DROPS Baby / 17 / 15

Squirrel Song by DROPS Design

Sæt med: Strikket bluse med rundt bærestykke med egern og hjerter og sokker til baby og børn i DROPS Alpaca.

DROPS design: Model nr Z-053-by
----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 56/62-68/74-80/86 (92-98/104)
Sok passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm.
Materialer: DROPS ALPACA
100-150-150 (200-200) gr f.nr 618, beige
50 gr i alle str f.nr 100, natur
50 gr i alle str f.nr 401, brun
50 gr i alle str f.nr 7300, limegrøn
----------------------------------------------------------
DROPS STRØMPEP OG RUNDP NR 2,5 (40 cm i de 2 mindste str og 60 cm i de 3 største str) – eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 35 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS træknap nr 503: 2 stk bag i nakken
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 104.75kr. Læs mere.

Instruktioner

BLUSE:

MØNSTER: Se diag M.1 - hele mønsteret strikkes i glatstrik.

RETSTRIK (frem og tilbage på p således):
Strik ret på hver p.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE: Arb strikkes rundt på rundp.
Slå 148-168-184 (204-220) m op på rundp 2,5 med beige. Strik Rib = 2 r / 2 vr i 4 cm. Fortsæt i glatstrik – SAMTIDIG på 1.omg tages der 18-22-24 (28-30) m ind jævnt fordelt = 130-146-160 (176-190) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 16-18-21 (24-27) cm strikkes næste omg således: Luk 8 m af til ærmegab, strik 57-65-72 (80-87) m (= forstk), luk 8 m af til ærmegab, strik 57-65-72 (80-87) m (= rygstk). Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME: Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 40-44-48 (52-56) m op på Strømpep 2,5 med beige. Strik Rib = 2 r / 2 vr i 3 cm. Fortsæt i glatstrik – SAMTIDIG på 1.omg tages der 4-6-8 (10-12) m ind jævnt fordelt = 36-38-40 (42-44) m. Sæt 1 mærke i beg af omg = midt under ærmet. SAMTIDIG når arb måler 4-4-4 (5-5) cm tages der 1 m ud på hver side af mærket, gentag udtagningen på hver 5.-5.-5.(6.-6.) omg totalt 7-8-9 (10-12) gange = 50-54-58 (62-68) m. Når arb måler 14-16-18 (22-26) cm lukkes der 8 m af midt under (= 4 m på hver side af mærket) = 42-46-50 (54-60) m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 198-222-244 (268-294) m. Nu starter omg midt bag på blusen – strik 1-1-3 (7-10) omg med beige – SAMTIDIG på 1.omg tages der 6-6-4 (4-6) m ind jævnt fordelt = 192-216-240 (264-288) m. Derefter strikkes der og tages ind efter M.1 - SAMTIDIG når arb måler 24-26-30 (34-38) cm deles arb midt bagpå til slids således: Strik frem til midt bagpå, slå 3 nye m op på p (= kant til knapper i højre side), vend, strik videre frem og tilbage på p med de 3 yderste m i hver side i retstrik - SE FORKL OVER - (de 3 nye m strikkes i bundfarven på hver række i diag). SAMTIDIG 2 cm efter deling lukkes der af til 1 knaphul på venstre forkant ved at strikke 2. og 3. m fra kanten ret sammen og derefter slå om.
Når M.1 er færdig er der 83-93-103 (113-123) m på p og arb måler ca 28-30-34 (38-42) cm op til skulderen. Fortsæt med 1 p glatstrik - Samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 72-76-80 (84-88) m. Derefter strikkes der 4 p retstrik, fortsæt således (set fra retsiden): 3 m retstrik, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*, slut af med 2 r og 3 m retstrik. Når Ribben måler 1-1-1 (1½-1½) cm lukkes der af til 1 knaphul over det andet på venstre forkant, gentag aflukningen når Ribben måler 3-4-4 (4½-4½) cm. Luk af når Ribben måler 4-5-5 (6-6) cm.

