DROPS Baby / 19 / 3

Hello Stripes by DROPS Design

Set med stickad tröja med ränder, lus och raglan, byxa och sockor till baby och barn i DROPS Fabel

DROPS design: Modell nr FA-028-by-FA-029-by-FA-030-by
--------------------------------------------------------
TRÖJA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Strl i ctl: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
100-100-100 (100-100) g nr 910, sea mist
50-50-50 (100-100) g nr 100, natur

DROPS STRUMPST och RUNDST (60 cm) NR 2,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS TRÄKNAPP nr 513: 4 st.
--------------------------------------------------------
BYXA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Strl i ctl: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
100 g i alla strl i nr 100, natur
50 g i alla strl i nr 910, sea mist

DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) NR 2,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.
RESÅRBAND: ca 60 cm.
--------------------------------------------------------
SOCKOR:
Passar fotlängd: 10-11-12 (14-16) cm
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
50 g i alla strl i nr 100, natur
50 g i alla strl i nr 910, sea mist

DROPS STRUMPST NR 2,5 –
eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v i slätst på 10 x 10 cm.

Du kan ersätta färgerna i mönstret DROPS Fabel med andra färgkombinationer eller ersätta DROPS Fabel med DROPS Nord. Få inspiration av bilderna i mönstret och se i kommentarer för att se vilket färgnummer som används.

Se diagr M.1 och M.2. Hela mönstret slätstickas.
MINSKNINGSTIPS (gäller raglanminskning):
FRÅN RÄTSIDAN:
I början på v: 1 kantm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
I slutet på v (börja när det återstår 3 m): 2 rm ihop, 1 kantm.
Vid de 3 markörerna minskas i varje övergång mellan ärm och bål (börja 3 m före markören): 2 rm ihop, 2 rm (markören sitter mitt mellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
FRÅN AVIGAN:
I början på v: 1 kantm, 2 am ihop.
I slutet på v (börja när det återstår 3 m): 2 vridna am ihop (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre), 1 kantm.
Vid de 3 markörerna minskas i varje övergång mellan bål och ärm (börja 3 m före markören): 2 vridna am ihop, 2 am (markören sitter mitt mellan dessa 2 m), 2 am ihop.
OBS! Se till att m lägger sig rätt håll sett från rätsidan.
---------------------------------------------------------

TRÖJA:

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 140-156-176 (192-212) m på rundst 2,5 med sea mist. Sticka 1 rätt v, sedan stickas det resår = 2 rm / 2 am. När resåren mäter 4 cm stickas det 1 rätt v SAMTIDIGT som det minskas 12-12-16 (16-20) m jämnt fördelat = 128-144-160 (176-192) m. Sätt en markör i varje sida = 64-72-80 (88-96) m mellan markörerna. Sticka M.1. Efter M.1 stickas M.2 vidare uppöver. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter ca 17-18-21 (24-27) cm - avpassat efter 1 rand i M.2 (dvs efter 5 v av en färg) - stickas nästa v så här: avm 4 m för ärmhål, sticka 57-65-73 (81-89) m (= framst), avm 7 m för ärmhål, sticka 57-65-73 (81-89) m (= bakst) och avm de sista 3 m för ärmhål, klipp tråden. Sätt en markör i den mittersta m på bakstycket (= mitt bak i nacken).
Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 40-44-44 (48-52) m på strumpst 2,5 med sea mist. Sticka 1 rätt v, sedan stickas det resår = 2 rm / 2 am. När resåren mäter 3 cm stickas det 1 rätt v SAMTIDIGT som det minskas 4 m jämnt fördelat = 36-40-40 (44-48) m. Sätt en markör i början på v = mitt under ärmen. Sticka M.1. Efter M.1 stickas M.2 vidare uppöver. SAMTIDIGT när arb mäter 6 cm ökas det 1 m på var sida markören. Upprepa ökningen på vart 4:e-4:e-4:e (5:e-6:e) v totalt 8-8-12 (12-12) ggr = 52-56-64 (68-72) m - de ökade m stickas in i mönstret. När arb mäter ca 16-17-20 (24-28) cm - avpassa så att det avslutas på samma ställe i M.2 som på fram- och bakst - avm på nästa v 7 m mitt under ärmen (= 4 m efter markören i början på v och 3 m före markören i slutet på v = 45-49-57 (61-65) m kvar på st. Klipp tråden och lägg arb åt sidan. Sticka en ärm till.

