Wonder Wave by DROPS Design

DROPS jakke i ”Muskat” med korte ermer, bølgemønster og rundfelling. Str 3 - 12 år

DROPS design: Modell nr R-030-bn
---------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/7 - 8/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104-110/122-128/140-146/152
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
200-200-250-250 g f.nr 04, syrin.

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 28 p med Bølgemønster på 10 x 10 cm. 1 rapport av mønsteret skal måle ca 6 cm i bredden.
DROPS Kantet sølvknapp nr 534: 3 stk.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (100)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 84kr. Les mer.
BØLGEMØNSTER:
Se diag M.1 og M.2. Alle p i diag viser mønsteret sett fra retten.
RILLE (rundt på settp/rundp):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe fra retten. 1 knapphull = fell tredje stolpem fra kanten, på neste p legges det opp 1 ny m over den felte m.
Fell til knapphull når arb måler:
STR 3/4 år: 18, 23 og 27 cm.
STR 5/7 år: 20, 25 og 29 cm.
STR 8/10 år: 21, 27 og 31 cm.
STR 10/12 år: 23, 29 og 33 cm.
NB: Siste knapphull felles på p etter M.2 er ferdig.
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg løst opp 152-166-180-194 m (inkl 5 stolpem i hver side) på rundp 4 med Muskat Strikk første p slik fra retten: * 10 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 8-10-12-14 m, strikk disse r = 140-153-166-179 m. Videre strikkes det 3 p r frem og tilbake. Fortsett med M.1 med 5 stolpem i hver side i riller til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler ca 16-18-18-19 cm (avpass slik at det gjenstår 1 p av M.1), strikkes neste p slik (= vrangen): Strikk 34-37-41-44 m, fell 7-7-6-6 m løst av til ermhull, strikk 58-65-72-79 m, fell 7-7-6-6 m løst av til ermhull og strikk ut p (= 34-37-41-44 m).
Legg arb til side og strikk ermene.

HØYRE ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 59-59-74-74 m på settp 4 med Muskat. Strikk første omg slik: * 6 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3-3-2-2 m, strikk disse r = 52-52-65-65 m. Videre strikkes 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sett 1 merke på beg av omg. Forsett med M.1 - start i den 11.-1.-4.-7. m i diag, telt fra høyre (i str 3/4 og 8/10 år, strikkes den første m rett, og på slutten av omg strikkes den rett sammen med siste m på omg). Fortsett slik til arb måler ca 3-4-4-5 cm (avpass slik at det gjenstår 1 omg av M.1). På neste omg felles de FØRSTE 6-6-7-7 m av, strikk ut omg = 46-46-58-58 m.

VENSTRE ERME:
Legg opp og strikk som høyre erme, men når arb måler 3-4-4-5 cm felles det slik:
Str 3/4 og 8/10 år: Fell de FØRSTE 6-7 m på omg.
Str 5/7 og 11/12: Fell de SISTE 6-7 m på omg.
(dette er viktig for at mønsteret skal stemme videre på bærestk).

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 218-231-270-283 m. NB: Det er veldig viktig at høyre erme settes i høyre side og venstre erme i venstre side slik at mønsteret går opp videre.
Fortsett med M.2 – start ved pilen for riktig str - med 5 stolpem i riller hver side (= 16-17-20-21 rapporter rundt).
SAMTIDIG, når arb måler 18-20-21-23 cm, starter fellingen til KNAPPHULL - se forkl over!
Når M.2 er strikket ferdig i høyden er det 90-95-110-115 m igjen på p. Strikk neste p slik fra retten: 5 r (samtidig felles det til siste knapphull), * 2 r sm, 1 r *, gjenta fra *-* til det gjenstår 7-6-6-5 m, strikk disse r = 64-67-77-80 m. Strikk 3-3-5-5 p r frem og tilbake, fell deretter av med r fra retten.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene og sy i knappene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

VENSTRE ERME:
Legg opp og strikk som høyre erme, men når arb måler 3-4-4-5 cm felles det slik:
Str 3/4 og 8/10 år: Fell de FØRSTE 6-7 m på omg.
Str 5/7 og 11/12: Fell de SISTE 6-7 m på omg.
(dette er viktig for at mønsteret skal stemme videre på bærestk).
Oppdatert online: 02.05.2012

Kommentarer (100)

Legg inn en kommentar!

Sandra Topke 16.04.2018 - 17:04:

Ich verstehe M2 nicht, was bedeuten die Einrücker in Reihe 18, 26 und 34?

DROPS Design 17.04.2018 kl. 08:40:

Liebe Frau Topke, bei der 18. , 26., 34. und 42. Reihe werden Sie 2 Maschen in jedem Rapport abnehmen, z.B. bei der 18. Reihe nehmen Sie 4 Maschen (= 4 x 2 M re zs) ab und stricken nur 2 Umschläge = 2 M werden abgenommen. Wenn M.2 fertig in der Höhe ist, bleiben nur 5 M übrig in jedem Rapport. ;Viel Spaß beim stricken!

Maria 25.03.2018 - 18:28:

Nel frattempo ho rifatto da capo la manica e ho capito come funziona il 1° giro del diagramma M1 e sono quindi riuscita a farlo. Grazie lo stesso.

