Hvordan strikke en hundegenser

Hunder kan også bli kalde når det er kaldt ute, så hvorfor ikke strikke en fin genser med fletter til din beste venn? I denne steg-for-steg leksjonen viser vi hvordan man strikker hundegenseren The Lookout etter oppskriften DROPS 102-43, med DROPS Karisma.

Følg instruksjonene og hvis du har noen spørsmål kan du stille dem i feltet med kommentarer/spørsmål så vil du få hjelp av våre eksperter!

Hva trenger du for å starte?

Størrelse: I denne leksjonen lager vi størrelse XS, og du kommer til å se at denne størrelsen er markert med fet skrift gjennom hele leksjonen. Se hele oppskriften her.

Størrelse:
XS- S - M
Målene på hunden:
Brystvidde: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Rygglengde: ca 24– 32 - 40 cm

Eksempler på hundestørrelser: XS = Chihuahua, S = Bichon Frise, M = Cocker Spaniel

Materialer:
DROPS Karisma fra Garnstudio
100-150-200 g nr. 21, mellomgrå 

DROPS rundpinne på 4mm, 40 cm lang (eller strømpepinner til den minste strl XS) –eller den pinnen du trenger for å få en strikkefasthet på; 21 masker x 28 pinner i glattstrikk = 10 x 10 cm.

DROPS strømpepinner og rundpinne på 3mm

Forklaringer til oppskriften før vi starter...

RIBB: * 2 rett, 2 vrang * , gjenta fra *-*
Når vi skriver *-* i teksten, så skal man strikke det som står mellom stjernene og det skal gjentas det antall ganger som står i oppskriften.

ØKETIPS:
Øk ved å gjøre et kast. På neste pinne strikkes kastet vridd for å unngå hull.

MØNSTER: Se diagram M.1 till M.3. Diagrammene viser mønsteret sett fra rettsiden.

Diagram

Her er de komplette diagrammene som du skal bruke i oppskriften. Du er nødt til å komme tilbake til diagrammene for å kunne følge oppskriften nedenfor.

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= Flette: Sett 1 maske på hjelpepinne bak arbeidet, 3 rett, 1 vrang fra hjelpepinnen
= Flette: Sett 3 masker på hjelpepinne foran arbeidet, 1 vrang, 3 rett fra hjelpepinnen
= Flette: Sett 2 masker på hjelpepinne bak arbeidet, 2 rett, 2 rett fra hjelpepinnen
= Flette: Sett 3 masker på hjelpepinne bak arbeidet, 3 rett, 3 rett fra hjelpepinnen

La oss komme i gang med strikkingen!

Først litt mer informasjon: Plagget strikkes rundt fra halsen og ned, så deles arbeidet til forben, der du strikker frem og tilbake over en del av ryggen. Deretter strikkes delen under magen, sett sammen delene og strikk så rundt. Maskene under magen felles av og følges av fellinger på hver side i noen centimeter. Avslutningsvis strikkes det en vrangbord rundt genseren og masker plukkes opp rundt hullene på frembenene der det også strikkes vrangbord.

1)
Legg opp 60-80-100 masker på strømpepinne 3mm med mellomgrå

2)
Strikk vrangbord i 8-10-12 cm (= hals som brettes dobbelt)

3)
Bytt til liten rundpinne 4mm. Strikk 1 omgang glattstrikk samtidig som det økes 16-32-54 jevnt fordelt - se ØKETIPS = 76-112-154 m.

4)
Nå strikkes det mønster slik:

Størrelse XS: M.2 (4 masker), 2 am , M.2 (4 masker), (= de første 10 maskene under magen), 3 vrang, M.3 (14 masker), M.2 (4 masker), M.1 (24 masker) (= midt oppå ryggen), M.2 (4 masker), M.3 (14 masker) og 3 vrang.

