DROPS / 79 / 1

DROPS 79-1 by DROPS Design

DROPS settet består av: Poncho i "Highlander", og lue og tovet veske i "Highlander" og "Vivaldi"

DROPS design: Modell nr HH-019
--------------------------------------------------------

400-450-500-550-600 gr f.nr 13, brunmelert
100-100-100-100-100 gr f.nr 01, beige

DROPS Rundp 8 og 9.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 9 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

Øketips: Alle økninger skjer fra vrangen!
Det økes ved å lage 1 kast på hver side av midt-m. På pinnen tilbake strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

Mønster: Se diag M.1A og M.1B. Hele mnst glstrikkes, kastene og midtmasken strikkes i brunmelert hele tiden unntatt på 8.p i diag hvor alle m strikkes i beige.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Poncho: Ponchoen strikkes i for- og bakstk fra halsen og nedover. Deretter syes den sammen i sidene. Hver del strikkes frem og tilbake på rundp.

Forstk: Legg opp 29 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med brunmelert Highlander. Strikk vrbord frem og tilbake på p i 25 cm - start og slutt med 1 kantm og 3 r. Bytt til rundp 9 og strikk 1 p glstrikk samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt = 39 m. Neste p strikkes slik: 1 kantm, * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 r og 1 kantm. Sett 1 merketråd i den midterste m, fortsett med glstrikk. Husk på strikkefastheten! Videre økes det 1 m på hver side av midt-masken på hver 2.p oppover - se Øketips. Når det er 87-95-103-111-119 m på p strikkes neste p slik: 1 kantm, M.1A - se startpil for str (= 42-46-50-54-58 m), 1 midt-m, M.1B - se sluttpil for str (= 42-46-50-54-58 m) og 1 kantm. Fortsett mnst og økningen på hver 2.p. Når M.1 er strikket ferdig er det 115-123-131-139-147 m på p. Strikk 2 riller - øk fortsatt på hver 2.p. Deretter felles det av - NB: For at tuppen ikke skal rulle seg må det strikkes 2 m i m på hver side av midt-m samtidig som det felles. Arb måler ca 59-64-70-76-82 cm midt foran fra hullkanten og ned.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk - NB: Halsen startes og sluttes med 1 kantm og 3 vr

Montering: Sy sidesømmene innenfor 1 kantm. De øverste 15 cm av halsen syes sammen på motsatt side slik at sømmen skjules når halsen brettes dobbelt mot retten.

Frynser: Det festes 1 frynse nederst i spissen midt foran og midt bak og deretter festes det frynser med ca 10 cm mellomrom rundt hele ponchoen. 1 frynse = klipp 10 tråder brunmelert á 25 cm. Legg dem dobbelt og tre løkken gjennom avfellingskanten nederst på ponchoen, trekk endene gjennom løkken.

Tvinnet snor: Klipp 2 tråder beige á 3 meter. Tvinn dem sammen til de gjør motstand - brett dem dobbelt og de vil tvinne seg, slå en knute i hver ende. Tre snoren inn i hullkanten rundt halsen - start midt foran.

Lag 2 dusker med 8 tråder beige á 20 cm i hver - se forkl side 3. Sy fast 1 dusk i hver ende av snoren.

100-100 gr f.nr 12, beigemelert
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50-50 gr f.nr 02, brun

DROPS Pinne og ermp nr 8.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 16 p på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og glstrikk = 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp):
1 rille = 2 omg: 1.omg: Vrang, 2.omg: Rett.

Øreklaff: Legg opp 3-4 m på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strikk riller - samtidig etter 1 p økes det 1 m i hver side på hver 4.p totalt 5 ganger = 13-14 m - det økes ved å lage 1 kast innenfor 1 m i hver side, på neste p strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull. Strikk riller til arb måler 8-9 cm, sett m på 1 tråd. Strikk 1 øreklaff til.

Lue: Strikk den ene øreklaffen inn på p 8, legg opp 8-9 nye m på p (= bak) og strikk den andre øreklaffen inn på samme p = 34-37 m. Fortsett med riller - samtidig økes det i hver side på hver 2.p (som på klaffen): 1 m 2 ganger = 38-41 m. Deretter legges det opp 12-14 nye m mellom øreklaffene foran = 50-55 m. Klipp tråden og start midt bak på luen - videre strikkes arb ferdig rundt på ermp - herfra måles arb videre! Strikk 7 riller, deretter fortsettes det med glstrikk til ferdig mål. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 16 cm settes det 5 merketråder i arb med 10-11 m mellom hver. Videre felles det på høyre side av alle merketrådene (ved å strikke 2 r sm) på hver 2.omg 9-10 ganger = 5 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt. Luen måler ca 27-28 cm midt foran.

VESKE:

Ferdig mål: Bredde: 24 cm, høyde: 33 cm

Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
200 gr f.nr 12, beigemelert
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50 gr f.nr 02, brun

DROPS Pinne nr 8.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende Før toving: 10 m x 16 p på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og glstrikk = 10 x 10 cm.

Etter toving: ca 15 m x 24 p = 10 x 10 cm.

Veske: Legg opp 40 m på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strikk 1 rille, fortsett med glstrikk til arb måler 110 cm, strikk 1 rille, fell av. Brett vesken dobbelt og sy den sammen i sidene i ytterste ledd av ytterste m.

Hank: Klipp 15 tråder av hver kvalitet (= 30 tråder) á 120 cm. Slå en knute i den ene enden, fordel trådene i 3 bunter á 10 tråder og flett dem løst sammen, slå en knute nederst. Sy hanken fast i hver side av vesken på innsiden ca 5 cm fra toppen.

Dusk: Det lages 2 dusker med 14 tråder av hver kvalitet (= 28 tråder) á 60 cm - se forkl side 3. Sy fast en dusk nederst i hvert hjørne av vesken.

Toving: Legg vesken i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Still inn maskinen på 40 grader vask med vanlig sentrifuge, uten forvask. Når maskinen er ferdig formes vesken i riktig mål mens den ennå er vått. Brett de øverste 3 cm ned mot retten. Senere vaskes plagget som et vanlig ullplagg.

Diagram

= brunmelert