Harley by DROPS Design

DROPS Bluse, hue, halstørklæde

Bluse:
Størrelse: 3/4-5/6-7/8 (9/10-11/12-13/14) år
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio,
300-350-400 (400-450-500) gr f.nr 12, lysblå.
DROPS Pinde nr 8 og 9.

Hue:
Str: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio,
50-50-50 gr f.nr 11, turkisblå
50-50-50 gr f.nr 12, beigemeleret
og brug: DROPS Eskimo fra Garnstudio,
50-50-50 gr f.nr 12, lysblå.
DROPS Lille rundp nr 8.

Halstørklæde:
Mål: ca 14x85 - 16x100 - 19x115 cm.
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio,
50-100-100 gr f.nr 12, beigemeleret
+ en lille rest turkisblå fra huen.
DROPS Pinde nr 10.

fra 11.50 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 11.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 13.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 14.50 kr /50g
90% Uld, 10% Nylon

Strikkefasthed: P.nr er kun vejledende!
10 m x 14 p = 10 x 10 cm på p 9 og glatstrik.

Rib: * 1 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Forstk: Står der kun 1 tal, gælder dette for alle størrelser.
Slå 35-35-41 (41-47-47) m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Eskimo. Strik Rib således (1.p = retsiden): 1 kantm, 1 vr, * 1 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage, disse strikkes 1 r, 1 vr og 1 kantm. Fortsæt således til ribben måler 5 cm. Skift til p 9 og fortsæt med glatstrik men de 5 midterste m fortsættes i 2 vr, 1 r og 2 vr (som på ribben) til færdig mål. Samtidig på 1.p efter ribben i str 5/6, 9/10 og 13/14 år tages der 1 m ud på hver side af de 5 midterste m (der tages ikke ud i de øvrige str) = 35-37-41 (43-47-49) m. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 8-8-9 (9-10-10) cm tages der 1 m ud i hver side, gentag udtagningen når arb måler 16-17-18 (19-20-21) cm = 39-41-45 (47-51-53) m. Når arb måler 22-24-26 (28-30-32) cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-0-1 (1-1-2) gange og 1 m 1-2-1 (2-3-2) gange = 31-31-33 (33-35-35) m. Når arb måler 31-34-37 (39-42-45) cm sættes de midterste 5-5-7 (7-9-9) m på 1 tråd til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = 9 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 37-40-43 (46-49-52) cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk, men efter ribben strikkes der glatstrik over alle m til færdig mål - tag ud på 1.p efter ribben og i siderne som på forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 35-38-41 (44-47-50) cm. Nu lukkes de midterste 11-11-13 (13-15-15) m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 9 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 37-40-43 (46-49-52) cm.

Ærme: Slå 23-23-23 (26-26-26) m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Eskimo og strik Rib med 1 kantm i hver side i 6 cm. Skift til p 9 og fortsæt med glatstrik - samtidig efter ribben tages der 1 m ud i hver side på hver 5,5.-5.-4,5. (6,5.-6.-5,5.) cm totalt 4-5-6 (5-6-7) gange = 31-33-35 (36-38-40) m. Når ærmet måler 25-29-31 (35-38-43) cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 29-34-37 (42-46-52) cm, derefter lukkes 3 m 1 gang. Luk de resterende m af, arb måler ca 30-35-38 (43-47-53) cm.

Montering: Sy højre skuldersøm.

Hals: Saml ca 36 til 45 m op (delbart med 3) rundt i halsen på p 8 med Eskimo. Strik
Rib i 5-5-6 (6-7-7) cm – sørg for at der kommer 1 r midt foran så ribben stemmer med mønsteret midt foran på ryg- og forstykke. Luk af med Rib.
Sy venstre skuldersøm og videre op langs halsen i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

HUE:

Strikkefasthed: P.nr er kun vejledende!
10 m x 16 p på p 8 med Highlander = 10 x 10 cm.

Rib: * 1 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Retstrik (på rundp): 1.omg: Ret, 2.omg: Vrang.