Størrelse S: * M.2, 2 vrang *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.1 (= midt oppå ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 2 ganger

Størrelse M: * M.2, 2 vrang *, gjenta fra *-* 3 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 3 ganger, M.1 (= midt oppå ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 3 ganger

5)
Samtidig når arbeidet måler 12 -16-20 cm (fra oppleggskanten) deles det til forben slik: (sørg for å dele arbeidet slik at flettene blir strikket fra rettsiden): Sett de første 10-16-22 masker på en tråd eller maskeholder (=under magen), vend arbeidet og fortsett mønsteret frem og tilbake, fell 1 maske på hver side i starten av de neste 2 pinnene =  64 -94-130 m (= ryggstykket).

6)
Fortsett mønsteret frem og tilbake over disse maskene i 6 -8-10 cm (arbeidet måler totalt 18 -24-30 cm).Sørg for å strikke neste pinne fra rettsiden og klipp tråden.

7)
Sett maskene på en tråd eller maskeholder, og sett tilbake maskene fra tråden under magen tilbake på pinnen.

8)
Legg opp 1 ny maske i hver side= 12-18-24 masker. Strikk videre med mønster frem og tilbake med 1 vrang i hver side.

9)
Når det er strikket 6-8-10 cm settes alle maskene inn på samme pinne = 76-112-154 masker, sørg for at neste pinne strikkes fra rettsiden.

10)
Når arbeidet måler totalt24-31-38 cm felles 12-20-28 masker midt under magen av.

11)
 Videre strikkes arbeidet ferdig frem og tilbake på pinnen – samtidig felles det i hver side på hver 2.pinne  : 3 masker 1 -1-1 gang, 2 masker 2-3-4 ganger, 1 maske 2-3-4 ganger, 2 masker 2-3-4 ganger og 3 masker 1-1-1 gang = 32-50-74 masker igjen på pinnen.
Arbeidet måler nå ca 30-39-48 cm.

12)
Montering: Sett de gjenværende maskene på liten rundpinne 3mm, strikk i tillegg opp masker rundt avfellingskanten slik at det totalt blir ca 84-108-140 m. Strikk vrangbord i 2-3-4 cm, fell løst av med rett over rettmaskene og vrang over vrangmaskene.

13)
Ben: Strikk opp ca 36-44-52 masker på strømpepinne 3mm rundt den ene åpningen for benet.

14)
Strikk vrangbord i  2-3-4 cm, fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Gjenta rundt åpningen for det andre benet.

Ferdig!

Nå er genseren ferdig. Takk for at du har fulgt vår leksjon, vi håper du hadde det gøy og at vi får se bilder av din ferdige genser. Legg de ut på sosiale medier og bruk hashtaggene #dropsalong og #thelookoutdogsweater eller send de inn til vårt galleri så vi kan dele dem!

Trenger du hjelp?

Trenger du mer informasjon om ulike masker eller teknikker, så finner du her en liste over videoer og leksjoner som kan være til hjelp:

Kommentarer (21)

Ane Skrede 12.02.2021 - 13:28:

Hei dere ... nå fortjener min hund en genser :) Hvordan kan jeg endre oppskriften til en større rase? Jeg har lett etter opplysning på tipps-siden deres tidligere. Finnes det en formell eller råd ang. å øke størrelsene ? Takk for alle de fine oppskriftene.

DROPS Design 15.02.2021 - 08:55:

Hei Ane. Ja, alle fortjener en deilg varm genser i kulden. Vi har dessverre ikke oppskrifter til store hunder. Men om du ser på en hundeoppskrift vi har, så sjekk strikkefastheten (hvor mange masker på 10 cm) og ta mål på din egen hund, så kan du prøve å tegne/skrive en genser som vil passe din hund perfekt. mvh DROPS design

Nicole Veilleux 09.02.2021 - 14:08:

Continuer maintenant en allers et retours – en même temps, rabattre de chaque côté tous les 2 rangs: 1 -1-1 fois 3 m, 2-3-4 fois 2 m, 2-3-4 fois 1 m, 2-3-4 fois 2 m et 1-1-1 fois 3 m = il reste 32-50-74 m. \r\nL\'ouvrage mesure environ 30-39-48 cm. Bonjour je ne comprends pas le 11 , je ne suis pas capable de lire le design \r\nJe ne sais pas se que veut dire2 rangs :1-1 1 fois 3m, 2-3 4 fois etc...je sais qu’il faut rabattre ...pas ca pable de détailler le patron...merci

DROPS Design 10.02.2021 - 07:40:

Bonjour Mme Veilleux, si vous tricotez la 1ère taille, vous allez rabattre 3 mailles au début des 2 rangs suivants (= 1 x 3 m de chaque côté), puis 2 mailles au début des 4 rangs suivants (= 2 m de chaque côté), puis 1 m au début des 4 rangs suivants, puis 2 m au début des 4 rangs suivants et 3 m au début des 2 rangs suivants = il vous restera 32 mailles. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 22:53:

Bonjour Madame, je ne comprends pas l’étape 11...du tout..peut-être l’expliquer plus en détails...merci

DROPS Design 09.02.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Veilleux, maintenant que vous avez rabattu les mailles du ventre, vous tricotez en rangs (cf réponse précédente et vidéo si besoin) en rabattant au début de chaque rang de chaque côté pour former l'arrondi du manteau. En fonction de votre modèle et des explications, rabattez les mailles de chaque côté (sur l'endroit et sur l'envers) puis, dans ce modèle, nous relevons les mailles tout autour de cet arrondi + les mailles rabattues pour tricoter une bordure en côtes. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 15:49:

Moi c’est tourner l’ouvrage avec aiguilles circulaires que je ne comprends pas

DROPS Design 09.02.2021 - 09:43:

Bonjour Mme Veilleux, pour tricoter en rangs avec une aiguille circulaire, tournez simplement votre ouvrage (comme pour des aiguilles droites) pour tricoter alternativement sur l'endroit et sur l'envers - cette vidéo montre comment tricoter du jersey en allers et retours sur aiguille circulaire. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 04:39:

Bonjour, moi je tricote le petit gilet sans torsade , je fais ordinaire mais je suis la description de votre gilet, je suis rendue ...j’ai mis mes 10 mailles sur un fil ...après vous dites tourner l’ouvrage et continuer à tricoter là je ne comprends pas , je ne sais quoi faire , car si je tourne mon travail le côté que je tricote fait à l’envers sur l’endroit de mon travail. ....merci de me répondre

DROPS Design 08.02.2021 - 12:04:

Bonjour Mme Veilleux, Quand on met les mailles du ventre en attente, on continue d'abord le dos en allers et retours (à partir de l'image 6 ci-dessus) - puis, à la hauteur indiquée, on met en attente et on tricote alors les mailles du ventre (image 7) -puis on va reprendre toutes les mailles (image 9). N'hésitez pas à poser votre question sur le modèle concerné pour une aide plus précise. Bon tricot!

Maggoo 04.02.2021 - 23:46:

Ich möchte gerne den Zopfhundepulli in M stricken - komme leider mit der Beschreibung für die Strickschrift nicht klar - bin eine erfahrene Strickerin - aber hierbei stehe ich auf dem Schlauch - es steht z.B. Größe M: * M.2, 2 Maschen links*, von ** 3 x arbeiten, M2, * M.3,M2* , von * * 3x arbeiten, M. 1 (= obere Rückenteil) etc. ich verstehe es einfach nicht - bitte schreibe es für mich verständlich auf - der Pullover ist soooo schön und ich möchte ihn gerne stricken.

