DROPS / 143 / 41

Magic Gloves by DROPS Design

Virkade DROPS pulsvärmare i ”Delight” med rutor.

DROPS Design: Modell nr de-094
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL
Omkrets: 18-20 cm
Längd: 19-21 cm
Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
50 g nr 10 oliv/rost/plommon

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 - eller den nål du måste använda för att få 20 st på 10 cm på bredden (1 ruta mäter ca 6 x 6 cm).

DROPS Delight print DROPS Delight print 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 23kr. Läs mer.
VARV MED ST:
Alla v med st börjar med 3 lm (= 1:a st), avsluta v med 1 sm i 3:e lm i början på v.

FÄRGBYTE:
För att få finast färgbyte virkas sista sm på v med den nya tråden. Fortsätt till nästa v med den nya tråden.

VARV MED FM:
Alla v med fm börjar med 1 lm (räknas inte som 1:a fm) - OBS! Det virkas fm i bakre maskbågen av varje fm, avsluta med 1 sm i 1:a fm.
--------------------------------------------------------

RUTA:
Virka 6 lm med Delight med nål 3,5, sätt ihop dem till en ring med 1 sm i 1:a lm. LÄS V MED ST!
VARV 1: * Virka 3 st om ringen, 3 lm *, upprepa *-* totalt 4 ggr = 12 st och 4 lm-bågar. Sm till nästa lm-båge, klipp av tråden och byt till en annan färg av samma nystan (= ny färg på varje v) - LÄS FÄRGBYTE.
VARV 2: Om varje lm-båge virkas det: 3 st, 3 lm och 3 st, 1 lm = 24 st och 8 lm-bågar. Sm till nästa lm-båge, klipp av tråden och byt till en annan färg av samma nystan.
VARV 3: * Om nästa lm-båge virkas det: 3 st, 3 lm och 3 st (= hörn), 1 lm, om nästa lm-båge virkas det 3 st, 1 lm *, upprepa *-* v runt = 36 st och 12 lm-bågar. Klipp av och fäst tråden.
Virka totalt 3 rutor. Virka rutorna tills till 1 remsa så här: Lägg rutorna 2 och 2 på varandra, stick in nålen genom lm-bågen i hörnet på båda rutorna, virka 1 lm och 1 fm, * 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge på båda rutorna *, upprepa *-*, klipp av och fäst tråden. Virka ändarna av remsan tills på samma sätt så att det blir en ring.

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Arb virkas runt - OBS! varje v börjar med 3 lm (= 1:a st). Virka så här längs den ena sidan av remsan med rutor:
Stl S/M: Om var och en av de 4 lm-bågarna på varje ruta virkas det 3 st = 36 st.
Stl L/XL: Om var och en av de 4 lm-bågarna på varje ruta virkas det 3 st - SAMTIDIGT ökas det 4 m jämnt fördelat = 40 st.
Alla stl: = 36-40 st. Sedan virkas V MED ST - läs förkl ovan - tills arb mäter 5-6 cm från remsan = (nedre delen av pulsvärmaren), klipp av och fäst tråden.
Upprepa på samma sätt på den andra sidan av remsan med rutor (= övre delen av pulsvärmaren), men det virkas en öppning till tumme så här, när arb mäter ca 2½-3 cm från remsan: Virka 8-10 st, sedan 4 lm, hoppa över 4 st, fortsätt med st v runt. Fortsätt med v med st (virka 4 st om lm-bågen på nästa v) tills arb mäter 6-7 cm från remsan med rutor. Sedan virkas V MED FM - läs förkl ovan. Klipp av och fäst tråden när kanten i fm mäter ca 1½ cm. Arb mäter ca 19-21 cm på längden.

TUMME:
Arb virkas runt så här: Virka 12 st längs hela öppningen (1:a st = 3 lm), avsluta med 1 sm i 1:a st. Sedan virkas v med st tills tummen mäter ca 2½ cm, klipp av och fäst tråden.

HÖGER PULSVÄRMARE:
Virka på samma sätt som på vänster pulsvärmare, men motsatt - dvs på v med öppningen till tumme virkas det tills det återstår 12-14 st, sedan 4 lm, hoppa över 4 st, virka resterande 8-10 st på v.

----------------------------------------------------------
Moebius halsvärmare och mössa– se DROPS: 143-40
----------------------------------------------------------

Kommentarer (19)

Skriv din kommentar här!

Breways 31.10.2016 - 08:08:

Super modèle, facile à réaliser, j'ai du modifier légèrement le carré car mon fil employé était un peu trop épais et cela donne vraiment chouette ! J'adoooore..

Laura 18.01.2016 - 14:52:

Buongiorno, posso sapere quanti colori servono? Non capisco...parlate solo di 3 colori ma nella foto sembrano molti di più...grazie

DROPS Design 18.01.2016 kl. 21:36:

Buonasera Laura, il filato indicato in questo modello è DROPS Delight nel colore n° 10: è un colore solo, la matassa ha diverse sfumature, qui può vedere le diverse sfumature di colore di DROPS Delight. Buon lavoro!

GMKillingley 06.12.2013 - 15:34:

How is it possible that this pattern is for sale on e-bay; £3.95 from theknittingbazaar

GMKillingley 06.12.2013 - 15:24:

Just to let you know; on e-bay theknittingpatternbazaar is selling this pattern and other DROPS PATTERNS FOR £3.95!?

Ann Blachly 05.11.2013 - 06:14:

After seeing this pattern on Pinterest, all the simple stitch and color cowls/hats/fingerless gloves look plain. I'm going to love wearing this.

Paola 03.09.2013 - 21:25:

Nella traduzione dello scaldapolso sinistro è rimasta la frase "Hekle langs ene side av remsen med ruter slik"

DROPS Design 03.09.2013 kl. 23:38:

Buonasera Paola. Abbiamo corretto il testo. Grazie della segnalazione e buon lavoro!

Mari 07.11.2012 - 23:16:

Hva menes med fargeskifte når man bare hekler med et nøste? Skal man prøve å finne overgangen til neste farge og klippe tråden der?

DROPS Design 12.11.2012 kl. 16:07:

Ja, det er det som menes. Det er farveskiftet indenfor det samme nøste

Mari 07.11.2012 - 15:57:

Hva menes med fargeskifte når man bare hekler med et nøste? Skal man prøve å finne overgangen til neste farge og klippe tråden der?

Brita 13.09.2012 - 10:48:

Disse blir kjempefine! Jeg fant ut at man skal SNU arbeidet etter 1.og 2.omgang når man lager rutene. Jeg syns det burde stå i oppskriften også..

Synne 26.06.2012 - 20:43:

VAKKER! ikke tar det så altfor lang tid å lage, så man blir kanskje ferdig med noen smågaver til jul =) gleder meg til oppskriften kommer =)

Kommentér oppskrift DROPS 143-41