DROPS / 79 / 1

DROPS 79-1 by DROPS Design

DROPS poncho i "Higlander", og hue og filtet taske i "Highlander" og "Vivaldi"

400-450-500-550-600 gr f.nr 13, brunmeleret
100-100-100-100-100 gr f.nr 01, beige

DROPS Rundp 8 og 9.

9 m x 14 p på p 9 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-*.

Udtagningstips: Alle udtagninger sker fra vrangen! Der tages ud ved at slå om på hver side af midt-m. På pinden tilbage strikkes omslaget drejet ret således at der ikke bliver hul.

Mønster: Se diag M.1A og M.1B. Hele mønst glatstrikkes, omslagene og midtm strikkes i brunmeleret hele tiden undtagen på 8.p i diag hvor alle m strikkes i beige.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Poncho: Ponchoen strikkes i for- og rygstk fra halsen og ned. Derefter syes den sammen i siderne. Hver del strikkes frem og tilbage på rundp.

Forstk: Slå 29 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med brunmeleret Highlander. Strik Rib frem og tilbage i 25 cm - start og slut med 1 kantm og 3 r. Skift til rundp 9 og strik 1 p glatstrik samtidig med at der tages 10 m ud jævnt fordelt = 39 m. Næste p strikkes således: 1 kantm, * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-*, slut af med 1 r og 1 kantm. Sæt 1 mærketråd i den midterste m, fortsæt med glatstrik. Husk på strikkefastheden! Videre tages der 1 m ud på hver side af midtm på hver 2.p - se Udtagningstips. Når der er 87-95-103-111-119 m på p strikkes næste p således: 1 kantm, M.1A - se startpil for str (= 42-46-50-54-58 m), 1 midt-m, M.1B - se slutpil for str (= 42-46-50-54-58 m) og 1 kantm. Fortsæt mønst og udtagning på hver 2.p. Når M.1 er strikket færdig er der 115-123-131-139-147 m på p. Strik 4 p retstrik - fortsæt med at tage ud på hver 2.p. Derefter lukkes der af - OBS: For at spidsen ikke skal rulle sig skal der strikkes 2 m i m på hver side af midt-m samtidig med at der lukkes. Arb måler ca 59-64-70-76-82 cm midt foran fra hulkanten og ned.

Rygstk: Slå op og strik som forstk - NB: Halsen startes og sluttes med 1 kantm og 3 vr

Montering: Sy sidesømmene indenfor 1 kantm. De øverste 15 cm af halsen syes sammen på den anden side således at sømmen skjules når halsen bukkes ned mod retsiden.

Frynser: Der fæstes 1 frynse nederst i spidsen midt foran og midt bagpå og derefter fæstes der frynser med ca 10 cm mellemrum rundt hele ponchoen.
1 frynse = klip 10 tråde brunmeleret á 25 cm. Læg dem dobbelt og træk løkken gennem aflukningskanten nederst på ponchoen, træk enderne gennem løkken.

Snoet snor: Klip 2 tråde beige á 3 meter. Sno dem sammen til de gør motstand - buk dem dobbelt og lad dem tvinde sig, bind en knude i hver ende. Træk snoren ind i hulkanten rundt i halsen - start midt foran.
Lav 2 kvaste med 8 tråde beige á 20 cm i hver - se forkl side 3. Sy 1 kvast i hver ende af snoren.

100-100 gr f.nr 12, beigemeleret
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50-50 gr f.nr 02, brun

DROPS Pinde og ærmep nr 8.

Strikkefasthed: P.nr er vejledende!
10 m x 16 p på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og glatstrik = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.
Retstrik (på rundp):
1.omg: Vrang, 2.omg: Ret.

Øreklap: Slå 3-4 m op på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strik retstrik - samtidig efter 1 p tages der 1 m ud i hver side på hver 4.p totalt 5 gange = 13-14 m - der tages ud ved at slå om indenfor 1 m i hver side, på næste p strikkes omslaget drejet ret således at det ikke bliver hul. Strik retstrik til arb måler 8-9 cm, sæt m på 1 tråd. Strik 1 Øreklap til.

