DROPS / 98 / 2

DROPS 98-2 by DROPS Design

Løs DROPS hals i ”Puddel” med blomst i ”Eskimo”

DROPS design: Modell nr V-037
--------------------------------------------------------

ørrelse: one-size
Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio
100 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Eskimo fra Garnstudio
50 gr f.nr 01, natur

DROPS Rundp nr 7 – eller den p du må ha for å få 10 m x 14 omg glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 6.
Tilbehør: 1 liten sikkerhetsnål.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: høy hals, tema: blomst, type oppskrift: hals,

Hals: Arb strikkes rundt nedenfra og opp.
Brett rundp dobbel (eller bruk 2 stk rundp med samme tykkelse) og legg opp 90 m over 2 pinner nr 7 med Puddel - dette gjøres for at oppleggskanten skal bli elastisk. Trekk den ene p ut og strikk rundt på p: Strikk 1 omg vrang og 1 omg rett. Sett 5 merketråder i arb med 18 m mellom hver. Videre strikkes det glstrikk samtidig som det felles 1 m på venstre side av alle merketrådene på hver 2.omg totalt 7 ganger = 55 m - det felles 1 m ved å strikke 2 rett sm. Når arb måler 18 cm felles det meget løst av - for at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 5.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Heklede kanter: Hekle 1 omg lm-buer nederst på halsen på nål 6 med Puddel slik (hekle løst): 1 fm i første m, * 8 lm, hopp over ca 5 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 8 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.
Hekle 1 omg lm-buer øverst på halsen på nål 6 med Eskimo slik: 1 fm i første m, * 4 lm, hopp over ca 2 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 4 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.

Blomst: Hekle 4 lm på nål 6 med Eskimo og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: 1 fm om ringen, * 3 lm, 1 fm om ringen *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 3 lm-buer.
2.omg: 1 lm, videre hekles det slik i hver lm-bue: 1 kjm, 5 st og 1 kjm. Snu arb, neste omg hekles fra blomstens bakside.
3.omg: 1 lm, hekle 1 fm rundt fm fra 1.omg, * 3 lm, hekle 1 fm nederst i den 3.st fra 2. omg (dvs på midten av bladets nederkant), 3 lm, 1 fm rundt neste fm fra 1.omg, *
gjenta fra *-* til det er heklet 5 lm-buer, avslutt med 3 lm og 1 kjm i første lm på beg av omg = 6 lm-buer. Snu arb, neste omg hekles fra blomstens forside.
4.omg: 1 lm, videre hekles det slik i hver lm-bue: 1 kjm, 3 st og 1 kjm, avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg.

Klipp og fest trådene. Sy 1 sikkerhetsnål på baksiden av blomsten og fest blomsten på halsen.