 9/12 månaders baby. Är ngt i mönstret fel eller ska jag byta till en ännu mindre nål för att få rätt storlek? Virkar jag med nr3 blir det den största stl oavstt hur jag gör.

DROPS Design 26.04.2018 kl. 07:47:

Hej Malin, virkar du koftan i DROPS Alpaca? Virka ett litet prov och se till att du har 24 m på 10 cm i bredden innan du fortsätter. När du har det får du måtten du ser i måttskissen. Lycka till :)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 25-21

Heartthrob

Kaderus, Czech Republic

B25-21 Heartthrob

Kaderus, Czech Republic