DROPS / 85 / 12

Johnny by DROPS Design

Strikket genser med stripe til herre i DROPS Ull-Flamé, og lue i DROPS Alpaca

Stikkord: gensere, luer, poselue, striper,

DROPS design: Modell nr M-043
--------------------------------------------------------

Genser:
Størrelse: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
(450) 550-600-650-700 gr f.nr 01, natur
(150) 150-200-200-200 gr f.nr 20, gråmelert

DROPS Pinne nr 8 og 9.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 10 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Forstk: Tallet i ( ) gjelder den minste str. Legg opp (47) 53-56-59-65 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med natur og strikk 1 p vrang fra vrangen, deretter strikkes det vrbord til arb måler (6) 7 cm. Bytt til p 9 og fortsett med glstrikk samtidig som m-ant justeres til (47) 51-55-59-63 m. Husk på strikkefastheten! Når arb måler (10) 11 cm økes det 1 m i hver side på hver (8.) 12. cm totalt 3 ganger = (53) 57-61-65-69 m. Samtidig når arb måler (28) 35-37-38-40 cm strikkes det 1 p med gråmelert, 1 p natur, 16 p gråmelert, 1 p natur, og 1 p gråmelert. Videre strikkes det med natur til ferdig mål. Samtidig når arb måler (33) 41-42-43-44 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m (1) 0-0-1-1 gang og 1 m (2) 2-3-2-3 ganger = (39) 47-49-51-53 m. Når arb måler (48) 57-59-61-63 cm felles de midterste (9) 9-9-11-11 m til hals. Videre felles på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = (11) 15-16-16-17 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler (54) 64-66-68-70 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler (52) 62-64-66-68 cm. Nå felles de midterste (15) 15-15-17-17 m av til hals. Videre felles 1 m på neste p mot halsen = (11) 15-16-16-17 m tilbake på hver skulder. Arb måler nå ca (54) 64-66-68-70 cm, fell av de resterende m.

Erme: Legg opp (26) 26-26-29-29 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med natur og strikk 1 p glstrikk, deretter strikkes det vrbord til arb måler (8) 10 cm. Bytt til p 9 og strikk glstrikk samtidig som m-ant justeres til (25) 25-25-27-27 m. Samtidig når arb måler (10) 13-12-13-13 cm økes det 1 m i hver side på hver (5.) 3,5.-3,5.-3,5.-3. cm totalt (8) 10-11-11-12 ganger = (41) 45-47-49-51 m. Samtidig når ermet måler (37) 39-38-39-39 cm strikkes det 1 p med gråmelert, 1 p natur, 16 p gråmelert, 1 p natur, og 1 p gråmelert. Videre strikkes det med natur til ferdig mål. Samtidig når ermet måler (47) 49-49-50-50 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 1 gang, videre felles det 2 m i hver side til arb måler (55) 56-57-59-60 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca (56) 57-58-60-61 cm.

Montering: Sy høyre skuldersøm.

Hals: Strikk opp ca 44 til 50 på p 8 med natur og strikk 4 p glstrikk før det felles løst av slik:
* Fell av 3 m, 1 kast på høyre p, fell av kastet *, gjenta fra *-* til alle m er felt av.

Sy venstre skuldersøm og opp langs halskanten - halskanten syes i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

Sy i ermene. Sy erm og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

Lue:

Størrelse: (S/M) L/XL

Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
(100) 100 gr f.nr 0501, lys grå
(100) 100 gr f.nr 0506, koksgrå

DROPS Ermp nr 4.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 19 m x 25 p på p 4 og glstrikk = 10 x 10 cm..

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp (116) 128 m på ermp 4 med 1 tråd i hver farge (= 2 tråder) og strikk vrbord i (26) 28 cm. Deretter felles det av ved å strikke 2 og 2 m sammen i 2 omg etter hverandre. Trekk en tråd gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 26.08.2014
Ny garnmangede på LUE:
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
(100) 100 gr f.nr 0501, lys grå
(100) 100 gr f.nr 0506, koksgrå

Diagram

Jacqueline 20.02.2019 - 15:06:

Bonjour, j'aimerai savoir combien faut-il de pelote pour ce modèle en taille L?