DROPS Design 05.02.2021 - 09:35:

Liebe Maggoo, in M haben Sie 154 M. und so stricken Sie: *M.2 (= 4 M), 2 M li*, stricken Sie diese M noch 2 Mal (= 3 Mal insgesamt= über die ersten 18 Maschen), dann stricken Sie die 4 M von M.2, dann stricken Sie 3 Mal (M.3 (= 14 M), M.2 (= 4 M) 18 Maschen x 3 = 54 M ), M.1 (= 24 M ), (M.2 (= 4 Maschen), M3 (= 14 M)) x 3 (= diese 18 Maschen stricken Sie 3 Mal = 54 M), so haben Sie: 18+4+54+24+54=154 M. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Susan Ann Aston 30.01.2021 - 16:45:

Hi there, I am struggling to find a dog jumper in crochet using just UK terminology. Can you please help?

DROPS Design 01.02.2021 - 11:24:

Dear Mrs Aston, we have currently no crochet patterns for dog jumper sorry. We do have some to knit but not to crochet.

Suong 17.01.2021 - 00:27:

Guten Abend ich habe eine frage,da ich anfängerin bin wie stricke ich dann ohne Muster?meine Mäuschen brustumpfang 48cm!FG

DROPS Design 19.01.2021 - 07:45:

Liebe Frau Suong, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Hundepullover, sicher finden Sie ein Modell ohne Muster. Viel Spaß beim stricken!

Katia 15.01.2021 - 08:09:

Salve io sarei interessata a questo modello di cappottino per cani...ma se volessi aggiungergli le zampe posteriori come devo fare... o se ci fosse un altro modello o una spiegazione di tutina a quattro zampe ai ferri per la mia cagnolina...grazie

DROPS Design 15.01.2021 - 09:54:

Buongiorno Katia, purtroppo al momento non abbiamo modelli che comprendano anche le zampe posteriori, ma tenga d'occhio il sito: nelle prossime settimane ne verranno pubblicati altri! Buon lavoro!

Margareta Wålinder 06.01.2021 - 18:59:

Jag har problem med dropp 102-43. Stickar Small.efter att ha stickat mönster enl instruktion hur går jag vidare? Har ju utökat till 112 maskor men det mönstret blir det 136. Förstår inte hur jag ska komma vidare

DROPS Design 11.01.2021 - 10:02:

Hei Margareta. Du har 112 masker og skal nå strikke M.2 (= 4 masker) + 2 vrang masker, dette skal strikkes 2 ganger = 12 masker. Deretter M.2 (= 4 masker). Så strikkes M.3 (= 14 masker) + M.2 (= 4 masker) = 18 masker, dette skal også strikkes 2 ganger, 18 x 2 = 36 masker. Deretter M.1 (= 24 masker) og så M.2 (= 4 masker) + M.3 (= 14 masker) = 18 masker x 2 ganger = 36 masker. Da blir det: 4+2+4+2+4+14+4+14+4+24+4+14+4+14 = 112 masker. God Fornøyelse!

Bettina 29.12.2020 - 15:42:

Welche Größe wähle ich für einen Zwergdackel? Ich möchte den Pullover verschenken und kann daher den Hund nicht ausmessen.

DROPS Design 05.01.2021 - 14:19:

Liebe Bettina, ich kenne also die Maße vom Zwergdackel nicht, und je nach dem Hund kann es auch unterschiedlich sein, veilleicht können Sie vom Internett mal schauen? Ihr DROPS Laden hat sicher mehr Erfahrung damit und kann vielleicht Ihnen auch mal weiterhelfen - Viel Spaß beim stricken!

COUSIN Chantal 15.12.2020 - 16:00:

Bonjour, je souhaite tricoter ce modèle, toutefois, il y a une chose que je ne comprends pas. Lorsqu'on tricote avec l'aiguille circulaire, on fait un rang endroit selon le diagramme, mais ensuite doit-on tricoter un rang "envers" c'est à dire un rang comme quand on tricote sur des aiguilles droites ?Je ne suis pas sûre d'être très claire ? Merci. Chantal de Normandie

DROPS Design 15.12.2020 - 16:21:

Bonjour Mme Cousin, quand on tricote en rond, on tricote tous les tours sur l'endroit et on va donc lire les diagrammes de droite à gauche à chaque rang. Quand vous diviserez l'ouvrage, faites bien attention à ce que les torsades soient toujours sur l'endroit. Retrouvez ici plus d'infos sur les diagrammes. Bon tricot!

