DROPS / 85 / 3

Nils by DROPS Design

Settet består av: Stickad tröja, halsduk och pannband till herr i DROPS Eskimo.

Tröja:
Storlek: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
(600) 750-800-900-1000 gr nr 07 orange
eller använd: DROPS Highlander från Garnstudio
(400) 450-500-550-650 gr nr 06 blå

DROPS Rundst och strumpst nr 7 och 8.

90% ull, 10% nylon
Stickfasthet: St.nr är bara rekommenderad! 11 m x 15 v på st 8 och slätst = 10 x 10 cm. Resår: * 4 rm, 4 am *, upprepa från *-*.

Minskningstips (gäller raglan):

Från rätsidan (orange tröja): Minska så här i varje övergång mellan ärm och framst/bakst (börja 4 m före märktråden): Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 4 rm (märktråden är mitt mellan dessa 4 m), 2 rm tills.

Från avigsidan (orange tröja):
Börja 4 m före märktråden, 2 am tills, 4 am, 2 vridna am tills.

Från rätsidan (blå tröja): Minska så här i varje övergång mellan ärm och framst/bakst (börja 4 m före märktråden): 2 vridna am tills, 4 rm (märktråden är mitt mellan dessa
4 m), 2 am tills.

Från avigsidan (blå tröja): Börja 4 m före märktråden, 2 rm tills, 4 am, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
Raglantips: Om stickfastheten inte stämmer på höjden och du stickar för hårt, så blir raglanpartiet för kort och ärmhålet för litet. Detta kan justeras genom att du stickar
ett extra varv utan att minska med jämna mellanrum mellan minskningarna.

Sticktips: Den blå tröjan i Highlander slätstickas med avigsidan ut. Om du vill kan tröjan först stickas i vanlig slätst och sedan vändas när raglanminskningarna börjar.

Fram- och bakst: Talen i ( ) gäller den minsta stl. Lägg upp (96) 104-112-120-128 m på rundst 7 med orange Eskimo eller blå Highlander och sticka resår - se förkl ovan. När arb mäter (5) 6 cm byts det till rundst 8 och det fortsätts i slätst (orange tröja) eller slätst med avigan ut (blå tröja) - läs Sticktips! Sätt 1 märktråd i varje sida = (48) 52-56-60-64 m mellan märktrådarna. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 12 cm ökas det 1 m på båda sidor om märktrådarna i varje sida på var (6:e) 10:e cm totalt 3 ggr = (108) 116-124-132-140 m. När arb mäter (33) 41-42-43-44 cm avm 6 m i varje sida för ärmhål (= 3 m på var sida om märktrådarna) = (48) 52-56-60-64 m på fram- och bakst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp (24) 24-24-32-32 m på strumpst 7 med orange Eskimo eller blå Highlander. Sticka 2 v slätst, sedan stickas det resår i (6) 7 cm. Byt till strumpst 8 och fortsätt med slätst (orange tröja) eller slätst med avigan ut (blå tröja). När arb mäter (10) 9-9-12-12 cm ökas det 2 m mitt under ärmen på var (5:e) 4,5:e-4:e-5,5:e-5:e cm totalt (8) 10-11-8-9 ggr = (40) 44-46-48-50 m. När arb mäter (49) 52-52-54-54 cm avm 6 m mitt under ärmen = (34) 38-40-42-44 m. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

Axelparti: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det avm för ärmhål = (164) 180-192-204-216 m. Sätt märktrådar i alla övergångar mellan ärm och framst/ bakst = 4 märktrådar. Sticka (2) 1-1-0-0 v innan raglanminskningarna börjar.

Läs hela nästa avsnitt innan du stickar !

Raglanminskning: Läs raglantips!
Minska innanför 2 m på varje sida om märktrådarna - se Minskn.tips ovan:
på vartannat v (13) 15-16-17-18 ggr.

Halsringning: Samtidigt när arb mäter (48) 57-59-61-63 cm sätts de mittersta (8) 8-10-12-14 m på 1 tråd. Sedan avm i varje sida mot halsen på vartannat v: 2 m 1 gång och 1 m 1 gång.

Efter alla minskn/avm till raglan och hals är det (46) 46-48-50-52 m kvar på st.

