DROPS / 99 / 1

Brooke by DROPS Design

Virkad DROPS kofta med Mussel mönster i ”Alpaca” och ”Cotton Viscose”. Stl S-XXL

Storlek: S - M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca frå Garnstudio
250-300-300-350-400 gr nr 1101, vit
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
400-450-500-550-600 gr nr 01, vit

DROPS Virknål nr 4,5 – eller det nålnr du måste ha för att få 14 st x 7 varv med 1 tråd
i varje kvalitet på 10 x 10 cm. 1 rapport med Mussel-mönster mäter ca 11 cm i bredden.
DROPS Virknål nr 3 – till knappar.
DROPS Träknapp nr 502: 5-6-6-6-6 st.

Kommentarer (186)

Virkinfo: Första st på varje v ersätts med 3 lm. Första dst på varje v ersätts med 4 lm.
Varje v avslutas med 1 sm i 3:e/4:e lm i början på varvet.

Mönster: Se diagram M.1 och M.2.

Mät-tips: Pga tyngden i garnet måste alla längdmått mätas när arb hålls upp annars blir plagget för långt.

Fram- och bakst: Arb virkas uppifrån och ner. Det virkas fram och tillbaka från mitt fram. Virka 92-97-97-105-113 lösa lm (inkl 3 lm till att vända med) med nål 4,5 och 1 tråd av varje kvalitet. Virka nästa varv så här:
1 st i 4:e lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de 3 följande lm *, upprepa *-*.
Stl M, L, XL och XXL: avsluta med 1 st i den sista lm = 68-72-72-78-84 st.
Läs Virkinfo. Nästa v virkas det 1 st i varje st samtidigt ökas det (men inte över de 5 st i varje sida som är framkanter) 14-13-10-19-19 st jämnt fördelat (öka genom att virka 2 st i 1 st) = 82-85-82-97-103 st. Sedan virkas det 10 varv efter M.1 (de 5 st i varje sida som är framkant virkas med 1 st i varje st och är inte inräknade i diagr).
När M.1 är färdig är det 190-210-226-242-258 st på varvet. Virka vidare med 1 st i varje st tills arb mäter 20-21-23-23-24 cm. Nästa varv virkas så här:
5 st framkant, 26-28-31-35-39 st (framst), 7-8-8-8-9 lm (under ärm), hoppa över 38-45-45-45-45 st från föregående v (ärmhål, m ska användas senare till ärm), 52-54-64-72-80 st (bakst), 7-8-8-8-9 lm (under ärm), hoppa över 38-45-45-45-45 st från föregående varv (ärmhål, m ska användas senare till ärm), 26-28-31-35-39 st (framst) och 5 st framkant.

Virka 1 v med 1 st i varje st/lm = 128-136-152-168-186 st. På nästa varv ökas det 9-19-21-23-23 st jämnt fördelat = 137-155-173-191-209 st. Virka ett varv med 1 fm i varje st (gäller även framkanten).
Sedan fortsätts det med Mussel-mönster M.2 (från start-pilen i diagr) – 2 ggr på höjden, men när rapporten ska virkas för 2:a gången upprepas det från varvet markerat med pil-B på diagr. Arb mäter nu ca 44-45-46-47-48 cm. Nu virkas det 3-3-4-4-4 varv med dst så här (på dessa v virkas det också dst över framkanten så att den inte drar ihop sig):
1:a v: Kom ihåg virkinfo! Virka 1 dst om varje lm-båge med 1 lm mellan varje och avsluta med 1 dst i sista st = 64-73-82-91-100 dst + 10 dst i framkanten.
2:a v: Virka 1 dst i varje dst från föregående v, men nu virkas det 2 lm mellan varje dst (i stället för 1 lm).
3:e v: Virka 1 dst i varje dst från föregående v, men nu virkas det 3 lm mellan varje dst (i stället för 2 lm) – stl S och M avslutas här innan det sista Mussel-mönstret = 64-73 dst + 10 dst i framkanten.
4:e v: Virka 1 dst i varje dst från föregående varv med 3 lm mellan varje dst – stl L, XL och XXL avslutas här innan det sista Mussel-mönstret = 82-91-100 dst + 10 dst i framkanten.
Efter sista varvet med dst virkas M.2 igen (från start-pilen i diagr), men avsluta mönstret efter 7:e v - Obs: 1:a v i M.2 virkas så här för att mönstret ska gå upp (Obs! framkanterna virkas som förut): 1 lm, 1 st i 1:a lm-båge, 1 lm * 1 st nästa dst, 1 lm, 1 st om lm-bågen, 1 lm *, upprepa *-* varvet ut = 126-144-162-180-198 lm-bågar (dvs 14-16-18-20-22 mussel-mönster nederst på koftan).

