DROPS / 138 / 2

Prudence by DROPS Design

DROPS tunika i ”Muskat” strikket ovenfra og ned med retstrik og hulmønster. Str S – XXXL.

DROPS Design: Model nr R-606
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Målene på måleskitsen kan se lidt små ud, men tøjet bliver meget elastisk, så strik den str du plejer at bruge.
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
350-400-450-500-550-600 g f.nr 06, lys rosa.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 44 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (58)

Garnet til denne opskrift koster fra 90.65kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (rundt på rundp således):
1 omg vrang og 1 omg ret.
MØNSTER:
Se diag M.1, diag viser 1 rapport af mønsteret.
INDTAGNINGSTIPS (gælder indtagningerne i siden):
Tag ind således når der er 2 m tilbage før mærket: 2 r sm.
Tag ind således efter mærket: 2 m drejet r sm (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste)
UDTAGNINGSTIPS: (gælder udtagningerne i siden):
Strik til der er 1 m tilbage før mærket, slå om, strik 2 m og slå om. På næste omg strikkes omslagen drejet ret for at undgå hul (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste). De nye m strikkes i glatstrik indtil de går op i en hel rapport af M.1.
--------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arb strikkes rundt på rundp ovenfra og ned.
Tunikaen bliver lige dyb i halsen på både rygstk og forstk.

Slå 150-162-168-180-194-198 m op på rundp 3 med Muskat. Sæt 4 mærker i hjørne-m således: 1.mærke i den 40.-44.-45.-49.-54.-54.m, 2.mærke i den 75.-81.-84.-90.-97.-99.m, 3.mærke i den 115.-125.-129.-139.-151.-153.m og 4.mærke i den sidste m, (m mellem 1. og 2. mærke (34-36-38-40-42-44 m) = forstk, m mellem 3. og 4. mærke (34-36-38-40-42-44 m) = rygstk og m mellem 2. og 3.mærke og mellem 4.og 1. mærke (39-43-44-48-53-53 m) = stropper).
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Strik rundt i RETSTRIK – se forkl over (OBS: 1.omg = vrang) - SAMTIDIG på 1.omg tages der 1 m ud, ved at slå om, på hver side af de 4 m med mærker (= 8 udtagninger) – OBS: Omg starter med omslag som bliver udtagningen på den ene side af sidste mærke, det andet omslag ved dette mærket laves i slutningen af omg når der kun er 1 m tilbage (= hjørne-m med mærket). Dette skal gøres således for at man skal få overgangene mellem omgangene midt i et hjørne. På næste omg strikkes omslagen drejet ret (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste så der ikke bliver hul). Gentag udtagningen på hver 2.omg totalt 18-18-20-20-20-22 gange = 294-306-328-340-354-374 m. Strik 1 omg ret efter sidste udtagning.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Næste omg strikkes således: Luk de første 75-79-84-88-93-97 m LØST af til strop - luk af med vrang, strik de næste 72-74-80-82-84-90 m vrang (= forstk, den første af disse m er allerede på højre p), luk de næste 75-79-84-88-93-97 m LØST af til strop - luk af med vrang og strik de sidste 72-74-80-82-84-90 m vrang (= rygstk, den første af disse m er allerede på højre p). Næste omg strikkes således: Slå 14-20-24-30-38-44 nye m op (= under ærmet, sæt 1 mærke midt i disse), strik 72-74-80-82-84-90 m r, slå 14-20-24-30-38-44 nye m op (= under det andet ærme, sæt 1 mærke midt i disse) og strik 72-74-80-82-84-90 m r = 172-188-208-224-244-268 m. Fjern de 4 mærker som sad i hjørnerne.
HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strik ret frem til første mærke (dvs 7-10-12-15-19-22 m) – herfra starter omg videre. Fortsæt rundt i retstrik – SAMTIDIG når arb måler 4 cm, tages der 1 m ind på hver side af mærkerne i siderne – SE INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen når arb måler 8 cm = 164-180-200-216-236-260 m.
Når arb måler 11 cm, skiftes der til rundp 3,5. Fortsæt således: 1-0-0-4-4-0 m glatstrik, M.1 over 80-90-100-100-110-130 m, 2-0-0-8-8-0 m glatstrik, M.1 over 80-90-100-100-110-130 m og 1-0-0-4-4-0 m glatstrik. Når arb måler 14 cm (fra ærmegabet, inkl det retstrikkede) tages der 1 m ud på hver side af mærkerne i hver side – SE UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningerne på hver 2½. cm totalt 14 gange = 220-236-256-272-292-316 m. Når arb måler ca 51-52-53-54-55-56 cm fra ærmegabet - afpas efter 1 hel rapport af M.1 - skiftes der til rundp 3. Strik 2 cm rundt i retstrik, luk derefter LØST af, brug rundp 3,5 når der lukkes af - det er meget vigtig at aflukningskanten ikke strammer.

Diagram

= ret
= 2 ret sammen, slå om
= slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over

Kommentarer (58)

Skriv din kommentar her!

