DROPS Baby / 19 / 35

Flurb by DROPS Design

Virkat leksaksdjur, fabeldjur i DROPS Fabel

Tags: djur, leksaker,

DROPS design: Modell nr FA-023-by
--------------------------------------------------------
Mått: ca 40 cm lång
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
100 g nr 161, pink dream
en rest nr 100, natur (till ögon)
en rest nr 400, svart (till ögon)

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller den virknål du måste använda för att få 24 fm x 25 varv på 10 x 10 cm. OBS! Mätt när arb ligger platt. När fabeldjuret stoppas upp med vadd kommer det att spännas ut.
TILLBEHÖR: Vadd till stoppning

DROPS Fabel print DROPS Fabel print 23.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 52kr. Läs mer.
VIRKINFO:
Den första fm i början på varje v ersätts med 1 lm och varje v avslutas med 1 sm i första fm i början på v.
IHOPVIRKNING AV FM:
2 fm virkas ihop till 1 fm så här: stick ner virknålen i den första m, hämta upp tråden, stick ner virknålen i nästföljande m, hämta upp tråden, gör ett omslag och drag tråden genom alla 3 m på virknålen.
--------------------------------------------------------
KROPP:
Arb virkas från baksidan av fabeldjuret och framöver mot huvud och snabel. Öron, ben, svans och ögon virkas separat och sys på efteråt.

KROPP:
Virka 4 lm med virknål nr 3,5 med pink dream och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
LÄS VIRKINFO!
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: *1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: *1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: *1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 6: *1 fm i var och en av de 4 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 7: *1 fm i var och en av de 5 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 8: *1 fm i var och en av de 6 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 9: *1 fm i var och en av de 7 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 54 fm.
VARV 10: *1 fm i var och en av de 8 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 60 fm.
VARV 11: *1 fm i var och en av de 9 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 66 fm.
VARV 12-14: Virka 1 fm i varje fm = 66 fm.
VARV 15: *1 fm i var och en av de 10 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 72 fm.
VARV 16-21: Virka 1 fm i varje fm = 72 fm.
VARV 22: *1 fm i var och en av de 11 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 78 fm.
VARV 23-33: Virka 1 fm i varje fm = 78 fm. VARV 34: *1 fm i var och en av de 11 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop (se förkl ovan)*, upprepa *-* v runt = 72 fm.
VARV 35-37: Virka 1 fm i varje fm = 72 fm.
VARV 38: *1 fm i var och en av de 10 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 66 fm.
VARV 39-41: Virka 1 fm i varje fm = 66 fm.
VARV 42: *1 fm i var och en av de 9 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 60 fm.
VARV 43-45: Virka 1 fm i varje fm = 60 fm.
VARV 46: *1 fm i var och en av de 8 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 54 fm.
VARV 47-48: Virka 1 fm i varje fm = 54 fm.
VARV 49: *1 fm i var och en av de 7 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 50-51: Virka 1 fm i varje fm = 48 fm. VARV 52: *1 fm i var och en av de 6 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 53-54: Virka 1 fm i varje fm = 42 fm.
VARV 55: *1 fm i var och en av de 5 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 56: Virka 1 fm i varje fm = 36 fm.
VARV 57: *1 fm i var och en av de 4 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 58: Virka 1 fm i varje fm = 30 fm.
VARV 59: *1 fm i var och en av de 3 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 24 fm.

Fyll kroppen med vadd och fortsätt sedan virka huvudet utan att klippa av tråden.

VARV 1: *1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 32 fm.
VARV 2: Virka 1 fm i varje fm = 32 fm.
VARV 3: *1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 40 fm. VARV 4: Virka 1 fm i varje fm = 40 fm.
VARV 5: *1 fm i var och en av de 4 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 48 fm. VARV 6: Virka 1 fm i varje fm = 48 fm.
VARV 7: *1 fm i var och en av de 5 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 56 fm. VARV 8-17: Virka 1 fm i varje fm = 56 fm.
VARV 18: *1 fm i var och en av de 5 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 48 fm.
VARV 19: Virka 1 fm i varje fm = 48 fm.
VARV 20: *1 fm i var och en av de 4 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 40 fm.
VARV 21: Virka 1 fm i varje fm = 40 fm.
VARV 22: *1 fm i var och en av de 3 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 32 fm.
VARV 23: Virka 1 fm i varje fm = 32 fm.
VARV 24: *1 fm i var och en av de 2 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 25: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 26: *1 fm i första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 16 fm.

