DROPS / 85 / 3

Nils by DROPS Design

Strikket sweater med raglan, halstørklæde med helpatent og hæklet pandebånd med skygge til herre i DROPS Eskimo.

DROPS design: Model nr EE-023+HH-030
--------------------------------------------------------
Sweater:
Størrelse: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Eskimo från Garnstudio
(600) 750-800-900-1000 gr f.nr 07, orange
eller brug: DROPS Highlander från Garnstudio
(400) 450-500-550-650 gr f.nr 06, blå

DROPS Rundp og ærmep nr 7 og 8.

HALSTØRKLÆDE
Mål: ca 18 x 150 cm
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 14, koksgrå

DROPS Pinde nr 12.
Strikkefasthed: P.nr er vejledende! 7 m på p 12 og helpatent = ca 10 cm i bredden.

PANDEBÅND
Størrelse: one-size
Materialer: DROPS Eskimo från Garnstudio
50 gr f.nr 14, koksgrå
DROPS Hæklenål nr 6.

Hæklefasthed: Husk nål.nr er vejledende
11 stangm x 6 rækker på nål 6 = 10 x 10 cm. Hækleinfo: I beg af hver række erstattes 1 st med 3 lm.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 19.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 22.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 14.50 kr /50g
90% Uld, 10% Nylon
11 m x 15 p på p 8 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Rib: * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*.

Indtagningstips (gælder raglanindt):
Fra retsiden (orange sweater):
Tag ind således i hver overgang mellem ærme og ryg- og forstk (start 4 m før mærketråden): Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over, 4 r (mærketråden sidder midt mellem disse 4 m), 2 r sm.

Fra vrangen (orange sweater): Start 4 m før mærketråden, 2 vr sm, 4 vr, 2 dr vr sm.

Fra retsiden (blå sweater): Tag ind således i hver overgang mellem ærme og ryg- og forstk (start 4 m før mærketråden): 2 drejet vr sm, 4 r (mærketråden sidder midt mellem disse 4 m), 2 vr sm.

Fra vrangen (blå sweater): Start 4 m før mærketråden, 2 r sm, 4 vr, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.

Raglantips: Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra p uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.

Strikketips: Den blå sweater i Highlander strikkes i glatstrik med vrangen ud. Hvis man ønsker kan sweatern strikkes i almindelig glatstrik og vendes når raglanaflukningen starter.

Ryg- og forstk: Tallene i ( ) gælder den mindste str. Slå (96) 104-112-120-128 m op på rundp 7 med orange Eskimo eller blå Highlander og strik Rib - se forkl over. Når arb måler (5) 6 cm skiftes til rundp 8 og der fortsættes med glatstrik (orange sweater) eller glatstrik med vrangen ud (blå sweater) - læs Strikketips! sæt 1 mærketråd i hver side = (48) 52-56-60-64 m mellem mærketrådene. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 12 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden i hver side på hver (6.) 10. cm totalt 3 gange = (108) 116-124-132-140 m. Når arb måler (33) 41-42-43-44 cm lukkes der 6 m af i hver side til ærmegab (= 3 m på hver side af mærketrådene) = (48) 52-56-60-64 m på for- og rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå (24) 24-24-32-32 m op på ærmep 7 med orange Eskimo eller blå Highlander. Strik 2 omg glatstrik, derefter strikkes der Rib i (6) 7 cm. Skift til ærmep 8 og fortsæt med glatstrik (orange sweater) eller glatstrik med vrangen ud (blå sweater). Når arb måler (10) 9-9-12-12 cm tages der 2 m ud midt under ærmet på hver (5.) 4,5.-4.-5,5.-5. cm totalt (8) 10-11-8-9 gange = (40) 44-46-48-50 m. Når arb måler (49) 52-52-54-54 cm lukkes der 6 m af midt under ærmet = (34) 38-40-42-44 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der blev lukket m af til ærmegab = (164) 180-192-204-216 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ærme og ryg- og forstk = 4 mærketråde. Strik (2) 1-1-0-0 omg før raglanindtagningen starter.

Læs hele næste afsnit før det strikkes

Raglanindtagning: Der tages ind indenfor 2 m på hver side af mærketrådene - se Indtagningstips: På hver 2.omg: (13) 15-16-17-18 gange.

Halsudskæring: Samtidig når arb måler (48) 57-59-61-63 cm sættes de midterste (8) 8-10-12-14 m på 1 tråd til hals. Luk derefter af i hver side mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang.