Hue: Strik den ene Øreklap ind på p 8, slå 8-9 nye m op på p (= bagpå) og strik den anden Øreklap ind på samme p = 34-37 m. Fortsæt med retstrik - samtidig tages der ud i hver side på hver 2.p (som på klappen): 1 m 2 gange = 38-41 m. Derefter slåes der 12-14 nye m op mellem øreklapperne foran = 50-55 m. Klip tråden og start midt bag på huen - videre strikkes arb færdig rundt på ærmep - herfra måles arb videre! Strik 14 p retstrik, derefter fortsættes der med glatstrik til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 16 cm sættes der 5 mærketråde i arb med 10-11 m mellem hver. Videre lukkes der på højre side af alle mærketråde (ved at strikke 2 r sm) på hver 2.omg 9-10 gange = 5 m. Klip tråden, træk den gennem de resterende m og sy godt fast. Huen måler ca 27-28 cm midt foran.

TASKE:

Færdig mål: Bredde: 24 cm, højde: 33 cm

Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
200 gr f.nr 12, beigemeleret
og brug: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50 gr f.nr 02, brun

DROPS Pinde nr 8.

Strikkefasthed: P.nr er vejledende!
Før filtning: 10 m x 16 p på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og glatstrik = 10 x 10 cm.
Efter filtning: ca 15 m x 24 p = 10 x 10 cm.

Taske: Slå 40 m op på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strik 2 p retstrik, fortsæt med glatstrik til arb måler 110 cm, strik 2 p retstrik, luk af. Buk tasken dobbelt og sy den sammen i siderne i yderste led af yderste m.

Hank: Klip 15 tråde af hver kvalitet (= 30 tråde) á 120 cm. Bind en knude i den ene ende, fordel trådene i 3 bunter á 10 tråde og flet dem løst sammen, bind en knude nederst. Sy hanken fast i hver side af tasken på indersiden ca 5 cm fra toppen.

Kvast: Der laves 2 kvaste med 14 tråde af hver kvalitet (= 28 tråde) á 60 cm - se forkl side 3. Sy en kvast nederst i hver hjørne af tasken.

Filtning: Vask tasken i vaskemaskine med et vaskemiddel uden enzymer og optisk blegemiddel. Sæt maskinen på 40 grader vask med alm centrifugering, uden forvask. Når maskinen er færdig formes tasken i rigtig mål mens den stadigvæk er våd. Buk de øverste 3 cm ned mot retsiden.
Senere vaskes tasken som en alm uldtrøje

= brunmeleret

= brunmeleret
= beige
= 1 oms

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 79-1) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (23)

Heather Hess 10.01.2021 - 20:01:

I am trying to get a pattern but I keep getting It's time to vote oerlaid on the pattern so i can't see it all - how can I get one of your patterns - I already voted twice! Heather Hess

DROPS Design 11.01.2021 kl. 10:04:

Dear Mrs Hess, just close this small window "It's time to vote" by clicking on the small cross at the bottom corner on the right side. Happy knitting!

Evelyne Zrihen 08.01.2021 - 18:10:

Bonjour, je ne suis pas sûre de bien comprendre le début : commencer et terminer par 1 m end ( m lis) et 3 m end ? merci pour vos éclaircissements, Eve

DROPS Design 11.01.2021 kl. 07:12:

Bonjour Mme Zrihen, vous tricotez ainsi: 1 maille lis au point mousse, côtes *3 mailles endroit, 3 mailles envers*, répétez les côtes ainsi jusqu'à ce qu'il reste 4 mailles, terminez par 3 mailles endroit et 1 maille lis au point mousse. Bon tricot!

Ruth Rout 22.12.2020 - 01:05:

What yarn can I use instead of the discontinued Highlander yarn. I need something thick that is not itchy as I have Alopecia, and need a full bodied hat to give the impression I have hair under the hat.

DROPS Design 22.12.2020 kl. 06:45:

Hi Ruth, Highlander was a yarn from group E. We have 2 other yarns in the same group (with the same thickness), Drops Snow and Drops Andes. If you would like an even thicker yarn there is another selection in Group F. You can find the different yarn groups if you click on Yarn at the top of the page and choose Yarn groups. Happy crafting!

