DROPS / 121 / 15

Zen Zoe by DROPS Design

Stickade DROPS sockor med flätmönster i ”Karisma”.

Tags: fläta, sockor,

DROPS design: Modell nr U-609
----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Sockans längd: ca 22 - 24 - 27 cm
Sockans höjd: ca 28 - 30 - 31 cm
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
150-150-200 g, nr 43, isblå

DROPS STRUMPST NR 3 - eller det st.nr du behöver för att få 23 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 69kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1A och M.1B, diagr visar mönstret sett från rätsidan.
HÄLMINSKNING:
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-8-9 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-8-9 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 3: Sticka tills det återstår 6-7-8 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 4: Sticka tills det återstår 6-7-8 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts, tills det återstår 10-12-14 m på st.
--------------------------------------------------------

SOCKA:
Sockan stickas runt på strumpst.
Lägg upp 51-58-65 m på strumpst 3 med Karisma. Sticka 1 rätt v. Sedan stickas det så här: resår 2 rm/3 am över de första 25-30-35 m, 2 rm, 2-3-4 am, M.1 A (= 20 m), 2-3-4 am. När arb mäter 5 cm stickas M.1 B över M.1A och de resterande m vidare som innan.
Fortsätt så tills arb mäter 21-22-23 cm. Nu minskas det 1 m i de första 5-6-7 am-partierna genom att sticka de 2 första m ihop avigt (OBS! det minskas inte i avig partierna vid sida av M.1B) = 46-52-58 m. Det stickas sedan med resår och M.1B. När arb mäter 23-24-25 cm behålls de första 22-26-30 m på st till häl, de resterande 24-26-28 m sätts på en tråd = ovanpå foten. Nu stickas det fram och tillbaka med slätst över de 22-26-30 häl-m i ca 5-5½-6 cm. Sätt en markör. Sedan minskas till HÄL - se HÄLMINSKNING!
Efter Hälminskning stickas det upp 11-13-15 m på var sida av hälen och m från tråden sätts tillbaka på st = 56-64-72 m. Sätt en markör i båda sidor av de 24-26-28 m mitt på foten. Fortsätt sedan med M.1 + 2-3-4 am på båda sidor av foten och slätst under foten. SAMTIDIGT minskas i varje sida så här: Sticka de 2 m för 1:a markören vridna räta ihop (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre) och de 2 m efter 2:a markören räta ihop på vartannat v totalt 7 ggr = 42-50-58 m. Fortsätt vidare tills arb mäter ca 18-19-21 cm (= ca 4-5-6 cm kvar) från markören på hälen. Sätt en markör på båda sidor av foten, dvs 21-25-29 m över och under foten. Sedan stickas alla m i slätst. SAMTIDIGT minskas för tårna på var sida av de båda markörerna så här: Sticka de 2 m före markören räta ihop och de 2 m efter markören vridna räta ihop. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 4-6-7 ggr och sedan på varje v totalt 5-4-5 ggr = 6-10-10 m. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 14.09.2010
Ny diagramtext.

= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st framför arb, 2 am, 2 rm från hj.st
= sätt 2 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 2 am från hj.st

DERAS Marie-Danièle 03.06.2018 - 17:03:

Bonjour pouvez vous me dire on commence la torsade en partant du bas ou du haut du diagrame merci de ce que vous pourrez me dire marie danièle

DROPS Design 03.06.2018 kl. 22:49:

Bonsoir Marie-Danièle! Vous commencez la torsade en partant du bas du diagrame, par le coin en bas à droite . Bon tricot!

Silje 07.01.2018 - 22:50:

Hei Hva menes med "Videre fortsettes det med M.1 + 2 vi i hver side oppå foten" ? Er M.1 = M.1 B? Og hva betyr "vi"? På forhånd takk.

DROPS Design 11.01.2018 kl. 13:23:

Hei Silje. Her har det blitt en tastefeil. "vi" skal være "vr" (=vrang). Og det skal være M.1B (B`en manglet). Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette, dette er nå rettet. God fornøyelse videre!

Indre 16.12.2014 - 22:26:

I am sorry for repeat. Thank you for information.

Indre 16.12.2014 - 22:22:

The cable scheme does not match the cable pattern that is visible in the picture of socks.

Indre 16.12.2014 - 00:25:

The cable scheme does not match the cable pattern that is visible in the picture of socks.

DROPS Design 16.12.2014 kl. 10:02:

Dear Mrs Indre, please click here to read more about diagrams - remember you work here in the round, all rounds will be worked reading from the right towards the left. Happy knitting!

Lena Henriksen 30.09.2014 - 08:41:

Der er to forskellige symboler til snoning over 4 masker med fuldstændig same tekst. (De to første). Er det en fejl ? Og skal de strikkes ens ?

DROPS Design 30.09.2014 kl. 16:28:

Hej Lena. Nej, det er en lille tastefejl. Andet symbol skal vaere: sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p. Vi skal faa det rettet hurtigst muligt. Tak for meldingen.

Vriezia 10.12.2013 - 00:01:

Wonderful socks! The instructions are very clear and simple. It needs a time to do it but I have a success! I took camel wool with angora and it looks good and warm. Just finished now need to wash it. Good luck to every knitter!

Petra Tak 21.12.2012 - 21:24:

Het patroon begint met 51-58-65 steken. Na 23 cm moet er 1 st in de eerste 5-6-7 av.-delen worden geminderd door de eerste 2 st samen te breien. Dan houd je volgens mij 50-57-64 st. over, maar het patroon zegt 46-52-58 st. Hier klopt iets niet.

Britta Jensen 03.08.2010 - 12:40:

Mønsteret beskrivelsen er ens på de to øverste på diagrammet , jeg går ud fra at det er henholdsvis foran og bag arbejdet

Sini 07.07.2010 - 16:52:

Så vakra de er...

Kommentér oppskrift DROPS 121-15