DROPS / 147 / 9

Summer patchwork by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Alpaca” med ¾-långa ärmar och mormorsrutor. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr z-643
--------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
150-200-200-250-250 g nr 100, natur
50-100-100-100-100 g nr 6205, ljus blå
50-100-100-100-100 g nr 7300, lime¬¬
50-50-50-100-100 g nr 2921, cerise
50-50-50-100-100 g nr 3140, ljus rosa
50-50-50-100-100 g nr 3770, mörk rosa
50-50-50-50-50 g nr 2915, orange
50-50-50-50-50 g nr 2923, lingul
50-50-50-50-50 g nr 6347, grålila

DROPS VIRKNÅL NR 3 - eller den nål du måste använda för att få 1 ruta = 6,5 x 6,5 cm. När det virkas st ska det bli ca 23 st x 12 varv på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (151)

Garnet till detta mönstret kostar 429kr. Läs mer.
FÄRGER PÅ RUTORNA:
Sista v (= färg-4) på alla rutorna är natur.
RUTA A: Färg-1 = lime, färg-2 = orange, färg-3 = ljus blå.
RUTA B: Färg-1 = lingul, färg-2 = ljus rosa, färg-3 = mörk rosa.
RUTA C: Färg-1 = ljus blå, färg-2 = lime, färg-3 = orange.
RUTA D: Färg-1 = mörk rosa, färg-2 = ljus rosa, färg-3 = lime.
RUTA E: Färg-1 = ljus rosa, färg-2 = cerise, färg-3 = lingul.
RUTA F: Färg-1 = cerise, färg-2 = grålila, färg-3 = ljus blå.
RUTA G: Färg-1 = grålila, färg-2 = ljus blå, färg-3 = ljus rosa.
RUTA H: Färg-1 = cerise, färg-2 = grålila, färg-3 = lime.
RUTA I: Färg-1 = orange, färg-2 = lingul, färg-3 = mörk rosa.
RUTA J: Färg-1 = ljus blå, färg-2 = lime, färg-3 = cerise.

MORMORSRUTA:
Virka 6 lm med nål 3 och färg-1 och slut dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1 (färg-1):
3 lm, 2 st om lm-ringen, * 3 lm, 3 st om lm-ringen *, upprepa *-* totalt 3 ggr och avsluta med 3 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v. Vänd arb.
VARV 2 (färg-2):
3 lm, 2 st om första lm-bågen, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, * 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge *, upprepa *-* totalt 3 ggr, avsluta med 1 lm och 1 sm i 3:e lm från början av v. Vänd arb.
VARV 3 (färg-3):
3 lm, 2 st om första lm-bågen, 1 lm, * 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v. Vänd arb.
VARV 4 (färg-4):
3 lm, 2 st om första lm-bågen, 1 lm, * 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm *, upprepa *-* totalt 3 ggr, 3 st om nästa lm-båge, 3 lm, 3 st om samma lm-båge, 1 lm, 3 st om nästa lm-båge, 1 lm, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v. Klipp av tråden.

1 ruta mäter ca 6,5 x 6,5 cm.

Virka 12-14-15-20-21 rutor av varje färgkombination, dessutom virkas det 0-2-2-8-8 rutor extra (välj själv vilka av färgkombinationerna det virkas extra rutor av) = totalt 120-142-152-208-218 rutor.

ÄRMKIL:
Det virkas ett stycke med st, format som en kil, som sys under ärmen så att den blir vidare upptill än nertill. Första st på varje varv ersätts av 3 lm.
Virka 7-8-8-8-8 lm med natur med nål 3. Vänd och virka 1 st i 4:e lm från nålen, sedan virkas det 1 st i var och en av de resterande 3-4-4-4-4 lm = 5-6-6-6-6 st. Fortsätt fram och tillbaka med 1 st i varje st tills arb mäter 10 cm.
LÄS RESTEN AV AVSNITTET INNAN DU VIRKAR VIDARE!
På nästa varv ökas det 1 st i varje sida genom att virka 2 st i nästa yttersta st i varje sida. Upprepa ökningen med 3-2-2-2-2 v mellanrum totalt 9-12-12-12-12 ggr. OBS: I stl XS/S virkas det sedan vidare med 1 st i varje st tills arb mäter 33 cm. I stl M och XXXL delas arb på mitten när det mäter 30 cm, sedan virkas varje sida vidare för sig med 1 st i varje st tills arb mäter 33 cm. I stl L/XL och XXXL delas arb på mitten när det mäter 26 cm, sedan virkas varje sida färdig för sig, när ökningen är färdig, virkas det 1 st i varje st tills arb mäter 33 cm.
Arb delas i de 4 största stl eftersom det avm för ärmhål i dessa stl, det gör det inte i den minsta stl.
Virka 2 lika ärmkilar.

Lägg rutorna tillsammans till bakst och framst så som teckningarna visar – välj själv ordningsföljden på rutorna. De resterande 40-40-40-60-60 rutorna fördelas till 2 ärmar, med 20-20-20-30-30 rutor på varje ärm. I de 3 minsta stl ska det vara 4 x 5 rutor och i de 2 största stl ska det vara 6 x 5 rutor - det är 5 rutor på höjden i alla stl. Sy ihop rutorna kant i kant med natur. Sy fast ärmkilarna till varje sida av rutorna på ärmarna och sy i ärmarna i fram- och bakst – med den bredaste delen av kilen in nederst i ärmhålet.
Sy sedan sidsömmarna och axelsömmarna på samma sätt – OBS: I stl M och XXL är det ett varv med rutor mitt i varje sida under ärmhålet, i stl L/XL och XXXL är det 2 varv med rutor i varje sida under ärmhålet.