Hue: Slå 45-51-57 m op på lille rundp 8 med Eskimo. Strik Rib i 4-4-5 cm. Skift til beigemeleret Highlander og strik 4 p retstrik - samtidig på 1.p tages der 3 m ind jævnt fordelt = 42-48-54 m. Efter retstrikningen fortsættes der med turkisblå Highlander og glatstrik til færdig mål. Når huen måler 17-19-21 cm sættes der 1 mærketråd i hver side (= 21-24-27 m mellem mærketrådene). Næste omg strikkes således fra 1.mærketråd: 10-11-12 m, luk 1-2-3 m (= midt foran), strik 20-22-24 m, luk 1-2-3 m (= midt bagpå), strik 10-11-12 m. Videre strikkes hver top færdig for sig.
1.top: Fortsæt med glatstrik samtidig med at der tages ud og lukkes af til top således: Tag ud på hver side af mærketråden: 1 m på hver 4.p 2 gange og derefter 1 m på hver 2.p 3 gange. Samtidig lukkes der 2 af i hver side på hver 2.p 6 gange, derefter lukkes de resterende m af.
2.top: Strik som 1.top.
Sy huen sammen øverst. Huen måler ca 24-26-28 cm op til topperne.

Kvaster: Der syes 1 kvast i hver top på huen. 1 kvast = 12 tråde beigemeleret á 16 cm - se forkl side 3.

HALSTØRKLÆDE:

Strikkefasthed: P.nr er kun vejledende!
8 m x 18 m retstrik på p 10 = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Halstørklæde: Slå 11-13-15 m løst op på p 10 med beigemeleret. Strik retstrik til arb måler ca 85-100-115 cm, luk løst af.

Frynser: Der syes en lille turkisblå frynse i hvert hjørne på halstørklædet. 1 frynse = klip 4 tråde á 10 cm, buk dem dobbelt og træk løkken ind rundt den første retstriksp i det ene hjørne, træk enderne gennem løkken.

Diagram

Fé Te Nuijl 06.10.2018 - 09:03:

Heb deze trui gebreid voor een kindje van 5 en een kindje van 3 jaar. In beide gevallen was de hals te krap om over het hoofdje te trekken. Heb veel meer steken opgenomen en heel los afgehecht. Doe ik iets fout bij het breien van de hals?

DROPS Design 11.11.2018 kl. 14:07:

Dag Fé Te Nuijl

Je hebt niks fout gedaan als ik het zo lees, de hals moet inderdaad vrij losjes gebreid worden voor kleine kinderen (die in verhouding een groter hoofd hebben). Mijn persoonlijke ervaring is dat er nogal verschil in kan zitten per kind.

Angie 04.08.2018 - 18:29:

When picking up stitches what does divisible by 6+5 mean?

DROPS Design 04.08.2018 kl. 23:23:

Dear Angie, it means that the pattern repeat is 6 stitch and you need to add 5 stitches to make it simmetric on both side. So you should pic up stitches in a number that, after taking out these 5 stitches, can be divided by six. Happy Crafting!

Jessi Bauer 19.07.2018 - 23:18:

Hallo Werden die beiden Spitzen nach der bind off mid front und mid back in geschlossenen Runden gestricket oder in Hin und Rueckrunden?

DROPS Design 20.07.2018 kl. 14:46:

Liebe Frau Bauer, jede Spitze werden hin und zurück gestrickt: es wird auf beiden Seiten der Markierung zugenonmmen und gleichzeitig am Anfang jeder Reihe abgekettet. Am Ende wird die Mütze (= die beiden Spitzen) oben zusammengenäht. Viel Spaß beim stricken!

Christine Rider 20.03.2018 - 04:44:

Where is the beginning of the row on the hat, for the 2 sts bind for the top 1 and top 2? Is the beginning in the mid front and mid back? Is the top knitted in closed rounds, or in back and forward rows? Do understand it right and the markers are set on each outside?

DROPS Design 20.03.2018 kl. 09:12:

Dear Mrs Rider, the markers are on the sides, so that the first marker can be the beg of rounds, you will cast off the middle sts (mid front and mid back) and finish each tip (= part of top of hat) back and forth separately increasing on each side of the marker and binding off at the same time at the beg of each row. Happy knitting!

