DROPS Baby / 21 / 39

Grey Gosling by DROPS Design

Kofta stickad sidledes i rätstickning till baby och barn med 2 trådar DROPS Alpaca

  • Grey Gosling / DROPS Baby 21-39 - Kofta stickad sidledes i rätstickning till baby och barn med 2 trådar DROPS Alpaca
  • Grey Gosling / DROPS Baby 21-39 - Kofta stickad sidledes i rätstickning till baby och barn med 2 trådar DROPS Alpaca
DROPS Design: Modell nr Z-084-by
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Nr 8120, jeansblå:
200-200-250 (250-300) gr

DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 34 v rätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS Pärlemorknapp m/hål NR 521: 5-5-5 (6-6) st.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 168kr. Läs mer.

ÖKNINGSTIPS (gäller halsringning):
Det ökas genom att göra 1 omslag innanför 2 kantm rätst. På nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen istället för i främre så att det inte blir hål).
OBS: Yttersta m i halsringningen stickas lite stramt så att kanten blir fin.

KNAPPHÅL: 1 knapphål = maska av 1 m och gör ett omslag på nästa v över den avm m.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Fram- och bakst stickas i ett, sidledes från ärm till ärm.
HÖGER ÄRM: Lägg löst upp 26-28-28 (30-30) m (= nederst på höger ärm) på st 5 med 2 trådar Alpaca. Sticka Rätst – se förkl ovan. När arb mäter 5 cm ökas det 1 m i varje sida, upprepa på varannan cm totalt 6-6-8 (9-11) ggr = 38-40-44 (48-52) m. När arb mäter 17-18-20 (24-28) cm läggs det löst upp 27-29-34 (39-42) nya m i början och i slutet av v till fram- och bakst = 92-98-112 (126-136) m. Sticka vidare tills arb mäter 9-10-11 (12-13) cm från där det lades upp m till fram- och bakst (arb mäter 26-28-31 (36-41) cm från uppläggningskanten nederst på ärmen).
Nästa v stickas så här från rätsidan: Sticka räta över de första 46-49-56 (63-68) m på st (= framst) och sätt de resterande 46-49-56 (63-68) m på 1 tråd (= bakst). Sätt en markör i sista varvet på bakstycket - härifrån mäts nu arb.

FRAMST: = 46-49-56 (63-68) m. Vänd arb och maska av de första 6-6-6 (7-7) m på st till hals. Sedan minskas det till halsringning mot halsen på varje cm: 1 m totalt 3 ggr - minska genom att sticka ihop 2 m innanför 2 kantm =
37-40-47 (53-58) m på st. Sticka tills bredden på framst = 12,5-14-15,5 (17-18,5) cm. På nästa v avm för 5-5-5 (6-6) KNAPPHÅL jämnt fördelat - se förkl ovan - OBS: Översta knapphål mot halsen avm efter 2 m från halskanten. Sticka därefter 4 varv rätstickning. Maska av.

BAKST: Sätt tillbaka de 46-49-56 (63-68) m från tråden på st och sticka räta på varje v tills arb mäter 7-8-9 (10-11) cm från märktråden på bakst. Lägg arb åt sidan och sticka vänster framst.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg löst upp 37-40-47 (53-58) m på st 5 med 2 trådar Alpaca. Sticka räta på varje v tills arbetet mäter 4-4,5-5 (5,5-6) cm. Vidare ökas det på vänster sida på varje cm: 1 m totalt 3 gånger - läs ÖKNINGSTIPS. När arbetet mäter 6-6,5-7 (7,5-8) cm läggs det upp 6-6-6 (7-7) m på vänster sida = 46-49-56 (63-68) m .
När alla m är ökade till halsen stickas delarna tills – se FRAM- OCH BAKST:

FRAM- OCH BAKST: Sätt in de 46-49-56 (63-68) m från bakst på samma st som vänster framst = 92-98-112 (126-136) m på st. Sätt 1 ny markör i arb - härifrån mäts nu arb! Sticka vidare tills arb mäter 9-10-11 (12-13) cm. Maska av löst i början på nästa 2 v 27-29-34 (39-42) m i varje sida = 38-40-44 (48-52) m kvar på st till vänster ärm – härifrån mäts nu arb. När arb mäter 2-3-1 (3-3) cm minskas det 1 m i varje sida, upprepa på varannan cm totalt 6-6-8 (9-11) ggr = 26-28-28 (30-30) m på st. Maska av löst när ärmen mäter 17-18-20 (24-28) cm (arb mäter ca 59-64-71 (82-93) cm från ärm till ärm).
HALSKANT: Sticka upp, från rätsidan, ca 40 till 50 m runt halsen på st 5 med 2 trådar. Sticka 3 v räta fram och tillbaka, maska sedan av löst.