Virka runt hela koftan med natur så här (börja mitt bak i nacken): 1 fm om 1 lm ytterst på 1 ruta, 3 lm och 2 st om samma lm, * 1 lm, 3 st om nästa lm *, upprepa *-*. OBS: I hörnet som vänder inåt virkas det så här: 1 st om sista lm före hörnet, 1 st i hörnet och 1 st om första lm efter hörnet. I hörnet som vänder utåt virkas det så här: 3 st om lm-bågen i hörnet på rutan, 3 lm och 3 st i till i samma lm-båge.
I varje hörn överst vid halsen virkas det också en snodd till knytning, så här: 3 st om lm-bågen i hörnet på rutan, sedan virkas det lösa lm i ca 28 cm, vänd och virka 1 fm i varje lm tillbaka, sedan 3 st om samma lm-båge i hörnet.

Virka på samma sätt längst ner runt ärmarna – över det partiet mellan rutorna virkas det så här: * 1 st i var och en av de 3 första st, 1 lm, hoppa över 1 st *, upprepa *-*.

Diagram

CRISTINA TETTAMANTI 13.04.2019 - 11:06:

La ringrazio della sua risposta. Questo vuol dire che il rinforzo maniche si attacca dopo aver unito le piastrelle

DROPS Design 13.04.2019 kl. 11:38:

Buongiorno Cristina. Sì esatto, lo attacca in fase di confezione del capo. Buon lavoro!

CRISTINA TETTAMANTI 13.04.2019 - 09:45:

Buongiorno nn ho capito la spiegazione rinforzo maniche. E quante piastrelle ci vogliono grazie

DROPS Design 13.04.2019 kl. 09:57:

Buongiorno Cristina. A seconda della taglia, il numero delle piastrelle da lavorare è: 120-142-152-208-218. Il rinforzo sotto la manica è quella parte lavorata in panna che si intravvede nella fotografia, sotto l’ascella. Deve lavorare una striscia a maglie alte, aumentando ai lati come indicato nelle spiegazioni per la taglia che sta lavorando. Buon lavoro!

Heloisa 25.03.2019 - 12:02:

Muito lindo

Heloisa 25.03.2019 - 12:01:

Como fazer os 1/2 squar para os acabamentos

Tina 16.07.2018 - 10:23:

Hej. Dansk spørgsmål. Hvorfor skal man dele kilen i to?

DROPS Design 19.07.2018 kl. 14:50:

Hei Tina. Du deler ermkilen i to i de 4 største størrelsene fordi det skal felles inn til ermhull. God fornøyelse

Rosaria Napolitano 17.05.2018 - 11:03:

Buongiorno vorrei fare questo modello in cotone e senza manica usando solo 3 colori. Mi potete consigliare quale filato usare e il quantitativo? Grazie

DROPS Design 17.05.2018 kl. 11:15:

Buongiorno Rosaria, per un aiuto così personalizzato può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Camelia 21.01.2018 - 21:35:

Please can you tell me what size I would need for a UK size 16. Thank you in anticipation of a reply.

DROPS Design 22.01.2018 kl. 00:14:

Dear Camelia, please refer to the measurements given on the schematic drawing on the bottom of the pattern. Compare to a similar styled cardigan if necessary. Happy crafting!

Rebecca Reid 20.01.2017 - 10:15:

I am making the sleeve gusset and don;t understand why the gusset is divided and also how to do this and if you do, I can't see anywhere in the pattern about joining it up as I presume it will finish up being a Y shape. Please, please can you help as I can't go any further now and Ive crocheted all 152 squares and would love to get this beautiful pattern finished. Thanks so much. Rebecca

DROPS Design 20.01.2017 kl. 16:24:

Dear Mrs Reid, gusset is finished in 2 parts to fit the armhole, ie one of the part will be sewn on armhole on back piece and the other part on armhole on front piece. Happy crocheting!

Jane Preece 17.07.2016 - 16:48:

Like others, i am finding the square much bigger than the 6.5x6.5cm indicated in the pattern and i have dropped to a 2mm hook. Any smaller hook will split the alpaca wool. Is is really 6.5cm square after the 4 rounds, including the off white?

DROPS Design 18.07.2016 kl. 09:25:

Dear Mrs Preece, remember that every crocheter has his own way to crochet and this can affect tension. Each square should measure here 6,5 x 6,5 cm after 4 rounds (= when it's done). Adjust the hook size if required until you get the measurements. Happy crocheting!

Marlien Janssen 24.04.2016 - 15:02:

Ik heb het vest gehaakt met het juiste garen en de juiste maat haaknaald. De vierkantjes zijn ook precies de goede maat. Maar ik had twee hele bollen over (lichtblauw en groen) en van de naturelkleur had ik veel te weinig, kon zelfs het vest niet aan elkaar naaien. Heb de rand eromheen nu met andere kleur gedaan. Ik wil dit FF melden, misschien handig voor andere haaksters😊

Kommentér oppskrift DROPS 147-9