Efter alle indtagninger til raglan og hals er der (46) 46-48-50-52 m tilbage på p.

Hals orange sweater: Strik ca 14 til 20 m op (inkl m fra tråden) i halsen foran med orange Eskimo og sæt alle m på ærmep 7 = ca 60 til 72 m på p. Strik 1 omg vrang, derefter strikkes der 4 omg glatstrik (= rullekant) samtidig med at der på 1.omg tages ind jævnt fordelt til (48) 48-50-52-54 m. Luk af - for at halsen skal rulle sig pænt strikkes der 2 m i ca hver 5.m samtidig med at der lukkes af.

Hals blå sweater: Strik ca 14 til 20 m op (inkl m fra tråden) i halsen foran med blå Highlander og sæt alle m på ærmep 7 = ca 60 til 72 m på p. Strik 1 omg vrang, derefter strikkes der 1 omg ret samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til (48) 48-48-56-56 m. Fortsæt med Rib - se forkl over - i 12 cm før der lukkes løst af i Rib. Buk ribben dobbelt mod vrangen og sy pænt fast med små sting.

Montering: Sy åbningerne under ærmerne.

HALSTØRKLÆDE:

Helpatent med omslag: 1.p (= vrangen): 1 kantm r, * 1 r, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage og slut af med 2 r.
2.p (= retsiden): 1 kantm r, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, strik næste m og omslaget r sm *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage og slut af med slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr og 1 kantm r.
3.p (= vrangen): 1 kantm r, * strik næste m og omslaget r sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr *, gentag fra *-* og slut af med at strikkes næste m og omslaget r sm og 1 kantm r.
Gentag 2. og 3. p.

Halstørklæde: Slå 13 m løst op på p 12 med Eskimo og strik Helpatent med omslag - se forkl over. Luk løst af når arb måler ca 150 cm.

PANDEBÅND MED SKYGGE:

Hækl 10 lm på nål 6 med Eskimo.
1.række: Start i 4.lm fra nålen og hækl 1 st i hver m = 8 st på rækken, vend arb.
2.række: 3 lm (= 1 st) Læs Hækleinfo!
Hækle 1 st i hver st (= 8 st), vend arb.
Fortsæt således til arb måler ca 50 cm (eller til ønsket længde - pandebåndet må ikke sidde for løst rundt hovedet). Klip tråden og sy pandebåndet sammen kant i kant med små sting - sømmen skal vende bagud.

Skærm: Der hækles skærm over de midterste 8 rækker langs pandebåndets ene side således:

1.række: Hækl 2 st om hver række = 16 st, vend.
2.række: 2 lm, spring over 2 st, hækl 1 fm i hver st til der er 2 st tilbage (= 12 fm på rækken), 2 lm, 1 km i sidste st, vend.
3.række: 2 lm, spring over 2 fm, hækl 1 fm i hver fm til der er 2 fm tilbage (= 8 fm på rækken), 2 lm, 1 km i sidste fm på rækken. klip tråden.

Diagram

Maria Helena Sousa 20.02.2019 - 17:48:

I bought online 20 balls of Eskimo colour 14 dyelot 1035. Just want to tell you one ball in those 20 couldn't be worked because it just broke a few meters after starting and again a few meters after second start. As the remaining 19 had no problems I believe I ll be able to finish my project. I can send you a photo, just tell me your email address. Best regards

DROPS Design 21.02.2019 kl. 10:53:

Dear Mrs Sousa, we are sorry about this, please contact your DROPS store relating all these informations. Happy knitting!

Pernilla 21.01.2019 - 17:18:

Tröjan är ,rolig och snabb att sticka och fint tjockt garn. Sambon älskar den också. Minskningarna för raglanärmen gjorde jag på vart 3:e varv istället för vartannat annars hade den inte passat.

Pat 13.01.2019 - 22:07:

My question is the same as Nadine's, Repeating the same instructions doesn't help. Can we see a picture without the scarf?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:31:

Dear Pat, we do not have any picture of the pullover without the scarf - depending on the pattern you are working, decrease for the raglan and at the same time when piece measures 48-63 cm, slip the middle 8-14 sts on a thread for neck, then continue as before but back and forth (from neckline on one side towards neckline on the other side) binding off for neck as explained for your size. Then after all decreases are done, pick up sts around neck and slip sts from thread back on needle = 60-72 sts. Happy knitting!