MONTERING: Buk Ribben i halsen dobbelt mod vrangen og sy fast med små sting. Sy åbningerne sammen under ærmerne.
Sy knapperne i på kanten bagpå.
----------------------------------------------------------
SOKKER

HÆLINDTAGNING:
1.P (= retsiden): Strik til der er 6-6-6 (7-8) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.P (= vrangen): Strik til der er 6-6-6 (7-8) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.P (= retsiden): Strik til der er 5-5-5 (6-7) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.P (= vrangen): Strik til der er 5-5-5 (6-7) m tilbage, tag næste m løst af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb. Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løst af, til der er 8-10-10 (10-12) m tilbage på p.

MØNSTER: Se diag M.2 - hele mønsteret strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag ind således før mærket: 2 r sm.
Tag ind således efter mærket: tag 1 m løs af som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over
----------------------------------------------------------
SOK: Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 44-48-48 (52-56) m op på Strømpep 2,5 med beige. Strik Rib = 2 r / 2 vr i 5-5-6 (6-7) cm. Derefter strikkes 1 omg glatstrik Samtidig med at der tages 8 m ind jævnt fordelt = 36-40-40 (44-48) m. Nu beholdes de første 18-20-20 (22-26) m på p (til hæl) og de resterende 18-20-20 (22-22) m sættes på 1 tråd (= midt ovenpå sokken). Strik glatstrik i 3-3½-4 (4-4½) cm over hæl-m – sæt 1 mærke i. Derefter strikkes hælindtagning – SE FORKL OVER. Saml 8-9-10 (10-11) m op på hver side af hælindtagningen og sæt m fra tråden tilbage på p = 42-48-50 (52-56) m. Fortsæt i glatstrik – SAMTIDIG på 1.omg tages der 1 m ind før de 18-20-20 (22-22) m ovenpå foden ved at strikke 2 r sm, og der tages 1 m ind efter de 18-20-20 (22-22) m ovenpå foden ved at strikke 2 drejet r sm (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste), gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 3-6-7 (5-7) gange = 36-36-36 (42-42) m. Når sokken måler 6-7-8 (10-12) cm fra mærket på hælen strikkes M.2. Derefter sættes der 1 mærke i hver side af sokken (så der bliver 18-18-18 (22-22) m på oversiden og 18-18-18 (20-20) m på undersiden). Fortsæt med natur – SAMTIDIG tages der 1 m ind på hver side af hver mærke – SE INDTAGNINGSTIPS, gentag indtagningen på hver omg totalt 7-7-7 (8-8) gange = 8-8-8 (10-10) m tilbage på p, klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.
Sokken måler ca 10-11-12 (14-16) cm.

= limegrøn
= natur
= fra retsiden: 2 ret sammen fra vrangen: 2 vrang sammen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 17-15) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (44)

María José Vera 08.06.2019 - 01:00:

Hola me gustaría saber si puedo subir a mi canal de youtube El punto Inglés como tejer este patrón o de otros que también he tejido, utilizando su patrón y haciendo mención de que es un patrón de DROPS DESING y copiando su URL para que puedan encontrar su página. Muchas gracias. Saludos. Muchas gracias

DROPS Design 03.07.2019 kl. 22:59:

Hola Maria José, en principio, si haces todas las menciones que has comentado y es un vídeo que has grabado tú misma y no lo coges de nuestra página web, no debería de haber ningún problema para colgarlo en youtube.

Kaja 25.04.2019 - 17:54:

Hei. Jeg er usikker på størrelsene her, det står at størrelse 12/18 mndr tilsvarer 74/80 cm, men det er vanligvis 9/12 måneder. Hvilken størrelsesangivelse er riktig?

