DROPS / 121 / 33

A Kiss For Midwinter by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Nepal”. Strl XS till XXXL.

DROPS design: Modell nr NE-008
----------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
Nr 6314, jeansblå:
550-650-700-750-800-900 g

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller den virknål du måste ha för att få 12 st x 7 v på 10 x 10 cm.
DROPS SKALKNAPP MED HÅL, NR 526: 6-6-6-6-7-7 st.

Kommentarer (121)

Garnet till detta mönstret kostar 286kr. Läs mer.
VIRKINFO: Första st på varje v ersätts med 3 lm.
Varje v avslutas med 1 sm i den 3:e lm i början av v eller i början av föregående v.
MÖNSTER: Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
MINSKNINGSTIPS: Virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, men när sista genomdragningen görs, dras tråden genom alla m på nålen – det har nu minskats 1 m.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb virkas uppifrån och ned. Virka fram och tillbaka från mitt fram. Virka 91-99-107-115-123-131 lm (inkl 3 lm till att vända med) med virknål nr 4,5 och Nepal. Virka nästa varv så här:
1 st i den 4:e lm, *hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 3 nästföljande lm*, upprepa *-*, hoppa över 1 lm och avsluta med 1 st i de 2 sista lm = 67-73-79-85-91-97 st – läs VIRKINFO. Virka sedan 10 v enligt M.1 (5 st i varje sida är framkant. Framkanten virkas med 1 st i varje st och är inte medräknat i diagr). När M.1 är färdigt är det 162-178-194-210-226-242 st på v. Fortsätt med 1 st i varje st. När arb mäter 16-17-18-19-20-21 cm virkas det så här: 5 st i framkant, 1-0-2-1-0-2 st, upprepa M.2 tills det återstår 6-5-7-6-5-7 st, avsluta med 1-0-2-1-0-2 st och 5 st i framkant. Virka sedan med 1 st i varje st tills arb mäter 20-21-22-23-24-25 cm. På nästa varv virkas det så här: 24-27-30-33-36-40 st (framst), 8 lm (under ärm), hoppa över 38-40-42-44-46-46 st från föregående v (används senare till ärm), 38-44-50-56-62-70 st (bakst), 8 lm (under ärm), hoppa över 38-40-42-44-46-46 st från föregående v (används senare till ärm) och 24-27-30-33-36-40 st (framst). Sedan virkas det med 1 st i varje st/lm = 102-114-126-138-150-166 st. Sätt två markörer i arb, sätt en markör mitt i de 8 lm som lades upp under ärmen i varje sida (bakst = 46-52-58-64-70-78 st, framst = 28-31-34-37-40-44 st). Fortsätt med 1 st i varje st. När arb mäter 34-36-38-40-42-44 cm minskas 8 m jämnt fördelat (minska inte över framkanten) LÄS MINSKNINGSTIPS! = 94-106-118-130-142-158 st. När arb mäter 40-42-44-46-48-50 cm ökas det 12-12-12-12-12-14 m jämnt fördelat (öka inte över framkanten) = 106-118-130-142-154-172 st. När arb mäter 43-45-47-49-51-53 cm virkas det så här: 5 st i framkant, upprepa M.2, avsluta med 5 st i framkant. Virka sedan med 1 st i varje st tills arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm, klipp av och fäst tråden.

ÄRM:
Ärmen virkas uppifrån och ned. Påbörja virkningen mitt under ärmen så här: virka 1 fm i den 5:e lm av de 8 lm som virkades i ärmhålet på fram- och bakst. Virka 3 lm (= 1 st). Sedan virkas det med 1 st i varje lm. OBS! Innan det virkas vidare över ärmhålet virkas det 1 st i övergången (för att inte få hål). Virka sedan med 1 st i varje st över ärmhålet. Virka runt 1 st i övergången, innan det virkas 1 st i var och en av de resterande lm under ärmen = 48-50-52-54-56-56 st. Sätt en markör mitt under ärmen. ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN. Virka 1 st i varje st. När arb mäter 4 cm minskas 1 m på båda sidor om markören - läs MINSKNINGSTIPS - upprepa minskningen med 4½-4½-4-4-4-4 cm mellanrum, totalt 8-8-9-9-9-9 ggr = 32-34-34-36-38-38 st. Klipp av och fäst tråden när ärmen mäter 45-45-44-44-43-43 cm – OBS! Kortare mått i de större strl pga. större halsringning och axelvidd.