Van Laer Eloisa 11.12.2017 - 23:45:

Dankuwel voor uw uitleg. De merkdraden en het meerderen begrijp in intussen denk ik. Het afkanten aan weerszijden en hoeveel rijen een punt beslaat is me nog niet duidelijk. Waar juist kant je steken af ? Misschien wijst het zich wel uit al doende ? Het mutsje ziet er voor zover al geslaagd uit en ik wil de punten niet verknoeien.. ik ben geen beginneling maar ook niet gevorderd... vriendelijke groeten Eloisa

DROPS Design 13.12.2017 kl. 08:52:

Hoi Laer Eloisa, Je kant steeds midden voor en midden achter af. Als je de instructie gewoon volgt, wijst dit zich inderdaad wel.

Eloisa Van Laer 26.10.2017 - 19:13:

Ik zou deze muts graag breien voor mijn petekindje, is het mogelijk meer detail te krijgen over het breien van de punten, het meerderen en minderen is mij ondanks de reeds eerder gegeven uitleg bij de vragen toch niet duidelijk ? vriendelijke groet Eloisa

DROPS Design 02.11.2017 kl. 16:12:

Hallo Eloisa, Je breit de muts in de rondte en bij een hoogte van 17-19-21 cm beginnen de punten. Op dat moment plaats je ook de markeerdraden; deze zitten aan weerskanten, zeg maar boven de oren. Dan begin je bij 1 markeerdraad te breien, je breit 10-11-12 steken en kant dan 1-2-3 steken af midden voor. Dit afkanten doe je ook middenachter. Vervolgens brei je elke punt heen en weer apart van elkaar verder. De maarkeerdraad zit dan in het midden als je een punt aan het breien bent. Aan weerskantn van de markeerdraad ga je meerderen en aan beide uiteinden ga je afkanten volgens instructie, op die manier ontstaat de vorm van de punten er in.

Marilyn Raffaele 05.01.2015 - 16:26:

I am a very experienced knitter, but cannot understand the directions for making the top of the Harley child's hat. How do I increase on both sides of the marker and at the same time bind off??? Please help.

DROPS Design 05.01.2015 kl. 17:49:

Dear Mrs Raffaele, you have first to put 2 markers on each side (24-24-27 sts between each markers for mid front and mid back) - then bind off the mid 1-2-3 sts on both mid front and mid back, and continue each side separately binding off sts at the beg of every row, at the same time, increase at marker (in the middle of the piece worked). Happy knitting!

Paquerette Gagnon 11.12.2014 - 16:49:

Je tricote présentement le bonnet du modèle ci-dessus, j'ai ajouté 20 mailles au modèle de base, comment faire lorsque que je suis rendu à 21 cm pour continuer étant donné que je n'ai pas le même nombre de mailles. Merci de me le modifier.

DROPS Design 12.12.2014 kl. 09:18:

Bonjour Mme Gagnon, vous pouvez essayer d'ajuster le nombre de mailles à rabattre en recalculant en fonction de votre échantillon et de celui du modèle. Pour toute assistance individuelle, vous pouvez demander de l'aide à votre magasin DROPS où sur le forum DROPS. Bon tricot!

Charlotte Houde 06.12.2014 - 00:15:

Je veux savoir ou exactement mettre le marqueur. est ce que c,est sous la pointe dans le milieu de la pointe . plusieurs tricoteuses consultées ne sont pas capable de le faire. .

DROPS Design 07.12.2014 kl. 12:33:

Bonjour Mme Houde, vous place 2 marqueurs : 1 de chaque côté, espacés tous les 2 de 21-27 m), puis rabattez 1-3 m au milieu devant et au milieu dos, les marqueurs se trouvent au milieu des 20-24 m sur les côtés, vous augmentez au niveau ce ces marqueurs et continuez à rabattre les mailles de chaque côté à partir du milieu dos et du milieu devant (= au début de chaque rang de chaque côté de chaque pointe). Bon tricot!

Charlotte Houde 03.12.2014 - 02:00:

J'aimerais avoir plus d'informations sur les pointes . vous dites d,augmenter 2xts les 4 rangs et 3x ts les2 rangs et rabattre en même temps exact

DROPS Design 03.12.2014 kl. 10:03:

Bonjour Mme Houde, c'est exact, on rabat les mailles de chaque côté (au début et à la fin de chaque rang pour chacune des pointes), et en même temps, on augmente de chaque côté du marqueur (au milieu de la pointe) pour créer une longueur supplémentaire (= la pointe). Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Children 12-6