DROPS / 225 / 13

Sugar Cane Set by DROPS Design

Sættet består af: Strikket pandebånd og vest i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet strikkes med helpatent, snoning og forskydning. Størrelse S til XXXL.

  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Sættet består af: Strikket pandebånd og vest i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet strikkes med helpatent, snoning og forskydning. Størrelse S til XXXL.
  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Sættet består af: Strikket pandebånd og vest i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet strikkes med helpatent, snoning og forskydning. Størrelse S til XXXL.
  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Sættet består af: Strikket pandebånd og vest i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet strikkes med helpatent, snoning og forskydning. Størrelse S til XXXL.
  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Sættet består af: Strikket pandebånd og vest i 2 tråde DROPS Alpaca. Arbejdet strikkes med helpatent, snoning og forskydning. Størrelse S til XXXL.
DROPS Design: Model z-949
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

HELE SÆTTET:

STØRRELSE:
Pandebånd: S/M - M/L - L/XL
Passer til hovedmål: 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Vest: S/M - L/XL - XXL/XXXL

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
250-250-250 g farve 302, camel
250-250-250 g farve 2020, lys nougat

PANDEBÅND:

STØRRELSE:
S/M - M/L - L/XL
Passer til hovedmål: ca 54/56 til 58/60 cm
Højde ca: 12 - 13 - 14 cm

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50-50-50 g farve 302, camel
50-50-50 g farve 2020, lys nougat

PINDE:
DROPS PARPINDE NR 4.

STRIKKEFASTHED:
16 masker i bredden og 40 pinde i højden i helpatent (20 synlige pinde talt i retmasken) med 2 tråde = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at pinde nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

Mål: Bredde: Ca 42-45-48 cm. Længde: Ca 48-50-52 cm.

MATERIALER:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200-200-250 g farve 302, camel
200-200-250 g farve 2020, lys nougat

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde 40 cm og 60 cm.
Teknikken MAGIC LOOP kan bruges på halsen – da behøver man kun en rundpind på 80 cm.

STRIKKEFASTHED:
14 masker i bredden og 36 pinde i højden med helpatent (18 synlige pinde talt i retmasken) og 2 tråde = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at pinde nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Se teknikken her
-------------------------------------------------------

100% Alpaca
fra 22.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 22.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 24.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 220kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind.

STRIKKETIPS (gælder pandebånd):
For at pandebåndet skal sidde godt på hovedet, bør det strikkes ca 6-7 cm kortere end hovedets omkreds.

PATENTMASKE:
Når maskerne skal tælles, skal omslagene ikke tælle med som egne masker.

DIAGRAM:
Se diagram A.1 til A.4. Diagrammerne bruges når pandebåndet monteres.

HELPATENT MED OMSLAG (strikkes frem og tilbage):
1. PIND (vrangen): Strik kantmasken som forklaret i opskriften – dette gælder på hver pind, * strik 1 ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage før kantmasken, strik 1 ret, og afslut med kantmasken som forklaret i opskriften.
2. PIND (retsiden): Strik kantmasken, * slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik omslaget og den løse maske ret sammen *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage før kantmasken, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, og strik kantmasken.
3. PIND (vrangen): Strik kantmasken, * strik omslaget og den løse maske ret sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 1 maske tilbage før kantmasken, strik omslaget og den løse maske ret sammen, og afslut med kantmasken.
Gentag 2. og 3.pind.

HELPATENT MED OMSLAG (strikket rundt):
1.OMGANG: * Slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik 1 maske ret *, strik fra *-* omgangen ud.
2.OMGANG: * Strik omslaget og den løse maske vrang sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* omgangen ud.
3.OMGANG: * Slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik omslaget og den løse maske ret sammen *, strik fra *-* omgangen ud.
Gentag 2. og 3.omgang.

UDTAGNINGSTIPS (gælder vesten):
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 2 masker ud ved at strikke 3 masker i en maske således:
Strik masken ret, men vent med at løfte masken af venstre pind, slå om højre pind og strik samme maske ret en gang til (= 2 masker taget ud).
Videre strikkes de nye masker i helpatent – vær opmærksom på at på første pind efter udtagningen (dvs fra vrangen), vil retmaskerne strikkes ret uden at strikkes sammen med omslag, da omslaget ikke er lavet.

