DROPS / 227 / 39

Falling Water Sweater by DROPS Design

Strikket bluse i 2 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med sadelskulder, pufærmer og høj hals. Størrelse S - XXXL.

  • Falling Water Sweater / DROPS 227-39 - Strikket bluse i 2 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med sadelskulder, pufærmer og høj hals. Størrelse S - XXXL.
  • Falling Water Sweater / DROPS 227-39 - Strikket bluse i 2 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med sadelskulder, pufærmer og høj hals. Størrelse S - XXXL.
  • Falling Water Sweater / DROPS 227-39 - Strikket bluse i 2 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med sadelskulder, pufærmer og høj hals. Størrelse S - XXXL.
  • Falling Water Sweater / DROPS 227-39 - Strikket bluse i 2 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med sadelskulder, pufærmer og høj hals. Størrelse S - XXXL.
  • Falling Water Sweater / DROPS 227-39 - Strikket bluse i 2 tråde DROPS Kid-Silk. Arbejdet strikkes ovenfra og ned med sadelskulder, pufærmer og høj hals. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Model ks-182
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

275-300-325-350-375-425 g farve 37, nordsø

PINDE:
DROPS RUNDPINDE NR 5: Længde 40 cm og 60-60-60-80-80-80 cm.
DROPS RUNDPINDE NR 3: Længde 40 cm og 60-60-60-80-80-80 cm.
DROPS STRØMPEPINDE NR 3.
Teknikken MAGIC LOOP kan bruges – da behøver man kun en rundpind på 80 cm i hvert pinde-nr.

STRIKKEFASTHED:
17 masker i bredden og 22 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at pinde nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere pinde. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere pinde.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Se teknikken her
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 373.45kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UD-/INDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud/ind jævnt fordelt, tager man maskeantallet der skal tages ind/ud over (f.eks 120 masker), og deler med antal ud-/indtagninger som skal gøres (f.eks 18) = 6,6.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter skiftevis ca hver 6. og 7.maske. På næste pind strikkes omslagene drejet, så der ikke bliver hul.
Hvis der skal tages ind, strikkes i dette eksempel skiftevis ca hver 5. og 6.maske og hver 6. og 7.maske ret sammen.

UDTAGNINGSTIPS-1:
Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ud ved at slå om. På næste pind (fra vrangen) strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2:
FØR MASKEN MED MÆRKET:
Den nye maske bliver drejet mod højre.
Brug venstre pind til at samle tråden op mellem 2 masker fra pinden under, tråden samles op bagfra og masken strikkes ret i forreste maskeled.
EFTER MASKEN MED MÆRKET:
Den nye maske bliver drejet mod venstre.
Brug venstre pind til at samle tråden op mellem 2 masker fra pinden under, tråden samles op forfra og masken strikkes ret i bagerste maskeled.

INDTAGNINGSTIPS (gælder under ærmet):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

AFLUKNINGSTIPS:
For at undgå at aflukningskanten strammer når der lukkes af, kan der lukkes af med en tykkere pind. Hvis dette også bliver for stramt, kan der laves omslag efter ca hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagene lukkes af som almindelige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes ovenfra og ned med 2 tråde.
Halsen strikkes rundt på rundpind. Derefter deles arbejdet til forstykke, bagstykke og sadelskuldre. Sadelskuldrene strikkes frem og tilbage hver for sig. Videre sættes forstykket, bagstykket og sadelskuldrene ind på samme rundpind, samtidig med at der samles masker op langs med siderne på sadelskuldrene. Bærestykket strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå. Når bærestykket er færdig deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer. Ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind / strømpepinde.

HALSKANT:
Slå 120-120-132-132-150-150 masker op på rundpind 5 med 2 tråde DROPS Kid-Silk. Skift til rundpind 3. Strik mønster A.1 rundt i 16 cm. Nu strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 18-18-20-20-22-22 masker ind jævnt fordelt – læs UD-/INDTAGNINGSTIPS = 102-102-112-112-128-128 masker.
Nu vendes arbejdet så der strikkes videre rundt i modsat retning. Dette gøres for at retsiden af arbejdet skal komme udad når den første del på halskanten bukkes ned når tøjet er færdigt.
Strik videre med rib således:
Strik A.3 over de første 18-18-21-21-24-24 masker, sæt et mærke her, strik A.2 over de næste 12-12-14-14-16-16 masker, strik første maske i A.2, sæt et mærke her, strik A.1 over de næste 36-36-39-39-45-45 masker, strik de første 2 masker i A.1, sæt et mærke her, strik A.2 over de næste 12-12-14-14-16-16 masker, strik første maske i A.2, sæt et mærke her, strik A.1 over de næste 18-18-18-18-21-21 masker, strik de første 2 masker i A.1. Fortsæt rundt således i 8 cm (halsen måler totalt 24 cm fra opslåningskanten) – sørg for at næste pind er en lige pind i diagrammerne.
Næste pind strikkes således:
Strik ret over de første 18-18-21-21-24-24 masker og tag samtidig 1-0-2-1-3-3 masker ind jævnt fordelt (= halvt bagstykke), strik mønster som før over de næste 13-13-15-15-17-17 masker (= sadelskulder), strik ret over de næste 38-38-41-41-47-47 masker og tag samtidig 4-2-3-1-5-5 masker ind jævnt fordelt (= forstykket), strik mønster som før over de næste 13-13-15-15-17-17 masker (= sadelskulder), strik ret over de næste 20-20-20-20-23-23 masker og tag samtidig 3-2-1-0-2-2 masker ind jævnt fordelt (= bagstykket). Der er nu 94-98-106-110-118-118 masker på pinden. Dvs der er 34-36-38-40-42-42 masker på forstykket/bagstykket og 13-13-15-15-17-17 masker på hver sadelskulder. Klip tråden.
Fortsæt frem og tilbage over hver sadelskulder. Lad de resterende masker hvile på pinden eller sæt dem på en tråd i mellemtiden.

