DROPS / 94 / 14

DROPS 94-14 by DROPS Design

DROPS Kofta med runt ok i ”Alpaca” och halsduk i ”Vivaldi”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Kofta:
Storlek: XS - S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
300-350-350-400-450 gr nr 2917, ljus turkos

DROPS Rundst och Strumpst nr 3,5 –
eller det st.nr du behöver för att få 23 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Rundst nr 3 (till framkanten).
DROPS Kantig Silverknapp, nr 534: 6-7 st

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.
Mönster: Se diagram M.1 till M.6.
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Nätmönster: Mönstret stickas över alla m (även kantm). Varv 1 och 3 (= avigsidan): Sticka avigt över alla m. varv 2 (= rätsidan):
* 2 rm tills, 1 omslag *, upprepa *-* och avsluta med 1 rm.
Varv 4 (= rätsidan): 1 rm, * 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över *, upprepa *-*.
Upprepa varv 1 till 4 totalt 4 ggr.

Avmaskningstips (gäller halsringningen):
Maska av innanför 1 kantm.
Alla avm görs från rätsidan.
Maska av så här efter 1 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över.
Maska av så här före 1 kantm: 2 rm tills.

Fram- och bakst: Läs genom hela beskrivningen innan du stickar! Koftan stickas fram och tillbaka på en rundst från mitt fram. Lägg upp 176-194-212-239-257 m (inkl 1 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3,5 med Alpaca. Sticka 1 v avigt på avigsidan.
Sticka nästa v så här från rätsidan:
1 kantm (som stickas rät på varje v till färdigt mått), M.1A över de följande 171-189-207-234-252 m, M.1B (= 3 m) och 1 kantm (som stickas rät på varje v till färdigt mått). När arb mäter ca 5 cm - avpassa efter en hel rapport på höjden - stickas det 1 räta v på rätsidan, 1 räta v på avigsidan, 1 räta v på rätsidan, 1 räta v på avigsidan och 1 räta v på rätsidan. Sedan stickas M.2 uppöver med 1 rätst kantm i varje sida mot mitt fram. Sätt 1 märktråd 45-49-54-60-65 m in från varje sida (= 86-96-104-119-127 m mellan märktrådarna på bakst). Samtidigt när arb mäter 8-8-8-10-10 cm ökas det 1 m på varje sida om båda märktrådarna med 3 -3½ -3½ -4 -4½ cm mellanrum totalt 5-5-5-4-4 ggr = 196-214-232-255-273 m - de ökade m slätstickas, efter sista ökning tas märktrådarna bort. När arb mäter ca 22-23-24-25-26 cm – se till att nästa v stickas från avigsidan och att det är stickat minst 2 v i slätst efter ett v med hål - stickas M.3 - samtidigt på sista v i M.3 justeras antalet m till 195-219-235-259-275 m. Efter M.3 stickas nästa v så här från rätsidan: 1 kantm, M.4 över de följande 192-216-232-256-272 m, 1 m i slätst och 1 kantm. Fortsätt mönstret så - samtidigt på sista v i M.4 minskas 16 m jämnt fördelat = 179-203-219-243-259 m. Nu stickas Nätmönster - se förkl ovan. Efter Nätmönstret stickas M.3 igen samtidigt som det ökas 17-11-13-12-14 m jämnt fördelat på det 1:a v = 196-214-232-255-273 m. Samtidigt på sista v i M.3 stickas det så här på avigsidan: sticka 45-49-54-58-63 m (= vänster framst), avm 10-10-10-12-12 m för ärmhål, sticka 86-96-104-115-123 m (= bakst), avm 10-10-10-12-12 m för ärmhål och sticka de resterande 45-49-54-58-63 m (= höger framst). Arb mäter ca 32-33-34-35-36 cm, lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 54-54-54-63-63 m på strumpst 3,5 med Alpaca. Sticka 1 räta v, sedan stickas M.1A. När arb mäter ca 11 cm - avpassa efter en hel rapport på höjden -stickas M.5A. Sedan fortsätts det med M.2 uppöver - se till att hålen hamnar fint ovanför bubblorna. Samtidigt när arb mäter 15 cm ökas det 2 m mitt under ärmen totalt 12-14-17-15-17 ggr på stl S: vart 8:e v, stl M: vart 7:e v, stl L: växelvis vart 5:e och 6:e v, stl XL: vart 6:e v, stl XXL: vart 5:e v - de ökade m stickas in i mönstret efterhand. Samtidigt när arb mäter ca 38-37-37-36-36 cm - avpassa så att det är stickat lika många v i slätst (i M.2) som på fram- och bakst innan M.3 - stickas M.3. Efter M.3 stickas M.4 - mönstret placeras så att det kommer 1 hålmönster mitt på ärmen - se pil i diagr. Samtidigt på sista v i M.4 minskas det 3-3-3-4-4 m jämnt fördelat.
Nu stickas Nätmönster som på fram- och bakst men på 1:a och 3:e v stickas det räta över alla m. Sedan stickas M.3 igen samtidigt som det på det 1:a v ökas 3-3-3-4-4 m jämnt fördelat. Efter alla minskn och ökningar är det 78-82-88-93-97 m på st. Samtidigt på sista v i M.3 (arb mäter nu ca 48-47-47-46-46 cm) avm 10-10-10-12-12 m mitt under ärmen = 68-72-78-81-85 m.
Sätt m på 1 tråd och sticka 1 ärm till.

