Wonder Wave by DROPS Design

DROPS jakke i ”Muskat” med korte ermer, bølgemønster og rundfelling. Str 3 - 12 år

DROPS design: Modell nr R-030-bn
---------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/7 - 8/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104-110/122-128/140-146/152
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
200-200-250-250 g f.nr 04, syrin.

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 28 p med Bølgemønster på 10 x 10 cm. 1 rapport av mønsteret skal måle ca 6 cm i bredden.
DROPS Kantet sølvknapp nr 534: 3 stk.
---------------------------------------------------------

BØLGEMØNSTER:
Se diag M.1 og M.2. Alle p i diag viser mønsteret sett fra retten.
RILLE (rundt på settp/rundp):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe fra retten. 1 knapphull = fell tredje stolpem fra kanten, på neste p legges det opp 1 ny m over den felte m.
Fell til knapphull når arb måler:
STR 3/4 år: 18, 23 og 27 cm.
STR 5/7 år: 20, 25 og 29 cm.
STR 8/10 år: 21, 27 og 31 cm.
STR 10/12 år: 23, 29 og 33 cm.
NB: Siste knapphull felles på p etter M.2 er ferdig.
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg løst opp 152-166-180-194 m (inkl 5 stolpem i hver side) på rundp 4 med Muskat Strikk første p slik fra retten: * 10 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 8-10-12-14 m, strikk disse r = 140-153-166-179 m. Videre strikkes det 3 p r frem og tilbake. Fortsett med M.1 med 5 stolpem i hver side i riller til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler ca 16-18-18-19 cm (avpass slik at det gjenstår 1 p av M.1), strikkes neste p slik (= vrangen): Strikk 34-37-41-44 m, fell 7-7-6-6 m løst av til ermhull, strikk 58-65-72-79 m, fell 7-7-6-6 m løst av til ermhull og strikk ut p (= 34-37-41-44 m).
Legg arb til side og strikk ermene.

HØYRE ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 59-59-74-74 m på settp 4 med Muskat. Strikk første omg slik: * 6 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3-3-2-2 m, strikk disse r = 52-52-65-65 m. Videre strikkes 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sett 1 merke på beg av omg. Forsett med M.1 - start i den 11.-1.-4.-7. m i diag, telt fra høyre (i str 3/4 og 8/10 år, strikkes den første m rett, og på slutten av omg strikkes den rett sammen med siste m på omg). Fortsett slik til arb måler ca 3-4-4-5 cm (avpass slik at det gjenstår 1 omg av M.1). På neste omg felles de FØRSTE 6-6-7-7 m av, strikk ut omg = 46-46-58-58 m.

VENSTRE ERME:
Legg opp og strikk som høyre erme, men når arb måler 3-4-4-5 cm felles det slik:
Str 3/4 og 8/10 år: Fell de FØRSTE 6-7 m på omg.
Str 5/7 og 11/12: Fell de SISTE 6-7 m på omg.
(dette er viktig for at mønsteret skal stemme videre på bærestk).

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 218-231-270-283 m. NB: Det er veldig viktig at høyre erme settes i høyre side og venstre erme i venstre side slik at mønsteret går opp videre.
Fortsett med M.2 – start ved pilen for riktig str - med 5 stolpem i riller hver side (= 16-17-20-21 rapporter rundt).
SAMTIDIG, når arb måler 18-20-21-23 cm, starter fellingen til KNAPPHULL - se forkl over!
Når M.2 er strikket ferdig i høyden er det 90-95-110-115 m igjen på p. Strikk neste p slik fra retten: 5 r (samtidig felles det til siste knapphull), * 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* til det gjenstår 7-6-6-5 m, strikk disse r = 64-67-77-80 m. Strikk 3-3-5-5 p r frem og tilbake, fell deretter av med r fra retten.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene og sy i knappene.