DROPS / 121 / 15

Zen Zoe by DROPS Design

DROPS palmikkosukat ”Karisma”-langasta.

DROPS design: Malli nro U-609
----------------------------------------------------------
Koko: 35/37 - 38/40 - 41/43
Jalkapohjan pituus: n. 22-24-27 cm
Sukan pituus: n. 28-30-31 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS KARISMA:
150-150-200 g nro 43, jäänsininen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 23 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kenkäkoko: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), kuvio/tekniikka: palmikko, ohjetyyppi: sukat,

Katso ruutupiirrokset M.1A ja M.1B. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
2. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7-8-9 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
3. KRS (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 o, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
4. KRS (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6-7-8 s, nosta seuraava s neulomatta, neulo 1 n, vedä nostettu s neulotun yli, käännä työ.
Jatka kaventamista samalla tavalla, ja neulo niin että joka toisella kerroksella jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Kavenna kunnes työssä on 10-12-14 s jäljellä.
----------------------------------------------------------

SUKKA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo sukkapuikoille nro 3 Karisma-langalla 51-58-65 s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla mallineuletta seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 25-30-35 s:lla 2 o/3 n -joustinneuletta, 2 o, 2-3-4 n, M.1A (= 20 s), 2-3-4 n. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 5 cm, neulo jatkossa piirroksen M.1A sijaan mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti (muilla silmukoilla neulotaan kuten aiemmin). Kun työn pituus on 21-22-23 cm, kavenna jokaisessa 5-6-7 ensimmäisessä nurjassa raidassa 1 s, neulomalla raidan ensimmäiset 2 s nurin yhteen (HUOM! piirroksen M.1B molemmin puolin olevissa nurjissa raidoissa ei kavenneta silmukoita) = 46-52-58 s. Jatka joustinneuletta ja mallineuletta piirroksen M.1B mukaisesti. Kun työn pituus on 23-24-25 cm, jätä ensimmäiset 22-26-30 s työhön kantapäätä varten ja siirrä loput 24-26-28 s apulangalle (= keskellä jalan päällä).
Neulo tasona n. 5-5½-6 cm sileää neuletta kantapään silmukoilla. Kiinnitä 1 merkkilanka työhön. Tee sitten KANTAPÄÄKAVENNUKSET (ks. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 11-13-15 s ja siirrä apulangan s:t takaisin puikoille = 56-64-72 s. Kiinnitä 1 merkkilanka jalan päällä olevien 24-26-28 s:n molemmin puolin. Neulo jatkossa jalan päällä olevilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti + mallineuleen kummallakin puolella 2-3-4 s:lla nurjaa kuten aiemmin, muilla silmukoilla neulotaan sileää neuletta. Kavenna SAMALLA kummassakin sivussa 1 s näin: Neulo 1. merkkilankaa edeltävät 2 s kiertäen oikein yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen) ja neulo 2. merkkilangan jälkeiset 2 s oikein yhteen. Toista kavennukset 2 krs välein yht. 7 kertaa = 42-50-58 s. Kun työn pituus kantapään merkkilangasta mitattuna on n. 18-19-21 cm (= n. 4-5-6 cm jäljellä), kiinnitä 1 merkkilanka sukan kumpaankin sivuun siten, että jalan päällä on 21-25-29 s ja jalan alla on 21-25-29 s. Neulo jatkossa kaikilla silmukoilla sileää neuletta ja tee SAMALLA kärkikavennukset kummankin merkkilangan molemmin puolin näin: Neulo merkkilankaa edeltävät 2 s oikein yhteen, ja neulo merkkilangan jälkeiset 2 s kiertäen oikein yhteen. Kavenna joka 2. krs yht. 4-6-7 kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla yht. 5-4-5 kertaa = 6-10-10 s jäljellä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Päättele langanpäät huolellisesti.

= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, neulo 2 s nurin, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, neulo 2 s oikein, neulo apupuikon 2 s nurin

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 121-15 alkuperäisohjeeseen.