Axelparti: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 312-338-368-393-419 m. Sticka 1 v räta från rätsidan samtidigt som antalet m justeras till 306-338-354-386-418 m. Sedan stickas och minskas det efter M.6 (kom ihåg 1 kantm i varje sida som innan) Samtidigt avm 1 m mot mitt fram till V-hals på vartannat v - se avm.tips totalt 30-31-33-34-36 ggr.
Efter alla minskn och avm är det ca 69-77-78-86-92 m på st. Efter M.6 (och halsavm) stickas det slätst tills arb mäter 52-54-56-58-60 cm upp till axeln. Sticka 1 räta v på rätsidan samtidigt som det minskas jämnt fördelat till ca 35-45 m. På nästa v maskas det av löst.

Montering: Sy öppningarna under ärmarna.
Framkant + halskant: Sticka upp ca 278-323 m (delbart med 5 + 3) på rundst 3 med Alpaca - sticka upp från rätsidan längs höger framst, bak i nacken och ner längs vänster framst. Sticka 1 räta v på avigsidan och 1 räta v på rätsidan. Fortsätt sedan så här:
varv 1 (= avigsidan): * 3 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 3 rm.
varv 2 (= rätsidan): Sticka räta över alla m.
Upprepa 1:a och 2:a v - Obs: Precis där halsringningen startar på båda framst ökas det 1 m på vartannat v totalt 3 ggr så att kanten inte stramar i ”hörnet” – det blir finast att öka mitt i 3 am eller 2 rm (sett från rätsidan), de ökade m stickas som de m det ökas i. Samtidigt när framkanten mäter ca 1 cm avm för 6 eller 7 knapphål jämnt fördelat längs höger framkant.
1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya över de avm på nästa v. Nedersta knapphål ska vara ca 1-2 cm från nederkanten och översta ska vara precis där halsavm startar. När framkanten mäter ca 2½ till 3 cm maskas det av löst från avigsidan med rm över rm och am över am.

Halsduk:

Mått: ca 10 x 180 cm
Garnåtgång: Vivaldi
50 gr nr 06, natur
DROPS Virknål nr 3,5 – eller det nål.nr du måste ha för att 1 ruta ska mäta 10 x 10 cm.

1 ruta: Virka 4 lm med nål 3,5 och Vivaldi och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
varv 1: 3 lm, 11 st om ringen, avsluta med 1 sm i 3:e lm som virkades i början på v.
varv 2: * 4 lm, 1 st i den första av de 4 lm, hoppa över 1 st, 1 sm i nästa st *, upprepa *-* totalt 6 ggr men avsluta med 1 sm i sm i slutet på föregående v = 6 blad.
varv 3: 3 lm, 1 fm överst på första blad, * 7 lm, 1 fm överst på nästa blad *, upprepa *-* totalt 6 ggr men avsluta med 1 sm i fm överst på det första bladet på v = 6 lm-bågar.
varv 4: * 4 lm, 1 st i den första av de 4 lm, 1 fm om lm-bågen, 4 lm, 1 st i den första av de 4 lm, 1 fm i fm mellan lm-bågarna *, upprepa *-* totalt 6 ggr men avsluta med 1 sm i sm i slutet på föregående v = 12 blad.
varv 5: 3 lm, * 1 fm överst på första blad, 4 lm, 1 fm överst på nästa blad, 4 lm, 1 fm överst på nästa blad, 4 lm, 1 dbl-st i fm mellan nästa 2 blad, 4 lm *, upprepa *-* totalt 4 ggr och avsluta med 1 sm i första fm i början på v = 4 dubbla hörn-st och 16 lm-bågar.
varv 6: * 2 lm, 1 fm om bågen, 2 lm, 1 fm överst på bladet, 2 lm, 1 fm om bågen, 2 lm, 1 fm överst på bladet, 2 lm, 1 fm om bågen, 2 lm, 1 fm i hörn-st, 2 lm, 1 fm i hörn-st, 2 lm, 1 fm om bågen, 2 lm, 1 fm överst på bladet *, upprepa *-* totalt 4 ggr men avsluta med 1 sm i sm i slutet på föregående v = 36 lm-bågar.
varv 7: * 6 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm (över bladet), 6 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm, 6 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm (= 1:a fm i hörnet), 4 lm, 1 fm i nästa fm (= 2:a fm i hörnet), 6 lm, hoppa över 1 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* totalt 4 ggr men avsluta med 1 sm i sm i slutet på föregående v, klipp tråden.
Virka totalt 13 rutor.

