DROPS / 146 / 12

Venice by DROPS Design

Virkad DROPS halsvärmare i ”Cotton Viscose” med femkanter

Tags: hålmönster,

DROPS Design: Modell nr n-149
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått:
Bredd: ca 32 cm på det bredaste stället
Garnåtgång: DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
50 g nr 18, pärlgrå.

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - eller den nål du måste ha för att få 1 st femkant på ca 9 x 9 cm.
----------------------------------------------------------

MUSCH:
Virka 1 dst - men vänta med sista genomdragingen (= 2 m på nålen), virka 3 dst till på samma sätt om samma lm-båge, dra tråden genom alla 5 m på nålen.

PICOT:
Virka 1 fm i nästa fm, 3 lm, 1 fm i samma fm.

MÖNSTER:
Se diag A.1.

SAMMANVIRKNING:
femkanterna virkas tills i 2 picoter och med sm mitt emellan dessa 2 picoter.
* Virka så här i nästa fm: 1 fm, 1 lm, virka med avigsida mot avigsida 1 sm i picoten på föregående femkant, 1 lm, 1 fm i samma m = 1 picot med sammanvirkning *. Virka 5 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 sm om bågen mitt emellan de 2 fm-grupperna på föregående femkant, 5 fm om nästa lm-båge, upprepa *-* 1 gång till.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Virka 9 st femkanter som virkas tillsammans löpande.

FEMKANT 1:
Arb virkas runt. Virka 5 lm med Cotton Viscose med nål 3,5 och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: 1 lm, 10 fm om ringen, avsluta med 1 sm i 1:a fm.
VARV 2: 1 lm, 1 fm i 1:a fm, * 3 lm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v ut, avsluta med 3 lm och 1 sm i 1:a fm = 10 fm och 10 lm-bågar.
VARV 3: Sm till 1:a lm-bågen, 1 lm, 1 fm om samma lm-båge, * 5 lm, 1 MUSCH - läs förkl ovan - om nästa lm-båge, 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* v runt, avsluta med 1 sm i 1:a fm i början på v (istället för 1 fm i om nästa lm-båge) = 5 muscher och 10 lm-bågar.
VARV 4: 8 lm (räknas som 1:a st + 5 lm), * 1 fm i nästa musch, 5 lm, 1 st i nästa fm, 5 lm *, upprepa *-* 3 ggr till, avsluta med 1 fm i sista muschen, 5 lm, 1 sm i 3:e lm i början på v = 5 fm, 5 st och 10 lm-bågar.
VARV 5: 1 lm, 5 fm om 1:a lm-bågen, * i nästa fm virkas 1 PICOT - läs förkl ovan, 5 fm om nästa lm-båge, hoppa över nästa st, 5 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* 3 ggr till, avsluta med 1 picot i sista fm - OBS! Virka 7 lm för ögla i i stället för 3 lm i den sista picoten, 5 fm om sista lm-bågen, 1 sm i 1:a fm i början på v = 5 picoter. Klipp av och fäst tråden.

FEMKANT 2:
Virka v 1-4 som FEMKANT 1.
VARV 5: 1 lm, 5 fm om 1:a lm-bågen, * 1 picot i nästa fm, 5 fm om nästa lm-båge, hoppa över nästa st, 5 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-* 2 ggr till. I nästa fm virkas picoten tills med FEMKANT 1 - LÄS SAMMANVIRKNING, avsluta med 5 fm om sista lm-bågen, 1 sm i 1:a fm i början på v = 5 picoter. Klipp av tråden och fäst.

Virka 7 femkanter till på samma sätt som FEMKANT 2 - dvs femkanten virkas tills med föregående femkant i 2 picoter och med sm mitt emellan, det blir totalt 9 femkanter- se måttskiss. Sy i 1 knapp överst på sista femkanten.

= MUSCH: Virka 1 dst - men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 3 dst till på samma sätt om samma lm-båge, dra tråden genom alla 5 m på nålen
= PICOT: Virka 1 fm i nästa fm, 3 lm, 1 fm i samma fm
= 9 cm

Kommentarer (23)

Skriv din kommentar här!

Samira 06.02.2013 - 10:55:

Magnifique je l'adore celui la

Leny 28.01.2013 - 11:32:

Graag beschrijving,heel mooi.

Anneke 20.01.2013 - 08:06:

Ook hier een patroon van graag,erg mooi!

Sorin 18.01.2013 - 10:05:

Encore plus joli que le modèle 148

Andrea 17.01.2013 - 13:22:

Håper oppskriften til denne kommer ut snart! Nydelig:)

Vika 16.01.2013 - 17:04: www.google.it

Bellissimo, spero di vedere presto come si fa:)

Evi Scheer 07.01.2013 - 17:50:

Sehr schön!!

Francine 02.01.2013 - 16:16:

Beau modèle

Mala100gosia 25.12.2012 - 09:26:

Romantyczny kołnierzyk :) Podoba mi się :D

Cathcath 16.12.2012 - 20:30:

Nostalgie serait un joli nom

Kommentér oppskrift DROPS 146-12