OKET:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 204-228-260 (284-308) m. Sätt en markör i alla övergångar mellan ärmar och fram- och bakst bortsett från vänster sida fram (när plagget tas på).
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
Nu stickas det fram och tillbaka på st från vänster sida fram. Fortsätt M.2 så att ränderna stämmer över bål och ärm. Börja med att avm 3 m i början på de 2 första v (= raglanöppning).
RAGLANMINSKNING:
Minska 1 m, med början från rätsidan, på var sida av de 3 markörerna, dessutom minskas 1 m i början och i slutet på v (= 8 minskningar per v) – LÄS MINSKNINGSTIPS!
Upprepa minskningarna på vartannat v totalt 10-12-11 (12-14) ggr och sedan på varje v: 6-6-11 (12-12) ggr.
Efter alla minskningar är det 70-78-78 (86-94) m kvar på st och arb mäter ca 28-30-34 (38-42) cm upp till axeln.
Nu stickas det förhöjning bak i nacken från rätsidan – fortsätt med den färg du använder i mönstret nu och sticka enfärgat: Sticka till markören mitt bak i nacken, sticka ytterligare 6-7-7 (8-9) m och vänd arb (för att slippa hål lyfts första m löst av när det vänds och tråden stramas lite). Sticka 12-14-14 (16-18) m och vänd arb, sticka 18-21-21 (24-27) m och vänd, sticka 24-28-28 (32-36) m och vänd. Sätt alla m på en tråd och sticka raglanframkanterna före halskanten.

RAGLANFRAMKANT:
Sticka upp ca 24 till 32 m (delbart med 4) innanför 1 kantm längs raglanöppningen på ärmen med st 2,5 med sea mist. Sticka resår med 1 kantm rätst och 2 rm i varje sida, sett från rätsidan. När framkanten mäter 2 cm maskas det av med rm över rm och am över am.
Upprepa längs raglanöppningen på framst, men efter 2 v avm till 3 knapphål jämnt fördelat (det blir även 1 knapphål på halskanten). 1 knapphål = avm 2 m och lägg på nästa v upp 2 nya m över de avm.

HALSKANT:
Sätt tillbaka m från tråden i halsen till rundst 2,5 och sticka dessutom upp 5 m över varje framkant med sea mist = 80-88-88 (96-104) m. Sticka resår fram och tillbaka från raglanöppningen, sett från rätsidan: 1 kantm rätst, * 2 rm / 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm och 1 kantm rätst. SAMTIDIGT efter 2 v avm till ett knapphål över de andra på raglanframkanten. När halskanten mäter 2 cm maskas det av med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningen under ärmarna. Sy ihop raglanframkanterna nederst, med öppningen mot ärmen.
Sy i knapparna.
--------------------------------------------------------
BYXA:

MÖNSTER:
Se diagr M.1 – mönstret slätstickas.
MINSKNINGSTIPS:
Minska 3 m före markör: 2 rm ihop, 1 rm.
Minska efter markör: 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
--------------------------------------------------------

BYXA:
Arb stickas runt på st, nerifrån och upp.

BEN:
Lägg löst upp 52-56-60 (64-68) m på strumpst 2,5 med sea mist. Sätt en markör i början på v = insidan av benet. Sticka 1 rätt v, sedan stickas resår = 2 rm / 2 am runt på st i 5-5-6 (6-6) cm. Sticka 1 rätt v. Därefter stickas M.1. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Efter M.1 stickas det vidare med natur och slätst. SAMTIDIGT på första varvet efter M.1 ökas det 1 m på var sida av markören. Upprepa ökningen på vart 3:e-4:e-5:e (8:e-12:e) v totalt 10-11-10 (9-8) ggr = 72-78-80 (82-84) m. När arb mäter 16-19-22 (27-33) cm (ökningarna ska nu vara avslutade) delas arb på insidan av benet och det stickas vidare fram och tillbaka på st (detta görs för att sedan lättare kunna sätta in benen på samma rundst). Lägg upp 1 ny m i var sida till sömsmån = 74-80-82 (84-86) m. När arb mäter 18-21-24 (29-35) cm avm 3 m i början på de 2 följande v, med början från rätsidan = 68-74-76 (78-80) m. Lägg arb åt sidan och sticka ytterligare ett ben på samma sätt.