Montering: Virka ihop rutorna till en lång remsa så här: virka 1 fm i hörnet på den ena rutan, 2 lm, 1 fm i hörnet på den andra rutan, 2 lm, 1 fm om första lm-bågen på den första rutan, 2 lm, 1 fm om första lm-bågen på den andra rutan, 2 lm, 1 fm om nästa lm-båge på den första rutan osv.
Till sist virkas det en avslutande ”trekant” i varje sida så här:
varv 1: 1 fm i hörnet på den ena änd-rutan,
* 8 lm, hoppa över ca 2 cm (avpassa avståndet så att det är plats för 5 lm-bågar), 1 fm i nästa m *, upprepa *-* totalt 5 ggr, vänd arb.
varv 2: 4 lm, 1 fm överst på första lm-bågen, * 8 lm, 1 fm överst på nästa lm-båge *, upprepa *-* totalt 4 ggr, vänd arb.
varv 3: 4 lm, 1 fm överst på första lm-bågen, * 8 lm, 1 fm överst på nästa lm-båge *, upprepa *-* totalt 3 ggr, vänd arb.
Fortsätt så 2 ggr till, dvs att det blir 1 lm-båge mindre för varje gång.
Upprepa i den andra sidan på halsduken.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 03.03.2006
Under axelparti: Efter alla minskn är det ca 69-77-78-86-92 m (inte 37-45-46-54-60 m) kvar på st. Sticka till färdigt mått som det förkl i mönstret, sedan stickas 1 v räta på rätsidan samtidigt som det minskas jämnt fördelat till ca 35-45 m (inte 30-32-32-34-40 m).

= 1 Bubbla: Sticka 5 m i denna m genom att sticka växelvis fram och bak i m, vänd arb. Sticka 4 v i slätst över dessa 5 m. Sedan lyfts 2:a m på höger st över 1:a m, sedan lyfts 3:e m över 1:a m, sedan 4:e m över 1:a m och till sist lyfts 5:e m över 1:a m (= 1 m kvar), sticka vidare på arb
= 1 omslag
= 2 rm tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, sticka 1 rm, drag den lyfta m över.
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över.

Alice 20.12.2018 - 11:30:

Sorry begrijp er niets van, het gaat om patroon 94-14 bij het meerderen in het telpatroon M2 aan beide zijden van de markeerdraden voor de zijnaden. U spreekt van A3 maar volgens mij ben je dan bezig met telpatroon M2. Groetjes Alice

DROPS Design 20.12.2018 kl. 18:04:

Dag Alice,

Je hebt gelijk, ik had een fout gemaakt, ik bedoel inderdaad M.2 in plaats van A.3

Alice 19.12.2018 - 18:44:

Hallo bedankt voor uw snelle antwoord. Maar komt dan de teltekening M2 dan nog goed, als je de gemeerderde steken na de markering in tricot moet breien? Groetjes en bedankt. Alice

DROPS Design 20.12.2018 kl. 10:32:

Dag Alice,

Ja, omdat je de gemeerderde steken in tricotsteek breit, en en niet in A.3 heb je hier geen last van.

Alice 16.12.2018 - 14:31:

Hallo ik ben Alice een beginnende breister, ik ben op een hoogte van 10 cm voor meerdering langst de markeerdraden, moet ik de gemeerderde steken ook in het patroon M2 breien of enkel de nieuwe steken in tricot? Vriendelijke groeten en dank bij voorbaat. Alice

DROPS Design 18.12.2018 kl. 10:59:

Dag Alice,

De gemeerderde steken in de zijnaden brei je in tricotsteek.