Martine 01.11.2020 - 13:50:

Bonjour, Que voulez-vous dire par tricoter allers et retours ? Merci

DROPS Design 02.11.2020 - 10:04:

Bonjour Martine, tricoter en allers et retours signifie tricoter en rangs (= on tourne à la fin de chaque rang, sur l'endroit et sur l'envers, autrement dit, on tricote alternativement sur l'endroit et sur l'envers), alors qu'au début, et à la fin, on va tricoter en rond = toujours sur l'endroit. Bon tricot!

Linda Olsen 27.10.2020 - 17:39:

Kan den strikkes på kun 2 pinde mon , hvis ja findes der et mønster på det ?

DROPS Design 02.11.2020 - 08:07:

Hei Linda. Det finnes ikke noen mønster å strikke denne med 2 pinner / frem og tilbake. Men du kan jo prøve å skrive den om til å strikker frem og tilbake ut fra den detaljerte Leksjonene som er laget og deretter sy den sammen. Evnt se oppskrift 102-40, hundedekke som er strikket frem og tilbake i perlestrikk. God Fornøyelse!

Linda Olsen 24.10.2020 - 15:05:

Jeg skal til at strikke hundeblusen til en hanhund. For han ikke skal komme til at tisse på trøjen skal den være lidt kortere under maven. Hvordan gør jeg det. Det er den mindste str jeg skal strikke. Vh Linda

DROPS Design 26.10.2020 - 06:55:

Hei Linda. Du kan da begynne å felle tidligere og evnt felle de maskene som skal felles over flere pinner til du har 32 masker på pinnen og arbeidet måler ca 30 cm. God Fornøyelse!

Chantal 08.10.2020 - 13:13:

Je narrive pas a tricoter avec 4 aiguille auriez vous un autre model svp pour bichon ?

DROPS Design 09.10.2020 - 09:03:

Bonjour Chantal, nous n'avons qu'un modèle qui se tricote en rangs: Suzi, toutefois cette leçon pourra peut être vous aider. Bon tricot!

Ann-sofie Hansen 28.09.2020 - 19:20:

Jeg forstår ikke at der står følgende: 3) Skift til lille rundpind 4mm. Strik 1 omgang ret samtidig med at der tages 16-32-54 masker ud jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIP = 76-112-154 masker. Jeg er rimelig nu strikker, men jeg syntes ikke det giver mening af fjerne masker, skal jeg ikke lave flere masker altså udtagning?

DROPS Design 02.10.2020 - 14:56:

Hej Ann-Sofie, skriv dit spørgsmål i opskriften, så kan vi se hvilken det er og få den rettet hvis vi har lavet en fejl :)

Aline 15.07.2020 - 19:20:

Est-ce qu'il y aurait possibilité d'avoir d'autre patron de pull pour petit chien . Je vous félicite parce que vos tricot sont en français et j'adore les tricots pour petit chien. Merci à l'avance.

DROPS Design 16.07.2020 - 10:59:

Bonjour Aline et merci :) Vous trouverez ici tous nos modèles pour animaux: différents types de pulls pour chien, avec jacquard, côtes, torsades, etc... Bon tricot!

Ma José Sotoca Marti 12.07.2020 - 08:15:

Me a gustado mucho. Te doy las gracias.

Ulrike 10.07.2020 - 20:18:

Unsere Sissi war schon 16 Jahre alt und ließ sich nichts mehr über den Kopf ziehen. Aufgrund ihres Alters fror sie sehr. Deshalb habe ich den Hundepullover mit Knopfleiste auf em Rücken gestrickt.