DROPS Baby / 14 / 2

DROPS Baby 14-2 by DROPS Design

DROPS jakke med rundt bærestykke og snoninger, hue med pompon, vanter, sokker og tæppe i Alpaca, rangle i Muskat eller Safran.

Jakke, hue, vanter og sokker
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2/3) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/80 (92/98)
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
Jakke:
150-150-200 (250) gr nr 7120, lys mint
DROPS Perlemorknap, nr 521:
4-4-4 (5) stk.

Hue, vanter og sokker:
100-100-150 (150) gr nr 7120, lys mint
DROPS Rundp og strømpep nr 2,5 – eller de p du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.

34.00 DKK
21.95 DKK
fra 12.00 DKK

Tips & Hjælp

Alle vore opskrifter har instruktionsvideoer som hurtigt kan hjælpe dig med dit projekt!

Find dem her!

Du finder også de mest almindelige strikke og hækle-teknikker forklaret skridt for skridt her under DROPS Lektioner!

Mønster: Se diag M.1 til M.3. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Retstrik: Ret både frem og tilbage på p.
Retstrik (på rundp):1 omg ret, 1 omg vrang.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forkant således fra retsiden: Strik 2. og 3.m fra kanten ret sammen, slå om (på næste p strikkes omslaget ret).
Luk af til knaphul når arb måler:
Str 1/3 mdr: 5, 12, 19 og 26,5 cm.
Str 6/9 mdr: 7, 14, 21 og 28,5 cm.
Str 12/18 mdr: 8, 16, 24 og 32,5 cm.
Str 2/3 år: 9, 16, 23, 30 og 37,5 cm.

JAKKE:

Ryg- og forstykke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Husk knaphul på højre forkant - se forkl over.
Slå 179-199-213 (246) m op (inkl 5 forkantm i hver side mod midt foran) på rundp 2,5 med Alpaca. Strik 6 p retstrik (1.p = retsiden), derefter strikkes 1 p glatstrik, de 5 kantm i hver side strikkes i retstrik til færdig mål - samtidig på denne p tages der 15-15-17 (20) m ud jævnt fordelt (der tages ikke ud over forkanten) = 194-214-230 (266) m.
Næste p strikkes således fra vrangen: 5 kantm, M.1B (= 4 m), M.1A over de næste 180-200-216 (252) m (vælg diag for rigtig str, fra vrangen læses diag fra venstre mod højre), og slut af med 5 kantm. Fortsæt mønsteret således. Samtidig når arb måler 4-5-5 (6) cm tages der 1 m ind i hver vrang-parti ved at strikke de 2 midterste m vrang sammen (set fra retsiden). Gentag indtagningen på hver 3,5.-3,5.-4,5. (5.) cm 3 gange til = 10-12-10 (10) vrang-m tilbage i hver rapport = 154-174-182 (210) m på p. Når arb måler 17-18-20 (23) cm strikkes næste p således: Strik 39-43-45 (52) m (= forstk), luk 6-8-8 (8) m af til ærmegab, strik 64-72-76 (90) m (= rygstk), luk 6-8-8 (8) m af til ærmegab og strik de resterende 39-43-45 (52) (= forstk). Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 40-42-44 (48) m op på strømpep 2,5 med Alpaca og strik retstrik rundt på p. Når arb måler 5 cm sættes der 1 mærketråd - herfra måles arb! Fortsæt i retstrik til arb måler 5 cm, derefter strikkes der 1 omg glatstrik samtidig med at der tages 4-6-18 (20) m ud jævnt fordelt på omg = 44-48-62 (68) m. Næste omg strikkes således - husk diag for rigtig str:
Str 1/3 mdr: M.2B (= 4 m), 4 vr, M.2A over de næste 28 m, M.2B (= 4 m) og 4 vr.
Str 6/9 mdr: M.2B (= 4 m), 4 vr, M.2A over de næste 32 m, M.2B (= 4 m) og 4 vr.
Str 12/18 mdr: 1 vr, M.2A over de næste 56 m, M.2B (= 4 m), og 1 vr.
Str 2/3 år: M.2B (= 4 m), 2 vr, M.2A over de næste 56 m, M.2B (= 4 m) og 2 vr.
Sæt 1 mærketråd i beg af omg og lad mærketrådene følge med op (I Str 1/3 mdr + 6/9 mdr + 2/3 år sættes mærketråden midt i den første snoning på omg) = midt under ærmet. Fortsæt mønsteret som forkl ovenfor - samtidig når arb måler 6 cm tages der 2 m ud midt under ærmet (I Str 1/3 mdr + 6/9 mdr + 2/3 år tages der 1 m ud på hver side af snoningen midt under ærmet). Tag 2 m ud totalt 5-8-5 (9) gange på Str 1/3 mdr: Hver 6.omg, Str 6/9 mdr: Hver 5. omg, Str 12/18 mdr: Hver 8.omg og Str 2/3 år: Hver 7.omg = 54-64-72 (86) m – de nye m strikkes vrang. Når arb måler 15-17-17 (24) cm - afpas så næste omg strikkes på samme række i diag som på ryg- og forstykke så mønsteret fortsætter ens når ryg- og forstk og ærmer sættes sammen - lukkes der 6-8-8 (8) m af midt under ærmet = 48-56-64 (78) m tilbage på p. Sæt m på 1 tråd og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 238-270-294 (350) m. Der skal nu være 10-12-10 (10) vrang-m (set fra retsiden) mellem hver snoning hele vejen rundt.
Fortsæt mønsteret som før. Strik 3 eller 4 p før indtagningerne starter (I Str 2/3 år strikkes der 7 eller 8 p) – sørg for at 1.p med indtagning sker fra retsiden. Nu tages der 1 m ind i hver vrang-rapport ved at strikke de 2 midterste m vrang sm fra retsiden. Tag ind på hver 6.p: 0-0-6 (8) gange, på hver 4.p: 8-8-2 (0) gange og derefter på hver 2.p: 0-2-0 (0) gange.
Efter sidste indtagning er der 2 vrang-m mellem hver snoning hele vejen rundt og der er 110-110-134 (158) m på p. Slut mønsteret af når der er strikket 1 p efter en snoning. Nu strikkes der 1 p ret fra retsiden samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 63-65-69 (73) m (der tages ikke ind over forkanten). Strik 3 p ret, derefter strikkes der hulkant således fra retsiden: 5 ret, * slå om, 2 ret sm *, gentag fra *-* til der er 4 m tilbage og slut af med 4 ret. Strik 2 p ret og luk derefter løst af med ret fra vrangen.

