DROPS Baby / 21 / 39

Grey Gosling by DROPS Design

Kofta stickad sidledes i rätstickning till baby och barn med 2 trådar DROPS Alpaca

DROPS Design: Modell nr Z-084-by
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Nr 8120, jeansblå:
200-200-250 (250-300) gr

DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 34 v rätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS Pärlemorknapp m/hål NR 521: 5-5-5 (6-6) st.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 147.8kr. Läs mer.

ÖKNINGSTIPS (gäller halsringning):
Det ökas genom att göra 1 omslag innanför 2 kantm rätst. På nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen istället för i främre så att det inte blir hål).
OBS: Yttersta m i halsringningen stickas lite stramt så att kanten blir fin.

KNAPPHÅL: 1 knapphål = maska av 1 m och gör ett omslag på nästa v över den avm m.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Fram- och bakst stickas i ett, sidledes från ärm till ärm.
HÖGER ÄRM: Lägg löst upp 26-28-28 (30-30) m (= nederst på höger ärm) på st 5 med 2 trådar Alpaca. Sticka Rätst – se förkl ovan. När arb mäter 5 cm ökas det 1 m i varje sida, upprepa på varannan cm totalt 6-6-8 (9-11) ggr = 38-40-44 (48-52) m. När arb mäter 17-18-20 (24-28) cm läggs det löst upp 27-29-34 (39-42) nya m i början och i slutet av v till fram- och bakst = 92-98-112 (126-136) m. Sticka vidare tills arb mäter 9-10-11 (12-13) cm från där det lades upp m till fram- och bakst (arb mäter 26-28-31 (36-41) cm från uppläggningskanten nederst på ärmen).
Nästa v stickas så här från rätsidan: Sticka räta över de första 46-49-56 (63-68) m på st (= framst) och sätt de resterande 46-49-56 (63-68) m på 1 tråd (= bakst). Sätt en markör i sista varvet på bakstycket - härifrån mäts nu arb.

FRAMST: = 46-49-56 (63-68) m. Vänd arb och maska av de första 6-6-6 (7-7) m på st till hals. Sedan minskas det till halsringning mot halsen på varje cm: 1 m totalt 3 ggr - minska genom att sticka ihop 2 m innanför 2 kantm =
37-40-47 (53-58) m på st. Sticka tills bredden på framst = 12,5-14-15,5 (17-18,5) cm. På nästa v avm för 5-5-5 (6-6) KNAPPHÅL jämnt fördelat - se förkl ovan - OBS: Översta knapphål mot halsen avm efter 2 m från halskanten. Sticka därefter 4 varv rätstickning. Maska av.

BAKST: Sätt tillbaka de 46-49-56 (63-68) m från tråden på st och sticka räta på varje v tills arb mäter 7-8-9 (10-11) cm från märktråden på bakst. Lägg arb åt sidan och sticka vänster framst.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg löst upp 37-40-47 (53-58) m på st 5 med 2 trådar Alpaca. Sticka räta på varje v tills arbetet mäter 4-4,5-5 (5,5-6) cm. Vidare ökas det på vänster sida på varje cm: 1 m totalt 3 gånger - läs ÖKNINGSTIPS. När arbetet mäter 6-6,5-7 (7,5-8) cm läggs det upp 6-6-6 (7-7) m på vänster sida = 46-49-56 (63-68) m .
När alla m är ökade till halsen stickas delarna tills – se FRAM- OCH BAKST:

FRAM- OCH BAKST: Sätt in de 46-49-56 (63-68) m från bakst på samma st som vänster framst = 92-98-112 (126-136) m på st. Sätt 1 ny markör i arb - härifrån mäts nu arb! Sticka vidare tills arb mäter 9-10-11 (12-13) cm. Maska av löst i början på nästa 2 v 27-29-34 (39-42) m i varje sida = 38-40-44 (48-52) m kvar på st till vänster ärm – härifrån mäts nu arb. När arb mäter 2-3-1 (3-3) cm minskas det 1 m i varje sida, upprepa på varannan cm totalt 6-6-8 (9-11) ggr = 26-28-28 (30-30) m på st. Maska av löst när ärmen mäter 17-18-20 (24-28) cm (arb mäter ca 59-64-71 (82-93) cm från ärm till ärm).
HALSKANT: Sticka upp, från rätsidan, ca 40 till 50 m runt halsen på st 5 med 2 trådar. Sticka 3 v räta fram och tillbaka, maska sedan av löst.

