Sugar Cane Set by DROPS Design

Settet består av: Stickat pannband och väst i 2 trådar DROPS Alpaca. Arbetet stickas med helpatent, fläta och förskjutning. Storlek S till XXXL.

  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Settet består av: Stickat pannband och väst i 2 trådar DROPS Alpaca. Arbetet stickas med helpatent, fläta och förskjutning. Storlek S till XXXL.
  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Settet består av: Stickat pannband och väst i 2 trådar DROPS Alpaca. Arbetet stickas med helpatent, fläta och förskjutning. Storlek S till XXXL.
  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Settet består av: Stickat pannband och väst i 2 trådar DROPS Alpaca. Arbetet stickas med helpatent, fläta och förskjutning. Storlek S till XXXL.
  • Sugar Cane Set / DROPS 225-13 - Settet består av: Stickat pannband och väst i 2 trådar DROPS Alpaca. Arbetet stickas med helpatent, fläta och förskjutning. Storlek S till XXXL.
DROPS Design: Modell z-949
Garngrupp A + A eller C
-------------------------------------------------------

HELA SETTET:

STORLEK:
Pannband: S/M - M/L - L/XL
Passar till huvudmått: 54/56 - 56/58 - 58/60 cm
Väst: S/M - L/XL - XXL/XXXL

GARNÅTGÅNG:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
250-250-250 g färg 302, kamel
250-250-250 g färg 2020, ljus nugat

PANNBAND:

STORLEK:
S/M - M/L - L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 till 58/60 cm
Höjd ca: 12 - 13 - 14 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50-50-50 g färg 302, kamel
50-50-50 g färg 2020, ljus nugat

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 4.

STICKFASTHET:
16 maskor på bredden och 40 varv på höjden med helpatent (20 synliga varv räknat i rätmaskan) och 2 trådar = 10 x 10 cm.
OBS: Kom ihåg att sticknumren endast är rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

VÄST:

STORLEK:
S/M - L/XL - XXL/XXXL
Mått: Bredd: Ca 42-45-48 cm. Längd: Ca 48-50-52 cm.

GARNÅTGÅNG:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200-200-250 g färg 302, kamel
200-200-250 g färg 2020, ljus nugat

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKOR NR 5: Längd 40 cm och 60 cm.
Tekniken MAGIC LOOP kan användas på halsen – då behövs endast rundsticka 80 cm.

STICKFASTHET:
14 maskor på bredden och 36 varv på höjden med helpatent (18 synliga varv räknat i rätmaskan) och 2 trådar = 10 x 10 cm.
OBS: Kom ihåg att sticknumret endast är rekommenderat. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------

Magic loop – Se tekniken här

-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 369.5kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla var stickas räta.

STICKTIPS (gäller pannband):
För att pannbandet ska sitta bra på huvudet, bör det stickas ca 6-7 cm kortare än huvudets omkrets.

PATENTMASKA:
När maskorna ska räknas räknas inte omslagen som egna maskor.

DIAGRAM:
Se diagram A.1 till A.4. Diagrammen används när pannbandet monteras.

HELPATENT MED OMSLAG (stickas fram och tillbaka):
VARV 1 (avigsidan): Sticka kantmaskan som förklarat i beskrivningen – detta gäller på varje varv, * sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 1 maska före kantmaskan, sticka 1 rätmaska, och avsluta med kantmaskan som förklarat i beskrivningen.
VARV 2 (rätsidan): Sticka kantmaskan, * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans *, sticka *-* tills det återstår 1 maska före kantmaskan, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, och sticka kantmaskan.
VARV 3 (avigsidan): Sticka kantmaskan, * sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 1 maska före kantmaskan, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans, och avsluta med kantmaskan.
Upprepa varv 2 och 3.

HELPATENT MED OMSLAG (runt):
VARV 1: * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka 1 rätmaska *, sticka *-* varvet ut.
VARV 2: * Sticka omslaget och den lyfta maskan aviga tillsammans, gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* varvet ut.
VARV 3: * gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta maskan räta tillsammans *, sticka *-* varvet ut.
Upprepa varv 2 och 3.