Shavensheep 15.08.2018 - 21:32:

Hallo, ich habe das Top gestickt und würde es gerne mit einer kurzen Jacke ergänzen um es auch im Herbst noch tragen zu können. Haben Sie einen Vorschlag für eine passende Anleitung? Danke und Gruß!

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:32:

Liebe Frau Shavensheep, hier finden Sie eine große Auswahl von gestrickten Jacken von oben nach unten gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Regina Hapka 29.07.2018 - 21:34:

Zum Anfang habe ich zwischen den Makierungen gerade-ungerade-gerade- ungerade Maschenanzahl. Beim ersten Abnehmen soll ich aber plötzlich ungerade abnehmen, gerade stricken, ungerade abnehmen und gerade Maschenzahl stricken. Dann stimmt es doch nicht mehr mit der Raglanschräge überein. Was soll ich machen? Ich stricke die größte Größe.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:23:

Liebe Frau Hapka, bei der Raglan nehmen Sie immer 1 Masche auf beiden Seiten jeder Markierung zu, dh 8 M werden pro Zunahmenrunde zugenommen. Die Markierung bleibt immer an der gleichen Stelle und die Zunahmmen sind immer vor der Maschen mit der Markierung und nach der Maschen mit der Markierung gestrickt (es wird immer 2 M mehr zwischen jeder Markierung sein). Viel Spaß beim stricken!

Susanne 24.07.2018 - 10:44:

Ich komme bald beim Musterabschnitt an und frage mich, wie die Zunahmen in das Muster eingearbeitet werden sollen. Bleibt dann auf der Seite ein immer breiter werdender Streifen aus glatt gestrickten Maschen und es gibt immer die gleiche Anzahl M1 pro Reihe, bis zum Ende der Arbeit? Das würde in meinem Fall (S) bedeuten ich hätte am Schluss auf jeder Seite 32 glatte Maschen... vielen Dank!

DROPS Design 24.07.2018 kl. 14:37:

Liebe Susanne, die Aufnahmen auf den Seiten werden im Muster eingestrickt, sobald Sie genügend Maschen für 1 Rapport M.1 haben - siehe TIPP ZUM AUFNEHMEN. viel Spaß beim stricken!

Annab 28.05.2017 - 16:02:

E' possibile realizzare il modello con safran? Grazie per la risposta e complimenti per il sito.

DROPS Design 28.05.2017 kl. 18:48:

Buongiorno Annab. Muskat appartiene al gruppo filati B, mentre Safran appartiene al gruppo filati A quindi più sottile. Dovrebbe ricalcolare il numero delle maglie per la sua taglia in base al campione che ottiene lavorando con Safran. Buon lavoro!

A.M.C. Claessens 26.09.2016 - 21:13:

Heb hem af maar is veel te diep onder de armen. BH is volledig in zicht. Ik ga de top niet uithalen. Eens denken over een gehaakt inzet stukje...

Tiziana Albanesi 05.04.2016 - 19:23:

Ciao e complimenti per il sito bellissimo! La mia domanda riguarda l'inizio delle istruzioni dove si indica "lavorare a punto legaccio in tondo....(attenzione: 1 giro rovescio)" . Devo lavorare i punti del primo ferro a rovescio o devo intendere che mi trovo sul rovescio del lavoro? Quindi, se è vero il primo caso, devo fare tutti gli aumenti (gettati) durante un ferro che lavoro a punti a rovescio? Grazie dell'attenzione che vorrete dedicarmi

DROPS Design 05.04.2016 kl. 20:04:

Buonasera Tiziana. Nel corso del primo giro le m vengono lavorate a rov. Gli aumenti avvengono sui giri lavorati a rov e le m gettate verranno lavorate a dir ritorto al giro successivo. Buon lavoro!

Susanne 01.04.2016 - 04:05:

Kan denne tunika også strikkes i Belle?

DROPS Design 01.04.2016 kl. 10:07:

Hej Susanne. Ja, du kan (Belle er samme kategori som Muskat - se garnalternativer), men husk at strikke en pröve saa din strikkefasthed er korrekt. God fornöjelse!

Sanny 29.06.2014 - 16:44:

Me gustaría tejer este jersey con do aguja. Podrían enviarme las instrucciones por favor?

DROPS Design 01.07.2014 kl. 13:00:

Hola Sanny. El patrón está traducido al español. Mira el apartado seleccionar idioma bajo la foto.

Merja Ek 04.05.2014 - 19:38:

Mitä minun pitäisi tehdä, että muskat-lanka ei kiertyisi koko ajan kierteelle/syttyrälle, kun otan langan kerän sisältä? Tuo kierteellemeno haittaa neulomista ja ärsyttää tosi paljon.

DROPS Design 06.05.2014 kl. 13:07:

Kehottaisin sinua ottamaan langan kerän ulkoa. Tällöin lanka ei kierry yhtä paljon. Voit myös yrittää kiertää langan uudestaan kerälle.

Margot 28.12.2013 - 21:16:

Det syftar som vanligt på dom olika storlekarna.

Kommentere opskrift DROPS 138-2