DROPS / 98 / 1

DROPS 98-1 by DROPS Design

DROPS skjerf og hårbånd i ”Alpaca” og blomst i "Eskimo"

DROPS design: Modell nr Z-240
--------------------------------------------------------

Størrelse: one-size
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
200 gr f.nr 0100, natur
og bruk: DROPS Eskimo fra Garnstudio
en liten rest, f.nr 01, natur (til blomst)

DROPS Rundp (80 cm) nr 4 – eller den rundp du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 7 (til blomst)

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: blomst, flette, hals, pannebånd, sett,

Tilbehør: 1 liten sikkerhetsnål til blomsten.

Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Øketips: Det økes på innsiden av 1 kantm ved å lage 1 kast om p, på neste p strikkes kastet vridd (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull.

Felletips: Det felles på innsiden av 1 kantm.
Fell slik etter 1 kantm: 2 vrang sm.
Fell slik før 1 kantm: 2 vridd vrang sm.

Halsstykke: Den midterste delen med flette strikkes først, deretter plukkes det opp m rundt hele og strikkes vrbord.
Legg opp 15 m på rundp 4 med 2 tråder Alpaca. Strikk 2 p rett (frem og tilbake), deretter strikkes M.1 (= 13 m) med 1 kantm rett hver side. Fortsett mønsteret slik (kantm strikkes rett på hver p) samtidig som det økes 1 m i hver side på hver 2.p totalt 6 ganger – les Øketips = 27 m - de økte m strikkes rett fra vrangen og vrang fra retten. Når arb måler 65 cm felles det 1 m i hver side på hver 2.p totalt 6 ganger - les Felletips = 15 m. Strikk 2 p rett og fell løst av.

Vrbord: Arb strikkes rundt. Strikk opp ca 342 til 366 m (delelig med 3) rundt hele halsstykket på rundp 4 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 omg vrang og 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord med 2 r/1 vr. Når vrborden måler 2 cm økes annenhver 1 vr til 2 vr. Når vrborden måler 3 cm økes de resterende 1 vr til 2 vr. Når vrborden måler 5 cm økes annenhver 2 vr til 3 vr, på neste omg felles det løst av med rett over rett og vr over vr.

Hekleblomst:

Hekle på nål 7 med Eskimo slik: Hekle 4 lm og sett dem til 1 ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 6 fm om ringen og avslutt med 1 kjm i den 1.fm.
2.omg: * 4 lm, 1 st i den første av de 4 lm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm på beg av omg = 6 blader. Klipp og fest tråden.

Hårbånd: Legg opp 4 m på p 4 med 2 tråder Alpaca. Strikk Tubestrikk slik: * 1 m r, legg garnet foran arb, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes vrang, legg garnet bak arb igjen *, gjenta fra *-* på alle p. Fell av når hårbåndet måler ca 150 cm.

= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.