DROPS Baby / 21 / 8

Junior by DROPS Design

Stickad väst med V-hals och strukturmönster till baby och barn i DROPS BabyMerino eller DROPS BabyAlpaca Silk

Tags: v-hals, väst,

DROPS Design: Modell nr BM-036-by
Garngrupp A
--------------------------------------------------------Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Stl i cl: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
100-100-100 (100-150) g nr 19, grå

Eller använd:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio
100-100-100 (150-150) g nr 8465, mellangrå

DROPS RUNDST NR 3 (60 eller 80 cm) - eller det st.nr du
behöver använda för att få 24 m x 32 v slätstickn på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 2,5 (60 eller 80 cm) - till resår.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 521: 4 st.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (149)

Garnet till detta mönstret kostar 66kr. Läs mer.
RÄTSTICKNING (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

DUBBEL MOSSTICKNING:
VARV 1: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.
VARV 2: rm över rm och am över am.
VARV 3: am över rm och rm över am.
VARV 4: som v 2.
Upprepa v 1-4.

KNAPPHÅL:
Det maskas av till knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka 2:a och 3:e m från kanten räta tills och gör 1 omslag om st. Det maskas av till knapphål när arb mäter:
STL 1/3 MND: 2, 6, 10 och 14 cm.
STL 6/9 MND: 2, 7, 11 och 16 cm.
STL 12/18 MND: 2, 7, 12 och 17 cm.
STL 2 ÅR: 2, 8, 13 och 19 cm.
STL 3/4 ÅR: 2, 8, 14 och 20 cm.

AVMASKNING TILL V-HALS OCH ÄRMHÅL I DUBBEL MOSSTICKNING:
Alla avm görs fråm rätsidan!
MASKA AV SÅ HÄR FÖRE FRAMKANTEN/ÄRMKANTEN:
När sista m ska vara rät: 2 m räta tills.
När sista m ska vara avig: 2 m avigt tills.
MASKA AV SÅ HÄR EFTER FRAMKANTEN/ÄRMKANTEN:
När första m ska vara rät: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
När första m ska vara avig: 2 m vridet aviga tills (dvs sticka i bakre maskbågarna istället för i främre).
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram.
Lägg upp 148-168-184 (204-224) m på rundst 2,5 med Baby Merino. Första v stickas så här från rätsidan: 5 RÄTST m (= framkant) – se förkl ovan, * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-* tills det återstår 7 m, avsluta med 2 rm og 5 RÄST m (= framkant). Fortsätt resåren med 5 rätst m i varje sida tills arb mäter 3-3-4 (4-5) cm – KOM IHÅG KNAPPHÅL på framkanten - se förkl ovan. Byt til rundst 3 och sticka slätst men framkanterna fortsätts i rätst som förut. SAMTIDIGT på första v efter resåren minskas det 32-36-40 (44-52) m jämnt fördelat (det minskas inte över framkanterna) = 116-132-144 (160-172) m. Sätt 1 markör 31-35-39 (43-45) m in från varje sida (= 54-62-66 (74-82) m mellan markörerna på bakst). KOM IHÅG STICKFASTHETEN! När arb mäter 7-7½-8 (9-10) cm stickas nästa v så här från rätsidan: 5 rätst m, 21-21-27 (27-31) m slätstickn, sätt de sista 16-16-20 (20-24) m som stickades på en tråd till ficklock, sticka tills det återstår 10-10-12 (12-12) m på st, sätt de sista 16-16-20 (20-24) m som stickades på en tråd till ficklock, sticka 5-5-7 (7-7) m slätstickn och avsluta med 5 rätst m. På nästa v läggs det upp 16-16-20 (20-24) nya m över var och en av de 2 trådarna med m på = 116-132-144 (160-172) m. Fortsätt med slätstickn och rätst tills arb mäter 13-14-16 (16-18) cm. Nu stickas det 4 räta v över alla m). Sedan stickas det DUBBEL MOSSTICKNING - se förkl ovan (framkanterna fortsätter i rätst som förut). LÄS NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE! När arb mäter 15-17-18 (20-21) cm stickas det 2 v rätst över de 5 första m på st (de övriga m på st stickas inte), sedan stickas det 1 v över alla m innan det stickas 2 v rätst över de 5 första m på v i den andra sidan av arb (detta görs för att V-halsen ska lägga sig fint). Sedan maskas det av till V-hals – se förkl ovan: Maska av 1 m på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) totalt 12-13-16 (16-16) gånger. SAMTIDIGT när arb mäter 16-17-19 (20-22) cm stickas det 4 v rätst över de mittersta 18-20-20 (20-20) m i varje sida (dvs över 9-10-10 (10-10) m på varje side av båda markörerna) – de övriga m stickas som förut. På nästa v maskas de mittersta 8-10-10 (10-10) m i varje sida av till ärmhål och fram- och bakst stickas färdiga var för sig.