MONTERING: Vik arb dubbelt på axlarna och sy ärm- och sidsömmarna i ett i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock. Sy i knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.09.2012
Inget fel i mönstret, men det har gjorts ändringar för att enklare förstå mönstret:

HÖGER ARM: Sätt en markör i sista varvet på bakstycket - härifrån mäts nu arb.

BAKSTYCKE:
Sätt de 46-49-56 (63-68) maskorna från tråden tillbaka på stickan och sticka rätstickning på varje varv tills arbetet mäter 7-8-9 (10-11) cm från märktråden på bakstycket.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg löst upp 37-40-47 (53-58) m på st 5 med 2 trådar Alpaca. Sticka räta på varje v tills arbetet mäter 4-4,5-5 (5,5-6) cm. Vidare ökas det på vänster sida på varje cm: 1 m totalt 3 gånger -läs ÖKNINGSTIPS. När arbetet mäter 6-6,5-7 (7,5-8) cm läggs det upp 6-6-6 (7-7) m på vänster sida = 46-49-56 (63-68) m .
När alla m är ökade till halsen stickas delarna tills – se FRAM- OCH BAKST:
Uppdaterad online: 31.05.2019
Rättelse - FRAMSTYCKE: Sticka därefter 4 varv rätstickning. Maska av.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 21-39) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (88)

Jesse 30.04.2020 - 09:09:

Hoi Drops, in het stukje 'linker voorpand' staat 'LEES TIP VOOR HET MINDEREN' maar dat moet geloof ik 'meerderen' zijn :)

Jesse 28.04.2020 - 22:04:

Hallo drops en Inez, Zoals Inez al aangaf is dat raar aangegeven in het patroon. Er staat namelijk zéér duidelijk, in hoofdletters nogwel, dat je het rechtervoorpand moet meten vanaf de marker bij de splitsing tussen voor- en achterpand. Ik begrijp uit het bericht daaropvolgend dat dat dus niet het geval is..? Dan maar weer een stuk uithalen... Moet dan misschien aangepast worden in het patroon?

Inez 22.03.2020 - 10:36:

Leuk model, maar 1 probleem: het rechtervoorpand vanaf de splitsing met het achterpand moet 14 cm breed zijn, voordat de knoopsgaten gebreid moeten worden. Bij het linkervoorpand moet je al na 6,5 cm de 6 steken voor de hals opzetten, daarmee wordt het linkervoorpand veel smaller dan het rechtervoorpand . Klopt dit wel?

DROPS Design 22.03.2020 kl. 18:29:

Dag Inez,

Nadat je bij het linkerpand steken op hebt gezet voor de hals, brei je het linker voorpand nog een stuk verder. De aangegeven breedte van het rechter voorpand is namelijk niet vanaf dat je steken mindert voor de hals, maar de totale breedte.

