DROPS Baby / 21 / 8

Junior by DROPS Design

Stickad väst med V-hals och strukturmönster till baby och barn i DROPS BabyMerino eller DROPS BabyAlpaca Silk

Tags: v-hals, väst,

DROPS Design: Modell nr BM-036-by
Garngrupp A
--------------------------------------------------------Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Stl i cl: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
100-100-100 (100-150) g nr 19, grå

Eller använd:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio
100-100-100 (150-150) g nr 8465, mellangrå

DROPS RUNDST NR 3 (60 eller 80 cm) - eller det st.nr du
behöver använda för att få 24 m x 32 v slätstickn på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 2,5 (60 eller 80 cm) - till resår.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 521: 4 st.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (132)

100% Ull
från 31.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 31.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 74kr. Läs mer.
RÄTSTICKNING (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

DUBBEL MOSSTICKNING:
VARV 1: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.
VARV 2: rm över rm och am över am.
VARV 3: am över rm och rm över am.
VARV 4: som v 2.
Upprepa v 1-4.

KNAPPHÅL:
Det maskas av till knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka 2:a och 3:e m från kanten räta tills och gör 1 omslag om st. Det maskas av till knapphål när arb mäter:
STL 1/3 MND: 2, 6, 10 och 14 cm.
STL 6/9 MND: 2, 7, 11 och 16 cm.
STL 12/18 MND: 2, 7, 12 och 17 cm.
STL 2 ÅR: 2, 8, 13 och 19 cm.
STL 3/4 ÅR: 2, 8, 14 och 20 cm.

AVMASKNING TILL V-HALS OCH ÄRMHÅL I DUBBEL MOSSTICKNING:
Alla avm görs fråm rätsidan!
MASKA AV SÅ HÄR FÖRE FRAMKANTEN/ÄRMKANTEN:
När sista m ska vara rät: 2 m räta tills.
När sista m ska vara avig: 2 m avigt tills.
MASKA AV SÅ HÄR EFTER FRAMKANTEN/ÄRMKANTEN:
När första m ska vara rät: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
När första m ska vara avig: 2 m vridet aviga tills (dvs sticka i bakre maskbågarna istället för i främre).
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram.
Lägg upp 148-168-184 (204-224) m på rundst 2,5 med Baby Merino. Första v stickas så här från rätsidan: 5 RÄTST m (= framkant) – se förkl ovan, * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-* tills det återstår 7 m, avsluta med 2 rm og 5 RÄST m (= framkant). Fortsätt resåren med 5 rätst m i varje sida tills arb mäter 3-3-4 (4-5) cm – KOM IHÅG KNAPPHÅL på framkanten - se förkl ovan. Byt til rundst 3 och sticka slätst men framkanterna fortsätts i rätst som förut. SAMTIDIGT på första v efter resåren minskas det 32-36-40 (44-52) m jämnt fördelat (det minskas inte över framkanterna) = 116-132-144 (160-172) m. Sätt 1 markör 31-35-39 (43-45) m in från varje sida (= 54-62-66 (74-82) m mellan markörerna på bakst). KOM IHÅG STICKFASTHETEN! När arb mäter 7-7½-8 (9-10) cm stickas nästa v så här från rätsidan: 5 rätst m, 21-21-27 (27-31) m slätstickn, sätt de sista 16-16-20 (20-24) m som stickades på en tråd till ficklock, sticka tills det återstår 10-10-12 (12-12) m på st, sätt de sista 16-16-20 (20-24) m som stickades på en tråd till ficklock, sticka 5-5-7 (7-7) m slätstickn och avsluta med 5 rätst m. På nästa v läggs det upp 16-16-20 (20-24) nya m över var och en av de 2 trådarna med m på = 116-132-144 (160-172) m. Fortsätt med slätstickn och rätst tills arb mäter 13-14-16 (16-18) cm. Nu stickas det 4 räta v över alla m). Sedan stickas det DUBBEL MOSSTICKNING - se förkl ovan (framkanterna fortsätter i rätst som förut). LÄS NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE! När arb mäter 15-17-18 (20-21) cm stickas det 2 v rätst över de 5 första m på st (de övriga m på st stickas inte), sedan stickas det 1 v över alla m innan det stickas 2 v rätst över de 5 första m på v i den andra sidan av arb (detta görs för att V-halsen ska lägga sig fint). Sedan maskas det av till V-hals – se förkl ovan: Maska av 1 m på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) totalt 12-13-16 (16-16) gånger. SAMTIDIGT när arb mäter 16-17-19 (20-22) cm stickas det 4 v rätst över de mittersta 18-20-20 (20-20) m i varje sida (dvs över 9-10-10 (10-10) m på varje side av båda markörerna) – de övriga m stickas som förut. På nästa v maskas de mittersta 8-10-10 (10-10) m i varje sida av till ärmhål och fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