Evo 03.04.2017 - 14:46:

Hoeveel steken moeten er staan op het voor & achterpand samen, voor men aan de mouwen begint? Er staat : 52st (maat M), maar dit is het aantal na 1x meerderen en afkanten. En hoeveel steken in totaal voor de mouwen? Er staat 38st (idem als panden). Dit zijn 128 st samen, maar bij pas staat : zet alles op 1 rondbreinaald = 180 steken... Grtjs, Evo

DROPS Design 03.04.2017 kl. 17:16:

Hoi Evo, In maat S/M staan er 104 steken op het voor- en achterpand samen voordat je aan de mouw begint. Je zet eerst namelijk 104 steken in totaal op, omdat je elke keer 4 steken meerdert aan beide zijden van beide markeerdraden (= de zijnaden), meerder je in totaal 12 steken en kom je op een totaal van 116. Vervolgens kan in elke zijnad weer 6 steken af (= oksel, zeg maar) en kom je weer op een totaal van 104 steken voor voor- en achterpand. Bij de mouw zet je 24 steken op, meerder je in totaal 20 steken en kan je bij de oksel 6 steken af, dit brengt je op een totaal van 38 steken. 104 st (panden) + 2 maal 38 st = totaal 180 steken als je aan de pas begint.

Isabelle 10.02.2017 - 22:54:

Bonjour et merci de votre réponse. J'ai une autre question : quand on parle de "mailles centrales" pour l'encolure, on parle de "mailles centrales" au milieu d'un des deux coté ? Est-ce des deux côtés ? Merci par avance.

DROPS Design 13.02.2017 kl. 09:35:

Bonjour Isabelle, on va mettre les mailles du milieu devant en attente pour l'encolure et continuer ensuite en allers et retours à partir du milieu devant (= après les mailles en attente). Bon tricot!

Evo 02.02.2017 - 14:34:

Hallo, ik zou graag de Nils trui breien, maar zowel bij de foto in oranje Eskimo als in het blauw, zit de kraag verstopt onder een sjaal... Bij beide tekeningen van het patroon staan de kragen niet getekend. Bestaan er andere foto's of tekeningen van deze modellen, of komt de kraag ook voor in een ander model trui, want met de beschrijving, heb ik geen idee hoe het er moet uitzien. Groetjes, evo

DROPS Design 02.02.2017 kl. 14:55:

Hoi Evo. Ik kan helaas hier niet mee helpen. Wij hebben geen foto's hiervan.

Zazalulu 27.01.2017 - 22:58:

Bonjour, je pense qu'il manque un mot dans la phrase "Placer un marqueur sur de chaque côté", du coup je ne comprends pas trop. De plus pour l'encolure il y a du jersey par dessus les côtes ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:41:

Bonjour Zazalulu, on place simplement un marqueur de chaque côté (= côtés du pull). Le col est en 2 versions: soit bordure roulottée en jersey (pull orange = celui en photo), soit une bordure en côtes repliée en double (modèle bleu). Bon tricot!

Amalie Bornø 23.01.2017 - 11:28:

Jeg strikket denne genseren i str. L, men denne ble nok en M dame genser istede. Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke og har samme strikkefasthet som oppskriften sier.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 12:10:

Hej Amalie. Ok, men maalene stemmer overens med det som staar i maalskitsen nederst? Det er en god ide at tjekke den först, saa man er sikker paa hvilken str man skal vaelge - og med den rette strikkefasthed, skulle maalene ogsaa stemme med dem i skitsen.

Irina 05.12.2016 - 09:14:

Hello! I need to know what size on the picture? Thank you

DROPS Design 05.12.2016 kl. 10:10:

Dear Irina, size on the picture is size S/M - but to find out the size to work, compare the measurement in chart to a similar garment to find out the matching size - read more about sizing here. Happy knitting!

Agnès 29.05.2016 - 19:04:

Bonjour, Je ne comprends pas à quel pull bleu se réfère les explications du modèle, car je ne vois qu'un pull orange ? Par ailleurs, pourriez vous m'expliquer quelle est la finition de l'encolure car elle est cachée par l'écharpe, et je ne parviens pas à imaginer meme avec les explications. Merci pour vos réponses

DROPS Design 30.05.2016 kl. 10:04:

Bonjour Agnès, vous trouverez la version bleue du pull ici - le pull orange se termine par un col roulotté en jersey et le pull bleu par 12 cm de côtes replié en double (6 cm de col). Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 85-3