DROPS / 85 / 3

Nils by DROPS Design

Strikket genser, skjerf og pannebånd til herre i DROPS Eskimo

DROPS design: Modell nr EE-023+HH-030
--------------------------------------------------------

Genser:
Størrelse: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL

Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
(600) 750-800-900-1000 gr f.nr 07, oransje
eller bruk: DROPS Highlander fra Garnstudio
(400) 450-500-550-650 gr f.nr 06, blå
Bildet av genseren i blå Highlander, se: Modell 85-22

DROPS Rundp og ermp nr 7 og 8.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 15.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 18.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 20.50 kr /50g
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 11 m x 15 p på p 8 og glstrikk = 10 x 10 cm. Vrbord: * 4 r, 4 vr *, gjenta fra *-*.

Felletips (gjelder raglanfellingen):
Fra retten (oransje genser):
Fell slik i hver overgang mellom erme og bol (start 4 m før merketråden): Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over, 4 r (merketråden sitter midt mellom disse 4 m), 2 r sm.

Fra vrangen (oransje genser):
Start 4 m før merketråden, 2 vr sammen, 4 vr, 2 vridd vr sammen.

Fra retten (blå genser):
Fell slik i hver overgang mellom erme og bol (start 4 m før merketråden): 2 vridd vr sammen, 4 r (merketråden sitter midt mellom disse 4 m), 2 vr sammen.

Fra vrangen (blå genser):
Start 4 m før merketråden, 2 r sm, 4 vr, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.

Strikketips: Den blå genseren i Highlander strikkes i glstrikk med vrangen ut. Dersom det ønskes kan genseren strikkes i vanlig glstrikk og vrenges når raglanfellingen starter.

Raglantips: Dersom strikkefastheten ikke stemmer i høyden og det strikkes for stramt vil raglanfellingen bli for kort og ermhullet for lite. Dette kan justeres ved å strikke 1 ekstra p uten felling med jevne mellomrom mellom fellingene.

Bolen: Tallene i ( ) gjelder den minste str. Legg opp (96) 104-112-120-128 m på rundp 7 med oransje Eskimo eller blå Highlander og strikk vrbord - se forkl over. Når arb måler (5) 6 cm byttes det til rundp 8 og fortsettes med glstrikk (oransje genser) eller glstrikk med vrangen ut (blå genser) - les Strikketips! Sett 1 merketråd i hver side = (48) 52-56-60-64 m mellom merketrådene. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm økes det 1 m på hver side av merketråden i hver side på hver (6.) 10. cm totalt 3 ganger = (108) 116-124-132-140 m. Når arb måler (33) 41-42-43-44 cm felles det 6 m i hver side til ermhull (= 3 m på hver side av merketrådene) = (48) 52-56-60-64 m på for- og bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Legg opp (24) 24-24-32-32 m på ermp 7 med oransje Eskimo eller blå Highlander. Strikk 2 omg glstrikk, deretter strikkes det vrbord i (6) 7 cm. Bytt til ermp 8 og fortsett med glstrikk (oransje genser) eller glstrikk med vrangen ut (blå genser). Når arb måler (10) 9-9-12-12 cm økes det 2 m midt under ermet på hver (5.) 4,5.-4.-5,5.-5. cm totalt (8) 10-11-8-9 ganger = (40) 44-46-48-50 m. Når arb måler (49) 52-52-54-54 cm felles det 6 m midt under ermet = (34) 38-40-42-44 m. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = (164) 180-192-204-216 m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom erme og bol = 4 merketråder. Strikk (2) 1-1-0-0 omg før raglanfellingen starter.

Les hele neste avsnitt før det strikkes videre

Raglanfelling: Det felles innenfor 2 m på hver side av merketrådene - se Felletips: På hver 2.omg: (13) 15-16-17-18 ganger.

Halsringning: Samtidig når arb måler (48) 57-59-61-63 cm settes de midterste (8) 8-10-12-14 m på 1 tråd til hals. Videre felles det i hver side mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang.

Etter alle fellinger til raglan og hals er det (46) 46-48-50-52 m tilbake på p.

