DROPS / 215 / 21

Follow the Fjord by DROPS Design

Stickad tröja med axelökning till sadelaxel i DROPS Karisma. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL.

  • Follow the Fjord / DROPS 215-21 - Stickad tröja med axelökning till sadelaxel i DROPS Karisma. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL.
  • Follow the Fjord / DROPS 215-21 - Stickad tröja med axelökning till sadelaxel i DROPS Karisma. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL.
  • Follow the Fjord / DROPS 215-21 - Stickad tröja med axelökning till sadelaxel i DROPS Karisma. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL.
  • Follow the Fjord / DROPS 215-21 - Stickad tröja med axelökning till sadelaxel i DROPS Karisma. Arbetet stickas uppifrån och ner med hålmönster. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell u-902
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-750 g färg 50, sjögrön

STICKFASTHET:
20 maskor på bredden och 26 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 4,5: Längd på 40 cm och 80 cm till slätstickning/mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3,5: Längd på 40 cm och 80 cm till resår.
Sticknumren är endast rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
från 28.00 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 28.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 252kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man maskantalet det ska ökas över (t.ex 12 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 4) = 3. I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter var 3:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

ÖKNINGSTIPS-2:
FÖRE MARKÖREN:
Den nya maskan blir vriden åt höger.
Använd vänster sticka till att plocka upp tråden mellan 2 maskor från varvet under, tråden plockas upp bakifrån och maskan stickas rät i främre maskbågen.

EFTER MARKÖREN:
Den nya maskan blir vriden åt vänster.
Använd vänster sticka till att plocka upp tråden mellan 2 maskor från varet under, tråden plockas upp framifrån och maskan stickas rät i bakre maskbågen.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här:
Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

AVMASKNINGSTIPS:
För att undvika att avmaskningskanten stramar när det maskas av, kan det maskas av med en tjockare sticka. Om detta också blir stramt, kan det göras 1 omslag om stickan efter ca var 4:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor).

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt, uppifrån och ner.
Halskanten stickas dubbel och sys in till slut. På oket ökas det ut maskor till axel/framstycke/bakstycke, sedan ökas det ut maskor till ärm.
Oket delas till fram- och bakstycke och ärmar. Fram- och bakstycket stickas sedan runt, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor, uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 96-104-104-112-120-128 maskor på rundsticka 3,5 med Karisma.
Sticka 1 varv rätt.
Sedan stickas det resår så här: Sticka 1 avigmaska, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 3 maskor och avsluta med 2 rätmaskor och 1 avigmaska. Sticka resår runt i 8½ cm.
Byt till rundsticka 4,5.
Sätt 1 markör i början av varvet (dvs mitt bak). Låt markören sitta i arbetet, HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

OK:
På nästa varv ökas det maskor, stickas mönster och sätts 4 markörer (markörerna sätts mellan maskorna), så här:
Sticka A.1 (= 4 maskor) över 16-20-20-20-20-24 maskor (= 4-5-5-5-5-6 gånger på bredden = ca halva bakstycket), sätt 1:a markören, sticka 12-12-12-12-16-16 rätmaskor medan det ökas 4-4-8-8-8-8 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGSTIPS-1, sätt 2:a markören (= axelmaskor), A.1 över de nästa 36-40-40-44-44-48 maskorna (= 9-10-10-11-11-12 gånger på bredden = framstycke), sätt 3:e markören, sticka 12-12-12-12-16-16 rätmaskor medan det ökas 4-4-8-8-8-8 maskor jämnt fördelat, sätt 4:e markören (= axelmaskor), och A.1 över de sista 20-20-20-24-24-24 maskorna (= 5-5-5-6-6-6 gånger på bredden = ca halva bakstycket) = 104-112-120-128-136-144 maskor.

