DROPS / 102 / 43

The Lookout by DROPS Design

Strikket DROPS hundegenser i ”Karisma” med flettemønster.

Stikkord: flette, kjæledyr,

DROPS design: Modell nr U-002-h
--------------------------------------------------------

Størrelse: XS - S - M
Brystvidde: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Rygglengde: ca 24 – 32 - 40 cm
Eks på hunderaser: XS = Chihuahua,
S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100-150-200 gr f.nr 21, lys grå

DROPS liten rundp nr 4 (settp i den minste str) – eller den p du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Settp og liten rundp nr 3.

Kommentarer (277)

100% Ull
fra 22.80 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 22.80 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 22.80 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 68.4kr. Les mer.

Instruksjoner

Mønster: Se diag M.1 til M.3, diag viser mønsteret sett fra retten.

Vrbord: * 2 r, 2 vr * , gjenta fra *-*

Genser: Plagget strikkes rundt på p fra halsen og nedover.
Legg opp 60-80-100 m på settp 3 med lys grå. Strikk vrbord i 8-10-12 cm (= hals som brettes dobbelt). Bytt til liten rundp 4 (settpp i den minste str). Strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 16-32-54 m jevnt fordelt = 76-112-154 m.
Videre strikkes det mønster slik:
Str XS: M.2, 2 vr, M.2, 3 vr, M.3, M.2, M.1 (= midt opp på ryggen), M.2, M.3 og 3 vr.
Str S: * M.2, 2 vr *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.1 (= midt opp på ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 2 ganger.
Str M: * M.2, 2 vr *, gjenta fra *-* 3 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 3 ganger, M.1 (= midt opp på ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 3 ganger.
Samtidig når arb måler 12-16-20 cm (fra oppleggskanten) deles det til forben slik: Sett 10-16-22 m på 1 tråd (= under magen), fell 1 vr, strikk videre over ryggen og fell siste vr-m i andre siden = 64-94-130 m (= ryggstykket). Fortsett mønsteret frem og tilbake over disse m i 6-8-10 cm (arb måler totalt 18-24-30 cm). Sett m på 1 tråd og sett m fra tråden under magen tilbake på p. Legg opp 1 ny m på hver side av disse = 12-18-24 m. Strikk mnst videre frem og tilbake med 1 vrang i hver side. Når det er strikket 6-8-10 cm settes alle m inn på samme p igjen = 76-112-154 m. Når arb måler totalt 24-31-38 cm felles 12-20-28 m midt under magen av. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p – samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-3-4 ganger, 1 m 2-3-4 ganger, 2 m 2-3-4 ganger og 3 m 1 gang = 32-50-74 m tilbake på p. Arb måler nå ca 30-39-48 cm.

Montering: Sett de gjenværende m på liten rundp 3, strikk i tillegg opp m rundt avfellingskanten slik at det totalt blir ca 84-108-140 m. Strikk vrbord i 2-3-4 cm, fell løst av.

Ben: Strikk opp ca 36-44-52 m på settp 3 rundt den ene åpningen for benet. Strikk vrbord i 2-3-4 cm, fell løst av med r over r og vr over vr.
Gjenta rundt den andre åpningen.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.09.2007
Ny diagramtekst og Diagram M.3 er forandret (det er fjernet 4 p midt i diagrammet).

= Flette: Sett 1 m på hj.p bak arb, 3 r, 1 vr fra hj.p
= Flette: Sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p
= Flette: Sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= Flette: Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p

Kommentarer (277)

Legg inn en kommentar!

Daniela Thornhill 19.01.2019 - 17:18:

Hallo Mienchen, Das bedeutet *Muster M2, 2 Maschen links* 2 mal wiederholen, also insgesamt 3 mal nacheinander. Hab den Pullover gestrickt, aber ich mache ihn nochmal in der beschriebenen Wolle und in Größe M.

Sarah 19.01.2019 - 15:38:

Why isn’t there a size for large? Would it be possible to update the pattern with sizes for larger dogs? It’s so cute! Thank you!

DROPS Design 19.01.2019 kl. 17:10:

Dear Sara, since thi is an older pattern, it is highly unlikely it will be updated for other sizes. However, there are other dog-coats that are avialable in size L, and you can try to use thicker yarns and needles to achieve a bigger result. Happy Knitting!