Hals oransje genser: Strikk opp ca 14 til 20 m (inkl m fra tråden) i halsen foran med oransje Eskimo og sett alle m på ermp 7 = ca 60 til 72 m på p. Strikk 1 omg vrang, deretter strikkes det 4 omg glstrikk (= rullekant) samtidig som det på 1.omg felles jevnt fordelt til (48) 48-50-52-54 m. Fell av - for at halsen skal rulle seg pent strikkes det 2 m i ca hver 5.m samtidig som det felles.

Hals blå genser: Strikk opp ca 14 til 20 m (inkl m fra tråden) i halsen foran med blå Highlander og sett alle m på ermp 7 = ca 60 til 72 m på p. Strikk 1 omg vrang, deretter strikkes det 1 omg rett samtidig som det felles jevnt fordelt til (48) 48-48-56-56 m. Videre strikkes det vrbord - se forkl over - i 12 cm før det felles løst av i vrbord. Brett vrborden dobbelt mot vrangen og sy pent fast med små sting.

Montering: Sy åpningene under ermene.

Skjerf - se oppskrift under modell 85-2
(til modell HH-030 strikkes skjerfet i f.nr 21, jeansblå).

Pannebånd med brem:

Størrelse: one-size
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
50 gr f.nr 14, koksgrå
DROPS Heklenål nr 6.

Heklefasthet: Husk nål.nr er kun veiledende! 11 staver x 6 rader på nål 6 = 10 x 10 cm. Hekleinfo: På beg av hver rad erstattes 1 st med 3 lm.

Pannebånd: Hekle 10 lm på nål 6 med Eskimo.

1.rad: Start i 4.lm fra nålen og hekle 1 st i hver m = 8 st på raden, snu arb.
2.rad: Les Hekleinfo! 3 lm (= 1 st), hekle 1 st i hver st (= 8 st), snu arb.
Fortsett slik til arb måler ca 50 cm (eller til ønsket lengde - pannebåndet må ikke sitte for løst rundt hodet). Klipp tråden og sy pannebåndet sammen kant i kant med små sting - sømmen skal vende bak.

Brem: Det hekles brem over de midterste 8 radene langs pannebåndet ene side slik:
1.rad: Hekle 2 st om hver rad = 16 st, snu.
2.rad: 2 lm, hopp over 2 st, hekle 1 fm i hver st til det gjenstår 2 st (= 12 fm på raden), 2 lm, 1 kjm i siste st, snu.
3.rad: 2 lm, hopp over 2 fm, hekle 1 fm i hver fm til det gjenstår 2 fm (= 8 fm på raden), 2 lm, 1 kjm i siste fm på raden. Klipp tråden.

Diagram

Maria Helena Sousa 20.02.2019 - 17:48:

I bought online 20 balls of Eskimo colour 14 dyelot 1035. Just want to tell you one ball in those 20 couldn't be worked because it just broke a few meters after starting and again a few meters after second start. As the remaining 19 had no problems I believe I ll be able to finish my project. I can send you a photo, just tell me your email address. Best regards

DROPS Design 21.02.2019 kl. 10:53:

Dear Mrs Sousa, we are sorry about this, please contact your DROPS store relating all these informations. Happy knitting!

Pernilla 21.01.2019 - 17:18:

Tröjan är ,rolig och snabb att sticka och fint tjockt garn. Sambon älskar den också. Minskningarna för raglanärmen gjorde jag på vart 3:e varv istället för vartannat annars hade den inte passat.

Pat 13.01.2019 - 22:07:

My question is the same as Nadine's, Repeating the same instructions doesn't help. Can we see a picture without the scarf?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:31:

Dear Pat, we do not have any picture of the pullover without the scarf - depending on the pattern you are working, decrease for the raglan and at the same time when piece measures 48-63 cm, slip the middle 8-14 sts on a thread for neck, then continue as before but back and forth (from neckline on one side towards neckline on the other side) binding off for neck as explained for your size. Then after all decreases are done, pick up sts around neck and slip sts from thread back on needle = 60-72 sts. Happy knitting!

