DROPS / 98 / 4

DROPS 98-4 by DROPS Design

DROPS votter med flettemønster i ”Eskimo”. Str S-L

DROPS design: Modell nr EE-106
--------------------------------------------------------

Størrelse: S/M - M/L
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 01 natur

DROPS Pinne nr 9 - eller den p du må ha for å få 10 m x 22 p riller på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, hullmønster, type oppskrift: votter,

1 rille = 2 pinner rett

Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Øketips: Det økes 1 m ved å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at det ikke blir hull.

Høyre vott: Votten strikkes frem og tilbake på p og syes sammen i siden etterpå.
Legg opp 24-27 m på p 9 med Eskimo. Strikk 2 riller. Neste p strikkes slik fra retten:
2-3 m rille, M.1 (= 6 m), 16-18 m rille.
Fortsett slik til arb måler 12 cm fra oppleggskanten. Nå felles det 4 m jevnt fordelt = 20-23 m (ikke fell over de første 8-9 m på p sett fra retten). Strikk 2-3 riller, sett en merketråd i den 11.-13. m. Videre økes det til tommel 1 m på hver side av merketråden på hver 2.p totalt 3 ganger - se Øketips = 7 tommel-m (= 26-29 m totalt på p). Sett de 7 tommel-m på en tråd. Legg opp 1 ny m over m på tråden = 20-23 m. Strikk videre til arb måler 24-27 cm. Deretter strikkes alle m sammen 2 og 2 = 10-12 m. Klipp tråden, trekk den to ganger gjennom de resterende m og fest godt.

Tommel: Sett de 7 m fra tråden tilbake på p, legg opp 1 ny m i hver side = 9 m. Strikk 5-6 riller. Deretter strikkes alle m sm 2 og 2 = 5 m. Klipp tråden, trekk den to ganger gjennom de resterende m og fest godt.

Venstre vott: Strikk som høyre men motsatt
(dvs sett merketråden i den 10.-11.m).

Montering: Sy sidesømmen i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir en tykk kant.
Sy sammen tommelen på samme måte og sy m som ble lagt opp i hver side fast til votten.

Blondekant: Legg opp 4 m og strikk slik:
1.p: 2 r, 2 kast, 2 r.
2.p: 2 m i 1. m, 2 r, 1 vr (i 2. kastet), 2 r.
3.p: 7 r.
4.p: fell av 3 m, 4 r.
Gjenta 1.-4.p. til blonden måler ca 24-27 cm (målt i korteste side), fell av. Sy blonden sammen til en ring og sy på blondekant kant i kant øverst på votten slik at taggene vender oppover.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p