Harley by DROPS Design

DROPS Tröja, mössa med garnboll och halsduk.

Tröja:
Storlek: 3/4-5/6-7/8 (9/10-11/12-13/14) år
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio,
300-350-400 (400-450-500) gr nr 12, ljusblå
DROPS St nr 8 och 9.

Mössa:
Stl: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.
Garnåtgång: DROPS Highlander från Garnstudio,
50-50-50 gr nr 11, blåturkos
50-50-50 gr nr 12, beigemelerad
och använd: DROPS Eskimo från Garnstudio,
50-50-50 gr nr 12, ljusblå.
DROPS Kort rundst nr 8.

Halsduk:
Mått: ca 14x85 - 16x100 - 19x115 cm.
Garnåtgång: DROPS Highlander från Garnstudio,
50-100-100 gr nr 12, beigemelerad
+ en liten rest blåturkos från mössan
DROPS St nr 10.

90% ull, 10% nylon
10 m x 14 v på st 9 och slätst = 10 x 10 cm.

Resår: * 1 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Framst: Står det endast 1 tal, gäller detta
för alla storlekar.
Lägg upp 35-35-41 (41-47-47) m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 8 med Eskimo. Sticka resår så här (varv 1 = rätsidan):
1 kantm, 1 am, * 1 rm, 2 am *, upprepa från *-* till det återstår 3 m, dessa stickas 1 rm, 1 am och 1 kantm. Fortsätt så till resåren mäter 5 cm. Byt till st 9 och fortsätt med slätst men de 5 mittersta m fortsätts upp i 2 am, 1 rm och 2 am (som på resåren) till färdigt mått. Samtidigt på 1:a v efter resåren i stl 5/6, 9/10 och 13/14 år ökas det 1 m på varje sida om de 5 mittersta m (det ökas inga m i de övriga stl) = 35-37-41 (43-47-49) m. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 8-8-9 (9-10-10) cm ökas det 1 m i varje sida, upprepa ökningen när arb mäter 16-17-18 (19-20-21) cm = 39-41-45 (47-51-53) m. När arb mäter 22-24-26 (28-30-32) cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 0-0-1 (1-1-2) ggr och 1 m 1-2-1 (2-3-2) ggr = 31-31-33 (33-35-35) m. När arb mäter 31-34-37 (39-42-45) cm sätts de mittersta 5-5-7 (7-9-9) m på 1 tråd till halsringning. Sedan avm i varje sida mot halsen på vartannat v: 2 m 1 gång och 1 m 2 ggr = 9 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 37-40-43 (46-49-52) cm.

Bakst: Lägg upp och sticka som framst, men efter resåren stickas det slätst över alla m till färdigt mått - öka på varv 1 efter resåren och i sidorna som på framst. Maska av för ärmhål som på framst och sticka vidare till arb mäter 35-38-41 (44-47-50) cm. Nu maskas de mittersta 11-11-13- (13-15-15) m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 9 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 37-40-43 (46-49-52) cm.

Ärm: Lägg upp 23-23-23 (26-26-26) m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 8 med Eskimo och sticka resår med 1 kantm i varje sida i 6 cm. Byt till st 9 och fortsätt med slätst - samtidigt efter resåren ökas det 1 m i varje sida på var 5,5:e-5:e-4,5:e (6,5:e-6:e-5,5:e) cm totalt 4-5-6 (5-6-7) ggr = 31-33-35 (36-38-40) m. När ärmen mäter 25-29-31 (35-38-43) cm avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, sedan avm 2 m i varje sida till arb mäter 29-34-37 (42-46-52) cm, till sist avm 3 m 1 gång. Maska sedan av de resterande m, arb mäter ca 30-35-38 (43-47-53) cm.

Montering: Sy höger axelsöm.

Halskant: Plocka upp ca 36-45 m (delbart med 3) runt halsen på st 8 med Eskimo. Sticka resår i 5-5-6 (6-7-7) cm - se till att det kommer 1 rm mitt fram så att resåren stämmer överens med mönstret mitt fram på framst. Maska av med resår.
Sy vänster axelsöm och sedan upp längs halskanten, sy i yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm.

MÖSSA:

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
10 m x 16 v på st 8 med Highlander = 10 x 10 cm.

Resår: * 1 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Rätst (på rundst):
varv 1: Räta, varv 2: Avigt.

