DROPS / 79 / 1

DROPS 79-1 by DROPS Design

Settiin kuuluu: DROPS Poncho ”Highlander”-langasta sekä Myssy ja Laukku langoista ”Highlander” ja ”Vivaldi”.

Poncho:
Koko: S - M - L - XL - XXL

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Highlander:
400-450-500-550-600 g nro 13, ruskeakirjava
100-100-100-100-100 g nro 01, beige

DROPS Pyöröpuikko nro 8 ja 9.
Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
9 s x 14 krs sileää neuletta puikolla nro 9 = 10 x 10 cm.

Joustinneule: * 3 o, 3 n *, toista *-*.

Lisäysvinkki: Kaikki lisäykset tehdään nurjalla puolella!
Lisää tekemällä keskimmäisen s:n molemmin puolin 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

Mallineule: Katso ruutupiirrokset M.1A ja M.1B. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena, langankierrot ja keskis neulotaan ruskeakirjavalla langalla kaikilla paitsi piirroksen 8. krs:lla, jolloin kaikki s:t neulotaan beigellä langalla.

Ainaoikeinneule tasona: 1. krs: Oikein, 2. krs: Oikein.

Poncho: Etu- ja takakappale neulotaan erikseen kauluksesta alaspäin. Molemmat osat neulotaan tasona pyöröpuikolla. Lopuksi kappaleet ommellaan yhteen sivuista.

Etukappale: Luo pyöröpuikolle nro 8 ruskeakirjavalla Highlander-langalla 29 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 25 cm joustinta tasona - aloita ja lopeta neulomalla 1 reuna-s ja 3 oikeaa s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 9. Neulo 1 krs sileää neuletta ja lisää samalla tasavälein 10 s = 39 s. Seuraava krs neulotaan näin: 1 reuna-s, * 2 s oikein yhteen, 1 langankierto *, toista *-*, neulo lopuksi 1 o ja 1 reuna-s. Kiinnitä merkkilanka keskimmäiseen s:aan, jatka sileää neuletta. Tarkista neuletiheys! Lisää jatkossa keskis:n molemmin puolin joka 2. krs 1 s - kts. Lisäysvinkki. Kun puikolla on 87-95-103-111-119 s, neulo seuraava krs näin: 1 reuna-s, M.1A - kts. oikean koon aloitusnuoli (= 42-46-50-54-58 s), 1 keskis, M.1B - kts. oikean koon lopetusnuoli (= 42-46-50-54-58 s) ja 1 reuna-s. Jatka mallineuletta ja lisäyksiä. Kun olet neulonut M.1:n loppuun puikolla on 115-123-131-139-147 s. Neulo 4 krs ainaoikeaa - jatka lisäyksiä joka 2. krs. Päätä s:t. HUOM: neulo keskis:n kummallakin puolella olevaan s:aan 2 s samalla kun päätät, jottei kärki rullautuisi.
Työn pituus keskiedun reikäkrs:sta alas mitattuna on n. 59-64-70-76-82 cm.

Takakappale: Luo ja neulo kuten etukappale. HUOM: Kauluksen alussa ja lopussa neulotaan 1 reuna-s ja 3 nurjaa s.

Viimeistely: Ompele sivusaumat yhden reuna-s:n sisäpuolelta. Ompele kauluksen ylimmät 15 cm yhteen vastakkaiselta puolelta, jotta sauma jäisi näkymättömäksi kun kaulus taitetaan kaksinkerroin oikealle puolelle.

Hapsut: Kiinnitä 1 hapsu alimpana keskiedun ja keskitakan kärkeen ja kiinnitä sitten hapsuja n. 10 cm:n välein koko ponchon reunaan. 1 hapsu = leikkaa ruskeakirjavasta langasta 10 kpl 25 cm:n pituista lankaa. Laita langat kaksinkerroin ja vedä silmukka ponchon alareunan päätösreunan läpi, vedä langanpäät silmukan läpi.

Punottu nyöri: Leikkaa beigestä langasta 2 kpl 3 m:n pituista lankaa. Puno langat tiukasti yhteen, taita ne kaksinkerroin ja anna niiden punoutua uudestaan yhteen, tee solmu kumpaankin päähän. Pujota nyöri pääntien reikäkrs:een - aloita keskeltä edestä.
Leikkaa beigestä langasta 8 kpl 20 cm:n pituista lankaa ja tee 2 tupsua - kts. ohje sivulta 3. Kiinnitä 1 tupsu nyörin kumpaankin päähän.

MYSSY:

Koko: S/M - M/L

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Highlander:
100-100 g nro 12, beigekirjava
sekä: Garnstudion DROPS Vivaldi:
50-50 g nro 02, ruskea

DROPS Puikot ja Sukkapuikot nro 8.

Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
10 s x 16 krs sileää neuletta yhdellä langalla kumpaakin laatua (Highlander + Vivaldi) puikoilla nro 8 = 10 x 10 cm.

Ainaoikeinneule tasona: 1. krs: Oikein, 2. krs: Oikein.

Ainaoikeinneule suljettuna neuleena: 1. krs: Nurin, 2. krs: Oikein.

Korvalappu: Luo puikoille nro 8 yhdellä langalla kumpaakin laatua (Highlander + Vivaldi) 3-4 s. Neulo ainaoikeaa ja lisää samalla 1. krs:n jälkeen kumpaankin reunaan joka 4. krs: 5 x 1 s = 13-14 s - lisää tekemällä kummankin reunan uloimman s:n sisäpuolelle 1 langankierto, seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Neulo ainaoikeaa kunnes työn pituus on 8-9 cm. Siirrä s:t apulangalle.
Neulo toinenkin korvalappu.

Myssy: Neulo toisen korvalapun s:t puikoille nro 8, luo 8-9 uutta s (= takana) ja neulo toisenkin korvalapun s:t = 34-37 s. Jatka ainaoikeaa ja lisää samalla kumpaankin reunaan (kuten korvalapussa) joka 2. krs: 2 x 1 s = 38-41 s. Luo sitten keskelle eteen korvalappujen väliin 12-14 uutta s = 50-55 s. Katkaise lanka ja aloita neulominen keskeltä takaa - kaikki mitat otetaan nyt tästä! Jatka neulomista suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Neulo 14 krs ainaoikeaa ja jatka sitten neulomalla sileää neuletta lopulliseen mittaan asti. Tarkista neuletiheys! Kun työn pituus on 16 cm, kiinnitä 5 merkkilankaa työhön aina 10-11 s:n välein. Kavenna sitten jokaisen merkkilangan oikealla puolella (neulomalla 2 s oikein yhteen) joka 2. krs: 9-10 kertaa = 5 s. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien s:iden läpi, päättele huolellisesti. Myssyn pituus keskellä edessä on n. 27-28 cm.

LAUKKU:

Lopullinen mitta: Leveys: 24 cm, korkeus: 33 cm

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Highlander:
200 g nro 12, beigekirjava
sekä: Garnstudion DROPS Vivaldi:
50 g nro 02, ruskea

DROPS Puikot nro 8.

Neuletiheys: Puikkonro on ainoastaan ehdotettu!
Ennen huovutusta: 10 s x 16 krs sileää neuletta yhdellä langalla kumpaakin laatua (Highlander + Vivaldi) puikoilla nro 8 = 10 x 10 cm.
Huovutuksen jälkeen: n. 15 s x 24 krs = 10 x 10 cm.

Laukku: Luo puikoille nro 8 yhdellä langalla kumpaakin laatua (Highlander + Vivaldi) 40 s. Neulo 2 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta kunnes työn pituus on 110 cm, neulo 2 krs ainaoikeaa ja päätä tämän jälkeen s:t. Taita laukku kaksinkerroin ja ompele yhteen sivuista, ompele uloimmista silmukanreunoista.

Olkahihna: Leikkaa kummastakin laadusta 15 kpl 210 cm:n pituista lankaa (= 30 lankaa). Tee solmu toiseen päähän. Jaa langat 3:een nippuun siten, että jokaisessa nipussa on 10 lankaa ja palmikoi yhteen löyhästi. Tee solmu alimpana. Kiinnitä palmikko laukun kumpaankin sivuun, ompele sisäpuolelta, n. 5 cm:n päähän reunasta.

Tupsu: Leikkaa kummastakin laadusta 14 kpl 60 cm:n pituista lankaa (= 28 lankaa) ja tee 2 tupsua - kts. ohje sivulta 3. Kiinnitä 1 tupsu alimpana laukun kumpaankin kulmaan.

Huovutus: Laita laukku pesukoneeseen ja käytä pesuainetta ilman entsyymejä ja optisia valkaisuaineita. Aseta kone 40 asteen pesuohjelmalle, tavallinen linkous, ei esipesua. Kun ohjelma on valmis, laukku muotoillaan oikean muotoiseksi kun se on vielä märkä. Taita ylimmät 3 cm oikealle puolelle. Tulevaisuudessa laukku pestään kuin villavaatetta.

Piirros

= ruskeakirjava

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 79-1) .

Kommentit / Kysymykset (18)

Marie Couture 12.11.2017 - 20:51:

Poncho Drops en Highlander. DROPS 79-1 Is there a collar? I don't see the explanation for the collar in the pattern but is seems to have one on the picture. Thank you for your help.