DROPS Design 30.04.2019 kl. 10:21:

Hei Kaja. Her ser det ut som cm-målet er litt feil. 12/18 mnd tilsvarer 80-86 cm. Vi skal få rettet dette i oppskriften. Det er også en målskisse nederst med alle plaggets mål i alle størrelser, det kna være lurt å se på denne ved størrelsesvalg. Takk for beskjed og god fornøyelse

Maria 18.07.2017 - 18:09:

Hallo Kann ich diesen Pullover auch ohne rollkragen stricken? Könnten Sie mir erklären wie ich dann beginnen kann? Danke für die süße Anleitung Maria

DROPS Design 19.07.2017 kl. 08:56:

Liebe Maria, wir können leider nicht jede unserer Anleitung nach jedem Geschmack anpassen, lassen Sie sich von ähnlichen Modellen inspirieren, Ihr DROPS Laden wird Ihnen auch gerne helfen. Viel Spaß beim stricken!

Tone Dreier 01.04.2015 - 14:18:

Jeg har strikket vrangborden på denne genseren og så skal det felles ned x antall masker.Genseren ble ikke fin .Vrangborden ble for vidt syntes jeg. Er dette riktig da.

DROPS Design 29.04.2015 kl. 14:45:

Hei Tone. Det var synd. Mönstret skulle vaere korrekt. Det er svaert for os at vurdere paa afstand hvad der kunne vaere gaaet galt. Om muligt kan du tage dit arbejde med til den butik hvor du har köbt garnet, saa kan de kigge paa dit arbejde.

Kari 13.03.2015 - 07:48:

Finner ikke igjen fargene i fargekartet på Alpaca, er det utgåtte farger nå?

DROPS Design 13.03.2015 kl. 15:38:

Hej Kari. Alle fargene staar paa fargekartet.

Johan 14.11.2014 - 05:55:

Så gullig tröja! Men jag är osäker på hur delningen i nacken skall göras. Ska 3 nya maskor läggas upp i var sida efter delningen till knapp- och knapphålskant eller bara på den högra sidan? Hur många knapphål skall göras, 2 eller 3? Tack!

DROPS Design 25.11.2014 kl. 12:27:

Hej Johan, du delar till mitt bak för sprund så här: Sticka fram till mitt bak, lägg upp 3 nya m (= höger knappkant), vänd, sticka vidare fram och tillbaka med 3 rätstickade kantm i varje side. Du stickar 2 knapphål. Lycka till!

Pernille 29.10.2014 - 12:11:

Hei! Jeg og en venninne har forsøkt oss på å strikke denne genseren i str 2 år. Vi er begge relativt erfarne strikkere og pleier å være omtrent på korrekt strikkefasthet, men på denne genseren er vi begge ca 6 masker over. Dette vil si at vi minst må bruke pinnenr 3 evt 3,5 istedetfor 2,5 som er oppgitt. Er dere sikre på at det er 2,5 som er riktig? På magebåndet på garnet står det 2,5-3,5 så jeg ville trodd det naturlige var str 3.

DROPS Design 29.10.2014 kl. 15:37:

Hej Pernille, for at få 26 m på 10 cm i DROPS Alpaca så vil jeg tro at du kun skal bruge pinde nr 2½ eller 3 medmindre du strikker meget stramt. Du er nødt til at lave en strikkeprøve.

Anne Marie Foss Hansen 28.10.2014 - 13:07:

Babydrops nr. 17-15. Mønster til denne opskrift kommer ikke med ud når man printer. Er det noget I kan rette? venlig hilsen Anne Marie Foss Hansen

DROPS Design 29.10.2014 kl. 15:07:

Hej Anne Marie, Det er vigtigt at du skriver opskriften ud via knappen til højre for billedet inde på selve opskriften. Her står der "Skriv ud: Opskrift" så får du alt med. God fornøjelse!

Selam 01.01.2014 - 21:36:

Hi how many stitches should remain after M1 before the split size 12/18 months?

DROPS Design 02.01.2014 kl. 09:48:

Dear Selam, you divide work for split when piece measures 30 cm in size 12/18 months, ie M1 is not finished yet, you continue then M1 back and forth with dec as before. Happy knitting!

Erika 01.09.2013 - 09:55:

Så söt ska nog göra den i andra färger men detta blir nästa projekt

Kommentere opskrift DROPS Baby 17-15

I wish you a merry Christmas...

Une ending history..., Belgium