ÖKNINGSTIPS (gäller västen):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Öka 2 maskor genom att sticka 3 maskor i en maska så här:
Sticka maskan rät, men vänta med att lyfta maskan av vänster sticka, gör 1 omslag om höger sticka och sticka samma maska rät en gång till (= 2 maskor ökade).
Sedan stickas de nya maskorna i helpatent – var uppmärksam på att på första varvet efter ökningen (dvs från avigsidan), kommer rätmaskorna att stickas räta utan att stickas tillsammans med omslag, eftersom omslaget inte har gjorts.

MINSKNINGSTIPS (gäller västen):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Det minskas så här efter den första maskan med markör i:
Sticka de 8 maskorna efter maskan med markör i som förut, lyft nästa maska + omslag (= 1 patentmaska) av stickan som om den skulle stickas rät, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans och drag sedan den lyfta maskan + omslaget över maskorna som stickades tillsammans (= 2 maskor minskade).
Det minskas så här före den andra maskan med markör i:
Sticka tills det återstår 11 maskor före maskan med markör i, sticka de nästa 3 maskorna + omslagen räta tillsammans (= 2 maskor minskade).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

PANNBAND – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka. Kortändarna sys sedan ihop på ett sätt som bildar en fläta mitt fram på pannbandet.

PANNBAND:
Lägg upp upp 19-21-23 maskor lite löst på sticka 4 med 1 tråd i varje färg i DROPS Alpaca (= 2 trådar). Sticka 2 varv RÄTSTICKNING fram och tillbaka över alla maskor – läs förklaring ovan.
Sedan i arbetet ska 1 kantmaska i varje sida lyftas av stickan som om den skulle stickas rät i början av varvet, och stickas rät i slutet av varvet – detta gäller på varje varv.
Sticka HELPATENT MED OMSLAG (stickas fram och tillbaka) – läs förklaring ovan, med 1 kantmaska i varje sida som förklarat ovan. Läs PATENTMASKA.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När pannbandet mäter ca 49-51-53 cm från uppläggningskanten – läs STICKTIPS, Stickas det 2 varv rätstickning över alla maskorna. Maska av löst med rätmaskor från rätsidan.

MONTERING:
Arbetet är nu en rektangel, vik rektangeln på länden så att den ligger dubbel – se diagram A.1.
Nu ska de långa sidorna på pannbandet läggas in i varandra lagervis utan att arbetet vrids – se diagram A.2. Ändarna på pannbandet ligger nu växelvis inuti och utanpå varandra, och ändarna ligger kant i kant – se diagram A.3.
Nu ska det sys genom alla lagren så här:
Sy längs den stresckade linjen i diagram A.4 (dvs över ändarna på arbetet), sy med täta omslagsstygn med 1 maska i varje maskaska – det är viktigt att det sys genom alla lager så att sömmen inte syns när arbetet vänds.
Klipp av tråden och fäst den. Vänd arbetet så att sömmen kommer på insidan av pannbandet.