Ärm: Ärmen virkas uppifrån och ner. Börja att virka mitt under ärmen så här: virka 1 fm i den 4:e-5:e-5:e-5:e-5:e lm av de 7-8-8-8-9 lm som virkades i ärmhålet på fram- och bakst. Virka 3 lm (= 1 st). Sedan virkas det 1 st i varje m. Obs: Innan det virkas vidare längs ärmhålet virkas det 1 st i övergången (för att undvika hål). Sedan virkas det 1 st i varje st över ärmhålet. Virka 1 st i övergången, innan det virkas 1 st i var och en av de resterande m under ärmen = 47-55-55-55-56 st.
Virka runt med 1 st i varje st tills arb mäter 9-10-9-9-10 cm. Nu virkas nästa v så här:
Stl S: Virka 5 st mitt under ärmen, fortsätt vidare med M.2 (från start-pilen i diagr) = 2 Mussel-mönster och avsluta v med 6 st. Fortsätt så tills M.2 är virkad 1 gång på höjden. Nu virkas det 1 v med dbl-st så här:
De 5 första st virkas så här: 4 lm (= 1 dst), * 1 lm, hoppa över 1 st, 1 dst i nästa st *, upprepa *-*. Sedan virkas det över mussel-mönstret så här: * 1 lm, 1 dst i nästa st *, upprepa *-*. Till sist avslutas det i de 6 sista st så här: 1 lm, hoppa över 1 st, 1 dst i följande st = 23 lm-bågar.
Stl M + L + XL: Virka 3 lm och sedan vidare med M.2 (från start-pilen i diagr) (= 3 Mussel-mönster + 1 st mitt under ärmen). Fortsätt så tills M.2 är virkad 1 gång på höjden. Sedan virkas det 1 v med dbl-st så här: 4 lm (= 1 dst), 1 lm, * 1 dst i nästa st, 1 lm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 4:e lm i början på v = 27 lm-bågar.
Stl XXL: Virka 3 lm och sedan vidare med M.2 (från start-pilen i diagr) och avsluta med 1 st mitt under ärmen (= 3 Mussel-mönster + 2 st mitt under ärmen). Fortsätt så tills M.2 är virkad 1 gång på höjden. Sedan virkas det 1 v med dst så här: 4 lm (= 1 dst), 1 lm, hoppa över 1 st, * 1 dst i nästa st, 1 lm *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 4:e lm i början på v = 28 lm-bågar.

Alla stl: Nu virkas det 7-6-6-6-5 v så här:
4 lm (= 1 dst), 1 lm, 1 dst i 1:a dst, * 1 lm,
1 dst i nästa dst *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 4:e lm i början på v.
Efter sista v med dst virkas M.2 igen (från start-pilen i diagr), men 1:a v i diagr virkas så här för att mönstret ska gå upp:
Stl S: 3 lm (= 1 st), * 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om samma lm-båge, 1 lm,
1 st om nästa lm-båge *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v.
Det är nu 36 lm-bågar (= 4 Mussel-mönster nederst på ärmen). Avsluta M.2 efter 7:e v i diagr.
Stl M + L + XL: 3 lm (= 1 st), * 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om samma lm-båge *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v. Det är nu 36 lm-bågar (= 4 Mussel-mönster nederst på ärmen). Avsluta M.2 efter 7:e v i diagr.
Stl XXL: 3 lm (= 1 st), * 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om nästa lm-båge, 1 lm, 1 st om samma lm-båge *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v. Det är nu 36 lm-bågar (= 4 Mussel-mönster nederst på ärmen). Avsluta M.2 efter 7:e v i diagr.

Knappar: Virka överdrag till 5-6-6-6-6 knappar med nål 3 och Cotton Viscose så här: virka 2 lm, sedan virkas det 16 st i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm överst på första st (= varv 1).
varv 2: Virka 1 fm i varje st och avsluta med 1 sm i första fm på v.
varv 3: Virka 3 lm, sedan virkas det 1 st i varannan fm och avsluta med 1 sm i 3:e lm
i början på v = 8 st.
Stoppa in knappen inuti överdraget, tråckla runt kanten och drag åt.

Montering: Sy fast knapparna på vänster framkant där arb mäter (mätt uppifrån halskanten):
Stl S: 1, 12, 23, 34 och 44 cm.
Stl M: 1, 10, 19, 28, 37 och 45 cm.
Stl L: 1, 10, 19, 28, 37 och 46 cm.
Stl XL: 1, 10, 20, 29, 38 och 47 cm.
Stl XXL: 1, 10, 20, 29, 39 och 48 cm.

Virkad kant: Starta nederst på höger framkant. Virka 2 fm i varje st upp längs framkanten, sedan virkas det 1 fm i varje m runt halsen och sedan ner längs vänster framkant som på höger. Samtidigt på höger framkant virkas det öglor till knapparna så här: 5 lm, hoppa över ca 2 cm, 1 fm i nästa m. (Se till att öglan kommer rätt över där knappen är isydd på vänster framkant).