SADELAXELÖKNING:
Sticka slätstickning över axelmaskorna och mönster A.1 över maskorna på framstycket/bakstycket. På nästa varv ökas det till axel så här:
Öka 1 maska FÖRE 1:a och 3:e markören, och öka 1 maska EFTER 2:a och 4:e markören - läs ÖKNINGSTIPS-2 (= totalt 4 maskor ökade). Dvs det ökas på bakstycket och framstycket och antalet axelmaskor förblir det samma.
De ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönster A.1. Mönster A.1 repeteras på höjden.
Öka så på varje varv totalt 20-20-24-24-28-28 gånger = 184-192-216-224-248-256 maskor.
Arbetet mäter ca 8-8-9-9-11-11 cm från markören i halskanten.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

ÄRMÖKNING:
Nu ökas det till ärmar så här:
Öka 1 maska EFTER 1:a och 3:e markören, och öka 1 maska FÖRE 2:a och 4:e markören (= totalt 4 maskor ökade).
Dvs det ökas maskor på ärmen, antalet maskor på bakstycke och framstycke förblir detsamma.
Öka så på vartannat varv totalt 14-11-13-12-12-14 gånger = 240-236-268-272-296-312 maskor.
Arbetet mäter ca 19-16-19-18-20-22 cm från halskanten.
Sticka sedan i slätstickning och mönster som förut utan ökningar till arbetet mäter 19-17-19-19-20-22 cm.

ÖKNING OK:
Nu ökas det 1 maska på varje sida av varje markör så här:
Sticka tills det återstår 1 maska före 1:a och 3:e markören, öka 1 maska FÖRE markören, sticka 1 maska, lyft över markören på höger sticka och öka 1 maska EFTER markören.
Sticka till 2:a och 4:e markören, öka 1 maska FÖRE markören, lyft över markören på höger sticka, sticka 1 maska och öka 1 maska EFTER markören (= totalt 8 maskor ökade).
De ökade maskorna på framstycket/bakstycket stickas fortlöpande in i mönster A.1 och de ökade maskorna på ärmen stickas i slätstickning (dvs maskorna mellan 1:a och 2:a markören och 3:e och 4:e markören).
Öka så på vartannat varv totalt 8-12-12-16-16-16 gånger = 304-332-364-400-424-440 maskor.
När alla ökningarna är färdiga, mäter arbetet ca 25-26-28-30-32-34 cm från halskanten.
Nu delas arbetet till fram- och bakstycke och ärmar på nästa varv så här:
Sticka över de första 44-52-56-60-64-68 maskorna (= halva bakstycket), sätt de följande 60-62-70-76-80-84 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-8-8-12 maskor under ärmen, sticka 92-104-112-124-132-136 maskor (= framstycke), sätt de följande 60-62-70-76-80-84 maskorna på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-8-8-8-12 maskor under ärmen och sticka de sista 48-52-56-64-68-68 maskorna (= halva bakstycket).
Sedan stickas fram- och bakstycke och ärmar var för sig.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 200-224-240-264-280-296 maskor.
Fortsätt med mönster A.1 som förut och slätstickning över de 8-8-8-8-8-12 maskorna som lades upp under varje ärm. Dvs mönster A.1 repeteras 23-26-28-31-33-34 gånger på bredden på både framstycket och bakstycket.
När fram- och bakstycket mäter 22-23-23-23-23-23 cm, byts det till rundsticka 3,5 och det stickas resår så här:
Sticka avigmaskor över avigmaskor och rätmaskor över hålmönstret, över de 8-8-8-8-8-12 slätstickade maskorna under varje ärm stickas det så här: Sticka 1 avigmaska, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, sticka *-* totalt 1-1-1-1-1-2 gånger, 2 rätmaskor och 1 avigmaska.
Dvs det stickas resår med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor över alla maskorna.
När resåren mäter 7 cm, maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – läs AVMASKNINGSTIPS!

