DROPS / 99 / 4

Breath of Summer by DROPS Design

Virkad DROPS tunika med Mussel mönster i ”Alpaca” och ”Cotton Viscose”. Stl S-XXL

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca fra Garnstudio
200-200-250-250-300 gr nr 1101, vit
och använd: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
300-350-350-400-450 gr nr 01, vit

DROPS Virknål nr 5 – eller det nålnr du måste ha för att få 12 st x 7 varv med 1 tråd i varje kvalitet på 10 x 10 cm. 1 rapport med Mussel-mönster mäter ca 12 cm i bredden.

Ökningstips 1: Öka 1 fm genom att virka 2 fm i 1 fm.
Ökningstips 2: Öka 1 st genom att virka 2 st i 1 st (utan 1 lm mellan).
Ökningstips 3: Öka 1 lm-båge genom att virka 2 lm-bågar i samma m.

Virkinfo: 1:a st på varje v ersätts med 3 lm. 1:a dst på varje v ersätts med 4 lm.
Varje v avslutas med 1 sm i 3:e/4:e lm i början på varvet.

Mönster: Se diagram M.1 och M.2.

Mät-tips: Pga tyngden i garnet måste alla längdmått tas när arb hålls upp annars blir plagget för långt.

Fram- och bakst: Arb virkas uppifrån och ner. Virka 71-75-75-79-83 lösa lm med nål 5 och 1 tråd av varje kvalitet. Slut lm till en ring med 1 sm i 1:a lm i början på v. Nästa v virkas så här: 1 fm i var och en av de 3 första lm, * hoppa över 1 lm, 1 fm i var och en av de 3 följande lm *, upprepa *-* = 54-57-57-60-63 fm. Nu virkas det 1 v med fm samtidigt som det ökas – läs ökn.tips 1 - 22-15-19-20-21 fm jämnt fördelat = 76-72-76-80-84 fm. Nu virkas M.1 - Läs Virkinfo.

När M.1 är virkad färdig är det 76-90-95-100-105 lm-bågar (1 lm-båge = 1 st och 1 lm) på varvet. Nu virkas det vidare med st i lm och lm över st tills arb mäter 10-11-12-13-14 cm. Nästa v virkas så här:
Hoppa över 17-19-21-22-22 lm-bågar från föregående v (= höger ärm), virka 8 lm (= under ärmen), virka 21-26-26-28-30 lm-bågar (= framst), hoppa över 17-19-21-22-22 lm-bågar från föregående v (= vänster ärm), virka 8 lm (= under ärmen), virka 21-26-27-28-31 lm-bågar (= bakst). Sätt 1 märktråd i varje sida på arb, sätt märktråden mitt mellan de 8 lm under varje ärm. Sedan virkas det lm-bågar. Obs! På varv 1 virkas de 8 lm under varje ärm så här: 1 st i 1:a lm, 1 lm, hoppa över 1 lm, 1 st i nästa lm, 1 lm, 1 st i samma lm, 1 lm, hoppa över 1 lm, 1 st i nästa lm, 1 lm, 1 st i samma lm, 1 lm, hoppa över 1 lm, 1 st i nästa lm, 1 lm och hoppa över 1 lm (= 6 lm-bågar under varje ärm) = 54-64-65-68-73 lm-bågar totalt på varvet. Fortsätt vidare med lm-bågar runt och runt, samtidigt ökas det 1 lm-båge - läs ökn.tips 3 - på varje sida om varje märktråd och på varje v totalt 4-4-6-6-7 ggr = 70-80-89-92-101 lm-bågar.

Efter alla ökningar mäter arb ca 19-20-23-24-27 cm mätt från lm-varvet i halsen (plagget ska nu vara ca mitt på bröstet, detta mått kan ev justeras genom att virka flera v med lm-bågar efter ökningarna). Nu virkas det 1 v med lm-bågar samtidigt som det ökas 4-2-2-14-14 st jämnt fördelat – läs ökn.tips 2 - = 144-162-180-198-216 st/lm.
Nu fortsätts det med Mussel-mönster/M.2 (från start-pilen i diagr) = 8-9-10-11-12 rapporter på varvet. Mönstret upprepas 3 ggr på höjden, men när rapporten virkas 2:a och 3:e gången upprepas det från v markerat med pil-B i diagr. Sedan virkas det 2-3-3-3-4 v med dst så här:
varv 1: Kom ihåg virkinfo! Virka 1 dst om varje lm-båge med 1 lm mellan varje dst och avsluta med 1 dst i sista st = 72-81-90-99-108 dst.
varv 2: Virka 1 dst i varje dst från föregående v, men nu virkas det 2 lm mellan varje dst (i stället för 1 lm) – stl S avslutas här före sista Mussel-mönster = 72 dst.
varv 3: Virka 1 dst i varje dst från föregående v, men nu virkas det 3 lm mellan varje dst (i stället för 2 lm) – stl M, L och XL avslutas här före sista Mussel-mönster = 81-90-99 dst.
varv 4: Virka 1 dst i varje dst från föregående varv med 3 lm mellan varje dst – stl XXL avslutas här före sista Mussel-mönster = 108 dst.

