DROPS / 79 / 1

DROPS 79-1 by DROPS Design

DROPS settet består av: Poncho i "Highlander", og lue og tovet veske i "Highlander" og "Vivaldi"

DROPS design: Modell nr HH-019
--------------------------------------------------------

400-450-500-550-600 gr f.nr 13, brunmelert
100-100-100-100-100 gr f.nr 01, beige

DROPS Rundp 8 og 9.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 9 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

Øketips: Alle økninger skjer fra vrangen!
Det økes ved å lage 1 kast på hver side av midt-m. På pinnen tilbake strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

Mønster: Se diag M.1A og M.1B. Hele mnst glstrikkes, kastene og midtmasken strikkes i brunmelert hele tiden unntatt på 8.p i diag hvor alle m strikkes i beige.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Poncho: Ponchoen strikkes i for- og bakstk fra halsen og nedover. Deretter syes den sammen i sidene. Hver del strikkes frem og tilbake på rundp.

Forstk: Legg opp 29 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 8 med brunmelert Highlander. Strikk vrbord frem og tilbake på p i 25 cm - start og slutt med 1 kantm og 3 r. Bytt til rundp 9 og strikk 1 p glstrikk samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt = 39 m. Neste p strikkes slik: 1 kantm, * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 r og 1 kantm. Sett 1 merketråd i den midterste m, fortsett med glstrikk. Husk på strikkefastheten! Videre økes det 1 m på hver side av midt-masken på hver 2.p oppover - se Øketips. Når det er 87-95-103-111-119 m på p strikkes neste p slik: 1 kantm, M.1A - se startpil for str (= 42-46-50-54-58 m), 1 midt-m, M.1B - se sluttpil for str (= 42-46-50-54-58 m) og 1 kantm. Fortsett mnst og økningen på hver 2.p. Når M.1 er strikket ferdig er det 115-123-131-139-147 m på p. Strikk 2 riller - øk fortsatt på hver 2.p. Deretter felles det av - NB: For at tuppen ikke skal rulle seg må det strikkes 2 m i m på hver side av midt-m samtidig som det felles. Arb måler ca 59-64-70-76-82 cm midt foran fra hullkanten og ned.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk - NB: Halsen startes og sluttes med 1 kantm og 3 vr

Montering: Sy sidesømmene innenfor 1 kantm. De øverste 15 cm av halsen syes sammen på motsatt side slik at sømmen skjules når halsen brettes dobbelt mot retten.

Frynser: Det festes 1 frynse nederst i spissen midt foran og midt bak og deretter festes det frynser med ca 10 cm mellomrom rundt hele ponchoen. 1 frynse = klipp 10 tråder brunmelert á 25 cm. Legg dem dobbelt og tre løkken gjennom avfellingskanten nederst på ponchoen, trekk endene gjennom løkken.

Tvinnet snor: Klipp 2 tråder beige á 3 meter. Tvinn dem sammen til de gjør motstand - brett dem dobbelt og de vil tvinne seg, slå en knute i hver ende. Tre snoren inn i hullkanten rundt halsen - start midt foran.

Lag 2 dusker med 8 tråder beige á 20 cm i hver - se forkl side 3. Sy fast 1 dusk i hver ende av snoren.

100-100 gr f.nr 12, beigemelert
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50-50 gr f.nr 02, brun

DROPS Pinne og ermp nr 8.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 16 p på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og glstrikk = 10 x 10 cm.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Rille (på rundp):
1 rille = 2 omg: 1.omg: Vrang, 2.omg: Rett.

Øreklaff: Legg opp 3-4 m på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strikk riller - samtidig etter 1 p økes det 1 m i hver side på hver 4.p totalt 5 ganger = 13-14 m - det økes ved å lage 1 kast innenfor 1 m i hver side, på neste p strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull. Strikk riller til arb måler 8-9 cm, sett m på 1 tråd. Strikk 1 øreklaff til.

Lue: Strikk den ene øreklaffen inn på p 8, legg opp 8-9 nye m på p (= bak) og strikk den andre øreklaffen inn på samme p = 34-37 m. Fortsett med riller - samtidig økes det i hver side på hver 2.p (som på klaffen): 1 m 2 ganger = 38-41 m. Deretter legges det opp 12-14 nye m mellom øreklaffene foran = 50-55 m. Klipp tråden og start midt bak på luen - videre strikkes arb ferdig rundt på ermp - herfra måles arb videre! Strikk 7 riller, deretter fortsettes det med glstrikk til ferdig mål. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 16 cm settes det 5 merketråder i arb med 10-11 m mellom hver. Videre felles det på høyre side av alle merketrådene (ved å strikke 2 r sm) på hver 2.omg 9-10 ganger = 5 m. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt. Luen måler ca 27-28 cm midt foran.

VESKE:

Ferdig mål: Bredde: 24 cm, høyde: 33 cm

Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
200 gr f.nr 12, beigemelert
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50 gr f.nr 02, brun

DROPS Pinne nr 8.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende Før toving: 10 m x 16 p på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi og glstrikk = 10 x 10 cm.

Etter toving: ca 15 m x 24 p = 10 x 10 cm.

Veske: Legg opp 40 m på p 8 med 1 tråd Highlander + 1 tråd Vivaldi. Strikk 1 rille, fortsett med glstrikk til arb måler 110 cm, strikk 1 rille, fell av. Brett vesken dobbelt og sy den sammen i sidene i ytterste ledd av ytterste m.