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 30.04.2009
Obs: 1:a v i M.2 virkas så här för att mönstret ska gå upp (Obs! framkanterna virkas som förut): 1 lm, 1 st i 1:a lm-båge, 1 lm * 1 st nästa dst, 1 lm, 1 st om lm-bågen, 1 lm *, upprepa *-* varvet ut = 126-144-162-180-198 lm-bågar (dvs 14-16-18-20-22 mussel-mönster nederst på koftan).

= 2 st i 1 st
= 1 picot (= 3 lm, virka 1 fm i den första av de 3 lm)
= detta v är förklarat i beskrivningen, starta mönstret vid start-pilen.
= 7:e varvet

Savelli 03.05.2019 - 20:12:

Ne pourrait on pas avoir des explications plus simples , comme pour une débutante ? Quel travail pour savoir combien monter de mailles au crochet pour une taille 44 ! Autrement vous êtes une mine d'or .. Merci . Cordialement .

DROPS Design 06.05.2019 kl. 15:49:

Bonjour Mme Savelli, nous sommes désolés d'apprendre que vous ayez quelques difficultés à lire ce modèle. Si vous crochetez par exemple la taille L, vous devrez suivre à chaque fois les 3èmes indications de chaque série de nombre, par ex. on monte 97 ml et on a 78 brides à la fin du 1er rang et ainsi de suite. Bon crochet!

Simonetta Zuin 01.05.2019 - 14:49:

Buongiorno,volevo sapere se ad una riga corrisponde andata e ritorno.Grazie fin da adesso.

DROPS Design 01.05.2019 kl. 14:57:

Buongiorno Simonetta. Ogni riga del diagramma è una riga lavorata, quindi trova sia le righe di andata che quelle di ritorno. Buon lavoro!

M P Schipper 26.04.2019 - 18:34:

This pattern listed for sale eBay item number:163638058189

DROPS Design 30.04.2019 kl. 11:50:

Dear Mrs Schipper, thanks for your feedback. Happy crocheting!

Melody Schipper 25.04.2019 - 15:54:

There is someone selling this pattern on auction site, is this allowed

DROPS Design 26.04.2019 kl. 08:38:

Dear Mrs Schipper, is is not allowed, please help us reporting them, thank you. Happy crocheting!

Mimosa 31.03.2019 - 15:22:

Buonasera! Nella manica, dove si dice di lavorare in tondo fin quando la manica misura 10 cm, la misura va presa dall'ascella o dalla spalla? Grazie

DROPS Design 31.03.2019 kl. 15:31:

Buongiorno Mimosa. Deve misurare dall'ascella, da dove ha ripreso a lavorare la manica dopo aver completato il davanti/dietro. Buon lavoro!

Mimosa 23.03.2019 - 17:30:

Grazie per la risposta.

Mimosa 23.03.2019 - 11:48:

Il modello è bellissimo, ma ho un dubbio. Dopo il motivo M1 bisogna continuare fino a 21 cm dall'inizio del lavoro. Volevo capire se la misura va presa dallo scollo o dalla spalla. Grazie.

DROPS Design 23.03.2019 kl. 13:39:

Buongiorno Mimosa. La misura viene presa dalla spalla. Buon lavoro!

Anita Keereweer 28.02.2019 - 17:08:

Een van de garens is niet meer te leveren als ik het met een draad wil haken welk garen kan ik dan het best gebruiken?

DROPS Design 07.03.2019 kl. 21:56:

Dag Anita,

Je kan het beste DROPS safran gebruiken als vervanging voor Cotton viscose.

Claude Gaudé Leseur 13.02.2019 - 09:47:

Ah ...Voilà merci pour votre super et détaillée explication..je vais pouvoir continuer . Cordialement

Claude Gaudé Leseur 13.02.2019 - 08:58:

Bonjour après M1 concernant le saut des 38 mailles pour les emmanchures cela signifie t il que je dois réaliser 38 ml ?? Merci

DROPS Design 13.02.2019 kl. 09:34:

Bonjour Mme Gaudé Leseur, pour diviser l'ouvrage pour le dos/les devants et les manches, vous crochetez les 31 premières m (devant), puis vous sautez les 38 b. suivantes pour la manche (elles seront crochetées à la fin) et vous remplacez ces 38 m par 7 ml (côté du gilet, sous la manche), crochetez les 52 b. suivantes pour le dos, et sautez les 38 b. suivantes pour la 2ème manche, crochetez 7 ml (côté du gilet, sous la manche) et terminez par les 31 dernières m pour le 2ème devant. Vous avez maintenant 2 trous sur les côtés formés par les 38 b sautées de chaque manche + 7 ml. Continuez le bas du gilet sur les 128 b, puis, vous terminerez les manches après; Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 99-1