Mössa: Lägg upp 45-51-57 m på rundst 8 med Eskimo. Sticka resår i 4-4-5 cm. Byt till beigemelerad Highlander och sticka 4 v rätst - samtidigt på 1:a v minskas 3 m jämnt fördelat = 42-48-54 m. Efter rätst fortsätts det med blåturkos Highlander och slätst till färdigt mått. När mössan mäter 17-19-21 cm sätts det 1 märktråd i varje sida (= 21-24-27 m mellan märktrådarna). Nästa v stickas så här från 1:a märktråd: 10-11-12 m, maska av 1-2-3 m (= mitt fram), sticka 20-22-24 m, maska av 1-2-3 m (= mitt bak), sticka 10-11-12 m.
Nu stickas varje topp färdig för sig.
1:a topp: Fortsätt med slätst samtidigt som det ökas och avm till topp så här: öka 1 m på varje sida om märktråden: på vart 4:e v 2 ggr och sedan på vartannat v 3 ggr. Samtidigt avm 2 m i varje sida på vartannat v 6 ggr. Till sist maskas de resterande m av.
2:a topp: Sticka som 1:a topp.
Sy ihop mössan på toppen.
Mössan mäter ca 24-26-28 cm upp till topparna.

Tofsar: Fäst 1 tofs i varje topp på mössan.
1 tofs = 12 st 16 cm långa trådar i beigemelerad.

HALSDUK:

Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad!
8 m x 18 v rätst på st 10 = 10 x 10 cm.

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Halsduk: Lägg löst upp 11-13-15 m på st 10 med beigemelerad. Sticka rätst till arb mäter ca 85-100-115 cm, maska av.

Tofsar: Fäst en liten blåturkos frans i varje hörn på halsduken. 1 frans = klipp 4 st 10 cm långa trådar, vik dem dubbla och trä in alla öglorna runt de 2 första v i det ena hörnet, drag ändarna genom öglan.

Diagram

Fé Te Nuijl 06.10.2018 - 09:03:

Heb deze trui gebreid voor een kindje van 5 en een kindje van 3 jaar. In beide gevallen was de hals te krap om over het hoofdje te trekken. Heb veel meer steken opgenomen en heel los afgehecht. Doe ik iets fout bij het breien van de hals?

DROPS Design 11.11.2018 kl. 14:07:

Dag Fé Te Nuijl

Je hebt niks fout gedaan als ik het zo lees, de hals moet inderdaad vrij losjes gebreid worden voor kleine kinderen (die in verhouding een groter hoofd hebben). Mijn persoonlijke ervaring is dat er nogal verschil in kan zitten per kind.

Angie 04.08.2018 - 18:29:

When picking up stitches what does divisible by 6+5 mean?

DROPS Design 04.08.2018 kl. 23:23:

Dear Angie, it means that the pattern repeat is 6 stitch and you need to add 5 stitches to make it simmetric on both side. So you should pic up stitches in a number that, after taking out these 5 stitches, can be divided by six. Happy Crafting!

Jessi Bauer 19.07.2018 - 23:18:

Hallo Werden die beiden Spitzen nach der bind off mid front und mid back in geschlossenen Runden gestricket oder in Hin und Rueckrunden?

DROPS Design 20.07.2018 kl. 14:46:

Liebe Frau Bauer, jede Spitze werden hin und zurück gestrickt: es wird auf beiden Seiten der Markierung zugenonmmen und gleichzeitig am Anfang jeder Reihe abgekettet. Am Ende wird die Mütze (= die beiden Spitzen) oben zusammengenäht. Viel Spaß beim stricken!

Christine Rider 20.03.2018 - 04:44:

Where is the beginning of the row on the hat, for the 2 sts bind for the top 1 and top 2? Is the beginning in the mid front and mid back? Is the top knitted in closed rounds, or in back and forward rows? Do understand it right and the markers are set on each outside?

DROPS Design 20.03.2018 kl. 09:12:

Dear Mrs Rider, the markers are on the sides, so that the first marker can be the beg of rounds, you will cast off the middle sts (mid front and mid back) and finish each tip (= part of top of hat) back and forth separately increasing on each side of the marker and binding off at the same time at the beg of each row. Happy knitting!