Hank: Klipp 15 tråder av hver kvalitet (= 30 tråder) á 120 cm. Slå en knute i den ene enden, fordel trådene i 3 bunter á 10 tråder og flett dem løst sammen, slå en knute nederst. Sy hanken fast i hver side av vesken på innsiden ca 5 cm fra toppen.

Dusk: Det lages 2 dusker med 14 tråder av hver kvalitet (= 28 tråder) á 60 cm - se forkl side 3. Sy fast en dusk nederst i hvert hjørne av vesken.

Toving: Legg vesken i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Still inn maskinen på 40 grader vask med vanlig sentrifuge, uten forvask. Når maskinen er ferdig formes vesken i riktig mål mens den ennå er vått. Brett de øverste 3 cm ned mot retten. Senere vaskes plagget som et vanlig ullplagg.

Diagram

= brunmelert

Marie Couture 12.11.2017 - 20:51:

Poncho Drops en Highlander. DROPS 79-1 Is there a collar? I don't see the explanation for the collar in the pattern but is seems to have one on the picture. Thank you for your help.

DROPS Design 12.11.2017 kl. 21:39:

Dear Marie, what you see as a collar is actually explained in the pattern, which says " Knit rib back and forth on needles for 25 cm - start and end with K 1 (edge st) and K 3". It is not a separate collar, rather the body is starting with a straight funnel. I hope this helps. Happy Knitting!

Angela 21.01.2017 - 03:47:

What length circular needles are needed for this pattern? Since the circumference is almost 80", do I need an 80" circular needle? I've never seen any that long and am otherwise unsure how to do this project. Please advise.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 09:32:

Dear Angela, poncho is worked back and forth on circular needle on 2 parts sewn tog at the end. You can use a 80 cm circular needle (= approx. 31.5", not 80" needle). Happy knitting!

ROLAND 20.12.2016 - 16:37:

Merci pour votre réponse.Encore une précision: En suivant les diagrammes, les 28 augmentations centrales interrompent le motif commencé de chaque coté, comment y remédier? Merci de votre aide.

DROPS Design 21.12.2016 kl. 09:16:

Bonjour Mme Rolland, les augmentations au milieu de l'ouvrage figurent dans le diagramme et se tricotent comme indiqué dans le diagramme au milieu, on n'augmente pas sur les côtés. On tricote 1 m lis, M.1A en commençant par la flèche, on augmente à la fin de M1A tous les 2 rangs, puis 1 m centrale, et on tricote M.1 B en commençant en bas à droite par l'augmentation tous les 2 rangs et on termine par la flèche, les côtés restent "droits" et vont se suivre en ligne droite. Bon tricot!

ROLAND 18.12.2016 - 14:16:

Dans le diagramme M1A, on commence par la flèche de la taille mais pour le diagramme M1B, si comme expliqué ,on commence par la flèche, le jeté se retrouve en fin de travail. Dois je continuer le M1B par la M centrale et le jeté? Merci pour votre réponse

DROPS Design 19.12.2016 kl. 09:53:

Bonjour Mme Rolland, vous commencez M1A par la flèche et terminez M1B à la flèche (= même nombre de mailles pour la taille pour un motif symétrique). Bon tricot!

Marianne 18.05.2016 - 10:31:

Lurer på om det går an å strikke bolen i et stykke på rundpinne? Og ikke for- og bakstykket hver for seg? For å slippe vrange masker, så går det litt raskere å strikke, tenker jeg.

DROPS Design 18.05.2016 kl. 12:26:

Hej Marianne. Umiddelbart ville jeg ikke göre det her, da jeg er bange for at det vil gaa ud over faconen paa ponchoen. Men du kan pröve at strikke en pröve og se hvordan det gaar.

Lise 15.11.2015 - 15:46:

Jeg får ikke antall masker til å stemme. Er det riktig at det kun skal legges opp 29 masker til vrangbord i halsen? Det stemmer ikke når halsen skal måle 37 cm når for og bakstykke sys sammen.

DROPS Design 25.11.2015 kl. 15:43:

Hej Lise, Ja det stemmer 29 m på forstykket. Men sørg for at strikkefastheden stemmer med 9 m på 10 cm. God fornøjelse!

Zenobia 02.11.2013 - 02:06:

I am a self-taught knitter and every time I came across a term or instructions I didn't understand. I haven't been knitting for that long. I do not understand a certain part of the pattern. Don't understand how to start the front piece. Can you help

DROPS Design 02.11.2013 kl. 10:37:

Dear Zenobia, the poncho is worked top down, you first start with neck and then continue towards bottom edge with inc. Check our our videos if you have any doubt, and do not hesitate to contact the store where you bought your yarn or any knitting forum. Happy knitting!

Zenobia 01.11.2013 - 05:03:

Just wondering why do you have all increases on the wrong side?

DROPS Design 01.11.2013 kl. 09:51:

Dear Zenobia, in this poncho you inc with a YO on WS but then work the YO into back of loop on next row from RS to avoid holes. Happy knitting!

Jutta 18.08.2013 - 12:24:

Hallo, wie stricke ich denn für die Spitze zwei Maschen in eine und kette gleichzeitig ab? Bleibt dann von den 2 Ma eine noch auf der Nadel. Ich verstehe es so: 2 M.aus einer Stricken. Diese auf der Nadel lassen und die erste über die 2. ziehen.

DROPS Design 19.08.2013 kl. 09:32:

Liebe Jutta, ja genau. Das Wort "gleichzeitig" ist hier etwas verwirrend. Wir werden das ändern.

Gabriel 14.06.2012 - 10:32:

Möjligen menar Drops: Instr.video > teknikvideo > övr. > sid. 2 = Tofs

Kommentér oppskrift DROPS 79-1