-------------------------------------------------------

VÄST – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Framstycket och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka. Sedan monteras delarna tillsammans på axlarna. Till slut stickas det en hög, dubbel halskant runt på rundsticka.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 88-94-100 maskor på rundsticka 5 med 1 tråd i varje färg i DROPS Alpaca (= 2 trådar).
Sedan i arbetet ska 1 kantmaska i varje sida lyftas av stickan som om den skulle stickas rät i början av varvet, och stickas rät i slutet av varvet – detta gäller på varje varv:
Sticka kantmaskan, * sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor före kantmaska, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), och avsluta med kantmaskan. Det är nu 59-63-67 maskor på varvet. Läs PATENTMASKA.
Fortsätt fram och tillbaka med 2:a och 3:e varvet i HELPATENT MED OMSLAG – läs förklaring ovan.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 46-48-50 cm, maskas de mittersta 19 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan på nästa varv från halsen maskas det av 2 maskor = 18-20-22 maskor kvar till axel. Sticka helpatent och 1 kantmaska i varje sida. När arbetet mäter 48-50-52 cm maskas det av med rätmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska dra ihop sig, maskas omslagen av som egna maskor.
Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp 88-94-100 maskor på rundsticka 5 med 1 tråd i varje färg i DROPS Alpaca (= 2 trådar).
Sedan i arbetet ska 1 kantmaska i varje sida lyftas av stickan i början av varvet, och stickas rät i slutet av varvet – detta gäller varje varv:
Sticka kantmaskan, * sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), gör 1 omslag om stickan, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas avig *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor före kantmaskan, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), och avsluta med kantmaskan. Det är nu 59-63-67 maskor på varvet.
Fortsätt fram och tillbaka med 2:a och 3:e varvet i HELPATENT MED OMSLAG.
När arbetet mäter 17-19-21 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan, sätts det 2 markörer i arbeteet så här: Sätt 1 markör i den 6:e-8:-10:e maskan in från varje sida (= 1 avigmaska i patentmönstret). På nästa varv från rätsidan, börjar förskjutningen av maskorna. Det minskas och ökas så här:
Sticka de första 6-8-10 maskorna som förut, öka 2 maskor i nästa maska – läs ÖKNINGSTIPS, sticka de nästa 8 maskorna som förut, minska 2 maskor – läs MINSKNINGSTIPS, sticka tills det återstår 11 maskor före nästa markör, minska 2 maskor – kom ihåg MINSKNINGSTIPS, sticka de nästa 8 maskorna som förut, öka 2 maskor i nästa maska – kom ihåg ÖKNINGSTIPS, sticka de sista 6-8-10 maskorna som förut. Det har nu ökats 4 maskor och minskats 4 maskor på varvet. Minska och öka så på vart 14:e varv (dvs på var 7:e synliga patentmaska på höjden) totalt 7 gånger.
Sticka vidare tills arbetet mäter 42-44-46 cm. Nu sätts de mittersta 11 maskorna på en tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av maskor till hals på varje varv från halsen så här: Maska av 2 maskor 3 gånger = 18-20-22 maskor kvar till axel. Sticka helpatent och 1 kantmaska i varje sida. När arbetet mäter 48-50-52 cm maskas det av med rätmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama, maskas omslagen av som egna maskor.
Sticka den andra axeln på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten.

HÖG HALSKANT:
Börja ca mitt bak och sticka upp 26 maskor fram till maskorna på tråden mitt fram, sticka maskorna från tråden i helpatent som förut, sticka upp 27 maskor fram till mitt bak = 64 maskor. Sticka HELPATENT runt – läs förklaring ovan, men anpassa så att patentmaskorna från tråden fortsätter upp över på halsen i mönster som förut.
När halskanten mäter ca 24 cm, maskas det av med rätmaskor över patentmaskorna och avigmaskor över avigmaskorna – för att avmaskningskanten inte ska dra ihop sig, maskas omslagen av räta som egna maskor. Halskanten viks ned antingen utåt eller inåt som på bilden. Om halskanten viks inåt, kan den sys fast så att det blir en dubbel halskant. För att halskanten inte ska dra ihop sig och böja sig utåt, är det viktigt att sömmen är elastisk.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 225-13) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (10)

country flag Sabine wrote:

Jeg er i tvivl om starten på vest opskriften: "strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind), slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *... Der er nu 59-63-67 masker på pinden." Hvorfor vil vi gerne tage masker ind på den allerførste pind? og hvis jeg strikker to sammen og slå om så bliver der vel ikke færre masker?