MONTERING: Vik arb dubbelt på axlarna och sy ärm- och sidsömmarna i ett i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock. Sy i knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.09.2012
Inget fel i mönstret, men det har gjorts ändringar för att enklare förstå mönstret:

HÖGER ARM: Sätt en markör i sista varvet på bakstycket - härifrån mäts nu arb.

BAKSTYCKE:
Sätt de 46-49-56 (63-68) maskorna från tråden tillbaka på stickan och sticka rätstickning på varje varv tills arbetet mäter 7-8-9 (10-11) cm från märktråden på bakstycket.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg löst upp 37-40-47 (53-58) m på st 5 med 2 trådar Alpaca. Sticka räta på varje v tills arbetet mäter 4-4,5-5 (5,5-6) cm. Vidare ökas det på vänster sida på varje cm: 1 m totalt 3 gånger -läs ÖKNINGSTIPS. När arbetet mäter 6-6,5-7 (7,5-8) cm läggs det upp 6-6-6 (7-7) m på vänster sida = 46-49-56 (63-68) m .
När alla m är ökade till halsen stickas delarna tills – se FRAM- OCH BAKST:
Uppdaterad online: 31.05.2019
Rättelse - FRAMSTYCKE: Sticka därefter 4 varv rätstickning. Maska av.

Diagram

symbols = stickriktning

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 21-39) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (98)

country flag Manuela Schedel 23.05.2021 - 17:02:

Hallo, ich bin den Anleitung bis Vorder- und Rückteil gefolgt und nun weiß ich nicht weiter. Lt. eurem Diagramm (wird hier das Rückteil gezeigt?) strickt man von links nach rechts. Aber lt. Anleitung strickt man doch erst den rechten Ärmel und das rechte Vorderteil, oder? Wenn ich eurer Anleitung folge, müsste ich das linke Vorderteil an ein halbes Rückteil stricken oder was habe ich nicht verstanden? Bitte um Hilfe! Leider kann man hier keine Bilder hochladen :( LG, Manu

user icon DROPS Design 25.05.2021 kl. 09:45:

Liebe Frau Schedel, die Jacke wird quer gestrickt, dh man schlägt die Maschen von der rechten Ärmel (wenn mann die Jacke strickt, dh auf den linken Seite wenn die Ärmel wie bei der Skizze liegt) bis zum linken Ärmel gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

country flag Anja Roerade 08.03.2021 - 09:34:

Bijhet linker voorpand moet je iedere cm een steek meerderen, je begint na 5 cm, dan kom ik uit op 8 cm na iedere meerdering. Maar in het patroon staat 6,5 cm, dan direct 6 steken erbij. Dit klopt dus niet. bij het rechter voorpand staat minderen voor de hals en dan vanaf daar meten, is 14 cm. Dit klopt dus niet met de vorige opmerking.

country flag Patri 28.02.2021 - 00:01:

Hola no entiendo muy bien las notas de la parte del escote. Una vez rematados los seis primeros puntos, tengo que hacer una disminucion? Y despues de ahi, tejo pd hasta el final de la vuelta, y las siguientes disminuciones se hacen a un cm de la disminucion anterior, cuando vuelvo en la siguiente vuelta, o son disminuciones a un cm entre ellas en la misma primera vuelta? Me he atascado y no se seguir...

user icon DROPS Design 04.03.2021 kl. 16:13:

Hola Patri, las siguientes disminuciones se hacen a un cm de la disminucion anterior, cuando vuelves en la siguiente vuelta. Buen trabajo!

country flag DUBOIS ANNE 31.01.2021 - 19:12:

BONJOUR Pour le départ de la manche par le poignet, il n y a pas le nombre de mailles en centimètre. Pouvez vous répondre à cette question? Merci pour votre réponse

user icon DROPS Design 31.01.2021 kl. 19:49:

Bonjour Mme Dubois, la largeur du poignet est env. de 7,5-9 cm (selon la taille). La circonference du poignet est respectivement de 15 au 18 cm (env). Bon tricot!

country flag Elke 10.12.2020 - 09:37:

Ich habe diese Babyjacke in Größe 74 gestrickt. Diese Mama des Babys ist so begeistert und hätte gerne die gleiche Jacke in Größe 42. können Sie mir bitte einen Tipp geben welche Jacke in ihren Sortiment diesem am ähnlichsten ist? Vielen Dank für Ihre Bemühungen

user icon DROPS Design 10.12.2020 kl. 13:55:

Liebe Elke, genau dieselbe Jacke haben wir nicht für Damen, aber hier finden Sie unsere Jacken-Modellen, die quer gestrickt sind. Bestimmt finden Sie eine Idee bzw Inspiration. Viel Spaß beim stricken!

country flag Marije Van Hattum 06.12.2020 - 11:13:

Zoals eerder door iemand (jaren geleden al) is opgemerkt, klopt de beschrijving niet van de tweede mouw: bij de eerste mouw moet om de centimeter gemeerderd worden. Bij 'LIJF' wordt gemeld dat om de centimeter geminderd moet worden. Dit resulteert in twee ongelijke mouwen. Misschien toch de moeite waard om aan te passen of zie ik het toch verkeerd? Alvast dank!

user icon DROPS Design 06.12.2020 kl. 14:15:

Dag Marije,

Je hebt inderdaad gelijk, op de linker mouw moet ook om de 2 cm geminderd worden. Het is nu aangepast. Bedankt voor het doorgeven en veel breiplezier!

country flag Karin 04.11.2020 - 19:50:

I have made this pattern about five times in different sizes for my grandchildren. My daughter loves the design and would like me to knit one for her in your boucle wool. Could give me a small adult size version of the same pattern.

user icon DROPS Design 05.11.2020 kl. 10:01:

Dear Karin, we do not have the exact same pattern in adult size, but you will find our jackets worked sideways here - hope this can help. Happy knitting!

country flag Yolanda 04.10.2020 - 07:38:

Moet het achterland niet breder, want nu kom ik niet goed uit met voorhanden, Knoopsgaten komen niet in midden maar schuin

user icon DROPS Design 21.11.2020 kl. 18:12:

Dag Yolanda,

Als ik als voorbeeld even de kleinste maat neem dan wordt het voorpand 12,5 breed (+ nog eens stukje overlap voor de knoopbies). Het achterpand wordt eerst samen met het voorpand gebreid tot een breedte van 9 cm, dan brei je (bij de paragraaf over 'ACHTERPAND') er nog een stuk van 7 cm aan en op het moment dat het rechter voorpand mee gebreid wordt brei je er opnieuw een stuk van 9 cm aan. Daarmee kom je op een totaal van 25 cm voor het achterpand. Dit is ook de breedte van beide voorpanden samen. (De knoopbies reken je dan niet mee).

country flag Nancy 21.09.2020 - 00:01:

I am having an issue with the instructions of this pattern. I have read all the English comments and still am unable to figure out my next step. How do I attach the left front stitches to the back stitches? Do I attach at the neckline of the back stitches or at the bottom of the back stitches?

user icon DROPS Design 21.09.2020 kl. 15:31:

Dear Nancy, after you have worked left front piece, work the sts of left front piece from RS then at the end of this row (make sure it's on the same side where you cast on the new sts for neck on the left side of piece), work the stitches on back piece on same needle = 92-136 sts (see size) and now continue back and fort other all stitches for shoulder and cast off sts for front/back piece to work the 2nd sleeve. Happy knitting!

country flag Bjørg 23.08.2020 - 17:39:

Eg finner ikke ut hvordan eg skal strikke venstre erm

user icon DROPS Design 24.08.2020 kl. 13:45:

Hei Bjørg. Når venstre erm skal strikkes er høyre arm, høyre forstykket med fellingen til hals, bakstykket og venstre fortykket ferdig strikket. Når arb måler 9-10-11 (12-13) cm felles det løst av 27-29-34 (39-42) m i hver side (dvs på starten på neste 2 p) = 38-40-44 (48-52) m tilbake på pinnen = maskene til venstre erm. Nå starter fellingene til venstre erm slik: Når arb måler 2-3-1 (3-3) cm felles det 1 m i hver side, gjenta på hver 2. cm totalt 6-6-8 (9-11) ganger = 26-28-28 (30-30) m på p. Fell løst av når ermet måler 17-18-20 (24-28) cm. Hele arb måler ca 59-64-71 (82-93) cm fra erme til erme. God Fornøyelse!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-39

Grey Gosling

Esther, Netherlands

B21-39 Grey Gosling

Thundymac, Australia

Babyoutfit

Wolkje, Åland Islands