DROPS / 151 / 9

Adagio by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace” med hålmönster och muscher

DROPS Design: Modell nr la-016
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Bredd: ca 45 cm färdigsträckt
Längd: ca 170 cm färdigsträckt
Garnåtgång: DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 2020, ljus camel

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3,5 - OBS! Läs om stickfastheten nedan.

STICKFASTHETEN:
Detta plagg ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig men för att få en aning om ifall det stickas för löst / fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Se diag A.1 och A.2. Diag visar mönstret sett från rätsidan.

MUSCH:
VARV 1 (rätsidan): Sticka 7 m i 1 m så här: * 1 rm, 1 omslag *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 1 rm = 7 m. Det är viktigt att m blir lite lösa (ca 1 cm långa).
VARV 2 (avigsidan): Sticka dessa 7 m aviga tills. Om m på 1:a v inte är långa och lite lösa blir det svårt att sticka dem tills.
---------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 105 m på rundst 3,5 med Lace och sticka 1 v rätt från avigsidan. Nästa v stickas så här från rätsidan: 3 RÄTST m – se förkl ovan, A.1AA, (= 13 m), A.1 BB över de nästa 80 m, A.1 CC (= 6 m ), avsluta med 3 rätst m. När AA, BB och CC är färdigstickade är det 81 m på st. Nästa v stickas så här: 3 RÄTST m - se förkl ovan – A.1 A (= 9 m), A.1 B över de nästa 60 m, A.1 C (= 6 m), avsluta med 3 rätst m. Fortsätt så tills A.1 har stickats 1 gång på höjden (sista v = från rätsidan), sticka sedan 4 räta v och 1 avigt v från avigsidan. Sedan stickas det så här – från rätsidan: 3 rätst m, A.2A (= 5 m), A.2 B över de nästa 64 m, A.2 C (= 6 m) och avsluta med 3 rätst m. Fortsätt så tills arb mäter ca 75 cm, avpassa så att det har stickats en hel rapport av A.2 på höjden. Nu stickas det 4 räta v över alla m. Sätt alla m på en tråd. Sticka en del till på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop de 2 delarna maska för maska med maskstygn.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig.
Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut i rätt mått och använd knappnålar att fästa med. Låt den torka. Upprepa processen när sjalen har tvättats.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 07.11.2016
SJAL:... Fortsätt så tills A.1 har stickats 1 gång på höjden (sista v = från rätsidan), sticka sedan 4 räta v och 1 avigt v från avigsidan. Sedan stickas det så här ...

= lyft 1 m, sticka 2 m räta tills, drag den lyfta m över
= 2 m räta tills
= lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över
= musch – se förkl ovan

Sylvi 11.12.2018 - 16:54:

Oje .....mit brille wäre es nicht passiert :) . ganz lieben dank für den hinweis . grüße von mir

Sylvi 11.12.2018 - 14:44:

Adagio by DROPS Design hallo , würde gerne mal wissen was der schrägstrich nach links bzw.rechts über zwei maschen zubedeuten hat bei A.1 . wäre sehr nett wenn ich da eine erklärung zu bekäme . mfg sylvi

DROPS Design 11.12.2018 kl. 15:22:

Liebe Sylvi, diese beiden Symbolen finden Sie unter Diagram Text: 4. und 5. Symbol - 4. = 2 M re zusammen, 5. = 1 M re abheben, 1 M re stricken, die abgehobene Masche überziehen. Viel Spaß beim stricken!

Saskia 05.03.2018 - 10:40:

Bij het breien van patroon A.1 A en A.1 C: in rij 3 heb je toch meer steken in het A-gedeelte, gezien je een omslag hebt gemaakt in rij 1 ? Het is wel om in C waar je een andere omslag maakt om de mindering van 2st te compenseren van A (slechts 1 omslag), maar neem je dan 1 st weg van A1.B B? Dan trekt de tekening toch schuin?

DROPS Design 05.03.2018 kl. 19:35:

Hallo Saskia, Over de hele toer gezien heb je in totaal steeds hetzelfde aantal steken, waarbij C en A elkaar compenseren. Je kunt gewoon het patroon blijven volgen en als je aan het breien bent dan zul je zien dat het goed komt.

Patricia 30.07.2017 - 02:34:

Bonjour, Peut on la faire en un seul morceau au lieu de faire deux identiques ? Cordialement

DROPS Design 31.07.2017 kl. 11:03:

Bonjour Patricia, cette étole se tricote en 2 parties identiques, en commençant à chaque fois par les extrémités pour que le motif soit identique des 2 côtés. On assemble ensuite les mailles des 2 parties entre elles au milieu. Bon tricot!

Angelique 06.10.2015 - 11:18:

Bonjour, j'aimerais savoir si le schéma ne représente que les rangs endroits ! merci

DROPS Design 06.10.2015 kl. 11:34:

Bonjour Angélique, tous les rangs sont représentés dans les diagrammes: ceux sur l'endroit (à lire de droite à gauche en commençant en bas à droite) et ceux sur l'envers (à lire de gauche à droite). Bon tricot!

Lulu 25.07.2015 - 21:41:

Comment agrandir la largeur de l'étole?

DROPS Design 27.07.2015 kl. 17:38:

Bonjour Lulu, calculez la largeur souhaitée en ajoutant 1 motif A.1BB / A.1B (= 12 m) en plus par motif supplémentaire en largeur souhaité. Vérifiez bien que vous pourrez ensuite avoir un nombre de mailles correct pour tricoter A.2. Bon tricot!

Nora 17.06.2015 - 20:21:

After "A.1 has been worked 1 time vertically (last row = from WS), then K 5 rows and P 1 row from WS" mean? I thought that I ended on a RS after A.1 is worked. I'm having trouble understanding what "(last row = from WS)" means. I understand I K 5 rows and then P 1 row, but if I do that, won't I end up starting the A.2 section on a WS? Please help!

DROPS Design 19.06.2015 kl. 09:14:

Dear Nora, after A.1 work last row from WS, then K 5 row (1st from RS, last from RS), then P 1 row from WS and start A.2. Happy knitting!

Ági 18.04.2015 - 22:02:

A bogyó kötésénél a visszája sorban össze kell kötni a 7 szemet?

DROPS Design 06.11.2016 kl. 14:31:

Kedves Ági! Igen a bogyó kötésénél mind a 7 szemet egyszerre kötjük össze, fordítottan.

Theresa 26.03.2015 - 23:33:

After A1 is completed, does "K5 rows" mean knit all in garter stitch, or knit on RS and purl on WS?

DROPS Design 30.03.2015 kl. 14:14:

Dear Theresa, after A.1 you work a total of 5 K rows = 5 rows in garter st (= Knit all rows), then P 1 row from WS. Happy knitting!

Maite Shazar 01.11.2014 - 21:25:

J'aimerais élargir cette étole quels points dois-je répéter? pour la faire le double de largeur environ? merci

DROPS Design 03.11.2014 kl. 09:16:

Bonjour Mme Shazar, pour élargir l'écharpe, montez 16 m supplémentaires pour chaque motif de A.1BB / A.1 en plus en largeur. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 151-9