18.01.2022 - 11:46

DROPS Design answered:

Hei Sabine. Jo, patentstrikk er veldig tøyelig og da er det viktig at oppleggskanten ikke strammer. Så da legger man opp mange masker for så å minske maskeantallet før man starter på patentstrikk. mvh DROPS Design

18.01.2022 kl. 14:10

country flag JUNGHWA CHO wrote:

"Work the first 6 stitches as before, increase 2 stitches in the next stitch, work the next 8 stitches, decrease 2 stitches work until there are 11 stitches left before the next marker, decrease 2 stitches, work the next 8 stitches, increase 2 stitches in the next stitch, work the last 6 stitches. " Should I have to increase 2 stitches after the first 6 stitches each time? Are the other parts the same? When I tried it, it didn't look the same as the clothes on the screen.

17.12.2021 - 19:55

DROPS Design answered:

Dear Junghwa, yes, you increase 2 stitches after the first 6 stitches each time you work this way, that is, every 14th row. Happy knitting!

19.12.2021 kl. 20:44

country flag Lena Lilja-From wrote:

Önskar en bra förklaring hur jag gör "förskjutningen"

02.12.2021 - 10:01

DROPS Design answered:

Hej Lena. Vilken del av förskjutningen är det du har problem med? Du sätter en markör det antal maskor in som uppges för din storlek på varje sida. Sedan ökar du maskor på utsidan av markörerna och minskar på insidan enligt beskrivningen. Mvh DROPS Design

02.12.2021 kl. 10:55

country flag Michele Leijten wrote:

Goedendag, bedankt voor het snelle antwoord. Dan heb ik nog een vraagje. Die 6e (8e/10e) steek waar je de marker in moet doen, tel je daarbij de kantsteek mee of juist niet? En in de tekst staat dat dit een averechts steek is (waar de marker in gaat), maar is dat gezien vanaf de goede kant of de verkeerde kant? Groetjes Michele

12.10.2021 - 12:57

DROPS Design answered:

Dag Michelle,

Staat inderdaad niet duidelijk aangegeven, maar omdat je hem in een averechte steek plaats, maak ik daarop uit dat je de kantsteek niet meetelt.

13.10.2021 kl. 08:03

country flag Michele Leijten wrote:

Moet je de marker steeds op dezelfde plek houden bij de verschillende "displacements" (dus bijv steeds in de 6e steek)? Of verplaats je de marker mee naar het midden toe (en zo ja hoe)? Op de foto lijken de meerderingen steeds verder van de rand af te zitten hoe hoger je komt. Ik heb een proeflapje gebreid en het ziet er niet zo uit als op de foto

07.10.2021 - 20:43

DROPS Design answered:

Dag Michele,

De markeerders blijven op dezelfde plek zitten, door de minderingen en meerderingen komen er aan de ene kant van de markeerdraad steken bij en aan de andere kant gaan er steken af, maar je laat de markeerdraad steeds in dezelfde steken zitten.

12.10.2021 kl. 10:37

country flag Josephina Rietstra wrote:

Hallo, Klopt het dat vanaf 15 oktober de producten waar alpaca in verwerkt zit in de actie komen met 30-35% korting in Nederland? Ik zou graag drops sky willen bestellen. Ik hoor graag van u. Met vriendelijke groet, Josephina Rietstra

07.10.2021 - 14:36

DROPS Design answered:

Dag Josephina,

Dat klopt inderdaad, vanaf half oktober zijn de garens met alpaca in de aanbieding. Het bestellen van garens gaat via een van de verkooppunten die onze artikelen verkopen; wij verkopen geen garens via de site. Via deze link vind je een lijst met verkooppunten.

07.10.2021 kl. 19:07

country flag Nini wrote:

Lovely layer. No arms is great for thin coat sleeves.

07.08.2021 - 10:09

country flag Carly wrote:

I love the lines and neutral colors. I love summer and this is making me wish for winter!! 🤦‍♀️👍

03.08.2021 - 22:43

country flag Cornelia Achenbach wrote:

Sehr schöner Patentpulli, aber ohne Ärmel ein Unding. Das Ärmelmuster sollte als Alternative beigefügt werden.

03.08.2021 - 18:58

country flag Alena wrote:

Zajímavě řešený komplet

03.08.2021 - 17:53

Kommentér oppskrift DROPS 225-13