DROPS Baby / 21 / 8

Junior by DROPS Design

Neulottu V-aukollinen kohoneuleliivi DROPS BabyMerino- tai BabyAlpaca Silk -langasta.

DROPS Design: Malli nro BM-036-by
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS BABY MERINO:
100-100-100 (100-150) g nro 19, harmaa

Tai: Garnstudion DROPS BABYALPACA SILK:
100-100-100 (150-150) g nro 8465, keskiharmaa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 2,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.
DROPS HELMIÄISNAPPI (521): 4 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit: liivi, v-aukko,

KAHDEN KERROKSEN HELMINEULE:
1. krs: *2 o, 2 n*, toista *-*.
2. krs: Neulo oikeat s:t oikein ja nurjat s:t nurin.
3. krs: Neulo oikeat s:t nurin ja nurjat s:t oikein.
4. krs: Kuten 2. krs.
Toista jatkossa krs:ia 1.-4.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeassa etureunassa. 1 napinläpi = neulo etureunan 2. ja 3. s oikein yhteen ja tee sitten 1 langankierto puikolle. Tee napinlävet kun työn pituus on:
KOKO 1/3 KK: 2, 6, 10 ja 14 cm.
KOKO 6/9 KK: 2, 7, 11 ja 16 cm.
KOKO 12/18 KK: 2, 7, 12 ja 17 cm.
KOKO 2 v: 2, 8, 13 ja 19 cm.
KOKO 3/4 v: 2, 8, 14 ja 20 cm.

KAHDEN KERROKSEN HELMINEULEEN V-AUKON JA KÄDENTIEN KAVENNUKSET:
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
KAVENNA NÄIN ENNEN ETUREUNAA/KÄDENTIEN REUNAA:
Kun viimeisen s:n tulee olla oikea s: 2 s oikein yhteen.
Kun viimeisen s:n tulee olla nurja s: 2 s nurin yhteen.
KAVENNA NÄIN ETUREUNAN/KÄDENTIEN REUNAN JÄLKEEN:
Kun ensimmäisen s:n tulee olla oikea s: Nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
Kun ensimmäisen s:n tulee olla nurja s: 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen).
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen.
Luo 148-168-184 (204-224) s pyöröpuikolle nro 2,5 Baby Merino -langalla. Ensimmäinen krs (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 s AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) = etureuna, *2 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 s, neulo lopuksi 2 o ja 5 s ainaoikeaa = etureuna. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, ja neulo kummassakin reunassa 5 s:lla ainaoikeaa, kunnes työn pituus on 3-3-4 (4-5) cm. Tee samalla etureunaan NAPINLÄVET (ks. selitys yllä). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin etureunassa. Kavenna SAMALLA joustinneuleen jälkeisellä krs:lla tasavälein 32-36-40 (44-52) s (älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla) = 116-132-144 (160-172) s. Kiinnitä 1 merkkilanka 31-35-39 (43-45) s:n päähän kummastakin reunasta (= 54-62-66 (74-82) s merkkilankojen välissä takakappaleessa). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 7-7½-8 (9-10) cm, neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 5 s ainaoikeaa, 21-21-27 (27-31) s sileää neuletta, siirrä näiden silmukoiden viimeiset 16-16-20 (20-24) s apulangalle taskureunusta varten, neulo kunnes jäljellä on 10-10-12 (12-12) s, siirrä neulottujen silmukoiden viimeiset 16-16-20 (20-24) s apulangalle taskureunusta varten, neulo vielä 5-5-7 (7-7) s sileää neuletta ja 5 s ainaoikeaa. Luo seuraavalla krs:lla kummankin apulangan silmukoiden tilalle 16-16-20 (20-24) s = 116-132-144 (160-172) s. Jatka sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa ainaoikeaa, kunnes työn pituus on 13-14-16 (16-18) cm. Neulo nyt kaikilla silmukoilla 4 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla KAHDEN KERROKSEN HELMINEULETTA (ks. selitys yllä). HUOM: Etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa kuten aiemmin. LUE SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA! Kun työn pituus on 15-17-18 (20-21) cm, neulo krs:n ensimmäisillä 5 s:lla 2 krs ainaoikeaa (muut s:t jätetään neulomatta), neulo 1 krs kaikilla silmukoilla, neulo sitten toisen reunan ensimmäisillä 5 s:lla 2 krs ainaoikeaa (tällä tavoin pääntiestä tulee siisti). Tee sitten V-aukon kavennukset (ks. selitys yllä): Kavenna joka 2. krs (eli jokaisella oikean puolen krs:lla) 12-13-16 (16-16) x 1 s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 16-17-19 (20-22) cm, neulo kummankin sivun keskimmäisillä 18-20-20 (20-20) s:lla (eli 9-10-10 (10-10) s:lla kummankin merkkilangan molemmin puolin) 4 krs ainaoikeaa (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Päätä seuraavalla krs:lla kummankin sivun keskimmäiset 8-10-10 (10-10) s kädenteitä varten ja neulo etu- ja takakappale erikseen.

TAKAKAPPALE:
= 46-52-56 (64-72) s. Neulo kahden kerroksen helmineuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa (= kädenteiden reunukset). Tee SAMALLA kummassakin reunassa kädentien kavennukset (ks. selitys yllä): Kavenna joka 2. krs (eli jokaisella oikean puolen krs:lla) 5-6-6 (6-6) x 1 s = 36-40-44 (52-60) s. Jatka kahden kerroksen helmineuletta, ja neulo kummassakin reunassa ainaoikeaa, kunnes työn pituus on 24-26-29 (31-34) cm. Neulo sitten kaikilla silmukoilla ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 25-27-30 (32-35) cm, päätä keskimmäiset 16-18-20 (20-24) s pääntietä varten = 10-11-12 (16-18) s jäljellä kummallakin olalla. Neulo molemmat puolet erikseen. Neulo ainaoikeaa kunnes työn pituus on 26-28-31 (33-36) cm. Päätä s:t. Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti.

VASEN ETUKAPPALE:
Jatka kahden kerroksen helmineuletta ja ainaoikein -neuletta ja tee SAMALLA sivussa kädentien kavennukset kuten takana. Jatka V-aukon kavennuksia kuten aiemmin. Viimeisen kavennuskerroksen jälkeen, työssä on jäljellä 10-11-12 (16-18) s. Neulo kaikilla silmukoilla ainaoikeaa, kunnes työn pituus on 26-28-31 (33-36) cm. Päätä s:t.

OIKEA ETUKAPPALE:
Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

TASKUREUNUS:
Ota toisen etukappaleen apulangalla odottavat 16-16-20 (20-24) s puikoille nro 2,5. Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta, lukuun ottamatta 1 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa (oikealta puolelta katsottuna joustinneule alkaa ja loppuu 2 oikealla s:lla). Kun taskureunuksen pituus on 2½-2½-3 (3-3) cm, päätä s:t löyhästi joustinneuletta neuloen. Kiinnitä taskureunuksen sivut etukappaleeseen. Kiinnitä taskuaukko taskureunuksen pohjaan, työn takaosaan. Neulo toinen taskureunus samoin ja kiinnitä se toiseen etukappaleeseen samalla tavalla.

VIIMEISTELY:
Ompele olkasaumat. Kiinnitä napit.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 21-8 alkuperäisohjeeseen.