BAKSTK:
= 46-52-56 (64-72) m. Sticka dubbel mosstickn med 5 rätst m i varje sida (= ärmkanter). SAMTIDIGT maskas det av till ärmhål – se förkl ovan: Maska av 1 m på vartannat v (dvs på varje v från rätsidan) totalt 5-6-6 (6-6) gånger = 36-40-44 (52-60) m. Fortsätt med dubbel mosstickn och rätst tills arb mäter 24-26-29 (31-34) cm. Nu stickas det rätst över alla m till färdigt mått. SAMTIDIGT när arb mäter 25-27-30 (32-35) cm maskas de mittersta 16-18-20 (20-24) m av til hals = 10-11-12 (16-18) m kvar på varje axel. Sicka varje axel färdig för sig. Fortsätt med rätst tills arb mäter 26-28-31 (33-36) cm, maska av.

VÄNSTER FRAMST:
Fortsätt med dubbel mosstickn och rätst SAMTIDIGT som det maskas av till ärmhål i sidan som på bakst och avm till V-hals fortsätter som förut. Etter sista avm är det 10-11-12 (16-18) m kvar på st. Sticka rätst över alla m tills arb mäter 26-28-31 (33-36) cm och maska av.

HÖGER FRAMST:
Sticka som det vänstra framst men motsatt.

FICKLOCK:
Sätt tillbaka de 16-16-20 (20-24) m från tråden på det ena framst på st 2,5. Sticka resår med 1 rätst m och 2 rm i varje sida (sett från rätsidan). När ficklocket mäter 2½-2½-3 (3-3) cm maskas det löst av med rm över rm och am
över am. Sy ficklocket till framst med maskstygn i varje sida. Sy fast ficköppningen till botten av ficklocket (där m sattes på en tråd) på baksidan av arb. Sticka 1 ficklock till på samma sätt på det andra framst.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i knapparna.

Diagram

Kommentarer (149)

Skriv din kommentar här!

Salla 09.12.2018 - 10:14:

Todella ärsyttävää että pakkotulostetaan mainos

Sophie 24.10.2018 - 09:14:

Le correctif du 6 Nov 2013 n'a pas été intégré aux explications.

Sophie 24.10.2018 - 08:54:

Bonjour, merci pour votre réponse mais contrairement à ce que vous me dîtes, la correction n'a pas été intégrée aux explications mais elle se trouve au dessous à condition de cliquer sur le lien . Je ne les avais pas vu et j'ai du défaire mon travail.

Sophie 23.10.2018 - 21:16:

Bonjour, je ne comprends pas le correctif de nov 2013: à partir de combien de cm je fais le dernier EN MËME TEMPS pour le dos et devant ? 20 cm aussi ? Merci

DROPS Design 24.10.2018 kl. 08:07:

Bonjour Sophie, sauf si vous avez imprimé les explications avant la date des corrections, le modèle en ligne est correct et les corrections ont déjà été faites. Cette correction s'applique au début du dos et des devants, quand on continue en jersey avec 5 m point mousse de chaque côté, au 1er rang jersey, on va diminuer à intervalles réguliers. Bon tricot!

Beverly Rodrigues 10.10.2018 - 06:52:

Would it be possible to have this lovely pattern for knitting with 2 needles instead of a circular one? Not keen on the latter but would love to make this garment. Thanks BevR

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:56:

Dear Mrs Rodrigues, this pattern is entirely worked back andn forth with a circular needle to get enough room for all stitches. You can use a straight needle instead, but remember to keep correct tension since stitches will be more tight. Read more here. Happy knitting!

Sarah 05.10.2018 - 15:12:

Hi, your instruction say to decrease 1st every other row for the neck band. But the decrease explanations say to decrease after the neckband and before the neckband- therefore 2 decreases per row. Which makes more sense so that there is a slope on each side side of the neck band. Can you confirm that is correct?

DROPS Design 05.10.2018 kl. 15:35:

Dear Sarah, yes it's correct, you decrease 1 st for neck on each side = 2 sts will be decreased for neck on each decrease row until you divide piece for armhole, then only 1 st will be decreased on neck side. Happy knitting!

Yvonne Pearsall 24.08.2018 - 06:54:

I have completed the pattern to the casting off of the 10 sts and assume I have to rejoin the yarn to the back and continue on.

Barbara 07.08.2018 - 05:28:

Hola! Tengo una pregunta respecto de las disminuciones que hay que hacer luego del resorte. La pregunta es si los puntos indicados hay que reducirlos todos en una vuelta o si se van reduciendo 2 puntos del lado derecho hasta alcanzar el número de puntos indicados. Desde ya, muchas gracias!

DROPS Design 07.08.2018 kl. 18:11:

Hola Barbara. Después del elástico las disminuciones se trabajan repartidas en la primera fila en punto jersey ( el número de puntos para disminuir depende de la talla)

Margarita Castillo Martinez 01.08.2018 - 21:06:

Me pueden explicar como se hacen las disminuciones para el cuello del chaleco, soy de México y me encantan sus modelos

DROPS Design 07.08.2018 kl. 19:55:

Hola Margarita. Para el escote del chaleco se utilizan dos técnicas: las disminuciones dentro de la cenefa del escote y las vueltas cortas trabajadas sobre los puntos de la cenefa del escote. Las disminuciones se explican antes del patrón, en un apartado, y este video te podría ayudar a elaborar el escote correcto:

Tonnie Höfelt 11.07.2018 - 20:15:

Inmiddels ben er achter na nog een keer goed lezen viel het kwartje

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-8