Sabine Motti 20.03.2020 - 18:25:

Liebes Drops-Team! Danke für diese easy Anleitung einer so putzigen Jacke! Der letzte Satz des Passus "RECHTER ÄRMEL" lautet: "Die Arbeit in der letzten Reihe markieren und von hier weitermessen." Tatsächlich misst das Vorderteil jedoch nicht ab hier, die bisher gestrickten 9-10-11 (12-13) cm werden mit eingerechnet, das Vorderteil ist wenige cm nach den Abnahmen abgeschlossen, richtig? Dank vorab für ihr Reindenken! :-)

DROPS Design 23.03.2020 kl. 09:05:

Liebe Frau Motti, ja genau, Rückenteil wird dann später von dieser Markierung gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Yazmin 20.02.2020 - 22:39:

Hola, Tengo una duda con la espalda. Para la talla más pequeña primero tejemos hasta que mida 9cm. Luego lo retomamos y añadimos 7cm más, osea un ancho total de la espalda de 16cm y luego unimos con el delantero izquierdo para seguir con el cuerpo. Es correcto? Gracias. Yazmín.

DROPS Design 21.02.2020 kl. 08:35:

Hola Yazmin, es correcto. La espalda mide aprox 25 cm (9+7+9 cm) abajo. Buen trabajo!

Moehre 12.12.2019 - 20:23:

Ich hänge fest wenn das linke Vorderteil mit dem Rücken verbunden werden soll. Auf der Nadel habe ich jetzt links 6 zusätzliche Maschen angeschlagen (insgesamt 49). Muss ich die noch stricken oder jetzt die stillgelegten Maschen vom Rückenteil dazunehmen und von der Mitte weiterstricken? Wenn letzteres: mit welcher Seite vom Rückenteil fange ich an die Maschen auf die Nadel zu schieben? Vielen Dank für Eure Unterstützung.

DROPS Design 13.12.2019 kl. 08:11:

Liebe Frau Moehre, wenn Sie alle Maschen für das Halsausschnitt bei dem linken Vorderteil angeschlagen haben, stricken Sie jetzt alle Maschen: bei einer Hinreihe stricken Sie zuerst die Maschen vom linken Vorderteil (vom unteren Rand bis zu den letzten angeschlagenen Maschen), und dann die Maschen vom Rückenteil (= vom Halsausschnitt bis unteren Kante) = es sind jetzt 98 Maschen in die 2. Größe auf der Nadel - die Arbeit wird jetzt von dieser Reihe gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Simone KvD 17.10.2019 - 14:39:

Ich habe schon 2 Jäckchen gestrickt, bin grade bei Nummer 3 und 4. Ein wunderschönes Modell, würde ich am liebsten auch für mich machen. ;-) Wollige Grüße aus Hamburg, Simone

Breda 22.06.2019 - 22:56:

Modéle facile a realiser

Marine 30.05.2019 - 22:09:

Bonjour, J’ai bien suivi le patron où il est indiqué de continuer à tricoter 2.5 cm après avoir ouvert les boutonnières mais cela fait très étrange d’avoir cette longueur de tricot après les boutonnières. Sur la photo, on a l’impression que les mailles ont été rabattues juste après les boutonnières et non pas après 2.5cm de tricot. Y-a-t-il une erreur? Merci!

DROPS Design 31.05.2019 kl. 11:01:

Bonjour Marine, après vérification, il faut effectivement tricoter 2 côtes mousse après les boutonnières, pas 2,5 cm, la correction va être faite, merci. Bon tricot!

Diana 07.05.2019 - 19:29:

Ik vind het veste nogal dik worden met dubbele draad. Kan ik het ook met enkele draad breien en dan wel op naald 5? Moet ik dan meer steken opzetten of zal het dan wel overeen komen?

DROPS Design 09.05.2019 kl. 21:53:

Dag Diana,

Als je ander garen of een enkele draad gebruikt, gaat het erom dat de stekenverhouding overeenkomt met de stekenverhouding in het patroon. Op die manier kun je gewoon het patroon volgen.

Waarschijnlijk wordt het juist weer wat te dun als je met één draad en een dikker naald breit. In plaats daarvan zou je ook een iets dikker garen kunnen kiezen uit garencategorie B. (Let dan ook weer op de stekenverhouding.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-39

B21-39 Grey Gosling

Thundymac, Australia

Babyoutfit

Wolkje, Åland Islands

Babyoutfit

Wolkje-design, Germany