Van Laer Eloisa 11.12.2017 - 23:45:

Dankuwel voor uw uitleg. De merkdraden en het meerderen begrijp in intussen denk ik. Het afkanten aan weerszijden en hoeveel rijen een punt beslaat is me nog niet duidelijk. Waar juist kant je steken af ? Misschien wijst het zich wel uit al doende ? Het mutsje ziet er voor zover al geslaagd uit en ik wil de punten niet verknoeien.. ik ben geen beginneling maar ook niet gevorderd... vriendelijke groeten Eloisa

DROPS Design 13.12.2017 kl. 08:52:

Hoi Laer Eloisa, Je kant steeds midden voor en midden achter af. Als je de instructie gewoon volgt, wijst dit zich inderdaad wel.

Eloisa Van Laer 26.10.2017 - 19:13:

Ik zou deze muts graag breien voor mijn petekindje, is het mogelijk meer detail te krijgen over het breien van de punten, het meerderen en minderen is mij ondanks de reeds eerder gegeven uitleg bij de vragen toch niet duidelijk ? vriendelijke groet Eloisa

DROPS Design 02.11.2017 kl. 16:12:

Hallo Eloisa, Je breit de muts in de rondte en bij een hoogte van 17-19-21 cm beginnen de punten. Op dat moment plaats je ook de markeerdraden; deze zitten aan weerskanten, zeg maar boven de oren. Dan begin je bij 1 markeerdraad te breien, je breit 10-11-12 steken en kant dan 1-2-3 steken af midden voor. Dit afkanten doe je ook middenachter. Vervolgens brei je elke punt heen en weer apart van elkaar verder. De maarkeerdraad zit dan in het midden als je een punt aan het breien bent. Aan weerskantn van de markeerdraad ga je meerderen en aan beide uiteinden ga je afkanten volgens instructie, op die manier ontstaat de vorm van de punten er in.

Marilyn Raffaele 05.01.2015 - 16:26:

I am a very experienced knitter, but cannot understand the directions for making the top of the Harley child's hat. How do I increase on both sides of the marker and at the same time bind off??? Please help.

DROPS Design 05.01.2015 kl. 17:49:

Dear Mrs Raffaele, you have first to put 2 markers on each side (24-24-27 sts between each markers for mid front and mid back) - then bind off the mid 1-2-3 sts on both mid front and mid back, and continue each side separately binding off sts at the beg of every row, at the same time, increase at marker (in the middle of the piece worked). Happy knitting!

Paquerette Gagnon 11.12.2014 - 16:49:

Je tricote présentement le bonnet du modèle ci-dessus, j'ai ajouté 20 mailles au modèle de base, comment faire lorsque que je suis rendu à 21 cm pour continuer étant donné que je n'ai pas le même nombre de mailles. Merci de me le modifier.

DROPS Design 12.12.2014 kl. 09:18:

Bonjour Mme Gagnon, vous pouvez essayer d'ajuster le nombre de mailles à rabattre en recalculant en fonction de votre échantillon et de celui du modèle. Pour toute assistance individuelle, vous pouvez demander de l'aide à votre magasin DROPS où sur le forum DROPS. Bon tricot!

Charlotte Houde 06.12.2014 - 00:15:

Je veux savoir ou exactement mettre le marqueur. est ce que c,est sous la pointe dans le milieu de la pointe . plusieurs tricoteuses consultées ne sont pas capable de le faire. .

DROPS Design 07.12.2014 kl. 12:33:

Bonjour Mme Houde, vous place 2 marqueurs : 1 de chaque côté, espacés tous les 2 de 21-27 m), puis rabattez 1-3 m au milieu devant et au milieu dos, les marqueurs se trouvent au milieu des 20-24 m sur les côtés, vous augmentez au niveau ce ces marqueurs et continuez à rabattre les mailles de chaque côté à partir du milieu dos et du milieu devant (= au début de chaque rang de chaque côté de chaque pointe). Bon tricot!

Charlotte Houde 03.12.2014 - 02:00:

J'aimerais avoir plus d'informations sur les pointes . vous dites d,augmenter 2xts les 4 rangs et 3x ts les2 rangs et rabattre en même temps exact

DROPS Design 03.12.2014 kl. 10:03:

Bonjour Mme Houde, c'est exact, on rabat les mailles de chaque côté (au début et à la fin de chaque rang pour chacune des pointes), et en même temps, on augmente de chaque côté du marqueur (au milieu de la pointe) pour créer une longueur supplémentaire (= la pointe). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Children 12-6