BAKSTK:
= 46-52-56 (64-72) m. Sticka dubbel mosstickn med 5 rätst m i varje sida (= ärmkanter). SAMTIDIGT maskas det av till ärmhål – se förkl ovan: Maska av 1 m på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) totalt 5-6-6 (6-6) gånger = 36-40-44 (52-60) m. Fortsätt med dubbel mosstickn och rätst tills arb mäter 24-26-29 (31-34) cm. Nu stickas det rätst över alla m till färdigt mått. SAMTIDIGT när arb mäter 25-27-30 (32-35) cm maskas de mittersta 16-18-20 (20-24) m av til hals = 10-11-12 (16-18) m kvar på varje axel. Sicka varje axel färdig för sig. Fortsätt med rätst tills arb mäter 26-28-31 (33-36) cm, maska av.

VÄNSTER FRAMST:
Fortsätt med dubbel mosstickn och rätst SAMTIDIGT som det maskas av till ärmhål i sidan som på bakst och avm till V-hals fortsätter som förut. Etter sista avm är det 10-11-12 (16-18) m kvar på st. Sticka rätst över alla m tills arb mäter 26-28-31 (33-36) cm och maska av.

HÖGER FRAMST:
Sticka som det vänstra framst men motsatt.

FICKLOCK:
Sätt tillbaka de 16-16-20 (20-24) m från tråden på det ena framst på st 2,5. Sticka resår med 1 rätst m och 2 rm i varje sida (sett från rätsidan). När ficklocket mäter 2½-2½-3 (3-3) cm maskas det löst av med rm över rm och am
över am. Sy ficklocket till framst med maskstygn i varje sida. Sy fast ficköppningen till botten av ficklocket (där m sattes på en tråd) på baksidan av arb. Sticka 1 ficklock till på samma sätt på det andra framst.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i knapparna.

Diagram

Kommentarer (132)

Skriv din kommentar här!

Isa 15.04.2018 - 09:56:

Bonjour, \r\nj\'aimerai faire ce gilet mais je ne sais pas comment trouver les explications en français. Pouvez-vous m\'aider ? merci

DROPS Design 16.04.2018 kl. 10:19:

Bonjour Isa, changez simplement la langue du modèle en sélectionnant français sous la photo - le modèle français est ici. Bon tricot!

Laury Macauley 09.03.2018 - 05:27:

When I get to start BACK PIECE alone,it says that I should have 52sts for 6/9 mos size. But in the previous section,all decreases are from the sides so the Back should have 62sts still. Not sure where I went wrong!. ????

DROPS Design 09.03.2018 kl. 09:25:

Dear Mrs Macauley, you inserted markers for the sides 35 sts from each side = 62 sts for back piece between markers. On last row on body you bind off 5 sts on each side of these both markers = 62-10 = 52 sts remain for back piece. Happy knitting!

Anna 23.02.2018 - 15:10:

Buon giorno Jeanette, Volendo fare il gilet misura 6/9 mesi in cotone, quanto cotone vi vorrà? Grazie e complimenti

DROPS Design 23.02.2018 kl. 19:53:

Buongiorno Anna. Nella pagina delle spiegazioni trova un link al convertitore di filato. Deve inserire la qualità da sostituire (BabyMerino), la quantità indicata nel modello per la sua taglia e le verranno presentate le quantità necessarie per i filati dello stesso gruppo di filati. Nel suo caso avrà bisogno di 110 gr di Safran. Buon lavoro!

