DROPS Baby / 13 / 16

Flora by DROPS Design

DROPS Jakke, hue og Tæppe i Alpaca, dukke.

Jakke og hue:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Str i cm: 50/56- 62/68- 74/88 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
Jakke og hue:
150-150-150 (200-200) gr nr 3140, lys rosa
150-150-150 (200-200) gr nr 3720, gml.rosa
+ en rest af f.eks nr 0100, natur (til blomst)
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
en rest af f.nr 02, natur (til blomst)

DROPS Rundp 5 –
eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS Strømpep nr 5 (til hue).
DROPS Hæklenål nr 4,5 (til hue).
DROPS Lys træknap, nr 501: 3 stk.

Venstre ærme, forstk og rygstk:
Arb strikkes sidelæns fra nederst på ærmet til midt bagpå (strik frem og tilbage på rundp).
Slå 28-30-30 (30-32) m løst op (inkl 1 kantm i hver side) - på p 5 med 1 tråd lys rosa + 1 tråd gammel-rosa. Strik retstrik. Når arb måler 4 cm sættes der 1 mærketråd i arb - herfra måles arb! Når arb måler 4 cm fortsættes der i glatstrik. Når arb måler 6 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3.-2,5.-2. (2,5.-2,5.) cm totalt 4-5-7 (8-9) gange = 36-40-44 (46-50) m. Når arb måler 18-19-20 (25-29) cm slåes der 33-35-40 (47-52) nye m løst op i hver side til for- og rygstk = 102-110-124 (140-154) m. Sæt 1 ny mærketråd i arb - herfra måles arb nu videre! Strik glatstrik men de yderste 6 m i hver side strikkes nu i retstrik (= kant nederst på for- og rygstk). Når arb måler 6 cm fra mærketråden strikkes næste p således fra vrangen: Strik 6 m retstrik, 45-49-56 (64-71) m vrang (= forstk), sæt 1 ny mærketråd i arb - herfra måles arb videre! luk 3 m, strik 42-46-53 (61-68) m vrang og 6 m retstrik (= rygstk). Behold de 48-52-59 (67-74) m fra rygstk på p og sæt 51-55-62 (70-77) m fra forstk på en tråd. Strik 1 p ret fra retsiden. Vend arb og luk 1 m af ved at strikke de 2 yderste m mod halsen vrang sm. Fortsæt i glatstrik med 6 m retstrik mod nederkanten til arb måler 6,5-8-10 (11-12,5) cm – afpas så næste p strikkes fra vrangen. Strik 2 p retstrik og luk løst af med ret fra vrangen (= midt bagpå).
Højre ærme, forstk og rygstk: Slå op og strik som venstre men modsat.

Montering: Sy ryggen sammen midt bagpå - sy kant i kant i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk, der bliver da 4 p retstrik midt bagpå.

Forkant/krave: Sæt de 51-55-62 (70-77) m fra højre forstk tilbage på p, strik ca 25 til 45 m op langs halsen bag i nakken og sæt de 51-55-62 (70-77) m fra venstre forstk på samme p = ca 127 til 199 m.
Strik 1 p ret fra vrangen samtidig med at der tages ud jævn fordelt til 147-159-183 (207-231) m (der tages ikke ud over de 6 yderste m i hver side). Strik 1 p ret fra retsiden. Derefter strikkes der Rib således (1.p = vrangen): 6 m retstrik, * 3 vr, 3 r * gentag fra *-* og slut af med 3 vr og 6 m retstrik (fra retsiden bliver det 3 m glat indenfor de yderste 6 m i hver side). Sæt en mærketråd ved hver skulder. Når Ribben måler 3 cm tages alle 3 vr ud fra vrangen mellem mærketrådene bag i nakken) til 4 vr (dvs der tages ikke ud langs forstk). Når Ribben måler 6 cm tages de 4 vr ud (fra vrangen) til 5 vr bag i nakken. Når Ribben måler 9-10-13 (14-16) cm lukkes der af til 3 knaphuller jævnt fordelt på højre forstk fra retsiden - nederste knaphul placeres ca 8 til 10 cm fra nederkant og øverste ca 18 til 20 cm fra skulderen. Der lukkes af til knaphul i vrang m således fra retsiden: Strik 1 vr, lav et omslag og strik 2 vr sm. På næste p strikkes omslaget ret. Luk løst af med r over r og vr over vr når Ribben måler 11-12-15 (16-18) cm.
Sy ærme - og sidesøm i et indenfor 1 kantm. OBS - På de nederste 4 cm på ærmerne skal sømmen vende udad så den ikke ses når ærmet bukkes op. Sy knapperne i.

HUE:

Passer hovedmål:
ca 42/44 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm.

Udtagningstips: Det tages 1 m ud indenfor 1 kantm ved at slå om p. På næste p strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste del) så der ikke bliver hul.

Øreklap: Slå 4 m op på p 5 med 1 tråd lys rosa + 1 tråd gammel-rosa. Strik ret frem og tilbage på p. Samtidig efter 2 p tages der ud i hver side på hver 2.p - læs Udtagningstips: Tag 1 m ud i hver side totalt 7-8-9 (10-11) gange = 18-20-22 (24-26) m. Efter sidste udtagning måler arb ca 5-5-6 (6-7) cm, sæt m på 1 tråd og strik 1 øreklap til.