MONTERING:
Sy fast knapparna på vänster framst. Sy fast den översta knappen 1 cm från halskanten och de resterande med ca 8 cm mellanrum. Knapparna knäpps mellan 2 st i framkanten.

Diagram

= 1 st i st
= 1 st om lm-bågen
= lm
= 2 st i samma st

Trine M 06.03.2019 - 11:56:

Hej. Jeg forstår ikke hvordan jeg afslutter hver omgang med en kædemaske i 3. lm i beg af forrige omg? Hvis jeg laver en km bliver den ikke lige så høj som stm. Skal man lave en stm og afslutte den som en km og hvis ja hvordan gør man det? Eller hvordan gør man? Vh Trine

DROPS Design 11.03.2019 kl. 11:14:

Hei Trine. Du hekler en kjedemaske på vanlig måte, og du hekler den i den 3 luftmasken på starten av forrige rad, altså raden under den du nå hekler. Den vil derfor festes lenger ned enn resten av raden, men dette gjevner seg ut og vil ikke være synlig. God fornøyelse

Anita Toft Jensen 27.01.2019 - 18:39:

Jeg er i gang med denne flotte sag. Jeg bruger Drops Nepal, men hækler med nål 6 for at få fastheden til at passe. Skal jeg så bruge mere garn, end der er oplyst i opskriften ? Har brugt 3 nøgler på at hækle ca. 15 cm

DROPS Design 29.01.2019 kl. 13:18:

Hei Anita. Hvis heklefastheten din stemmer overens med den angitte heklefastheten skal garnmengden også stemme overens. Du har gjort helt rett når du justerer nålstørrelsen slik at heklefastheten blir riktig. God fornøyelse.

Porte 23.01.2019 - 19:16:

J exécute le 121-33 et ne comprend pas le diagramme M1 les signes manquants dans les explications Merci de m aider

DROPS Design 24.01.2019 kl. 09:44:

Bonjour Mme Porte, tous les symboles du diagramme M.1 sont expliqués, lisez le diagramme en commençant en bas à droite sur l'endroit (rang 1 = 2 brides dans la même maille, 1 bride dans chacune des 2 m suivantes), et sur l'envers de gauche à droite: (rang 2= 1 bride dans les 3 m suivantes, 2 brides dans la m suivante). Bon crochet!

Flaminia Cornaggia 18.01.2019 - 22:29:

Hello, sorry for disturbing. I am a beginner and English is not my first language and this makes this pattern confusing. At line 4 of the explanation I have to use the M1 diagram, but how?\r\nShould it be 5dc+M1 repeated until the last 5 stitches (6 DC +2 DC in the same stitch) +5dc?\r\nOr the diagram has to be read from bottom to top? I\'m lost... Thank you in advance!

Flaminia Cornaggia 18.01.2019 - 14:55:

Hello, sorry for disturbing. I am a beginner and English is not my first language and this makes this pattern confusing. At line 4 of the explanation I have to use the M1 diagram, but how?\r\nShould it be 5dc+M1 repeated until the last 5 stitches (6 DC +2 DC in the same stitch) +5dc?\r\nOr the diagram has to be read from bottom to top? I\'m lost... Sorry if it is a silly question, the language barrier does not help.\r\nThank you in advance!