Montering: Sy åbningerne under ærmerne.
Sy knapperne i. Buk de nederste 5 cm op på hver ærme og sy opslaget fast med et par små sting så den holdes fast.

HUE:

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2/4) år
Passer hovedmål ca: 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50) cm.

Hue: Huen strikkes rundt. Slå 104-109-114 (120) m løst op på strømpep 2,5 med Alpaca og strik retstrik. Når arb måler 5-6-6 (7) cm sættes der 1 mærketråd i arb (markerer foldekant) - herfra måles arb! Når arb måler 5-6-6 (7) cm strikkes der 1 omg ret samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 112-128-126 (140) m på omg. Videre strikkes M.2A (husk diag for rigtig str). Når arb måler 12-12-14 (16) cm tages der 1 m ind i hver vrang-rapport ved at strikke de 2 midterste vrang-m sm på hver omg (sidste gang strikkes 1 vr sammen med 1 r) til der er 32-32-36 (40) m tilbage på p. Træk en dobbelt tråd gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast, huen måler ca 15-16-17 (19) cm fra mærketråden.
Buk retstrikskanten dobbelt mod retsiden ved mærketråden og sy den fast i hver side med et par løse sting - sy på indersiden af opslaget så stingene ikke ses fra retsiden.

Pompon: Lav 1 pompon på ca 5 til 6 cm i diam og sy den i toppen af huen - se evt forkl på vore hjemmesider www.garnstudio.com.

VANTER:

De 2 største str strikkes med tommelfinger, de 2 mindste uden.
Vante: Vanten strikkes rundt. Slå 34-36-36 (38) m løst op på strømpep 2,5 med Alpaca og strik retstrik - se forkl over - til arb måler 2 cm. Strik 1 omg ret samtidig med at der tages 6-4-4 (2) m ind jævnt fordelt = 28-32-32 (36) m. Fortsæt i Rib med 2 r/ 2 vr. Når arb måler 4-4-5 (6) cm strikkes der 1 omg ret samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 32-36-36 (40) m - sæt 1 mærketråd i beg af omg og efter 16-18-18 (20) m - herfra måles arb! nu strikkes der vrang samtidig med at M.3 strikkes over de midterste 12 m ovenpå hånden (de første 16-18-18 (20) m på omg = ovenpå hånden) - pil i diag markerer midten.
De 2 største str: Samtidig efter 1 (2) cm mønster sættes de 5 (6) sidste m på omg på 1 tråd til tommelf. Slå 5 (6) nye m op over m på tråden på næste p.