Maggie 05.02.2018 - 05:16:

After I finish doing the row with the 2rows of garter on the band I don't understand the decrease - It says to decrease 1 st but the directions on how are ambiguous... do I decrease before or after the band/sleeve edge and if so, which band/sleeve edge.... Also, it says I have to work 4 rows in garter stitch over the middle 20 stitches on each side..... this piece is all one - how do i determine sides and which are front and back pieces.

DROPS Design 05.02.2018 kl. 10:11:

Dear Maggie, decrease for neck on front pieces as explained under DEC FOR V-NECK AND ARMHOLES IN DOUBLE MOSS ST, ie from RS, dec 1 st after band sts (at the beg of row = right front piece) and dec 1 st before band sts (= at the end of row = left front piece). At the same time, work in garter st over the 9-10 sts (see size) on each side of the markers on the sides = 18-20 sts in garter st on each side for armholes. Happy knitting!

Alexandra 11.01.2018 - 12:55:

Bonjour. je n'aime pas tricoter avec des aihuilles circulaire, je voudrais donc savoir s'il est possible de tricoter ce modèle avec des aiguilles droites et au cas où si les explications changent et lesquelles? Merci beaucoup

DROPS Design 11.01.2018 kl. 14:58:

Bonjour Alexandra, ce modèle se tricote en allers et retours sur aiguille circulaire, vous pouvez donc le tricoter sur des aiguilles droites. Retrouvez ici quelques bases pour modifier le cas échéant. Bon tricot!

Lisette Attrup Borg 13.11.2017 - 08:42:

Jeg er kommet til de 1. Indtagninger, hvor der står der skal indtages 1 maske på hver 2. Pind i alt 12 gange. Skal man ikke lave indtagning i begge sider? Eller skifter man side? Så er det 12 masker i begge sider eller kun 6 masker i hver side? Der står nemlig ikke, hvor mange masker, der skal være på forstykket. Jeg strikket den mindste størrelse.

DROPS Design 22.11.2017 kl. 15:15:

Hej, du starter indtagningen til V-hals inden du har lukket af til ærmegab, så de 12 m gælder V-hals. Når du starter på rygstykket står der hvordan ærmegabet strikkes, der strikkes på samme måde på begge forstykker. God fornøjelse!

Sandra 05.11.2017 - 08:41:

Hi there, at what stage or measurement do I begin the 4 rows of garter stitch for underneath the armholes? Am finding it difficult following your pattern to the illustration shown sorry. Thanks for your help cheers Sandra

DROPS Design 05.11.2017 kl. 11:50:

Hi Sandra, The piece measures 16-17-19 (20-22) cm, when you work 4 rows in garter st over the middle 18-20-20 (20-20) sts in each side and then on next row, cast off the middle 8-10-10 (10-10) sts in each side for armhole and finish front and back pieces separately. It is now that you work double moss stitch with 5 garter stitch stitches in each side over the armholes and then continue by decreasing for armholes as described in the text. I hope this helps and happy knitting!

Paola Ntl 24.10.2017 - 08:12:

Grazie

Paola Ntl 23.10.2017 - 13:51:

Sono arrivata a 18 cm devo lavorare SOLO 5 maglie a legaccio e non le altre? Grazie, ma non ho capito bene

DROPS Design 23.10.2017 kl. 14:08:

Buongiorno Paola. Deve lavorare 2 ferri a legaccio solo sulle prime 5 maglie, le maglie del bordo davanti. Poi lavora un ferro su tutte le maglie. Poi 2 ferri a legaccio sulle 5 maglie del bordo dall'altra parte. Buon lavoro!

Alicia 14.10.2017 - 13:42:

P2) Para el DELANTERO IZDO/DCHO: ¿disminuimos sólo 1 pto por fila, en el lado de la sisa (en el lado contrario a los 5 ptos de musgo)? Gracias por la ayuda. Un chaleco precioso.

DROPS Design 14.10.2017 kl. 16:14:

Ver la respuesta abajo.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-8