DROPS Design 20.02.2019 kl. 16:26:

Bonjour Jacqueline, la quantité est toujours indiquée au poids pour chaque taille, il faut donc ici en taille L 600 g en coloris naturel et 200 g en coloris gris bigarré. DROPS Ull-Flamé n'est plus dans notre gamme actuelle, essayez notre convertisseur pour savoir la quantité nécessaire dans l'alternative de votre choix (pour chaque couleur). Bon tricot!

Radha Korsoski 25.11.2018 - 11:14:

Hej. Ska maskorna till halsakuten plockas upp från rätsidan eller avigsidan. Med vänlig hälsning, R

DROPS Design 26.11.2018 kl. 17:33:

Hej, du plockar upp maskorna från rätsidan.

Cecilia 26.12.2017 - 19:41:

Per il cappello ci vogliono 200 g di lana in totale? Grazie

DROPS Design 26.12.2017 kl. 22:00:

Buonasera Cecilia. Sì, per il cappello occorrono in tutto 200 g di filato. Buon lavoro!

Linda Kleidon 19.09.2017 - 18:01:

I am interested in making the Hat only in pattern 85/12. The patterns call for Drops Alpaca from Garnstudio. It does not give the yarn weight. I noticed that there are several different weight Alpaca yarns.Would you please tell me which Alpaca weight to chose for this hat pattern? Thank you.

DROPS Design 20.09.2017 kl. 08:26:

Dear Mrs Kleidon, please find here all informations about DROPS Alpaca - and there list of DROPS stores in/shipping to Canada. Happy knitting!

Majken 23.12.2015 - 22:05:

Når det står at man skal felle av 2 masker 0 ganger; skal man hoppe rett til å felle av en maske når man har felt av 3, eller skal man strikke 2 pinner uten å felle noe?

DROPS Design 25.01.2016 kl. 13:55:

Hej Majken, ja da går du direkte til næste hvor du skal felle en maske. God fornøjelse!

Inger 16.11.2015 - 15:47:

Något har hänt med webbsidan så det är helt vitt ett långt stycke. Jag kan inte se garnåtgången för mössan. Kan jag få hjälp med hur mycket garn som går åt?

DROPS Design 17.11.2015 kl. 10:17:

Hej. Garnåtgången på mössan står längre ner i texten, precis över beskrivningen till mössan. Mössa: Storlek: (S/M) L/XL Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio (100) 100 gr nr 0501 ljusgrå (100) 100 gr nr 0506 koksgrå Lycka till!

Katrine 25.10.2015 - 13:45:

Hei! Ble nettopp ferdig med luen, og brukte kun 100g garn, altså 50g av hver farge. I oppskriften står det at man skal bruke 200g, men det er altfor mye. Kan få to luer ut av det ;) Ellers fin oppskrift.

Ruthanne 08.07.2015 - 20:43:

I wondered what the chest measurement is on the model and the knitted size that he is wearing. I'm trying to decide how much ease to allow when choosing the size to get slightly over sized (like in the picture), but not baggy.

DROPS Design 09.07.2015 kl. 08:47:

Dear Ruthanne, you will find at the bottom of the pattern a measurement chart with measurements for each size in cm taken flat from side to side. Compare these to a similar garment he likes the shape to find out the matching size. Happy knitting!

Jet 22.10.2014 - 19:14:

Ik wil deze trui gaan breien en wil - omdat Ull Flame niet meer verkrijgbaar is - als garenalternatief Eskimo Uni Colour gebruiken. Wat kan ik dan het beste als 'bijkleur' nemen om hetzelfde effect te krijgen: Eskimo Mix, Print, Tweed of Degrade?

DROPS Design 23.10.2014 kl. 09:24:

U krijgt nooit precies hetzelfde effect, dus de keuze is aan u. Degrade of print is een goede keuze; degrade verloopt langzaam van kleur en print is wat wilder.

Marcel 15.10.2014 - 16:09:

Bonjour je fais le pull. Et pour les manches il y a écrit rabattre 2 mailles jusqu'à 57 cm de hauteur totale. Qu'est ce que cela veut dire? Cordialement

DROPS Design 15.10.2014 kl. 16:41:

Bonjour Marcel, pour l'arrondi de la manche on rabat de chaque côté tous les 2 rangs (= au début de chaque rang de chaque côté) : 1 fois 3 m, 2 fois 2 m et 1 fois 1 m, puis 2 m de chaque côté jusqu’à ce que la manche mesure 55-56-57-59-60 cm de hauteur totale, puis 1 fois 3 m de chaque côté, rabattez ensuite les mailles restantes. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 85-12