Halskant - orange tröja: Sticka upp ca 14-20 m (inkl m från tråden) i halsen fram med orange Eskimo och sätt alla m på strumpst 7 = ca 60-72 m på st. Sticka 1 v avigt, sedan stickas det 4 v slätst (= rullkant) samtidigt som det på 1:a v minskas jämnt fördelat till (48) 48-50-52-54 m. Maska av - för att kanten skall rulla sig fint stickas det 2 m i ca var 5:e m samtidigt som det maskas av.

Halskant - blå tröja: Sticka upp ca 14-20 m (inkl m från tråden) i halsen fram med blå Highlander och sätt alla m på strumpst 7 = ca 60-72 m på st. Sticka 1 v avigt, sedan stickas det 1 v räta samtidigt som det minskas jämnt fördelat till (48) 48-48-56-56 m. Sedan stickas det resår - se förkl ovan - i 12 cm innan det maskas av i resår.
Vik resåren dubbel mot avigsidan och sy fast fint med små stygn.

Montering: Sy ihop öppningarna under ärmarna.

Halsduk - se mönster under modell 85-2
(till modell HH-030 stickas halsduken i nr 21, jeansblå).

Pannband med skärm:
Storlek: one-size
Garnåtgång: DROPS Eskimo från Garnstudio
50 gr nr 14 koksgrå
DROPS Virknål nr 6.

Virkfasthet: Nålens nr är rekommenderad!
11 stolpar x 6 varv med nål 6 = 10 x 10 cm. Virkinfo: I början på varje varv ersätts 1 stolpe med 3 lm.

Pannband: Virka 10 lm med nål 6 och Eskimo.

Varv 1: Starta i 4:e lm från nålen och virka 1 st i varje m = 8 st på varvet, vänd arb.
Varv 2: 3 lm (= 1 st) - Läs Virkinfo ovan, virka 1 st i varje st (= 8 st), vänd arb.
Fortsätt så till arb mäter ca 50 cm (eller till önskad längd - pannbandet får inte sitta för löst runt huvudet). Klipp tråden och sy ihop pannbandet kant i kant med små stygn - sömmen skall vara baktill.

Skärm: Det virkas en skärm över de mittersta 8 varven längs pannbandets ena sida så här:
varv 1: virka 2 st om varje varv = 16 st, vänd.
varv 2: 2 lm, hoppa över 2 st, virka 1 fm i varje st till det återstår 2 st (= 12 fm på v), 2 lm, 1 sm i sista st, vänd.
varv 3: 2 lm, hoppa över 2 fm, virka 1 fm i varje fm till det återstår 2 fm (= 8 fm på v), 2 lm, 1 sm i sista fm på v. Klipp tråden.

Diagram

Maria Helena Sousa 20.02.2019 - 17:48:

I bought online 20 balls of Eskimo colour 14 dyelot 1035. Just want to tell you one ball in those 20 couldn't be worked because it just broke a few meters after starting and again a few meters after second start. As the remaining 19 had no problems I believe I ll be able to finish my project. I can send you a photo, just tell me your email address. Best regards

DROPS Design 21.02.2019 kl. 10:53:

Dear Mrs Sousa, we are sorry about this, please contact your DROPS store relating all these informations. Happy knitting!

Pernilla 21.01.2019 - 17:18:

Tröjan är ,rolig och snabb att sticka och fint tjockt garn. Sambon älskar den också. Minskningarna för raglanärmen gjorde jag på vart 3:e varv istället för vartannat annars hade den inte passat.

Pat 13.01.2019 - 22:07:

My question is the same as Nadine's, Repeating the same instructions doesn't help. Can we see a picture without the scarf?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:31:

Dear Pat, we do not have any picture of the pullover without the scarf - depending on the pattern you are working, decrease for the raglan and at the same time when piece measures 48-63 cm, slip the middle 8-14 sts on a thread for neck, then continue as before but back and forth (from neckline on one side towards neckline on the other side) binding off for neck as explained for your size. Then after all decreases are done, pick up sts around neck and slip sts from thread back on needle = 60-72 sts. Happy knitting!