ÄRMAR:
Sätt de 60-62-70-76-80-84 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 4,5. Sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 8-8-8-8-8-12 nya maskorna under ärmen = 68-70-78-84-88-96 maskor.
Sätt 1 markör mitt emellan de nya maskorna under ärmen. Det ska senare minskas på varje sida av denna markören.
Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 3 cm från delningen, minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS.
Upprepa minskningen med 6 -5-3-2-2-1½ cm mellanrum totalt 5-5-8-10-11-14 gånger = 58-60-62-64-66-68 maskor.
Fortsätt sedan med slätstickning till arbetet mäter 33-32-31-30-30-28 cm från delningen. Sticka 1 varv rätt där det ökas 18-16-18-16-18-16 maskor jämnt fördelat = 76-76-80-80-84-84 maskor. Byt till rundsticka 3,5.
Sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) runt i 5 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor – kom ihåg AVMASKNINGSTIPS.
Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Vik ner resåren överst i halsen på insidan av plagget. Sy fast resåren
på avigsidan så att det blir en vikkant. För att undvika att halskanten stramar och böjer sig utåt, är det viktigt att sömmen är elastisk.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 08.09.2020
Inga fel, men text och måttskiss uppdaterat för att göra uppbyggnad av sadelaxel lättare att förstå.

symbols = lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
symbols = mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan
symbols = stickriktning
symbols = ökning sadelaxel
symbols = ökning ärm
symbols = ökning ok

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 215-21) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (32)

country flag Anett Kaufmann 29.08.2021 - 18:14:

Ich kann mit dem Diagramm A.1 nichts anfangen, was bedeutet die liegende 0 auf der Schräge?

user icon DROPS Design 30.08.2021 kl. 08:02:

Liebe Kaufmann, es ist ein Umschlag (= 5. Symbol), dh bei der 1. Reihe stricken Sie 1 M links, 2 Maschen rechts zusammenstricken, 1 Umschlag, 1 M links und bei der 3. Reihe: 1 M links, 1 Umschlag, 1 Masche wie zum Rechtsstricken abheben, 1 Masche rechts, die abgehobene Masche überziehen, 1 M links. Viel Spaß beim stricken!

country flag Hanne Hartung Jensen 11.07.2021 - 07:50:

Hej i model 215-21 står der at glat strik er 20 masker i glat strik på pind 4,5 hvad med rib den stikkes på pind 3,5 skal det også give 10 cm på 20 masker ? Og hvad med mønstret ?

user icon DROPS Design 13.07.2021 kl. 14:59:

Hej Hanne, hvis du har 20 masker på 10 cm i glatstrik, så vil alt det andet også stemme med din strikkefasthed :)

country flag Selam 28.04.2021 - 15:27:

Thanks so I understand this: first only for the shoulders, Then sleeves and lastly then yoke?

user icon DROPS Design 29.04.2021 kl. 07:48:

Dear Selam, correct, first increase 4 sts on every round for shoulders, then increase 4 sts on every other round for sleeves, then increase 8 sts on every other round for yoke. Happy knitting!

country flag Selam 28.04.2021 - 01:00:

Sleeves are increased every other round ? And back and fron piece every round? There are 3 separate instructions I'm confused??? How many increases whole working the yoke? 8 stitches? 4 every round 4 every other round? Thanks.

user icon DROPS Design 28.04.2021 kl. 08:05:

Dear Selam, you first increase 4 sts on every round for the saddle shoulders, then increase 4 sts on every other round for the sleeves and finally increase 8 sts on every other round for the yoke. Click on the link to see the matching videos - or find them under "related videos". Happy knitting!

country flag Elin 17.04.2021 - 11:24:

Skal det være glatt strikk under ermene helt ned, eller skal de maskene inn i mønsteret. På bildet ser det ut som mønsteret strikkes helt rundt helt ned. På oppskriften står det ( A1 og glattstrikk over de 8 maskene. Dvs A1 repeteres 28 ganger i bredden på hvert av forstykkene og bakstykke.

user icon DROPS Design 26.04.2021 kl. 15:09:

Hei Elin. Ja, under ermene strikkes det glattstrikk, over de nye maskene som ble lagt opp. mvh DROPS design

country flag Ina 11.04.2021 - 17:12:

Hallo, ich bin jetzt mit den Schultern fertig (Größe xxl). den 1. Teil Ärmelzunahmen hab ich auch fertig (12x in jeder 2. Runde). jetzt steht da: " Die Arbeit hat nun eine Länge ab Halsblende von 20 cm." nun soll ich glatt und das Muster fortsetzen, bis ich eine Länge von 20 cm erreicht habe. damit komme ich nicht klar. Muss ich jetzt nochmal 20 cm stricken ohne Zunahmen? Danke

user icon DROPS Design 12.04.2021 kl. 10:18:

Iebe Ina, In XXL haben Sie schon die gewünschte Länge erreicht (= 20 cm), jetz stricken Sie weiter (je 1 Masche beidseitig jedes Markierers jetzt zunehmen). Viel Spaß beim stricken!

country flag Chebbi 03.03.2021 - 21:25:

Guten Abend , ich habe folgende Fragen zu DROPS / 215 / 21 : mit welche Methode sollen die 8 Maschen (GR.S)unter dem Ärmel zugenommen werden? Es steht diese Maschen als rechte M. stricken? auf dem Bild ist es im Muster. WAS gilt? ÄRMEL: Zusätzlich je 1 Masche aus den 8 neu angeschlagenen Maschen auffassen = 68. 60 +JE 1 MASCHE= 64? NICHT68 M? oder ? SCHADE ist die Anleitung nicht gleich eindeutig wie am Anfang. danke für hilfreich schöne Antworten

user icon DROPS Design 04.03.2021 kl. 07:48:

Liebe Chebbi, die neuen Maschen unter die Ärmel könnnen wie in diesem Video angeschlagen werden - diese Maschen werden dann beim rumpfteil glatt rechts gestrickt (dann wird es beidseitig abgenommen). Es werden je 8 M angeschlagen, bei den Ärmeln fassen Sie dann 8 M auf - diese Lektion zeigt ab Bild 9 wie man die Passe verteilt. Viel Spaß beim stricken!

country flag Julia Weber 03.02.2021 - 16:23:

Guten Tag, da ich mit Nadelstärke 4 die Maschenprobe nicht erreiche (ich brauche nur 18 M für 10 cm, statt der geforderten 20) Wechsel ich auf dünnere Nadeln , dh 3.5. Aber dann wird das Gestrick sehr fest und dick... Sollte ich lieber alle Angaben der Anleitung umrechnen? Die Maschenprobe bezieht sich in diesem Fall doch auf Nadelstärke 4,5, oder? Ich Danke Ihnen für Ihre Hilfe!

user icon DROPS Design 04.02.2021 kl. 09:00:

Liebe Frau Weber, wenn Sie 18 Maschen anstatt 20 Maschen für 10 cm bekommen dann haben Sie zuviele Maschen und sollten mit größeren Nadeln nochmal versuchen - Hier lesen Sie mehr über Maschenprobe - gerne können Sie auch Ihre Maschenprobe waschen/liegend trocknen lassen und dann erst messen und wiederholen mit größeren/dünneren Nadeln wenn die Maschenprobe nicht stimmt. Viel Spaß beim stricken!

country flag Chaja 31.01.2021 - 21:07:

Comment tricoter la maille entre les 2 augmentations de chaque côté du marqueur pour l’empiècement ? Merci d’avance !

user icon DROPS Design 01.02.2021 kl. 09:55:

Bonjour Chaja, les mailles avec les marqueurs vont se tricoter en jersey. Bon tricot!

country flag Harriët Vaanholt 17.01.2021 - 16:16:

Dank u wel, de link doet het. Ik ga ermee aan de slag. Warme groet!

Kommentér oppskrift DROPS 215-21