Maria 25.03.2018 - 15:18:

Grazie per la risposta. Sto ora facendo la taglia 8/10 anni e nelle maniche non riesco a capire il 1° giro del diagramma M1, dove si dice di cominciare dalla 4^ m del diagramma lavorando a diritto la prima maglia e poi di lavorarla alla fine del giro a diritto insieme all'ultima. Così facendo non mi viene il motivo giusto: mi risultano solo 3 volte 2 m ins, a diritto anziché 4 volte. dove sbaglio? Grazie per l'aiuto.

Maria 20.03.2018 - 17:34:

Avrei bisogno di aiuto per quanto riguarda le maniche. Lavorando il diagramma M1 in tondo sui ferri a doppia punta, come devo lavorare tutti i giri: al diritto? Grazie mille per il vostro aiuto. maria

DROPS Design 21.03.2018 kl. 09:54:

Buongiorno Maria. Lavorando M1 in tondo, la seconda riga deve lavorarla a rovescio, la terza e la quarta a diritto. Buon lavoro!

Verner Gisele 10.01.2018 - 12:00:

Un gros merci a votre équipe...et de l’aide donné pour réaliser ce modele a la perfection... sans votre aide et vos explications je n’y serait pas arrivé..

Gisele Verner 14.12.2017 - 21:00:

Pour les manches (5/7) on tricote en rond et non aller retour... on fait quoi avec le diagramme M1 qui dit 1 maille endroit sur l’envers...en rond on est toujours sur l’endroit...c’est ma premiere fois avec un diagramme...merci

DROPS Design 15.12.2017 kl. 08:32:

Bonjour Mme Verner, quand on tricote M.1 en rond, le 2ème rang va se tricoter à l'envers, ainsi, on aura le même résultat que si on avait tricoté ces mailles à l'endroit sur l'envers. Les rangs 3 et 4 vont se tricoter à l'endroit (= jersey endroit). Bon tricot!

Gisele Verner 11.12.2017 - 15:32:

Donc si je comprends bien si je fais la taille 5/7 quand je fais les manches je continue le diagramme M1 pour les 52 mailles comme d’habitude tout simplement... je n’ai pas a changer le diagramme...merci infiniment

DROPS Design 11.12.2017 kl. 16:41:

Bonjour Mme Verner, tout à fait, vous tricotez simplement M.1 sur vos 52 m (soit 4 fois le diagramme en largeur), la différence des 2 manches se fera au moment de rabattre les mailles. Bon tricot!

Gisele Verner 11.12.2017 - 11:20:

Ce n’était pas ma question: On dit continuer en M1 en commençant par la 11ieme maille... alors je tricote la 11ieme maille puis les 2 suivantes ensemble et la je retourne au debut de M1 et je tricote 2 ensemble puis 2 ensemble etc... jusqu’a Ce que 13 mailles soit tricotées et je recommence M1 en commençant par la premiere maille...est ce bien ca

DROPS Design 11.12.2017 kl. 13:35:

Bonjour Mme Verner, En taille 3/4 ans, on commence effectivement par la 11ème maille du diagramme, on va tricoter la 1ère maille à l'endroit, et, à la fin du tour, la tricoter ensemble à l'endroit avec la dernière maille du tour. Tricotez ensuite les 2 dernières m de M.1 = 2 m ens à l'end. Reprenez ensuite M.1 au début (de droite à gauche), et terminez par tricoter ensemble à l'endroit la dernière m du tour avec la 1ère m du tour. Mais, c'est en taille 3/4 ans, or vous parliez de taille 5/7 ans dans votre précédente question, dans cette taille, on commence le diagramme par la 1ère maille. Bon tricot!

Gisele Verner 09.12.2017 - 19:15:

Je fais la grandeur 5/7... J’ai essaye de comprendre comment procéder pour les manches mais sans succès... pourquoi ne pas tout simplement nous donner le diagramme a suivre pour chaque grandeur (pour les manches) il suffirait de nous faire un diagramme M1 mais avec les modifications correspondant a la grandeur... Je veux dire par exemple M1 pour la grandeur 5/7 en commençant un nouveau diagramme par la 11ieme maille...comme ca ce serait plus facile et on se tromperait pas...merci

DROPS Design 11.12.2017 kl. 10:49:

Bonjour Mme Verner, en taille 5/7 ans, on commence la manche droite par la 1ère maille du diagramme (= 2ème taille) et on rabat les 6 dernières mailles du tour. Pour la manche gauche, on commence par la 1ère maille également mais on rabat les 6 dernières mailles. Bon tricot!

Maria Wihlborg 06.08.2017 - 11:58:

Hej. Får inte till så att mönstret följer på varandra rätt. Efter uppläggningen. Ska man inte räkna kantmaskorna när man gör varvet *10 rm, 2 rm ihop*? Alltså först sticka 5 kantmaskor och sedan räkna 10 m innan mönstret börjar? Blir 4:e ggn jag repar upp😖

DROPS Design 08.08.2017 kl. 13:39:

Hej! Du ska sticka precis som det står i beskrivningen så blir det rätt. Det minskas då inga maskor över kantmaskorna.

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-22