Linda Douglas 14.11.2018 - 06:21:

1. Does M2 pattern beginon a wrongside row so that the eyelets are being made on the right side? 2. What does ‘ adjust length to a finished pattern repeat’ mean? Patterns from Drops are very poorly written and uoset me dvery time. They’re not clear nor written by a knitter. Ive knitted for years but have to rewrite then so they’re understandable. why put patterns in this format if you truly wsnt us to knit them? :(

DROPS Design 14.11.2018 kl. 09:04:

Dear Mrs Douglas, that's right, M.2 is worked starting from WS (= you first work 5 rows with M.1 starting from RS = last row will be worked from RS so that M.2 starts on next row from WS). "Adjust the length to a finished pattern repeat" means to work more or less than the cm given, the most important will be here that you have worked a whole repeat of the diagram in height. Happy knitting!

Ellen Van Der Poel 23.06.2017 - 16:56:

Volgens mij zit er een fout in het patroon bij de meerderingen: van 234 steken met 4 keer 2 steken meerderen is volgens mij geen 255 maar 242 st. Daarna moet er geminderd worden van 255 naar 259 steken. Ik ben hier even de weg kwijt! Met vriendelijke groet, Ellen van der Poel

DROPS Design 29.06.2017 kl. 21:11:

Hoi Ellen, In beide zijkanten heb je een markeerdraad en je meerdert telkens aan beide kanten van de markeerdraad, dus per keer meerder je 4 steken en dan komen er dus in totaal 16 steken meer op de naald.

Kirsten 17.10.2015 - 10:58:

Der Kettrand der Kante zieht sich trotz sehr lockerer Technik (+eine ganze Nadelnr. größer) sehr stark zusammen, wodurch die ganze Optik etwas leidet. Hier würde ich empfehlen anstatt den Rand zum Schluss anzustricken, ihn als Blende gleich mit ins Muster einzuarbeiten. Außerdem sind Silberknöpfe nicht empfehlenswert. Sie sind für die zarte Jacke viel zu schwer.

Kirsten 29.09.2015 - 23:02:

Ich habe eine Frage zum Ärmel. Wenn ich aus dem Muster M1A komme, ist die letzte Runde links. M5A beginnt dann auf der rechten Seite. Die Noppe würde dann auf der linken Seite gestrickt werden. Das kann ja eigentlich nicht richtig sein, oder?

DROPS Design 03.10.2015 kl. 11:44:

Sie stricken die Ärmel in Runden, nicht in Hin- und Rück-R, dann ergibt sich das Problem mit der Noppe nicht. Das ist in der Anleitung leider etwas missverständlich, die Anleitung wird diesbezüglich gleich verdeutlicht.

Elisabeth 21.08.2013 - 14:15:

Merci pour votre réponse, maintenant c'est clair. Bonne journée

Elisabeth K. 20.08.2013 - 13:21:

Bonjour, pouvez-vous, svp, m'aider à propos de M6 : quand le diagramme indique 2 m ens en début de rg (par ex. rg 8)faut-il continuer cette diminution pendant tout le rang ? Et quand est-il quand elle est en fin de rg (par ex. rg 16) ? De plus, je ne vois pas comment avoir uniquement entre 69 et 92 m en ne diminuant que pour l'encolure. Merci de votre aide pour que je puisse avancer. Bien cordialement

DROPS Design 21.08.2013 kl. 12:56:

Bonjour Elisabeth, le diagramme M.2 se tricote sur 14 m et 11 rangs (1 case = 1 m x 1 rang) et se lit en commençant en bas à droite vers la gauche sur l'envers, ainsi le 1er rang ajouré (=4ème rang du diag.) se tricote ainsi : 1 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté, 5 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté, 4 m end. Pour l'empiècement, on répète le diag. M.6 sur toutes les mailles, ainsi on diminue régulièrement pour former l'empiècement. Bon tricot!

Nellekegroeneweg 04.06.2012 - 22:09:

Inmiddels ben ik bij het bovenstuk bezig maar ik kom er helaas niet uit. Het patroon M6 past 22 keer in de 354-2 kantsteken is 352 steken van de bovenpas. Maar doordat ik voor de schuine hals uistsnijding ook moet minderen past op den duur niet meer 22 keer het patroon er in dus ook niet het aantal minderingen wat aangegeven wordt in M6. Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel en dat u me kunt helpen want hoewel ik het al verschillende malen opnieuw hebt geprobeerd wil ik het toch graag afmaken.

DROPS Design 06.06.2012 kl. 09:30:

Het klopt dat u tegelijkertijd met de minderingen volgens M6 ook moet minderen voor de halslijn. Dat betekent dan ook dat de herhaling van M6 niet meer past (22 keer). U heeft dus minder st per herhaling M6 dan op de teltekening. U breit dan de st zoals ze zich voordoen (of zo goed mogelijk passen met het motief), maar de minderingen moeten blijven doorgaan om uit te komen op het correcte aantal st: 46 incl. de 2 kantst.

Kommentér oppskrift DROPS 94-14