Nu virkas det 1 v med lm-bågar så här:
Virka 1 st och 1 lm (= 1 lm-båge) i varje dst från föregående v, samtidigt ökas det 1 lm-båge i var 3:e-3:e-4:e-4:e-4:e dst – läs ökn.tips 3. Stl L och XL: avsluta med 1 st och 1 lm i var och en av de 2-3 sista dst = 96-108-112-123-135 lm-bågar. Nu virkas det 1 v med lm-bågar samtidigt som det ökas 6-0-10-6-0 st jämnt fördelat – läs ökn.tips 2 = 198-216-234-252-270 st/lm.
Till sist virkas M.2 igen (från start-pilen i diagr), men avsluta mönstret efter 7:e varvet.

= 2 st i 1 lm
= 1 picot (= 3 lm, virka 1 fm i den första av de 3 lm)
= detta varv är förklarat i beskrivningen, börja mönstret vid start-pilen.
= 7:e varvet

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 99-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (158)

Micaela 08.01.2020 - 17:33:

Hola,quisiera saber como se hace el final dee hola hola,quisiera saber como se hace el final del vestido la ultima honda es hola,me gustaria saber como se hace el final de el vestido la ultima honda espero vuestra respuesta gracias i l

Lotta Eriksson 28.11.2019 - 11:33:

Jag har börjat virka efter mönstret. I beskrivningen står det att arbetet virkas uppifrån och ner. Jag har virkat första varvet med luftmaskor, fäst ihop med sm. Sedan virkat nästa varv så jag har 54 maskor kvar enl str Small. Det är nu problemet kommer: arbetet är så smått så det finns inte en chans att kunna trä över huvudet!

DROPS Design 29.11.2019 kl. 11:06:

Hei Lotta! Takk for ditt spørsmål, du har absolutt rett, halsåpningen er altfor liten. Dette er et designproblem som vi må ta opp med våre strikkedesignere, vi håper vi får fikset dette så fort som mulig. Vi jobber med saken og vil komme tilbake til deg så fort som mulig. Takk for din tålmodighet!

Claire 15.09.2019 - 04:24:

Pattern 99-4, after 4" of M1, I don't understand how I skip 17 ch-loops, i.e. what do I do with the yarn at the end of the previous round? Is yarn reattached in order to make 8 ch for the under arm? Thanks.

DROPS Design 16.09.2019 kl. 10:24:

Dear Claire, you are now working the armholes, ie you will skip 17 ch-spaces for the sleeve and then replace these 17 ch-spaces by 8 chains (= under arm) and continue as before with ch-spaces to the 2nd armhole where you work the same way. Happy crocheting!

Crystal Peach 24.07.2019 - 20:01:

What do you mean by 1 thread? Do you separate the yarn and then combine with a separated thread from the cotton? So confused! Thanks for any help you can offer.

DROPS Design 24.07.2019 kl. 22:29:

Dear Crystal! Do not separate the yarn. You will need 2 different qualities of yarn: DROPS Alpaca (one thread) and DROPS Coton Viscose (one thread). You work with 2 threads/qualities at the same time. Happy crocheting!

Zuzi 28.08.2018 - 22:25:

Please, what mean MT and NB in pattern? Thanks

DROPS Design 29.08.2018 kl. 14:15:

Dear Zuzi, MT means Marking thread or marker, NB = Nota bene = be aware of note or information. Happy crocheting!

CHARITO PRECIADO HERRERA 24.07.2018 - 08:46:

Hay video tutorial de ésta túnica? por favor compartir.

DROPS Design 26.07.2018 kl. 14:00:

Hola Charito, De momento no hay un tutorial completo para elaborar esta prenda. Tienes vídeos sugeridos bajo el patrón que te pueden ayudar con la labor.

Kati 11.06.2018 - 05:08:

I wear size S or M, but the circumference of my arms is at least 36 cm... What am I supposed to do, as even in size M, 32 cm for arms is not enough for me?!

DROPS Design 11.06.2018 kl. 09:55:

Dear Kati, compare the measurement in the chart to a similar garment you have and like the shape - the measurements are taken flat from side to side. Read more about sizing here. Happy crocheting!

Annette 04.04.2018 - 22:56:

I do not understand the increasing from 101 to 216. I found this answer, but I’m still confused. “Dear Mrs Dixon, when you inc 14 tr, you only work tr (no ch in between - see Increasing tip 2), so that you have 101 tr + 101 ch + 14 tr = 216 tr/ch on this round. Happy crocheting!” Am I now crocheting in each STITCH instead of space??

DROPS Design 05.04.2018 kl. 08:55:

Dear Annette, when you have 101 ch-spaces, there is a total of 202 sts, ie 101 tr + 101 ch. When inc 14 tr, you will crochet in the ch-spaces as before but 2 tr instead of 1 tr evenly spaced = 216 sts (115 tr and 101 ch-spaces). Happy crocheting!

Annette 19.03.2018 - 01:35:

I’m just starting this pattern. I’m to where I start the M.1, and I don’t understand what “og” means for size XXL. Please help.

DROPS Design 19.03.2018 kl. 08:05:

Hi Annette, "og" is the Norwegian word for "and" and we have overlooked the translation here. Apologies. Happy crocheting!

Wendy Ambuhl 21.07.2017 - 20:33:

I got it! I was counting spaces, not stitches! :)

Kommentér oppskrift DROPS 99-4