Alle str: Når arb måler 6-7-8 (9) cm - afpas så der er strikket 1 eller 2 p efter en snoning - tages der nu 8-9-9 (10) m ind jævnt fordelt på hver 2.omg totalt 3 gange = 8-9-9 (10) m tilbage på p (der tages 1 m ind ved at strikke 2 vr sm). Træk en dobbelt tråd gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Tommelf: Sæt de 5 (6) m fra tråden tilbage på strømpep 2,5 og strik 7 (8) m op bag disse = 12 (14) m totalt. Strik vrang til tommelf måler 3 (4) cm. Derefter strikkes alle m sm 2 og 2. Træk tråden gennem de resterende m og træk sammen.
Strik 1 vante til men husk at tommelf strikkes i modsat side (gælder de 2 største str).
Snor: Slå 4 m op på p 2,5 med Alpaca og strik tubestrik således: * 1 ret, læg tråden foran arb (mod dig), tag 1 m løs af som om den skulle strikkes vrang, læg tråden bag arb igen (fra dig) *, gentag fra *-* på alle p til snoren måler som barnets længde fra håndled til håndled = ca 62-67-74 (86 til 96) cm. Luk af og sy snoren på indersiden af hver vante.

SOKKER:

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2/4) år
Sokkens fodlængde: 10-11-12 (14) cm.

Sok: Sokken strikkes rundt. Slå 44-48-52 (56) m op på strømpep 2,5 med Alpaca. Strik 1 omg glatstrik, derefter strikkes der Rib med 2 r/ 2 vr til arb måler 8-8-9 (10) cm. Strik 1 omg glatstrik samtidig med at der tages 4-8-8 (8) m ind jævnt fordelt = 40-40-44 (48) m. Fortsæt med hæl således: Strik 3 –3½ - 3½ (4½ ) cm glatstrik frem og tilbage over 16-16-16 (18) m midt bagpå.

Hælaflukning: (1.p = retsiden): Strik 9-9-9 (10) r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 2.p: 1 m løs af p, 3-3-3 (4) vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 3.p: 1 m løs af p, 4-4-4 (5) r, 2 m drejet r sm, 1 r, vend arb, 4.p: 1 m løs af p, 5-5-5 (6) vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 5.p: 1 m løs af p, 6-6-6 (7) r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 6.p: 1 m løs af p, 7-7-7 (8) vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 7.p: 2 r sm, 6-6-6 (8) r, 2 drejet r sm = 8-8-8 (10) m på p (= totalt 32-32-36 (40) m). Strik 7-8-8 (11) m op på hver side af hælen og sæt alle m på samme p = 46-48-52 (62) m. Fortsæt i glatstrik over alle m. Samtidig tages der ind på hver side af de øverste 18-20-22 (26) m: 1 m 7 gange på hver 2.p = 32-34-38 (48) m. Når foden måler 8-9-9 (11) cm (fra hælaflukningens start) sættes der 1 mærketråd i hver side. Der tages ind til tæer på hver omg på hver side af mærketrådene (= 4 indtagninger pr omg): 1 m totalt 7-7-8 (10) gange. Træk tråden igennem de resterende 4-6-6 (8) m og sy godt fast.

Tæppe: se opskrift under model nr b14-20
Rangle: se opskrift under model nr b13-32

= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p

Behöver du hjälp? Her har du instruktionsvideoer som kan hjælpe dig!

For hjælp med en opskrift vil vi bede dig om at tage kontakt med butikken hvor du har købt dit garn. Har du købt DROPS garn er du garanteret kvalificeret hjælp fra vore dygtige DROPS forhandlere, som er specialiserede på DROPS opskrifter.

Alle vore opskrifter er nøje gennemgået og korrekturlæst, men vi er nødt til at tage forbehold for eventuelle fejl. Alle opskrifter er oversat fra de Norske opskrifter og du kan altid tjekke originalopskriften for mål og udregninger.

Hvis du mener at du har fundet en fejl i opskriften, så skal du skrive din kommentar eller dit spørgsmål ind under Kommentarfeltet øverst i opskriften. Gå til originalopskriften for model DROPS Baby 14-2.