Evo 03.04.2017 - 14:46:

Hoeveel steken moeten er staan op het voor & achterpand samen, voor men aan de mouwen begint? Er staat : 52st (maat M), maar dit is het aantal na 1x meerderen en afkanten. En hoeveel steken in totaal voor de mouwen? Er staat 38st (idem als panden). Dit zijn 128 st samen, maar bij pas staat : zet alles op 1 rondbreinaald = 180 steken... Grtjs, Evo

DROPS Design 03.04.2017 kl. 17:16:

Hoi Evo, In maat S/M staan er 104 steken op het voor- en achterpand samen voordat je aan de mouw begint. Je zet eerst namelijk 104 steken in totaal op, omdat je elke keer 4 steken meerdert aan beide zijden van beide markeerdraden (= de zijnaden), meerder je in totaal 12 steken en kom je op een totaal van 116. Vervolgens kan in elke zijnad weer 6 steken af (= oksel, zeg maar) en kom je weer op een totaal van 104 steken voor voor- en achterpand. Bij de mouw zet je 24 steken op, meerder je in totaal 20 steken en kan je bij de oksel 6 steken af, dit brengt je op een totaal van 38 steken. 104 st (panden) + 2 maal 38 st = totaal 180 steken als je aan de pas begint.

Isabelle 10.02.2017 - 22:54:

Bonjour et merci de votre réponse. J'ai une autre question : quand on parle de "mailles centrales" pour l'encolure, on parle de "mailles centrales" au milieu d'un des deux coté ? Est-ce des deux côtés ? Merci par avance.

DROPS Design 13.02.2017 kl. 09:35:

Bonjour Isabelle, on va mettre les mailles du milieu devant en attente pour l'encolure et continuer ensuite en allers et retours à partir du milieu devant (= après les mailles en attente). Bon tricot!

Evo 02.02.2017 - 14:34:

Hallo, ik zou graag de Nils trui breien, maar zowel bij de foto in oranje Eskimo als in het blauw, zit de kraag verstopt onder een sjaal... Bij beide tekeningen van het patroon staan de kragen niet getekend. Bestaan er andere foto's of tekeningen van deze modellen, of komt de kraag ook voor in een ander model trui, want met de beschrijving, heb ik geen idee hoe het er moet uitzien. Groetjes, evo

DROPS Design 02.02.2017 kl. 14:55:

Hoi Evo. Ik kan helaas hier niet mee helpen. Wij hebben geen foto's hiervan.

Zazalulu 27.01.2017 - 22:58:

Bonjour, je pense qu'il manque un mot dans la phrase "Placer un marqueur sur de chaque côté", du coup je ne comprends pas trop. De plus pour l'encolure il y a du jersey par dessus les côtes ? Merci pour votre réponse.

DROPS Design 30.01.2017 kl. 10:41:

Bonjour Zazalulu, on place simplement un marqueur de chaque côté (= côtés du pull). Le col est en 2 versions: soit bordure roulottée en jersey (pull orange = celui en photo), soit une bordure en côtes repliée en double (modèle bleu). Bon tricot!

Amalie Bornø 23.01.2017 - 11:28:

Jeg strikket denne genseren i str. L, men denne ble nok en M dame genser istede. Jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke og har samme strikkefasthet som oppskriften sier.

DROPS Design 23.01.2017 kl. 12:10:

Hej Amalie. Ok, men maalene stemmer overens med det som staar i maalskitsen nederst? Det er en god ide at tjekke den först, saa man er sikker paa hvilken str man skal vaelge - og med den rette strikkefasthed, skulle maalene ogsaa stemme med dem i skitsen.

Irina 05.12.2016 - 09:14:

Hello! I need to know what size on the picture? Thank you

DROPS Design 05.12.2016 kl. 10:10:

Dear Irina, size on the picture is size S/M - but to find out the size to work, compare the measurement in chart to a similar garment to find out the matching size - read more about sizing here. Happy knitting!

Agnès 29.05.2016 - 19:04:

Bonjour, Je ne comprends pas à quel pull bleu se réfère les explications du modèle, car je ne vois qu'un pull orange ? Par ailleurs, pourriez vous m'expliquer quelle est la finition de l'encolure car elle est cachée par l'écharpe, et je ne parviens pas à imaginer meme avec les explications. Merci pour vos réponses

DROPS Design 30.05.2016 kl. 10:04:

Bonjour Agnès, vous trouverez la version bleue du pull ici - le pull orange se termine par un col roulotté en jersey et le pull bleu par 12 cm de côtes replié en double (6 cm de col). Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 85-3