Hue: - Slå 6-6-5 (5-4) m op, sæt 1 øreklap ind på p (= 18-20-22 (24-26) m), slå 17-18-18 (19-20) m op (= foran), sæt 1 øreklap ind på p (= 18-20-22 (24-26) m) og slå 6-6-5 (5-4) m op = 65-70-72 (77-80) m som fordeles på strømpep. Strik 1 omg ret og 1 omg vrang over alle m, derefter fortsættes der med glatstrik. Når arb måler 7-8-9 (11-13) cm (fra der hvor øreklapperne blev sat ind på p) sættes der 5-5-6 (7-8) mærketråde i arb med 13-14-12 (11-10) m mellem hver. Videre tages der ind på venstre side af hver mærketråd ved at strikke 2 m ret sm (dvs at der tages 5-5-6 (7-8) m ind på omg. Tag ind således på hver 2.omg totalt 11-12-11 (10-9) gange = 10-10-6 (7-8) m tilbage på p. Efter sidste indtagning strikkes alle m ret sm 2 og 2. Træk en dobbelt tråd gennem de resterende 5-5-3 (4-4) m og sy godt fast, huen måler ca 17-18-19 (20-21) cm.

Hæklet kant: Hækl 1 kant rundt hele åbningen på huen på nål 4,5 med 2 tråde gammel-rosa således: 1 fm i første m, * 2 lm, spring over ca 1,5 cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og slut af med 2 lm og 1 km i første fm.
Blomst: Hækl 4 lm på nål 4,5 med 1 tråd natur Alpaca + 1 tråd natur Cotton Viscose og sæt dem til 1 ring med 1 km.
1.omg: 3 lm (= 1 st), hækl 13 st om ringen og slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg = 14 st.
2.omg: * 4 lm, 1 st i den første af de 4 lm, spring over 1 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-* totalt 7 gange men slut af med 1 km i km i slutningen af forrige omg (i stedet for 1 fm i næste m) = 7 blade, klip og sy trådene. Hækl 1 blomst til og sy 1 blomst midt på hver øreklap.

Dukke ”Pernille”:
se opskrift under model nr b13-33
Tæppe: se opskrift under model nr b13-20

www.garnstudio.com

Diagram

Anna 15.11.2018 - 15:15:

Ich habe noch eine Frage zur Mütze: wenn ich die Ohrenklappen stricke, muss ich jedes Mal den Faden abschneiden? Ich habe beide Klappen fertig und überlege, wie ich nun die restlichen Maschen aufnehmen kann, ohne ständig den Strickfaden kappen zu müssen. Die ersten kann ich ja herausstricken aber wie nehme ich nach der ersten Klappe die nächsten Maschen auf? Danke!

DROPS Design 16.11.2018 kl. 08:14:

Liebe Anna, am Ende beide Ohrenklappe sollen Sie den Faden abschneiden, dann stricken Sie die Mütze weiter: neue Maschen anschlagen, die stillgelegten Maschen der 1. Ohrenklappe stricken, die neuen Maschen für das Vorderteil der Mütze anschlagen, die stillgelegten Maschen der 2. Ohrenklappe stricken, und die letzten Maschen noch anschlagen - alle Maschen werden jetzt auf das Nadelspiel verteilt und weiter in Runden gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Anna 24.10.2018 - 10:52:

Guten Tag, kann ich die Mütze mit einem Faden Alpaka und einem Faden Baby Merino stricken? Beide sind ja in der gleichen Garngruppe... Danke

DROPS Design 24.10.2018 kl. 15:42:

Liebe Anna, ja genau, Baby Merino und Alpaca gehören der gleichen Garngruppe, so können Sie mit je 1 Faden jedem Garn stricken, anstatt 2 Fäden Alpaca. Viel Spaß beim stricken!

Alie De Graaf 11.11.2014 - 22:24:

Ik wil alleen de muts maken. Kunt u aangeven hoeveel Drops Alpaca ik nodig heb voor het maken van de muts?

DROPS Design 12.11.2014 kl. 11:55:

Hoi Alie. Ik verwacht dat je prima uitkomt met 50 gr van elke kleur voor alle maten.

Michaela 09.01.2014 - 10:35:

Total süss die Kombination, habe ich mir vorgemerkt

Lamontagne J. 20.11.2012 - 05:16:

Je voudrais savoir lorsque nous terminons le 1e coté dos de la veste ,devons-nous rabattre les 73 mailles? Deplus à l'assemblage d'où viennent les 4 rangs au point mousse? Merci

DROPS Design 20.11.2012 kl. 09:41:

Bonjour Madame Lamontagne, une phrase manquait avant la fin du 1er côté de la veste, vous devez tricoter 2 rangs point mousse et rabattre à l'end sur l'envers les mailles du milieu dos. Vous aurez ainsi les 4 rangs point mousse (= 2 côtes mousse) au milieu dos lors de l'assemblage. Bon tricot !

Drops Design France 04.06.2011 - 10:24:

Tout à fait merci Herpin, la correction a été faite.

Herpin 04.06.2011 - 07:56:

B13/b16 il y a une erreur dans la traduction, ce qui fait qu'il y a marqué monter 3m au lieu de rabattre 3m. J'ai compris en prenant la traduction en anglais

jessica mattsson 15.03.2006 - 19:36:

Jättefin kofta med en härlig mössa till. Gör jag gärna.

Gunilla 15.03.2006 - 13:20:

Annorlunda och mysig, ser mjuk o go ut, fin. En favorit.

Ingeborg 14.03.2006 - 10:57:

Nyydelig

Kommentere opskrift DROPS Baby 13-16