Fyll huvudet med vadd och virka sedan snabeln utan att klippa av tråden.

VARV 1-14: Virka 1 fm i varje fm = 16 fm.
VARV 15: *1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 16-17: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm.
VARV 18: Virka ihop alla fm 2 och 2 = 12 fm. OBS! Virka i den innersta m-bågen.
Fyll snabeln med vadd.
VARV 19: Virka 1 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 20: Virka ihop alla m 2 och 2 = 6 fm. Klipp av tråden och tråckla den upp och ned genom de 6 fm, drag åt öppningen och fäst ordentligt.

BEN:
Virka 4 lm med virknål nr 3,5 med pink dream och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 4 fm om ringen.
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm = 8 fm.
VARV 3: Virka 2 fm i varje fm = 16 fm.
VARV 4: *1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm. OBS! Virka i den innersta m-bågen.
VARV 6: Virka 1 fm i varje fm = 24 fm. OBS! Virka nu genom hela fm igen.
VARV 7: Virka 1 fm i varje fm samtidigt som de 2 första och de 2 sista fm på v virkas ihop = 22 fm.
VARV 8: Virka 1 fm i varje fm samtidigt som den 8:e och 9:e fm virkas ihop, den 10:e och 11:e fm virkas ihop, den 12:e och 13:e fm virkas ihop och den 14:e och 15:e fm virkas ihop = 18 fm.
Virka sedan runt till benet mäter ca 4,5 cm. Klipp sedan av tråden. Virka ett ben till på samma sätt. Fyll benen med vadd och sy fast dem framtill på båda sidor under kroppen – se foto.
Virka 2 bakben på samma sätt men avsluta när benen mäter ca 2,5 cm. Fyll dem med vadd och sy fast dem baktill på båda sidor under kroppen.

ÖRA:
Virka 4 lm med virknål nr 3,5 med pink dream och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: *1 fm i första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: *1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: *1 fm i var och en av de 3 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 6: *1 fm i var och en av de 4 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 7: *1 fm i var och en av de 5 första fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 8-15: Virka 1 fm i varje fm = 42 fm.
VARV 16: *1 fm i var och en av de 5 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 17: *1 fm i var och en av de 4 första fm, sedan virkas de 2 nästa fm ihop*, upprepa *-* v runt = 30 fm.
Lägg arb platt och virka 1 fm i varje fm genom båda lagren = 15 fm, vänd arb och virka 2 och 2 fm ihop = 8 fm. Klipp av tråden och sy fast örat på huvudet. Virka ett öra till och sy fast det i motsatt sida.

SVANS:
Virka 20 lm med virknål nr 3,5 med pink dream. Virka 1 dst i 5:e lm från virknålen. Sedan virkas det 1 dst i varje lm SAMTIDIGT som 2 och 2 dbl st virkas ihop v ut . OBS! När 2 dst virkas ihop väntar man med det sista omslaget och genomdraget på första dst, virka nästa dst och drag det sista omslaget genom alla m på virknålen.
Sy fast svansen mitt bak på fabeldjuret.

ÖGA:
Virka 4 lm med virknål nr 3,5 med svart och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
VARV 1: Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm = 12 fm. Byt till natur.
VARV 3: *1 fm i första m, 2 fm i nästa m*, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: *1 fm i var och en av de 2 första m, 2 fm i nästa m*, upprepa *-* v runt = 24 fm. Klipp av tråden och sy fast ögat på huvudets framsida.
Virka ett öga till på samma sätt men byt till natur efter varv 1. Sy fast det på huvudets framsida.

Kommentarer (14)

Skriv din kommentar här!

Dorien 07.02.2017 - 20:42:

In de informatie staat: 'Vervang de eerste v aan het begin van iedere toer door 1 l en eindig iedere toer met een 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.' Betekent dat dat ik de hv in de daadwerkelijk eerste v moet maken of in de l die de eerste v heeft vervangen aan het begin van de toer?

DROPS Design 08.02.2017 kl. 13:41:

Hoi Dorien. Je eindigt met 1 hv in de eerste l van de toer (eerste l = 1 v).

Ursula 15.06.2016 - 14:35:

Hab das tolle Stofftier für meinen Sohn gehäckelt und es ist wirklich toll geworden.. Danke für die Anleitung.