SADELSKULDRE:
Strik frem og tilbage med start fra retsiden over maskerne til sadelskulder i den ene side på rundpind 3 og med 2 tråde DROPS Kid-Silk således: Slå 1 maske op på pinden (= kantmaske), strik de 13-13-15-15-17-17 masker i mønster A.2 som før, samtidig med at alle 1 vrang tages ud til 2 vrang – læs UDTAGNINGSTIPS-1 (= 6-6-7-7-8-8 masker taget ud), slå 1 maske op i slutningen af pinden (= kantmaske) = 21-21-24-24-27-27 masker. Strik 1 pind tilbage fra vrangen. Nu strikkes der mønster således:
1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, A.3 til der er 2 masker tilbage, strik første maske i A.3 (dette gøres for at mønsteret skal blive ens i begge sider), 1 kantmaske retstrik. Fortsæt dette mønster frem og tilbage således til arbejdet måler 8-8-9-9-10-10 cm fra der hvor alle 1 vrang blev taget ud til 2 vrang – sørg for at sidste pind strikkes fra vrangen. Sæt maskerne på en tråd. Strik den anden sadelskulder på samme måde.

Nu strikkes forstykket, bagstykket og sadelskulderene ind på samme rundpind 5, samtidig med at der strikkes masker op langs med siderne på sadelskuldrene. Sørg for at omgangen starter midt bag på bagstykket.
HALVT BAGSTYKKE: Strik glatstrik over de 17-18-19-20-21-21 masker på halve bagstykket, strik 14-14-14-15-15-15 masker op indenfor kantmasken langs med siden på sadelskulderen.
SADELSKULDER: Strik 1 maske ret * 1 ret i forreste og bagerste led af næste maske, slå om *, strik fra *-* totalt 18-18-21-21-24-24 gange, strik 1 maske ret i forreste og bagerste led af masken, strik 1 maske ret (= 37-37-43-43-49-49 masker taget ud og der er nu 58-58-67-67-76-76 masker på sadelskulderen).
FORSTYKKET: Strik 14-14-14-15-15-15 masker op indenfor kantmasken langs med den anden side på sadelskulderen, strik ret over de næste 34-36-38-40-42-42 masker på forstykket, strik 14-14-14-15-15-15 masker op indenfor kantmasken langs med siden på den anden sadelskulder.
SADELSKULDER: Strik 1 maske ret, * 1 ret i forreste og bagerste led af næste maske, slå om *, strik fra *-* totalt 18-18-21-21-24-24 gange, strik 1 maske ret i forreste og bagerste led af masken, strik 1 maske ret (= 37-37-43-43-49-49 masker taget ud og der er nu 58-58-67-67-76-76 masker på sadelskulderen).
HALVT BAGSTYKKE: Strik 14-14-14-15-15-15 masker op indenfor kantmasken langs med den anden side på sadelskulderen, strik ret over de 17-18-19-20-21-21 masker på halve bagstykket.
Der er nu 240-244-266-274-296-296 masker på pinden.

BÆRESTYKKE:
Sæt en mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt bagpå). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Nu sættes 4 mærker i arbejdet således:
1.mærke: Strik glatstrik over de første 31-32-33-35-36-36 masker, sæt 1.mærke i næste maske (= halve bagstykket).
2.mærke: Strik glatstrik over de næste 56-56-65-65-74-74 masker, sæt 2.mærke i næste maske (= højre ærme).
3.mærke: Strik glatstrik over de næste 62-64-66-70-72-72 masker, sæt 3.mærke i næste maske (= forstykke).
4.mærke: Strik glatstrik over de næste 56-56-65-65-74-74 masker, sæt 4.mærke i næste maske (= venstre ærme).
Strik glatstrik over de næste 31-32-33-35-36-36 masker (= halve bagstykket).
Lad disse 4 mærker følge med videre, der skal tages ud ved hvert af disse mærker.
Fortsæt rundt i glatstrik. SAMTIDIG på næste omgang starter udtagningen på ærmerne og på bærestykket: Der tages ud samtidigt, men i størrelse L, XL, XXL og XXXL fortsætter udtagningen på bærestykket efter at udtagningen på ærmerne er færdig. Tag ud som forklaret i afsnittet under:

På første omgang tages der 4 masker ud til ærmer og 4 masker til bærestykke. Der tages 1 maske ud på hver side af de 4 mærker – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 8 masker taget ud på omgangen), således:
UDTAGNING ÆRME:
Tag ud EFTER 1. og 3.mærke, og tag ud før 2.og 4.mærke. Tag ud således på hver 2.omgang totalt 7-9-6-9-6-8 gange = 72-76-79-85-88-92 masker på ærmerne (inklusive 1 maske med mærke i hver side af ærmet)
UDTAGNING BÆRESTYKKE:
Tag ud FØR 1. og 3.mærke, og tag ud EFTER 2.og 4.mærke. Tag ud således på hver 2.omgang totalt 7-9-11-12-16-21 gange = 76-82-88-94-104-114 masker på forstykket og 76-82-88-94-104-114 masker på bagstykket.

Når alle udtagningerne er færdige, er der 296-316-334-358-384-412 masker på pinden.
Strik videre i glatstrik til arbejdet måler 19-21-22-24-25-27 cm fra mærket efter halskanten.
Nu deles arbejdet til ryg & forstykke og ærmer således:
Strik de første 38-41-44-47-52-57 masker som før (= halve bagstykket), sæt de næste 72-76-79-85-88-92 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-8-10-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de næste 76-82-88-94-104-114 masker som før (= forstykke), sæt de næste 72-76-79-85-88-92 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-8-10-10-10 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik de sidste 38-41-44-47-52-57 masker som før (= halve bagstykket).
Videre strikkes ryg & forstykke og ærmer færdig hver for sig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE.

RYG & FORSTYKKE:
= 164-176-192-208-228-248 masker. Fortsæt rundt i glatstrik.
Strik videre til arbejdet måler ca 29 cm fra delingen. Prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde (der er nu ca 3 cm tilbage til færdigt mål).
Nu tages der 37-40-42-47-51-55 masker ud jævnt fordelt = 201-216-234-255-279-303 masker. Skift til rundpind 3.
Nu strikkes A.1 rundt i 3 cm. Luk af med ret over patentmasken og vrang over vrang – læs AFLUKNINGSTIPS. Blusen måler ca 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen og ned.

ÆRMER:
Sæt de 72-76-79-85-88-92 masker fra tråden i den ene side på lille rundpind 5 og strik 1 maske i hver af de 6-6-8-10-10-10 nye masker under ærmet = 78-82-87-95-98-102 masker. Sæt en mærketråd midt i de nye masker (= 3-3-4-5-5-5 nye masker på hver side af mærketråden). Lad mærketråden følge med arbejdet, der skal senere tages ind på hver side af den.
Start omgangen ved mærketråden og strik rundt i glatstrik. Når ærmet måler 4 cm, tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS.
Indtagningen i størrelse S og M er nu færdig (= totalt 1-1 indtagning).
I størrelse L, XL, XXL og XXXL gentages indtagningen på ca hver 8.-2½.-2.-2.cm totalt 1-3-4-4 gange til (= totalt 2-4-5-5 indtagninger).
Når alle indtagninger er færdige, er der 76-80-83-87-88-92 masker på omgangen. Strik videre til ærmet måler 27-25-25-23-22-21 cm fra delingen. Prøv eventuelt blusen og strik til ønsket længde (der er nu ca 9 cm tilbage til færdigt mål). Nu strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 34-38-38-42-40-41 masker ind jævnt fordelt = 42-42-45-45-48-51 masker.
Skift til strømpepinde 3. Strik A.1 rundt i 9 cm. Luk af med ret over patentmaskerne og vrang over vrang – husk AFLUKNINGSTIPS.
Ærmet måler ca 36-34-34-32-31-30 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Diagram

symbols = ret fra retsiden, vrang fra vrangen
symbols = vrang fra retsiden, ret fra vrangen
symbols = stik højre pind gennem masken under næste maske, strik 1 maske ret og slip masken der blev strikket i af venstre pind (= patentmaske)

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 227-39) for mål og udregninger.

country flag Tatiana 26.08.2021 - 22:25:

Hi there! I like the sweater. I wonder if you have the discription on Russion language? I would like to get that.

user icon DROPS Design 27.08.2021 kl. 08:07:

Dear Tatiana, our patterns are not available in Russian yet, but for any assistance, please feel free to contact your DROPS store in Russia - see list here. Happy knitting!

country flag Inke Jörgensen 24.08.2021 - 21:19:

I wish it would suit me - but … It’s gorgeous!!!

country flag Evelien Gout 16.08.2021 - 16:53:

Soft & Cosy

country flag Nancy Creations 09.08.2021 - 23:35:

Trop beau

country flag Jette Nielsen 08.08.2021 - 09:21:

Oceans Depth

country flag Johanna 05.08.2021 - 14:45:

Deep flow

country flag Nadine Mothy 05.08.2021 - 11:05:

Très classe

Kommentere opskrift DROPS 227-39