DROPS / 102 / 43

The Lookout by DROPS Design

Strikket DROPS hundegenser i ”Karisma” med flettemønster.

DROPS design: Modell nr U-002-h
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS - S - M
Brystvidde: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Rygglengde: ca 24 – 32 - 40 cm
Eks på hunderaser: XS = Chihuahua,
S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100-150-200 gr f.nr 21, lys grå

DROPS liten rundp nr 4 (settp i den minste str) – eller den p du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Settp og liten rundp nr 3.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, kjæledyr,

Mønster: Se diag M.1 til M.3, diag viser mønsteret sett fra retten.

Vrbord: * 2 r, 2 vr * , gjenta fra *-*

Genser: Plagget strikkes rundt på p fra halsen og nedover.
Legg opp 60-80-100 m på settp 3 med lys grå. Strikk vrbord i 8-10-12 cm (= hals som brettes dobbelt). Bytt til liten rundp 4 (settpp i den minste str). Strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 16-32-54 m jevnt fordelt = 76-112-154 m.
Videre strikkes det mønster slik:
Str XS: M.2, 2 vr, M.2, 3 vr, M.3, M.2, M.1 (= midt opp på ryggen), M.2, M.3 og 3 vr.
Str S: * M.2, 2 vr *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.1 (= midt opp på ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 2 ganger.
Str M: * M.2, 2 vr *, gjenta fra *-* 3 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 3 ganger, M.1 (= midt opp på ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 3 ganger.
Samtidig når arb måler 12-16-20 cm (fra oppleggskanten) deles det til forben slik: Sett 10-16-22 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 vr, strikk videre over ryggen og fell siste vr-m i andre siden = 64-94-130 m (= ryggstykket). Fortsett mønsteret frem og tilbake over disse m i 6-8-10 cm (arb måler totalt 18-24-30 cm). Sett m på 1 tråd og sett m fra tråden under magen tilbake på p. Legg opp 1 ny m på hver side av disse = 12-18-24 m. Strikk mnst videre frem og tilbake med 1 vrang i hver side. Når det er strikket 6-8-10 cm settes alle m inn på samme p igjen = 76-112-154 m. Når arb måler totalt 24-31-38 cm felles 12-20-28 m midt under magen av. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p – samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-3-4 ganger, 1 m 2-3-4 ganger, 2 m 2-3-4 ganger og 3 m 1 gang = 32-50-74 m tilbake på p. Arb måler nå ca 30-39-48 cm.

Montering: Sett de gjenværende m på liten rundp 3, strikk i tillegg opp m rundt avfellingskanten slik at det totalt blir ca 84-108-140 m. Strikk vrbord i 2-3-4 cm, fell løst av.

Ben: Strikk opp ca 36-44-52 m på settp 3 rundt den ene åpningen for benet. Strikk vrbord i 2-3-4 cm, fell løst av med r over r og vr over vr.
Gjenta rundt den andre åpningen.

= Flette: Sett 1 m på hj.p bak arb, 3 r, 1 vr fra hj.p
= Flette: Sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p
= Flette: Sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= Flette: Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p