DROPS Design 12.11.2017 kl. 21:39:

Dear Marie, what you see as a collar is actually explained in the pattern, which says " Knit rib back and forth on needles for 25 cm - start and end with K 1 (edge st) and K 3". It is not a separate collar, rather the body is starting with a straight funnel. I hope this helps. Happy Knitting!

Angela 21.01.2017 - 03:47:

What length circular needles are needed for this pattern? Since the circumference is almost 80", do I need an 80" circular needle? I've never seen any that long and am otherwise unsure how to do this project. Please advise.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 09:32:

Dear Angela, poncho is worked back and forth on circular needle on 2 parts sewn tog at the end. You can use a 80 cm circular needle (= approx. 31.5", not 80" needle). Happy knitting!

ROLAND 20.12.2016 - 16:37:

Merci pour votre réponse.Encore une précision: En suivant les diagrammes, les 28 augmentations centrales interrompent le motif commencé de chaque coté, comment y remédier? Merci de votre aide.

DROPS Design 21.12.2016 kl. 09:16:

Bonjour Mme Rolland, les augmentations au milieu de l'ouvrage figurent dans le diagramme et se tricotent comme indiqué dans le diagramme au milieu, on n'augmente pas sur les côtés. On tricote 1 m lis, M.1A en commençant par la flèche, on augmente à la fin de M1A tous les 2 rangs, puis 1 m centrale, et on tricote M.1 B en commençant en bas à droite par l'augmentation tous les 2 rangs et on termine par la flèche, les côtés restent "droits" et vont se suivre en ligne droite. Bon tricot!

ROLAND 18.12.2016 - 14:16:

Dans le diagramme M1A, on commence par la flèche de la taille mais pour le diagramme M1B, si comme expliqué ,on commence par la flèche, le jeté se retrouve en fin de travail. Dois je continuer le M1B par la M centrale et le jeté? Merci pour votre réponse

DROPS Design 19.12.2016 kl. 09:53:

Bonjour Mme Rolland, vous commencez M1A par la flèche et terminez M1B à la flèche (= même nombre de mailles pour la taille pour un motif symétrique). Bon tricot!

Marianne 18.05.2016 - 10:31:

Lurer på om det går an å strikke bolen i et stykke på rundpinne? Og ikke for- og bakstykket hver for seg? For å slippe vrange masker, så går det litt raskere å strikke, tenker jeg.

DROPS Design 18.05.2016 kl. 12:26:

Hej Marianne. Umiddelbart ville jeg ikke göre det her, da jeg er bange for at det vil gaa ud over faconen paa ponchoen. Men du kan pröve at strikke en pröve og se hvordan det gaar.

Lise 15.11.2015 - 15:46:

Jeg får ikke antall masker til å stemme. Er det riktig at det kun skal legges opp 29 masker til vrangbord i halsen? Det stemmer ikke når halsen skal måle 37 cm når for og bakstykke sys sammen.

DROPS Design 25.11.2015 kl. 15:43:

Hej Lise, Ja det stemmer 29 m på forstykket. Men sørg for at strikkefastheden stemmer med 9 m på 10 cm. God fornøjelse!

Zenobia 02.11.2013 - 02:06:

I am a self-taught knitter and every time I came across a term or instructions I didn't understand. I haven't been knitting for that long. I do not understand a certain part of the pattern. Don't understand how to start the front piece. Can you help

DROPS Design 02.11.2013 kl. 10:37:

Dear Zenobia, the poncho is worked top down, you first start with neck and then continue towards bottom edge with inc. Check our our videos if you have any doubt, and do not hesitate to contact the store where you bought your yarn or any knitting forum. Happy knitting!

Zenobia 01.11.2013 - 05:03:

Just wondering why do you have all increases on the wrong side?

DROPS Design 01.11.2013 kl. 09:51:

Dear Zenobia, in this poncho you inc with a YO on WS but then work the YO into back of loop on next row from RS to avoid holes. Happy knitting!

Jutta 18.08.2013 - 12:24:

Hallo, wie stricke ich denn für die Spitze zwei Maschen in eine und kette gleichzeitig ab? Bleibt dann von den 2 Ma eine noch auf der Nadel. Ich verstehe es so: 2 M.aus einer Stricken. Diese auf der Nadel lassen und die erste über die 2. ziehen.

DROPS Design 19.08.2013 kl. 09:32:

Liebe Jutta, ja genau. Das Wort "gleichzeitig" ist hier etwas verwirrend. Wir werden das ändern.

Gabriel 14.06.2012 - 10:32:

Möjligen menar Drops: Instr.video > teknikvideo > övr. > sid. 2 = Tofs

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 79-1