BYXAN:
Sätt in benen på samma rundst 2,5 = 136-148-152 (156-160) m – varvets början = mitt bak. Sätt en markör mitt fram. Sticka slätst runt på st med natur – SAMTIDIGT minskas 1 m på var sida av markören mitt fram – LÄS MINSKNINGSTIPS. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 5-8-7 (6-5) ggr = 126-132-138 (144-150) m. När arb mäter 32-38-42 (48-55) cm stickas det 1 v slätst SAMTIDIGT som antalet m justeras till 124-132-140 (144-152) m. Sedan stickas det förhöjning bak: Sticka 12 m från varvets början, vänd arb (för att slippa hål lyfts första m löst av när det vänds och tråden stramas lite). Sticka 24 m och vänd arb, sticka 36 m och vänd, sticka 48 m och vänd. Fortsätt sticka 12 m mer för varje gång det vänds 6-6-6 (8-8) ggr till. Sedan stickas M.1 över alla m men mönstret stickas uppifrån och ned i diag. Efter M.1 stickas det vidare med sea mist och slätst. När arb mäter 36-42-46 (52-59) cm stickas nästa v så här: * 2 rm ihop, 1 omslag *, upprepa *-* v runt (= vikkant). Sedan stickas det slätst i 2 cm, till sömsmån, innan det avm löst.

MONTERING:
Sy ihop sprundet på insidan av varje ben innanför 1 kantm. Sy ihop öppningen mellan benen.
Vik sömsmånen mot avigan i vikkanten och sy fint fast på avigan, låt en liten öppning vara kvar för att trä i resåren.
--------------------------------------------------------
SOCKA:

MÖNSTER:
Se diagr M.1 – mönstret slätstickas.
HÄLMINSKNING:
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-6 (7-8) m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-6 (7-8) m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-5-5 (6-7) m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-5-5 (6-7) m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt, genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts, tills det återstår 8-10-10 (10-12) m på st.
MINSKNINGSTIPS:
Minska före markör: 2 rm ihop.
Minska efter markör: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
---------------------------------------------------------

SOCKA:
Lägg upp 48-52-52 (56-60) m på strumpst 2,5 med sea mist. Sticka resår = 2 rm / 2 am i 5-6-6 (7-7) cm. Sedan stickas det 1 v slätst SAMTIDIGT som det minskas 12 m jämnt fördelat = 36-40-40 (44-48) m. Sedan stickas M.1. Efter M.1 stickas det vidare med natur och slätst. När arb mäter 7-8-8 (9-9) cm behålls de första 18-20-20 (22-26) m på st till häl och de resterande 18-20-20 (22-22) m sätts på en tråd (= ovanpå foten). Sticka slätst fram och tillbaka över häl-m i 3-3½-4 (4-4½) cm – sätt i en markör. Nu stickas hälminskning – SE FÖRKL OVAN! Plocka sedan upp 8-9-10 (10-11) m på var sida av hälen, och m från tråden (på foten) sätts tillbaka på st = 42-48-50 (52-56) m. Fortsätt runt med slätst. SAMTIDIGT på första varvet, minskas 1 m före de 18-20-20 (22-22) m på foten genom att sticka ihop 2 rm, och det minskas 1 m efter de 18-20-20 (22-22) m på foten genom att lyfta 1 m, sticka 1 rm och drag den lyfta m över. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 3-6-7 (5-7) ggr = 36-36-36 (42-42) m. Sticka vidare tills sockan mäter 7-8-9 (10-12) cm från markören på hälen, byt till sea mist och fortsätt med slätst. När sockan mäter 8-9-10 (12-14) cm från markören sätts det 1 markör i var sida på sockan (= 18-18-18 (21-21) m mellan markörerna, både på över- o undersidan). Sedan minskas 1 m på var sida av båda markörerna – SE MINSKNINGSTIPS. Upprepa minskningen på varje v totalt 7-7-7 (8-8) ggr = 8-8-8 (10-10) m kvar på st, klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt. Sockan mäter ca 10-11-12 (14-16) cm.

Diagram

= natur
= sea mist

Enrica 13.11.2018 - 20:28:

How many grams of Drops Cotton Merino are needed for the blouse only?? Thanks in advance

DROPS Design 14.11.2018 kl. 08:08:

Dear Enrica, the jumper is worked with DROPS Fabel, which belongs to yarn group A - DROPS Cotton Merino belongs to yarn group B and cannot be an alternative to Fabel- check our yarn converter to see the yarn alternatives to this pattern. Happy knitting!

Anne Kaiser 19.08.2018 - 08:42:

Blusen har 3 farver? Og farve 910 er ikke i farvekortet?\r\nHvad er farve nr 3 ligner brun.\r\nMvh Anne

Carolin 23.06.2018 - 18:18:

Auf dem Bild sind Hals und Raglanblende im Bündchenmuster 2 li 2re gestrickt. In der Anleitung steht aber Krausrippe. Verändert sich denn die Zunahme, wenn im Bündchenmuster gestrickt wird?