INDTAGNINGSTIPS (gælder vesten):
Alle aflukninger gøres fra retsiden!
Der tages ind således efter den første maske med mærke i:
Strik de 8 masker efter masken med mærke i som før, løft næste maske + omslag (= 1 patentmaske) løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik de 2 næste masker ret sammen og løft derefter den løse maske + omslaget over maskerne som blev strikket sammen (= 2 masker taget ind).
Der tages ind således før den anden maske med mærke i:
Strik til der er 11 masker tilbage før masken med mærke i, strik de næste 3 masker + omslagene ret sammen (= 2 masker taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

PANDEBÅND – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage. Kortenderne bliver derefter syet sammen på en måde som laver en snoning midt foran på pandebåndet.

PANDEBÅND:
Slå 19-21-23 masker lidt løst op på parpinde 4 med 1 tråd i hver farve i DROPS Alpaca (= 2 tråde). Strik 2 pinde retstrik frem og tilbage over alle masker – læs forklaring over.
Videre i arbejdet skal 1 kantmaske i hver side tages løst af, som om den skulle strikkes ret, i begyndelsen af hver pind, og strikkes ret i slutningen af pinden – dette gælder på HVER pind.
Strik HELPATENT MED OMSLAG (strikkes frem og tilbage) – læs forklaring over, med 1 kantmaske i hver side som forklaret over. Læs PATENTMASKE.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når pandebåndet måler ca 49-51-53 cm fra opslåningskanten – læs STRIKKETIPS, Strikkes der 2 pinde retstrik over alle masker. Luk løst af med ret fra retsiden.

MONTERING:
Arbejdet er nu et rektangel, buk rektanglet på langs så det ligger dobbelt – se diagram A.1.
Nu skal de lange sider på pandebåndet lægges ind i hinanden lagvis uden at arbejdet snos – se diagram A.2. Enderne på pandebåndet ligger nu skiftevis indeni og udenpå hinanden, og enderne ligger kant i kant – se diagram A.3.
Nu skal der sys gennem alle lag således:
Sy langs med den stiplede linje i diagram A.4 (dvs over enderne på arbejdet), sy med tætte kastesting med 1 maske i hver maske – det er vigtigt at det sys gennem alle lag så sømmen ikke ses når arbejdet vendes.
Klip og hæft tråden. Vend arbejdet så sømmen kommer på indersiden af pandebåndet.

-------------------------------------------------------

VEST – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykket og bagstykket strikkes frem og tilbage på rundpind. Videre monteres delene på skuldrene. Til sidst strikkes der en høj, dobbelt halskant rundt på rundpind.

BAGSTYKKE:
Slå 88-94-100 masker op på rundpind 5 med 1 tråd i hver farve i DROPS Alpaca (= 2 tråde).
Videre i arbejdet skal 1 kantmaske i hver side tages løst af, som om den skulle strikkes ret, i begyndelsen af hver pind, og strikkes ret i slutningen af pinden – dette gælder på HVER pind:
Strik kantmasken, * strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage før kantmasken, strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), og afslut med kantmasken. Der er nu 59-63-67 masker på pinden. Læs PATENTMASKE.
Fortsæt frem og tilbage med 2. og 3.pind i HELPATENT MED OMSLAG – læs forklaring over.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 46-48-50 cm, lukkes de midterste 19 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre på næste pind fra halsen lukkes der 2 masker af = 18-20-22 masker tilbage til skulder. Strik videre med helpatent og 1 kantmaske i hver side. Når arbejdet måler 48-50-52 cm, lukkes der af med ret, men for at aflukningskanten ikke skal stramme, lukkes omslagene af som egne masker.
Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
Slå 88-94-100 masker op på rundpind 5 med 1 tråd i hver farve i DROPS Alpaca (= 2 tråde).
Videre i arbejdet skal 1 kantmaske i hver side tages løst af, i begyndelsen af hver pind, og strikkes ret i slutningen af pinden – dette gælder hver pind:
Strik kantmasken, * strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage før kantmasken, strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), og afslut med kantmasken. Der er nu 59-63-67 masker på pinden.
Fortsæt frem og tilbage med 2. og 3.pind i HELPATENT MED OMSLAG.
Når arbejdet måler 17-19-21 cm – sørg for at næste pind strikkes fra retsiden, sættes der 2 mærker i arbejdet således: Sæt 1 mærke i den 6.-8.-10.maske ind fra hver side (= 1 vrangmaske i patentmønsteret). På næste pind fra retsiden, starter forskydningen af maskerne. Der tages ind og ud således:
Strik de første 6-8-10 masker som før, tag 2 masker ud i næste maske – læs UDTAGNINGSTIPS, strik de næste 8 masker som før, tag 2 masker ind – læs INDTAGNINGSTIPS, strik til der er 11 masker tilbage før næste mærke, tag 2 masker ind– husk INDTAGNINGSTIPS, strik de næste 8 masker som før, tag 2 masker ud i næste maske – husk UDTAGNINGSTIPS, strik de sidste 6-8-10 masker som før. Det er nu taget 4 masker ud og 4 masker ind på pinden. Tag ind og ud således på hver 14.pind (dvs hver 7.synlige patentmaske i højden) totalt 7 gange.
Strik videre til arbejdet måler 42-44-46 cm. Nu sættes de midterste 11 masker på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af til hals på hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 3 gange = 18-20-22 masker tilbage til skulder. Strik videre med helpatent og 1 kantmaske i hver side. Når arbejdet måler 48-50-52 cm, lukkes der af med ret, men for at aflukningskanten ikke skal stramme, lukkes omslagene af som egne masker.
Strik den anden skulder på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanten.