DROPS Design 18.01.2019 kl. 17:27:

Dear Mrs Cornaggia, work M.1 as follows: 5 dc (= front band sts), then repeat M.1 until 5 sts remain and finish with 5 dc. On row 1 in M.1 you will work: *2 dc in same st, 1 dc in each of the next 2 sts*, repeat from *-*. On row 2, work: * 1 dc in each of the next 3 sts, 2 dc in same st*, repeat from *-*. Continue like this, ie read RS rows from the right towards the left and WS rows from the left towards the right. Happy crocheting!

Carmen 10.12.2018 - 22:31:

Cuando ya tengo 18 cm en el cuerpo después de la cenefa dice 1-0-2-1-0-2 peo no entiendo que quiere decir. Son p.a ? Saltos? Cadenas? Podrían explicarlo, por favor. Gracias

DROPS Design 16.12.2018 kl. 22:15:

Hola Carmen. Revisé el patrón y no he encontrado el fallo que estás mencionando. En todos casos, la fila se trabaja con puntos altos (p.a.)

Lilith Kenis 20.11.2018 - 01:22:

Are there any pictures of the back? Thank you and greeting from Belgium in Europe

DROPS Design 20.11.2018 kl. 08:36:

Dear Mrs Kenis, there is no picture of the back of this jacket, it looks like the front piece (without buttons and opening of course). Happy crocheting!

Pansi 03.10.2018 - 10:53:

Hej! jag är inte den mest rutinerade när det gäller att läsa mönster. När jag virkat färdigt oket enligt mönster nr 1 har jag mycket fler maskor än det står i mönstret. Ska jag först virka 5 maskor och sedan börja med att virka enligt mönstret eller ska jag virka enligt mönstret direkt? Jag har provat båda delar men lyckas trots det inte få rätt antal maskor i slutändan. Känner mig jättedum men hittar inte felen.

DROPS Design 04.10.2018 kl. 08:46:

Hei Pansi. De 5 stavene til stolpe i hver side av arbeidet er ikke inkludert i mønster M.1. Du hekler altså 5 staver til stolpe, 19-21-23-25-27-29 rapporter av M.1 (altså så mange ganger M.1 gjentas i bredden) 5 staver til stolpe. Den første raden av M.1 hekles over 3 av de stavene du allerede har slik: hekle 2 staver i første stav, hekle 1 stav i hver av de neste 2 stavene = 1 stav økt. Dette gjentar du til det gjenstår 5 staver (stolpe). Når M.1 er heklet 1 gang i høyden er det 8 staver i hver rapport. Altså det økes 1 stav i hver rapport av M.1 på rad 1, 2, 5, 7 og 10. På de andre radene hekles 1 stav i hver stav. God fornøyelse.

Lilyrose 18.06.2018 - 10:24:

Bonjour madame. Est-ce normal que je doive utiliser un crochet n° 6 au lieu de 4.5 comme préconisé. Ce qui fait un point qui ne rend pas du tout comme sur la photo, mais beaucoup plus aéré. Merci pour votre réponse

DROPS Design 18.06.2018 kl. 13:44:

Bonjour Lilyrose, chacune a sa propre façon de crocheter, plus ou moins serré/lâche. Pour obtenir le même résultat que sur la photo, vous devez avoir 12 brides x 7 rangs = 10 x 10 cm. Vous pouvez avoir besoin d'un crochet plus fin ou plus gros, en fonction de votre propre façon de crocheter. Quand votre échantillon est fait, vous pouvez le laver et le faire sécher, vérifiez alors vos mesurez et essayez un nouvel échantillon si besoin. Bon crochet!

Maria Jose 17.07.2017 - 15:56:

(5 p.a. a cada lado = la cenefa, trabajar 1 p.a. en cada p.a. - no incluidos en el diagrama). ? no entiendo que es la cenefa... en caso de ser el medio del hombro tomo 5 puntos altos a cada lado es asi?

DROPS Design 27.07.2017 kl. 12:40:

Hola Maria Jose. La cenefa son los 5 primeros y los 5 últimos puntos de la fila, es decir, 5 puntos a cada lado de la labor hacia el centro del delantero.

Kommentér oppskrift DROPS 121-33