DROPS Design 25.06.2018 kl. 08:18:

Liebe Carolin, Raglanblende und Hals werden beide im Bündchen gestrickt, nun die Reihe mit 1 Rrandm in Krausrippe und 1 M re auf beiden Seiten stricken, dh: 1 M in krausrippe, *2 M re, 2 M li*, von *-* wiederholen und mit 2 M re, 1 M in krausrippe enden. Viel Spaß beim stricken!

Carolin 26.03.2018 - 19:04:

Ich würde gern wissen, welche Farben im Foto am Baby benutzt werden. Danke

DROPS Design 27.03.2018 kl. 10:53:

Liebe Carolin, es sind die Farben sea mist und natur. Viel Spaß beim Stricken!

DROPS Design 06.02.2018 - 11:15:

Colour combinations shown are: A) DROPS Fabel 114, 918 B) DROPS Nord 03, 11 C) DROPS Nord 07, 19

Fried 18.12.2017 - 18:35:

Ist es richtig das nach dem Bündchen abgenommen wird ?

DROPS Design 19.12.2017 kl. 08:15:

Liebe Fried, genau, es wird nach den Bündchen abgenommen damit der Pulli nicht zu breit wird, und so daß die Bündchen nicht so eng sind. Viel Spaß beim stricken!

Ing-Marie Johansson 28.08.2017 - 12:28:

Hej ! Jag har svårt att förstå avmaskningarna för raglanärm när man stickat på ärmarna. Det finns ju ingen video som visar där ärmar stickats på ett helt rundsticke ! När det skulle stickas fram och tillbaka fick jag börja på ett avigt varv när ärmarna stickats på och sedan skulle det avmaskas 3 m vid knappöppningen 2 ggr från rätsidan. MEN skall man SAMTIDIGT börja avmaskningarna för raglanärmen ? Med vänlig hälsning, Ing-Marie Johansson

DROPS Design 13.09.2017 kl. 15:10:

Hej Ing-Marie, Ja på första räta varvet börjar avm till raglan. Lycka till :)

Birte 16.04.2017 - 22:15:

Ich möchte nun die Markierungsfäden einziehen (Passe).Wenn ich es richtig verstanden habe, sollen diese an den Übergängen zwischen den Ärmeln und dem Rumpfteil eingezogen werden. "In allen Übergängen außer im Übergang zwischen dem linken Vorder-und Rückenteil und dem Ärmel je einen Markierungsfaden einziehen." Muss ich den Übergang zwischen linkem Hinterteil nicht doch markieren? Auf der Rückseite muss ich die Raglanabnahmen doch trotzdem vornehmen?

DROPS Design 18.04.2017 kl. 10:59:

Liebe Frau Birte, es wird nur 3 Markierungsfäden eingezogen, am linken Vorderteil werden Sie 1 M am Anfang/Schluss der Reihe abnehmen (siehe RAGLANABNAHME). Viel Spaß beim stricken!

WALLEZ LECHEVALIER 22.02.2017 - 18:38:

Bonjour Fidèle de votre site je me tourne vers vous: mon échantilon me donne : 26 m et 34 rgs pour 10 cm carré en jersey aux aiguilles 3,5. Je cherche un modèle de pull enfant (6 ans) top down et raglan. Or je n'ai trouvé que ce modèle mais il est pour bébé ! Dans les modèles enfants je ne parviens pas à trouver. Pourriez vous m'indiquer d'autres modèles correspondant à ce que je cherche svp ? Merci de l'attention que vous pourrez porter à ma demande ! Zeline

DROPS Design 23.02.2017 kl. 09:44:

Bonjour Zeline, vous trouverez ici tous les modèles avec 26 m pour 10 cm, ou bien consultez les modèles enfant tricotés avec un fil du groupe A ici. Bon tricot!

Sabrina 29.12.2016 - 10:30:

Ich stricke den Pulli in Größe 86/92. Es ist unmöglich, alle Maschen auf die angegebene Rundstricknadel (2,5 mm, 60 cm) zu nehmen, um mit der Raglanblende zu beginnen. Die Ärmel werden dabei zu weit auseinander gezogen und man kann nicht mehr stricken. Was mache ich falsch?

DROPS Design 29.12.2016 kl. 15:48:

Liebe Sabrina, hier unten können Sie mal schauen, wie man die Ärmel mit dem Rumpfteil auf den Nadel nimmt, dann wie man für den Raglan abnimmt - in dieser Anleitung sollen Sie dann Hin- und zurück stricken. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-3