Wonder Wave by DROPS Design

DROPS jakke i ”Muskat” med korte ermer, bølgemønster og rundfelling. Str 3 - 12 år

DROPS design: Modell nr R-030-bn
---------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/7 - 8/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104-110/122-128/140-146/152
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
200-200-250-250 g f.nr 04, syrin.

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 28 p med Bølgemønster på 10 x 10 cm. 1 rapport av mønsteret skal måle ca 6 cm i bredden.
DROPS Kantet sølvknapp nr 534: 3 stk.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (105)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 92kr. Les mer.
BØLGEMØNSTER:
Se diag M.1 og M.2. Alle p i diag viser mønsteret sett fra retten.
RILLE (rundt på settp/rundp):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe fra retten. 1 knapphull = fell tredje stolpem fra kanten, på neste p legges det opp 1 ny m over den felte m.
Fell til knapphull når arb måler:
STR 3/4 år: 18, 23 og 27 cm.
STR 5/7 år: 20, 25 og 29 cm.
STR 8/10 år: 21, 27 og 31 cm.
STR 10/12 år: 23, 29 og 33 cm.
NB: Siste knapphull felles på p etter M.2 er ferdig.
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg løst opp 152-166-180-194 m (inkl 5 stolpem i hver side) på rundp 4 med Muskat Strikk første p slik fra retten: * 10 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 8-10-12-14 m, strikk disse r = 140-153-166-179 m. Videre strikkes det 3 p r frem og tilbake. Fortsett med M.1 med 5 stolpem i hver side i riller til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler ca 16-18-18-19 cm (avpass slik at det gjenstår 1 p av M.1), strikkes neste p slik (= vrangen): Strikk 34-37-41-44 m, fell 7-7-6-6 m løst av til ermhull, strikk 58-65-72-79 m, fell 7-7-6-6 m løst av til ermhull og strikk ut p (= 34-37-41-44 m).
Legg arb til side og strikk ermene.

HØYRE ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 59-59-74-74 m på settp 4 med Muskat. Strikk første omg slik: * 6 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3-3-2-2 m, strikk disse r = 52-52-65-65 m. Videre strikkes 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sett 1 merke på beg av omg. Forsett med M.1 - start i den 11.-1.-4.-7. m i diag, telt fra høyre (i str 3/4 og 8/10 år, strikkes den første m rett, og på slutten av omg strikkes den rett sammen med siste m på omg). Fortsett slik til arb måler ca 3-4-4-5 cm (avpass slik at det gjenstår 1 omg av M.1). På neste omg felles de FØRSTE 6-6-7-7 m av, strikk ut omg = 46-46-58-58 m.

VENSTRE ERME:
Legg opp og strikk som høyre erme, men når arb måler 3-4-4-5 cm felles det slik:
Str 3/4 og 8/10 år: Fell de FØRSTE 6-7 m på omg.
Str 5/7 og 11/12: Fell de SISTE 6-7 m på omg.
(dette er viktig for at mønsteret skal stemme videre på bærestk).

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 218-231-270-283 m. NB: Det er veldig viktig at høyre erme settes i høyre side og venstre erme i venstre side slik at mønsteret går opp videre.
Fortsett med M.2 – start ved pilen for riktig str - med 5 stolpem i riller hver side (= 16-17-20-21 rapporter rundt).
SAMTIDIG, når arb måler 18-20-21-23 cm, starter fellingen til KNAPPHULL - se forkl over!
Når M.2 er strikket ferdig i høyden er det 90-95-110-115 m igjen på p. Strikk neste p slik fra retten: 5 r (samtidig felles det til siste knapphull), * 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* til det gjenstår 7-6-6-5 m, strikk disse r = 64-67-77-80 m. Strikk 3-3-5-5 p r frem og tilbake, fell deretter av med r fra retten.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene og sy i knappene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

VENSTRE ERME:
Legg opp og strikk som høyre erme, men når arb måler 3-4-4-5 cm felles det slik:
Str 3/4 og 8/10 år: Fell de FØRSTE 6-7 m på omg.
Str 5/7 og 11/12: Fell de SISTE 6-7 m på omg.
(dette er viktig for at mønsteret skal stemme videre på bærestk).
Oppdatert online: 02.05.2012

Kommentarer (105)

Legg inn en kommentar!

Lina 27.07.2018 - 04:11:

Re pattern Wonder Wave 22/22 drops children - On the right sleeve, I do not understand what you mean by "Continue with diagram M.1 - beg in the 11th-1st-4th-7th sts in diagram, count from the right (in size 3/4 and 8/10 years, K first st, and at the end of round K this st tog with the last st on round)." Can you please clarify what 'beg in the 11th-1st-4th-7th sts in diagram means'. Thank you.

DROPS Design 27.07.2018 kl. 09:03:

Hi Lina, The 4 different numbers refer to the 4 different sizes, so you choose the number applicable to your size. Happy knitting!

Noëlline Chouinard 20.06.2018 - 01:32:

Est ce qu'il y a un empiècement qu'on fait à part ou que c"est en continuité. C'est la première fois que j'essaie un patron. Merci!