HØJ HALS:
Start ca midt bagpå og strik 26 masker op frem til maskerne på tråden midt foran, strik maskerne fra tråden i helpatent som før, strik 27 masker op frem til midt bagpå = 64 masker. Strik rundt i HELPATENT – læs forklaring over, men sørg for at patentmaskerne fra tråden fortsætter op over halsen i mønster som før.
Når halsen måler ca 24 cm, lukkes der af med ret over patentmaskerne og vrang over vrangmaskerne – for at aflukningskanten ikke skal stramme, lukkes omslagene af i ret som egne masker. Halsen bukkes ned enten udad eller indad som på billedet. Hvis halsen bukkes ind, kan den sys fast så det bliver en dobbelt halskant. For at undgå at halskanten strammer og vipper udad, er det vigtigt at sømmen er elastisk.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 225-13) for mål og udregninger.

country flag Michele Leijten 12.10.2021 - 12:57:

Goedendag, bedankt voor het snelle antwoord. Dan heb ik nog een vraagje. Die 6e (8e/10e) steek waar je de marker in moet doen, tel je daarbij de kantsteek mee of juist niet? En in de tekst staat dat dit een averechts steek is (waar de marker in gaat), maar is dat gezien vanaf de goede kant of de verkeerde kant? Groetjes Michele

user icon DROPS Design 13.10.2021 kl. 08:03:

Dag Michelle,

Staat inderdaad niet duidelijk aangegeven, maar omdat je hem in een averechte steek plaats, maak ik daarop uit dat je de kantsteek niet meetelt.

country flag Michele Leijten 07.10.2021 - 20:43:

Moet je de marker steeds op dezelfde plek houden bij de verschillende "displacements" (dus bijv steeds in de 6e steek)? Of verplaats je de marker mee naar het midden toe (en zo ja hoe)? Op de foto lijken de meerderingen steeds verder van de rand af te zitten hoe hoger je komt. Ik heb een proeflapje gebreid en het ziet er niet zo uit als op de foto

user icon DROPS Design 12.10.2021 kl. 10:37:

Dag Michele,

De markeerders blijven op dezelfde plek zitten, door de minderingen en meerderingen komen er aan de ene kant van de markeerdraad steken bij en aan de andere kant gaan er steken af, maar je laat de markeerdraad steeds in dezelfde steken zitten.

country flag Josephina Rietstra 07.10.2021 - 14:36:

Hallo, Klopt het dat vanaf 15 oktober de producten waar alpaca in verwerkt zit in de actie komen met 30-35% korting in Nederland? Ik zou graag drops sky willen bestellen. Ik hoor graag van u. Met vriendelijke groet, Josephina Rietstra

user icon DROPS Design 07.10.2021 kl. 19:07:

Dag Josephina,

Dat klopt inderdaad, vanaf half oktober zijn de garens met alpaca in de aanbieding. Het bestellen van garens gaat via een van de verkooppunten die onze artikelen verkopen; wij verkopen geen garens via de site. Via deze link vind je een lijst met verkooppunten.

country flag Nini 07.08.2021 - 10:09:

Lovely layer. No arms is great for thin coat sleeves.

country flag Carly 03.08.2021 - 22:43:

I love the lines and neutral colors. I love summer and this is making me wish for winter!! 🤦‍♀️👍

country flag Cornelia Achenbach 03.08.2021 - 18:58:

Sehr schöner Patentpulli, aber ohne Ärmel ein Unding. Das Ärmelmuster sollte als Alternative beigefügt werden.

country flag Alena 03.08.2021 - 17:53:

Zajímavě řešený komplet

Kommentere opskrift DROPS 225-13