Evo 03.04.2017 - 14:46:

Hoeveel steken moeten er staan op het voor & achterpand samen, voor men aan de mouwen begint? Er staat : 52st (maat M), maar dit is het aantal na 1x meerderen en afkanten. En hoeveel steken in totaal voor de mouwen? Er staat 38st (idem als panden). Dit zijn 128 st samen, maar bij pas staat : zet alles op 1 rondbreinaald = 180 steken... Grtjs, Evo

DROPS Design 03.04.2017 kl. 17:16:

Hoi Evo, In maat S/M staan er 104 steken op het voor- en achterpand samen voordat je aan de mouw begint. Je zet eerst namelijk 104 steken in totaal op, omdat je elke keer 4 steken meerdert aan beide zijden van beide markeerdraden (= de zijnaden), meerder je in totaal 12 steken en kom je op een totaal van 116. Vervolgens kan in elke zijnad weer 6 steken af (= oksel, zeg maar) en kom je weer op een totaal van 104 steken voor voor- en achterpand. Bij de mouw zet je 24 steken op, meerder je in totaal 20 steken en kan je bij de oksel 6 steken af, dit brengt je op een totaal van 38 steken. 104 st (panden) + 2 maal 38 st = totaal 180 steken als je aan de pas begint.

Isabelle 10.02.2017 - 22:54:

Bonjour et merci de votre réponse. J'ai une autre question : quand on parle de "mailles centrales" pour l'encolure, on parle de "mailles centrales" au milieu d'un des deux coté ? Est-ce des deux côtés ? Merci par avance.

DROPS Design 13.02.2017 kl. 09:35:

Bonjour Isabelle, on va mettre les mailles du milieu devant en attente pour l'encolure et continuer ensuite en allers et retours à partir du milieu devant (= après les mailles en attente). Bon tricot!

Evo 02.02.2017 - 14:34:

Hallo, ik zou graag de Nils trui breien, maar zowel bij de foto in oranje Eskimo als in het blauw, zit de kraag verstopt onder een sjaal... Bij beide tekeningen van het patroon staan de kragen niet getekend. Bestaan er andere foto's of tekeningen van deze modellen, of komt de kraag ook voor in een ander model trui, want met de beschrijving, heb ik geen idee hoe het er moet uitzien. Groetjes, evo

DROPS Design 02.02.2017 kl. 14:55:

Hoi Evo. Ik kan helaas hier niet mee helpen. Wij hebben geen foto's hiervan.

Zazalulu 27.01.2017 - 22:58:

Bonjour, je pense qu'il manque un mot dans la phrase "Placer un marqueur sur de chaque côté", du coup je ne comprends pas trop. De plus pour l'encolure il y a du jersey par dessus les côtes ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:41:

Bonjour Zazalulu, on place simplement un marqueur de chaque côté (= côtés du pull). Le col est en 2 versions: soit bordure roulottée en jersey (pull orange = celui en photo), soit une bordure en côtes repliée en double (modèle bleu). Bon tricot!

Amalie Bornø 23.01.2017 - 11:28:

Jeg strikket denne genseren i str. L, men denne ble nok en M dame genser istede. Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke og har samme strikkefasthet som oppskriften sier.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 12:10:

Hej Amalie. Ok, men maalene stemmer overens med det som staar i maalskitsen nederst? Det er en god ide at tjekke den först, saa man er sikker paa hvilken str man skal vaelge - og med den rette strikkefasthed, skulle maalene ogsaa stemme med dem i skitsen.

Irina 05.12.2016 - 09:14:

Hello! I need to know what size on the picture? Thank you

DROPS Design 05.12.2016 kl. 10:10:

Dear Irina, size on the picture is size S/M - but to find out the size to work, compare the measurement in chart to a similar garment to find out the matching size - read more about sizing here. Happy knitting!

Agnès 29.05.2016 - 19:04:

Bonjour, Je ne comprends pas à quel pull bleu se réfère les explications du modèle, car je ne vois qu'un pull orange ? Par ailleurs, pourriez vous m'expliquer quelle est la finition de l'encolure car elle est cachée par l'écharpe, et je ne parviens pas à imaginer meme avec les explications. Merci pour vos réponses

DROPS Design 30.05.2016 kl. 10:04:

Bonjour Agnès, vous trouverez la version bleue du pull ici - le pull orange se termine par un col roulotté en jersey et le pull bleu par 12 cm de côtes replié en double (6 cm de col). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 85-3