DROPS Design 20.06.2018 kl. 08:23:

Bonjour Mme Chouinard, on tricote d'abord le dos et les devants (en commençant par le devant droit en début de rang sur l'endroit) jusqu'aux emmanchures, on rabat les mailles des emmanchures et on met en attente. On tricote ensuite les manches et on place ensuite les mailles des manches sur la même aiguille que le dos et le devant, au-dessus des mailles rabattues pour les emmanchures (voir vidéo de la technique) et on tricote l'empiècement en diminuant grâce à M.2. Bon tricot!

Tarja 18.05.2018 - 15:14:

Hei taas, esitin asiani epäselvästi edellisessä kysymyksessäni eli kun teen kuviota M. 2 niin siinähän silmukoiden määrä vähenee. Minun työssäni alun 231:stä 95:en joten jossainhan kavennusten on tapahduttava. Kavennetaanko siis jokaisen mallikerran molemmin puolin kutomalla 2 silmukkaa yhteen nurjalla puolella. Siltä näyttää koska kuviossa mallikerta kapenee ylös edetessä. Vai miten pitää menetellä?

DROPS Design 21.05.2018 kl. 14:28:

Kavennukset tehdään oikean puolen kerroksilla, esim. piirroksen 17. kerroksella mallikerrasta kapenee 2 silmukkaa. Nämä kavennukset tapahtuvat siten, että mallikerran keskellä tehdään vain 2 langankiertoa vaikka mallikerrassa kavennetaan 4 silmukkaa.

Tarja 17.05.2018 - 19:50:

Työstän kuviota M.2. Haluan varmistaa, että olen ymmärtänyt oikein eli kavennanko työn keskellä jokaisen mallikerran alussa ja lopussa nurjalla puolella kutomalla 2 silmukkaa yhteen?

DROPS Design 18.05.2018 kl. 14:05:

Hei, kaikki piirroksen M.2 kavennukset tehdään oikealla puolella. Nurjalla neulotaan joko nurjaa tai oikeaa, piirroksen mukaisesti. Eli piirroksen ensimmäinen kerros neulotaan oikealta puolelta.

Karin Bodin 05.05.2018 - 10:55:

Snälla skriv hur första mönstervarvet börjar på höger ärm .Inta bara att jag ska starta i 4: maskan utan fortsättningen och hur jag ska sluta varvet . Tack !

DROPS Design 07.05.2018 kl. 14:32:

Hei Karin. Jeg regner med du strikker str 8/10 siden du referte til 4 masken. Du begynner med den 4 masken fra høyre på M.1, og siden dette er en del av en felling strikkes denne masken rett, som beskrevet i oppskirften. Så strikkes M.1 videre som anvist: en rett, ett kast, en rett, et kast, en rett, ett kast osv. Den siste masken på omgangen strikkes rett sammen med den første masken. Fortsett M.1 oppover. God fornøyelse

Sandra Topke 16.04.2018 - 17:04:

Ich verstehe M2 nicht, was bedeuten die Einrücker in Reihe 18, 26 und 34?

DROPS Design 17.04.2018 kl. 08:40:

Liebe Frau Topke, bei der 18. , 26., 34. und 42. Reihe werden Sie 2 Maschen in jedem Rapport abnehmen, z.B. bei der 18. Reihe nehmen Sie 4 Maschen (= 4 x 2 M re zs) ab und stricken nur 2 Umschläge = 2 M werden abgenommen. Wenn M.2 fertig in der Höhe ist, bleiben nur 5 M übrig in jedem Rapport. ;Viel Spaß beim stricken!

Maria 25.03.2018 - 18:28:

Nel frattempo ho rifatto da capo la manica e ho capito come funziona il 1° giro del diagramma M1 e sono quindi riuscita a farlo. Grazie lo stesso.

Maria 25.03.2018 - 15:18:

Grazie per la risposta. Sto ora facendo la taglia 8/10 anni e nelle maniche non riesco a capire il 1° giro del diagramma M1, dove si dice di cominciare dalla 4^ m del diagramma lavorando a diritto la prima maglia e poi di lavorarla alla fine del giro a diritto insieme all'ultima. Così facendo non mi viene il motivo giusto: mi risultano solo 3 volte 2 m ins, a diritto anziché 4 volte. dove sbaglio? Grazie per l'aiuto.

Maria 20.03.2018 - 17:34:

Avrei bisogno di aiuto per quanto riguarda le maniche. Lavorando il diagramma M1 in tondo sui ferri a doppia punta, come devo lavorare tutti i giri: al diritto? Grazie mille per il vostro aiuto. maria

DROPS Design 21.03.2018 kl. 09:54:

Buongiorno Maria. Lavorando M1 in tondo, la seconda riga deve lavorarla a rovescio, la terza e la quarta a diritto. Buon lavoro!

Verner Gisele 10.01.2018 - 12:00:

Un gros merci a votre équipe...et de l’aide donné pour réaliser ce modele a la perfection... sans votre aide et vos explications je n’y serait pas arrivé..

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-22