Eve 23.11.2020 - 12:04:

Bonjour, j'aimerais réaliser ce poncho, mais j'aurais besoin de votre aide pour la quantité de laine dont j'ai besoin; j'aimerais le réaliser en taille M, sur un fond écru avec les motifs brun (donc en inversé par rapport au modèle proposé); j'aimerais que la laine soit grosse, au moins aiguilles 8 ou 9; Pouvez-vous me dire ce que je dois prendre comme quantité ? Merci bcp, Evelyne

DROPS Design 23.11.2020 kl. 12:20:

Bonjour Eve, essayez notre convertisseur, vous pourrez voir ainsi les alternatives proposées ainsi que la quantité correspondante - retrouvez ici toutes les informations utiles sur les alternatives. Bon tricot!

Ragnhild Møgedal 08.07.2020 - 22:12:

Hei Vet dere om lengden på ponchoen er målt med eller uten frynser?

DROPS Design 09.07.2020 kl. 08:29:

Hej Ragnhild. Det ska vara utan frynser ser det ut som. Mvh DROPS Design

Marie Couture 12.11.2017 - 20:51:

Poncho Drops en Highlander. DROPS 79-1 Is there a collar? I don't see the explanation for the collar in the pattern but is seems to have one on the picture. Thank you for your help.

DROPS Design 12.11.2017 kl. 21:39:

Dear Marie, what you see as a collar is actually explained in the pattern, which says " Knit rib back and forth on needles for 25 cm - start and end with K 1 (edge st) and K 3". It is not a separate collar, rather the body is starting with a straight funnel. I hope this helps. Happy Knitting!

Angela 21.01.2017 - 03:47:

What length circular needles are needed for this pattern? Since the circumference is almost 80", do I need an 80" circular needle? I've never seen any that long and am otherwise unsure how to do this project. Please advise.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 09:32:

Dear Angela, poncho is worked back and forth on circular needle on 2 parts sewn tog at the end. You can use a 80 cm circular needle (= approx. 31.5", not 80" needle). Happy knitting!

ROLAND 20.12.2016 - 16:37:

Merci pour votre réponse.Encore une précision: En suivant les diagrammes, les 28 augmentations centrales interrompent le motif commencé de chaque coté, comment y remédier? Merci de votre aide.

DROPS Design 21.12.2016 kl. 09:16:

Bonjour Mme Rolland, les augmentations au milieu de l'ouvrage figurent dans le diagramme et se tricotent comme indiqué dans le diagramme au milieu, on n'augmente pas sur les côtés. On tricote 1 m lis, M.1A en commençant par la flèche, on augmente à la fin de M1A tous les 2 rangs, puis 1 m centrale, et on tricote M.1 B en commençant en bas à droite par l'augmentation tous les 2 rangs et on termine par la flèche, les côtés restent "droits" et vont se suivre en ligne droite. Bon tricot!

ROLAND 18.12.2016 - 14:16:

Dans le diagramme M1A, on commence par la flèche de la taille mais pour le diagramme M1B, si comme expliqué ,on commence par la flèche, le jeté se retrouve en fin de travail. Dois je continuer le M1B par la M centrale et le jeté? Merci pour votre réponse

DROPS Design 19.12.2016 kl. 09:53:

Bonjour Mme Rolland, vous commencez M1A par la flèche et terminez M1B à la flèche (= même nombre de mailles pour la taille pour un motif symétrique). Bon tricot!

Marianne 18.05.2016 - 10:31:

Lurer på om det går an å strikke bolen i et stykke på rundpinne? Og ikke for- og bakstykket hver for seg? For å slippe vrange masker, så går det litt raskere å strikke, tenker jeg.

DROPS Design 18.05.2016 kl. 12:26:

Hej Marianne. Umiddelbart ville jeg ikke göre det her, da jeg er bange for at det vil gaa ud over faconen paa ponchoen. Men du kan pröve at strikke en pröve og se hvordan det gaar.

Kommentere opskrift DROPS 79-1