Wooliam by DROPS Design

Ribbstickad byxa i 2 trådar DROPS Fabel till barn stl 3 till 12 år

DROPS Design: Modell nr bf-003-bn
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
Storlek: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Stl i cl: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Pga resåren drar byxan ihop sig och blir smalare än måtten på måttskissen.
Garnåtgång:
DROPS BIG FABEL från Garnstudio
300-400-400-400-500 g nr 906, Wild Berries

Eller använd:
DROPS FABEL från Garnstudio
250-300-300-300-400 g nr 671, blå/brun/senap

DROPS STRUMPST och RUNDST (60 cm) NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst med 1 tråd Big Fabel eller 2 trådar Fabel på 10 x 10 cm.
TILLBEHÖR: Ca 55-60-65-70-75 cm resårband.
----------------------------------------------------------

Det ökas på varje sida av 2 räta m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslagen vridna så att det inte blir hål. De ökade m stickas fortlöpande in i resåren, dvs att de 2 första m som ökas stickas räta, nästa 2 aviga osv.

MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 2 m före markören, sticka 2 m räta tills och sedan 2 m vridet räta tills (markören sitter mitt emellan dessa m).
----------------------------------------------------------

BYXA:
Arb stickas runt, uppifrån och ner. Varven börjar mitt bak.
Lägg upp 112-120-120-128-136 m på rundst 4,5 med 1 tråd Big Fabel eller två trådar "Fabel". Sätt 1 markör i början på v (= mitt bak) och 1 markör efter 56-60-60-64-68 m (= mitt fram). Sticka resår så här från mitt bak: 1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* v runt och avsluta med 2 am och 1 rm. När arb mäter ca 2 cm stickas det ett hålvarv så här: 1 rm, * 2 am tills, 1 omslag, 2 rm tills, 1 omslag *, upprepa *-* v runt, avsluta med 2 am tills, 1 omslag och 1 rm. Fortsätt med resår som förut. När arb mäter 5 cm stickas det förhöjning bak så här: Sticka 7 m resår, vänd, strama tråden och sticka 14 m resår tillbaka, vänd strama tråden och sticka 24 m resår, vänd, strama tråden och sticka 34 m resår tillbaka. Fortsätt med att sticka 10 m mer för varje gång innan det vänds tills det har stickats över totalt 74-94-94-114-114 m. Vänd, sedan stickas det runt över alla m igen tills arb mäter 16-17-18-19-20 cm mitt fram. På nästa v ökas det 1 m på varje sida av de 2 mittersta m fram och bak - LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningarna på vartannat v, 7 ggr till = 144-152-152-160-168 m. När arb mäter 23-24-25-26-27 cm från markören mitt fram, maskas det av 12 m mitt fram och mitt bak (dvs 6 m på varje sida av båda markörerna). Varje ben stickas färdigt för sig, sätt m på det ena benet på 1 tråd.

BEN:
= 60-64-64-68-72 m. Fördela m på 4 strumpst nr 4,5 och fortsätt resåren - sätt 1 markör på insidan av benet. När benet mäter 2 cm, minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 2-2-2-3-3 cm mellanrum, 5 ggr till = 48-52-52-56-60 m. När benet mäter 38-44-50-58-66 cm, maskas det av löst med rm över rm och am över am. OBS: Här kan det ev stickas vidare om man önskar uppvik på benen att växa i.
Sätt tillbaka m från det andra benet på st och sticka som det första.

MONTERING:
Sy de 12 m som maskades av mellan benen, mot varandra.
Trä ett resårband genom hålvarvet.

Diagram

Kommentarer (3)

Trine 07.09.2018 - 12:46:

På 3. og 4. økning når og hvor skal man begynne å strikke vrang? Skal man begynne å strikke vrang på første maske med merketråd i mellom seg i den omgangen man skal øke? Eller etter økning?

DROPS Design 10.09.2018 kl. 10:08:

Hei Trine. De rettmaskene med merker i strikkes rett som vanlig. De maskene som økes på hver side av de 2 rettmaskene strikkes inn i vrangborden. Det vil si at på den 3 og 4 økningen strikkes de økte maskene vrang (på neste omgag) slik at vrangborden fortsetter. God fornøyelse

Hildegunn Hestnes 07.02.2018 - 09:54:

Jeg følger øketips og lager et kast på hver side av de to rette maskene midt foran og midt bak. I neste omgang strikker jeg de fire kastene rett, slik Øketips sier " .. de 2 første m som økes strikkes rett, de to neste vrang osv." Men hva betyr "de to neste vrang"? At det vil bli to vrang etter at de økte maskene er strikket rett på samme omgang? Eller - at de økte maskene på NESTE omgang strikkes vrang?

DROPS Design 09.02.2018 kl. 11:19:

Hei Hildegunn. På 1. og 2. omgang der du skal strikke de økte maskene, skal disse strikkes rett (etter 2. gang det er økt vil du ha 6 rett masker etter hverandre). Men neste gang du skal øke, 3. og 4. gang skal de økte maskene strikkes vrang (når du har økt 4 ganger/4 omganger med økninger, vil du igjen ha 2 rett-2 vrang). God Fornøyelse!

Elisabeth Scheflo 08.08.2015 - 20:58:

Jeg har nu strikket 5 cm av Wooliam buksa, skal begynne med forhøyningen bak. Men, skal jeg strikke 7 m vrbord rett etter at jeg har passert den første merketråden, slik at rumpa kommer mellom mine to merketråder (som jo egentlig skal være midt foran og midt bak..?), eller skal jeg begynne å strikke forhøyningen før merketråden, så merketråden kommer midt inni forhøyningen? Isåfall, skal det strikkes 3 eller 4 masker før tråden?

DROPS Design 10.08.2015 kl. 10:16:

Hej Elisabeth, Ja mærketråden skal være midt bak. Det vil sige du strikker først 7 m vrbord forbi mærketråden, vender og strikker 14 m tilbage (det bliver da 7 masker på den anden side af mærketråden) og således følger du opskriften. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-41