Vera Hellerud 19.01.2019 - 13:21:

Hei. Det gjelder ikke bare denne oppskriften, men ønsker veldig en oppskrift med 4 ben 🙂

DROPS Design 21.01.2019 kl. 07:59:

Hei Vera. Ønsket ditt er videreformidlet til vår designavdeling. Hilsen DROPS

Minchen 19.01.2019 - 01:24:

Ich lese mir jetzt zum 10. mal die Beschreibung für Größe S durch und ich kapiere einfach nicht was *M2 , 2li. * von *-* gemein ist das müsste mit Abkürzungen ist für mich nicht verständlich.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 09:39:

Liebe Frau Minchen, M.1, M.2 und M.3 sind die 3 Diagramme Sie stricken sollen - siehe unten nach der schrifflichen Anleitung. Wenn Sie *M.2, 2 li* stricken sollen, stricken Sie so: die 4 Maschen im M.2, dann die nächsten 2 Maschen stricken Sie links, diese 6 Maschen wiederholen Sie wie beschrieben. Viel Spaß beim stricken!

Josi 18.01.2019 - 15:17:

Hallo, ich stricke diesen Pulli gerade auf einem Nadelspiel und muss den Pulli nun für die Beine teilen, wie stricke ich dann hin und zurück? also wie werden die Rückreihen gestrickt, alle rechts oder links? Danke schonmal für die Antwort

DROPS Design 18.01.2019 kl. 17:19:

Liebe Josi, die Hinreihen (die Reihen mit Zöpfen) sollen die Hinreihen sein, beachten Sie das wenn Sie die Arbeit teilen, die Rückreihen werden dann links nach rechts gestrickt, wie im Diagram gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Heike 16.01.2019 - 01:33:

Hallo, Danke für die Antwort.Jetzt hab ich noch eine Frage 😊. Stricke ja Größe S und habe jetzt 16 cm gestrickt. Wo muss ich jetzt die 16 Maschen still legen . Direkt am Rundenanfang oder bei welchem Mustersatz ? LG

DROPS Design 16.01.2019 kl. 08:50:

Liebe Heike, nach 16 cm stricken Sie die nächste Reihe wie beschrieben, dh vom Anfang der Reihe: die ersten 16 M der Reihe (Runde) wie zuvor stricken und diese Maschen stilllegen, dann die nächste M abketten, bis zur Ende der Reihe (im Muster wie zuvor) stricken, wenden, die erste Masche der nächsten Rückreihe abketten und hin und zurück im Muster wie zuvor weiterstricken - beachten Sie nur, daß die Hinreihen eine Reihe mit Zöpfe bei der Verteilung ist. Viel Spaß beim stricken!

Heike 12.01.2019 - 16:49:

Hallo ich bin es noch mal.Wenn ich das Bündchen und die Zunahme fertig habe und mit M2 beginne ( Also die erste Runde des Musters) ist das leere Kästchen dann eine linke oder rechte Masche????

DROPS Design 14.01.2019 kl. 10:17:

Liebe Heike, die leere Kästchen sind immer rechts bei jede Runde sowie bei den Hinreihen (bei den Rückreichen nach Verteilung für die Beinen stricken Sie diesen Maschen links - und die Kreuz werden dann rechts bei den Hinreihen gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

Heike Hei 08.01.2019 - 13:13:

Hallo, wollte mal fragen ob Ihre Anwort vom 19.11.2018 so korrekt ist und wann ich die 16 Maschen (Grüsse S) stillegen muss? Direk am Rundenanfang?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 15:16:

Liebe Frau Hei, in der Größe S stricken Sie: M2, 2 li, M2, 2 li, M2, M3, M2, M3, M2, M1, M2, M3, M2, M3 = 112 M. Die 16 M legen Sie still wenn die Arbeit 16 cm von der Anschlagskante misst. Viel Spaß beim stricken!

Leelo Pukk 07.01.2019 - 19:37:

Har ni inte mönster till en stor hund, mankhöjd 70 cm, bröstomfång 80 cm, plaggets längd bör vara minst 70 cm Jag tycker om mönstret med flätor som jag skulle vilja sticka i svart med reflexgarnsränder i färg. Det måste vara fler än jag som vill göra något åt stora hundar.

DROPS Design 11.01.2019 kl. 14:10:

Hei Leelo. Vi har per i dag dessverre ingen oppskrifter til store hunder, men jeg skal videreformidle ønsket ditt til deisgnavdelingen vår så kanskje det kommer i fremtiden

Dianne Lewandowski 11.12.2018 - 20:31:

The pattern for size S is very confusing. I read your answer and it was just as confusing. For anyone else suffering through this very complicated pattern, here is how it goes\\\\r\\\\n[M2 P2, M2 P2,] [M2, M3, M2, M3,] [ M2, M1, M2,] [M3, M2, M3]\\\\r\\\\n6, 6, 4, 14, 4, 14, 4, 24, 4, 14, 4, 14: 112 stitches

Kommentér oppskrift DROPS 102-43