Tina 30.01.2015 - 17:17:

Dette dyr har jeg lavet 4 stk, og alle børn er glade for den

Dagmar 17.10.2014 - 06:45:

Hallo, hab mein Wesen fast fertiggestellt, die Anleitung war soweit gut beschrieben, ich bekomme den Schwanz aber nicht so hin wie auf dem Bild, Also ein Doppelstäbchen und mit zwei Schlaufen auf der Nadel lassen? Wenn ich das zweite D.Stäbchen dann damit zusammenhäkele, hab ich einen flachen Minischal in der Breite des Doppelstäbchens, aber platt und nicht eingeringelt....... Wie mach ichs besser?

DROPS Design 17.10.2014 kl. 10:40:

Antwort siehe unten! :-) Viel Spaß mit diesem lustigen Tier!

Dagmar 17.10.2014 - 06:43:

Hallo, hab mein Wesen fast fertiggestellt, die Anleitung war soweit gut beschrieben, ich bekomme den Schwanz aber nicht so hin wie auf dem Bild, Also ein Doppelstäbchen und mit zwei Schlaufen auf der Nadel lassen? Wenn ich das zweite D.Stäbchen dann damit zusammenhäkele, hab ich einen flachen Minischal in der Breite des Doppelstäbchens, aber platt und nicht eingeringelt....... Wie mach ichs besser?

DROPS Design 17.10.2014 kl. 10:38:

Sie können sich zum Zus.häkeln das Video "Stäbchengruppe/Abnahme" unter "Videos" oben im Kopf neben dem Foto anschauen. Hier wird zwar das Zus.häkeln von 3 Stb gezeigt, aber das Prinzip ist ja für 2 D-Stb gleich. Wenn Sie die ganze R hindurch je 2 D-Stb zus.häkeln, müsste sich am Ende das Schwänzchen ringeln, das passiert aber erst, wenn Sie es fertig gehäkelt haben. Probieren Sie ansonsten aus, mehr Lm anzuschlagen und den Schwanz entsprechend länger zu häkeln.

Kristine Qvistgaard 07.03.2014 - 23:53:

Æv., har fortrudt at have lavet rundeskift med en lm i lm fra runden før. Det giver en rydelig og unødig kant., ville hellere have lavet den rundt i ring hele vejen igennem.

Lena 28.02.2014 - 03:50:

Eine Frage: mache ich am Ende einer Runde eine zusätzliche Kettmasche? Oder ersetzt die auch eine Luftmasche? Du sagst, ich steche die in die erste feste Masche der Runde. Was passiert dann mit der Luftmasche, die ich gemacht habe? Steche ich in die gar nicht ein? Und eine letzte Frage: Wozu die Luftmasche und Kettmasche, warum mache ich nicht einfach nur feste Maschen?

DROPS Design 28.02.2014 kl. 09:39:

Liebe Lena, auch hier möchten wir auf unsere Videos verweisen. Wenn Sie weitere Hilfe benötigen, wenden Sie sich bitte an den Laden, in dem Sie die Wolle kaufen, dort hilft man Ihnen gerne weiter.

Lena 28.02.2014 - 03:49:

Tolle Anleitung. Ich bin nur eine Anfängerin und leicht verwirrt von der Häkelinfo. Ich ersetze in JEDER Runde die erste feste Masche durch eine Luftmasche. Heißt das, ich lasse eine feste Masche der "alten Runde" aus, weil da die Luftmasche ist (ja, nicht wirklich, weil sie ja eine Luftmasche ist)?

DROPS Design 28.02.2014 kl. 09:38:

Liebe Lena, bitte schauen Sie sich unsere Tutorialvideos an, dort wird Ihre Frage beantwortet.

Michala Albretsen 12.10.2012 - 14:36:

Hej Drops :) Tror jeg er små dum til at læse men kan simpelthen ikke finde ud af at lave fabel dyrets hale?? Har prøvet men savner sørme en video der viser nøjagtigt hvordan man hækler de dbl-st sammen.. håber i kan hjælpe :) Hilsen Michala :)

Vilmo 11.08.2012 - 00:12:

J'ai pratiquement tout réussi mais je trouve ma trompe très grande. je vais la diminuer. J'ai petit soucis avec la queue : elle n'est pas en tire-bouchon est-ce normal ?

DROPS Design 13.08.2012 kl. 09:27:

Bonjour Vilmo, la queue doit s'enrouler légèrement sur elle-même, si vous voulez qu'elle s'enroule davantage, vous pouvez crocheter 3 DB écoulées ens au lieu de 2 soit à intervalles réguliers, soit tout du long. N'hésitez pas à faire différents essais pour trouver ce qui vous convient le mieux. Bon crochet !

Kommentér oppskrift DROPS Baby 19-35