DROPS / 143 / 41

Magic Gloves by DROPS Design

Virkade DROPS pulsvärmare i ”Delight” med rutor.

DROPS Design: Modell nr de-094
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL
Omkrets: 18-20 cm
Längd: 19-21 cm
Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
50 g nr 10 oliv/rost/plommon

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - eller den nål du måste använda för att få 20 st på 10 cm på bredden (1 ruta mäter ca 6 x 6 cm).

DROPS Delight print DROPS Delight print 35.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 35kr. Läs mer.

Instruktioner

VARV MED ST:
Alla v med st börjar med 3 lm (= 1:a st), avsluta v med 1 sm i 3:e lm i början på v.

FÄRGBYTE:
För att få finast färgbyte virkas sista sm på v med den nya tråden. Fortsätt till nästa v med den nya tråden.

VARV MED FM:
Alla v med fm börjar med 1 lm (räknas inte som 1:a fm) - OBS! Det virkas fm i bakre maskbågen av varje fm, avsluta med 1 sm i 1:a fm.
--------------------------------------------------------

RUTA:
Virka 6 lm med Delight med nål 3,5, sätt ihop dem till en ring med 1 sm i 1:a lm. LÄS V MED ST!
VARV 1: * Virka 3 st om ringen, 3 lm *, upprepa *-* totalt 4 ggr = 12 st och 4 lm-bågar. Sm till nästa lm-båge, klipp av tråden och byt till en annan färg av samma nystan (= ny färg på varje v) - LÄS FÄRGBYTE.
VARV 2: Om varje lm-båge virkas det: 3 st, 3 lm och 3 st, 1 lm = 24 st och 8 lm-bågar. Sm till nästa lm-båge, klipp av tråden och byt till en annan färg av samma nystan.
VARV 3: * Om nästa lm-båge virkas det: 3 st, 3 lm och 3 st (= hörn), 1 lm, om nästa lm-båge virkas det 3 st, 1 lm *, upprepa *-* v runt = 36 st och 12 lm-bågar. Klipp av och fäst tråden.
Virka totalt 3 rutor. Virka rutorna tills till 1 remsa så här: Lägg rutorna 2 och 2 på varandra, stick in nålen genom lm-bågen i hörnet på båda rutorna, virka 1 lm och 1 fm, * 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge på båda rutorna *, upprepa *-*, klipp av och fäst tråden. Virka ändarna av remsan tills på samma sätt så att det blir en ring.

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Arb virkas runt - OBS! varje v börjar med 3 lm (= 1:a st). Virka så här längs den ena sidan av remsan med rutor:
Stl S/M: Om var och en av de 4 lm-bågarna på varje ruta virkas det 3 st = 36 st.
Stl L/XL: Om var och en av de 4 lm-bågarna på varje ruta virkas det 3 st - SAMTIDIGT ökas det 4 m jämnt fördelat = 40 st.
Alla stl: = 36-40 st. Sedan virkas V MED ST - läs förkl ovan - tills arb mäter 5-6 cm från remsan = (nedre delen av pulsvärmaren), klipp av och fäst tråden.
Upprepa på samma sätt på den andra sidan av remsan med rutor (= övre delen av pulsvärmaren), men det virkas en öppning till tumme så här, när arb mäter ca 2½-3 cm från remsan: Virka 8-10 st, sedan 4 lm, hoppa över 4 st, fortsätt med st v runt. Fortsätt med v med st (virka 4 st om lm-bågen på nästa v) tills arb mäter 6-7 cm från remsan med rutor. Sedan virkas V MED FM - läs förkl ovan. Klipp av och fäst tråden när kanten i fm mäter ca 1½ cm. Arb mäter ca 19-21 cm på längden.

TUMME:
Arb virkas runt så här: Virka 12 st längs hela öppningen (1:a st = 3 lm), avsluta med 1 sm i 1:a st. Sedan virkas v med st tills tummen mäter ca 2½ cm, klipp av och fäst tråden.

HÖGER PULSVÄRMARE:
Virka på samma sätt som på vänster pulsvärmare, men motsatt - dvs på v med öppningen till tumme virkas det tills det återstår 12-14 st, sedan 4 lm, hoppa över 4 st, virka resterande 8-10 st på v.

----------------------------------------------------------
Moebius halsvärmare och mössa– se DROPS: 143-40
----------------------------------------------------------

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 143-41) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (20)

Maria Leticia Lopez 25.10.2018 - 20:00:

Estan muy bonito el modelo, me gusto para regalo ... junto con el gorro y el cuello, preciosos.

Breways 31.10.2016 - 08:08:

Super modèle, facile à réaliser, j'ai du modifier légèrement le carré car mon fil employé était un peu trop épais et cela donne vraiment chouette ! J'adoooore..

Laura 18.01.2016 - 14:52:

Buongiorno, posso sapere quanti colori servono? Non capisco...parlate solo di 3 colori ma nella foto sembrano molti di più...grazie

DROPS Design 18.01.2016 kl. 21:36:

Buonasera Laura, il filato indicato in questo modello è DROPS Delight nel colore n° 10: è un colore solo, la matassa ha diverse sfumature, qui può vedere le diverse sfumature di colore di DROPS Delight. Buon lavoro!

GMKillingley 06.12.2013 - 15:34:

How is it possible that this pattern is for sale on e-bay; £3.95 from theknittingbazaar

GMKillingley 06.12.2013 - 15:24:

Just to let you know; on e-bay theknittingpatternbazaar is selling this pattern and other DROPS PATTERNS FOR £3.95!?

Ann Blachly 05.11.2013 - 06:14:

After seeing this pattern on Pinterest, all the simple stitch and color cowls/hats/fingerless gloves look plain. I'm going to love wearing this.

Paola 03.09.2013 - 21:25:

Nella traduzione dello scaldapolso sinistro è rimasta la frase "Hekle langs ene side av remsen med ruter slik"

DROPS Design 03.09.2013 kl. 23:38:

Buonasera Paola. Abbiamo corretto il testo. Grazie della segnalazione e buon lavoro!

Mari 07.11.2012 - 23:16:

Hva menes med fargeskifte når man bare hekler med et nøste? Skal man prøve å finne overgangen til neste farge og klippe tråden der?

DROPS Design 12.11.2012 kl. 16:07:

Ja, det er det som menes. Det er farveskiftet indenfor det samme nøste

Mari 07.11.2012 - 15:57:

Hva menes med fargeskifte når man bare hekler med et nøste? Skal man prøve å finne overgangen til neste farge og klippe tråden der?

Brita 13.09.2012 - 10:48:

Disse blir kjempefine! Jeg fant ut at man skal SNU arbeidet etter 1.og 2.omgang når man lager rutene. Jeg syns det burde stå i oppskriften også..

Kommentér oppskrift DROPS 143-41